Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 1174
Sikkerhetsklarert
Har Nokias bilholder med integrert QI lader (trådløs/induksjon)
Denne har en inngang der input er merket med 12v/750ma.

Det følger med et adapter til sigaretttenneruttaket. Dette er merket input 12v/1,5A, output 12v/750ma.

Betyr dette at strømforsyningen begrenser mengden strøm? Jeg vil koble dette inn permanent f.eks fra bilens tenningsstrøm, slik at sigaretttenneruttaket kan brukes til andre ting. Om jeg kobler det direkte mot bilen, hva vil konsekvensene være? Da kan laderen i teorien dra intill 10 ampere. Jeg vet ikke hvordan denne induksjonsladeren fungerer, hva skjer når den kan bruke så mye den vil?

Jeg kan omgå hele problemstillingen ved å f.eks koble opp et nytt sigaretttenneruttak skjult bak dashboardet, og bruke medfølgende adapter. Men har lest at denne bilholderen laderveldig tregt, når man bruker gps så klarer den ikke gi like mye som telefonen bruker, dvs man tapper av batteriet , så tenkte at jeg kanskje kunne gjøre den kjappere ved å koble direkte.
Laderen sitter i mobilen sånn rent teknisk sett.
Induksjonsplata er bare en strømforsyning.
Koble opp og lad. Hvis du trenger flere uttak så ordner du med det.
Før du kobler til noe så sørg for at en kyndig ser over det.
Det er lite kjekt å sette fyr på egen bil.
Du kunne trenge litt grunnleggende kunnskaper om elektro.
Se om du finner en grei bok på biblioteket.
Sikkerhetsklarert
Trådstarter
Har googlet dette litt, og induksjonsplata tåler vist ikke mer enn 750ma, en som hadde koblet den direkte på 12V i bilen sin, og svei av plata da den ladet.

Så jeg ender opp med å koble dette via medfølgende adapter.
Det er pga. tapet i induksjonsbiten at laderen trekker mer strøm enn den kan levere til batteriet.
Sikkerhetsklarert
Trådstarter
Sitat av wanna-b Vis innlegg
Det er pga. tapet i induksjonsbiten at laderen trekker mer strøm enn den kan levere til batteriet.
Vis hele sitatet...
Jo litt tap vil det naturlig nok være, men det vil vel ikke gjøre at den "brenner" seg?
Har Nokias bilholder med integrert QI lader (trådløs/induksjon)
Denne har en inngang der input er merket med 12v/750ma.

Det følger med et adapter til sigaretttenneruttaket. Dette er merket input 12v/1,5A, output 12v/750ma.
Vis hele sitatet...
Forstår jeg deg riktig så spør du om du kan bruke orginaltilbehøret som fulgte med telefonen/laderen din? Selfølgelig kan du det! Om du kobler i sigarettenneruttaket eller direkte på 12v spiller ingen rolle.

Laderen din forbruker 1,5 ampere på 12v. Aldri mer, selv om strømnettet i bilen din kunne levert 100 ampere.