Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 1323
Hei,

Jeg kjøpte nylig noen ting på eBay, og til noe av det trenger jeg en liten lader (ligner litt på laptop lader) som har en standard strømkabel fra USA. Denne kabelen har opprinnelig en jordingspinne, men jeg fikk levert kabelen med avbrukket jordingspinne fordi selger trodde jeg skulle bruke den i utstyr som bare hadde mulighet for 2 pin, men det skal jeg ikke så syntes det var veldig unødvendig av selger. Nå lurer jeg veldig på om det er trygt å bruke denne kabelen i en US-EU adapter eller om jeg burde bestille en ny kabel?

Kabelen ser slik ut med jordingspinne.

http://bildr.no/thumb/Qk5xa2xJ.jpeg
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Minst like interessant spørsmål er :

- Har overgangen din faktisk jord eller ikke ?
- Har du jord i stikket ditt ?

Hvis kabelen faktisk er slik som du framstiller den (med en hunn og en hann-kabel) hvorfor ikke bare bruke en EU-kontakt og eliminere overgangen ?
I utgangspunktet ikke noe problem, men det bildet ser ut som en helt standard strømforsyningskabel som du kan kjøpe til en 50-lapp.
Trådstarter
5 0
Så jeg kan kjøpe en lignende kabel med EU-kontakt og bruke den i strømforsyningen/laderen? Har vært innom tanken, men var usikker på om det ville fungere.
Sist endret av testyy84; 2. juli 2013 kl. 11:22.
Kan du bruke adapteret på 220 - 230 volt? Brukte ett laptopa-adapter fra usa i norge og den ble svidd.
Trådstarter
5 0
På laderen står det 100-240v så det skal vel gå bra.. men er det noen som kan bekrefte at det vil fungere å kjøpe en lignende kabel med EU-kontakt? Det hadde vært fint å slippe overgangen.
Sist endret av testyy84; 2. juli 2013 kl. 11:47.
Sitat av testyy84 Vis innlegg
På laderen står det 100-240v så det skal vel gå bra.. men er det noen som kan bekrefte at det vil fungere å kjøpe en lignende kabel med EU-kontakt? Det hadde vært fint å slippe overgangen.
Vis hele sitatet...
Ja. Det vil fungere.
Bildet du la ut var bare av ledningen. Den bryr seg døyten om det er 110 eller 220 volt, AC eller DC. Selve strømforsyningen/adapteret er en annen sak.
Trådstarter
5 0
Sitat av doseren Vis innlegg
Bildet du la ut var bare av ledningen. Den bryr seg døyten om det er 110 eller 220 volt, AC eller DC. Selve strømforsyningen/adapteret er en annen sak.
Vis hele sitatet...
Det står 100-240v på strømforsyningen/adapteret. Da skal det vel funke å bytte ut kabelen med en som har EU-kontakt og så putte den i veggen?
Sitat av testyy84 Vis innlegg
Det står 100-240v på strømforsyningen/adapteret. Da skal det vel funke å bytte ut kabelen med en som har EU-kontakt og så putte den i veggen?
Vis hele sitatet...
Ja, det vil fungere.
ingen problem!
Bruk den uten jording du