Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 1049
Hei
La oss si jeg har 2stk servere, en RealVNC og en minecraft.
Kan jeg knytte disse opp mot et subdomene?
Slik at internip1:41490 blir knyttet til vnc.domene.no og internip2:25565 blir mc.domene.no?

Håper noen skjønner hva jeg mener
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
DNS går kun på IP, ikkje portnummer, men du kan heilt fint peike foobar.example.org til ip #1, og barfoo.example.org til ip #2.
Sitat av slashdot Vis innlegg
DNS går kun på IP, ikkje portnummer, men du kan heilt fint peike foobar.example.org til ip #1, og barfoo.example.org til ip #2.
Vis hele sitatet...
Så det er ingen mulighet får å det til slik som jeg ønsker?
Altså: 10.0.0.2 til nr1.mittdomene.no og 10.0.0.5 til nr2.mittdomene.no
Jeg har fått til det du ønsker en gang, så det er mulig, men husker dessverre ikke fremgangsmåten for øyenblikket.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Jo, det er jo nettopp det eg skriv er mulig?
Gjorde dette for leeenge siden. Husker ikke detaljene men det må konfigureres i rutern.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av j1123 Vis innlegg
Gjorde dette for leeenge siden. Husker ikke detaljene men det må konfigureres i rutern.
Vis hele sitatet...
Nei, det må det ikkje. DNS har ingenting med ruting å gjere. DNS må merkeleg nok settjast på DNS-tenaren.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Jo, det er jo nettopp det eg skriv er mulig?
Vis hele sitatet...
Har du lyst til å forklare litt hvordan?

Sitat av slashdot Vis innlegg
Nei, det må det ikkje. DNS har ingenting med ruting å gjere. DNS må merkeleg nok settjast på DNS-tenaren.
Vis hele sitatet...
10.0.0.2 og 10.0.0.5 er interne adresser, hvordan blir dette?
Sist endret av redkite; 23. oktober 2013 kl. 11:05.
Sitat av redkite Vis innlegg
Har du lyst til å forklare litt hvordan?
Vis hele sitatet...
Du logger på grensesnittet til dns-tjeneren og setter opp 2 nye records. Hvem har du kjøpt domene av? tilbyr disse et web-grensesnitt for å redigere dns-records? Det er håpløst å gi noe spesifikt svar når du ikke gir noe som helst relevant informasjon.

Uansett. Du må legge til noe som ligner omtrent på dette i sonefilen:

penis.mittdomene.com A 10.0.0.2
rumpe.mittdomene.com A 10.0.0.5

10.0.0.2 og 10.0.0.5 er interne adresser, hvordan blir dette?
Vis hele sitatet...
for DNS spiller det ingen rolle hva du putter inn, men om du lager records som vist over så vil jo alle som spør dns-tjeneren etter "penis.mittdomene.com" få opp at denne finnes på 10.0.0.2 som etter all sannsynlighet finnes i deres interne nett, og ikke pekes til din server (med mindre man da er pålogget i ditt LAN).

Jeg mistenker at det du EGENTLIG spør etter er hvordan du kan hoste 2 servere i ditt eget LAN slik at de er tilgjengelig utenfra. Fremgangsmåte vil da bli noe slik:

1. Sett dns-records til å peke til din offentlige ip-adresse:
penis.mittdomene.com A 123.234.123.234
rumpe.mittdomene.com A 123.234.123.234

(merk: du har trolig ikke flere offentlige ip-adresser, så begge records må gå til samme sted)

2. Konfigurer routeren til å videresende trafikk på port x og y til henholdsvis 10.0.0.2 og 10.0.0.5

sjekk portforward.com eller noe for veiledninger til hvordan du setter opp dette, det finnes en million guider på internett for akkurat din router
Sist endret av liasis; 23. oktober 2013 kl. 11:19.
Sitat av moridin Vis innlegg
Du logger på grensesnittet til dns-tjeneren og setter opp 2 nye records. Hvem har du kjøpt domene av? tilbyr disse et web-grensesnitt for å redigere dns-records? Det er håpløst å gi noe spesifikt svar når du ikke gir noe som helst relevant informasjon.

Uansett. Du må legge til noe som ligner omtrent på dette i sonefilen:

penis.mittdomene.com A 10.0.0.2
rumpe.mittdomene.com A 10.0.0.5



for DNS spiller det ingen rolle hva du putter inn, men om du lager records som vist over så vil jo alle som spør dns-tjeneren etter "penis.mittdomene.com" få opp at denne finnes på 10.0.0.2 som etter all sannsynlighet finnes i deres interne nett, og ikke pekes til din server (med mindre man da er pålogget i ditt LAN).

Jeg mistenker at det du EGENTLIG spør etter er hvordan du kan hoste 2 servere i ditt eget LAN slik at de er tilgjengelig utenfra. Fremgangsmåte vil da bli noe slik:

1. Sett dns-records til å peke til din offentlige ip-adresse:
penis.mittdomene.com A 123.234.123.234
rumpe.mittdomene.com A 123.234.123.234

(merk: du har trolig ikke flere offentlige ip-adresser, så begge records må gå til samme sted)

2. Konfigurer routeren til å videresende trafikk på port x og y til henholdsvis 10.0.0.2 og 10.0.0.5

sjekk portforward.com eller noe for veiledninger til hvordan du setter opp dette, det finnes en million guider på internett for akkurat din router
Vis hele sitatet...
Ja, det er vel egentlig det jeg er ute etter, viste ikke helt hvordan jeg skulle formulere det.
Har domene hos fastname og de har web-grensesnitt for redigere DNS-records. Routeren er en Netgear R6300.

Men på portforwarding på routeren, hva blir external start port og end port? Internal er vel portene på serverene?
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Angående portforwarding så handler det om hvilke tjenester du skal gi.
F.eks om du skal ha en webserver så er start og end port 80, og internal port 80.

Her har du en oversikt over standardportene forskjellige tjenester bruker: http://en.wikipedia.org/wiki/List_of...P_port_numbers
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Angående portforwarding så handler det om hvilke tjenester du skal gi.
F.eks om du skal ha en webserver så er start og end port 80, og internal port 80.

Her har du en oversikt over standardportene forskjellige tjenester bruker: http://en.wikipedia.org/wiki/List_of...P_port_numbers
Vis hele sitatet...
Ja, jeg skjønner vanlig portforwarding, men når det er 2 eller flere subdomener som peker mot samme offisielle IP og disse skal til forskjellige interne ip'er og porter så detter jeg av.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Det er jo enkelt!

Som moridin sa, begge subdomenene peker mot din interne IP, det er først i routeren "magien" skjer:
Sett opp de tjenestene du vil, port 41490 fra den første interne ipen forwardes til samme port på ekstern IPen din og gjør det samme med den andre.
Teknisk sett vil du kunne nå portene fra begge domenene i og med at alt er forwarda til samme ip (din eksterne IP).
Sitat av redkite Vis innlegg
Ja, jeg skjønner vanlig portforwarding, men når det er 2 eller flere subdomener som peker mot samme offisielle IP og disse skal til forskjellige interne ip'er og porter så detter jeg av.
Vis hele sitatet...
Enkelte tjenester (f.eks. FTP) bruker en hel serie med porter, derfor ranges. I ditt tilfelle blir det samme tall i begge felt. Det er også lagt opp til at du kan mappe publicIP portX til internIP#1 portY, slik at du f.eks. kan hoste en webserver internt i LANet ditt på port 80, men om noen eksterne kobler seg til samme server så får de servert innholdet fra en server som internt lytter til port 81.

Så legg inn korrekt IP til maskinen med servicen, og så samme port i alle de andre feltene.
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Det er jo enkelt!

Som moridin sa, begge subdomenene peker mot din interne IP, det er først i routeren "magien" skjer:
Sett opp de tjenestene du vil, port 41490 fra den første interne ipen forwardes til samme port på ekstern IPen din og gjør det samme med den andre.
Teknisk sett vil du kunne nå portene fra begge domenene i og med at alt er forwarda til samme ip (din eksterne IP).
Vis hele sitatet...
Men da må man vel fortsatt legge in porten på slutten av adressen?
Hvordan vet DNS/Router at mc.mittdomene.no skal redirectes til intern ip 10.0.0.2 port 25565, og ikke intern ip 10.0.0.5 port 41490?
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Tjenesten bestemmer hvilken port man kobler seg på, det har ingenting med routeren å gjøre

Bruker man en IRC klient til å koble seg til dittdomene.com så kobler den seg til port 6667
, bruker du derimot en minecraft klient å kobler det il dittdomene.com så kobler den seg til port 25565 osv...

så når routeren får en kobling på dittdomene 6667 så går det f.eks til internip1 og port 6667, men kobler det seg noe til dittdomene 25565 så routes det til internip2 port 25565 om du har satt opp forwardinga slik
Sist endret av Dodecha; 23. oktober 2013 kl. 13:20.
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Tjenesten bestemmer hvilken port man kobler seg på, det har ingenting med routeren å gjøre

Bruker man en IRC klient til å koble seg til dittdomene.com så kobler den seg til port 6667
, bruker du derimot en minecraft klient å kobler det il dittdomene.com så kobler den seg til port 25565 osv...

så når routeren får en kobling på dittdomene 6667 så går det f.eks til internip1 og port 6667, men kobler det seg noe til dittdomene 25565 så routes det til internip2 port 25565 om du har satt opp forwardinga slik
Vis hele sitatet...
Ahh. Da tror jeg det ble litt klarere Takker for svar, kommer med en tilbakemelding når jeg har prøvet litt