Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 2171
God dag/aften alle medfreaks

Jeg har ett lite prosjekt i tankene som jeg vil finne ut hvordan kan gjøres og om det er gjennomførbart.

Det jeg ønsker er å lage en vindgenerator av en elektrisk gressklippermotor. Jeg vet ikke så mye om slikt, men hadde dette latt seg gjøre?
Har sett en del videoer hvor noen har laget det samme av en tredemøllemotor og jeg tror det ville være mulig å gjøre det samme.

Er det noen som har gjort noe lignende før eller noen som har erfaringer med vindmøller takker jeg hvis de vil dele sin ekspertise.

Takker for alle svar

(Tar forbehold om skrivefeil)
Søkende
Trådstarter
Ja vindmølle er vel det riktige ordet, altså til å lage strøm
1. Ta en motor
2. Sett på noen propeller
3. Sett den i vindrettning, og håp at vinden er sterk nok.
4. Fest ledningene som går inn i den til en lyspære(Eller en LED, alt etter hvor mye den produserer. LED er nok mer sannsynlig)
5. Let there be light!
Sist endret av Sinken; 20. mai 2013 kl. 18:46.
Joda, skjønner vel at du mener "Vindmølle"..
Hadde jeg vært deg ville jeg i alle fall gått for en design som dette
Søkende
Trådstarter
Snasent, men tror jeg går for et propell design da det er lettere å sette sammen.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Sinken Vis innlegg
1. Ta en motor
2. Sett på noen propeller
3. Sett den i vindrettning, og håp at vinden er sterk nok.
4. Fest ledningene som går inn i den til en lyspære(Eller en LED, alt etter hvor mye den produserer. LED er nok mer sannsynlig)
5. Let there be light!
Vis hele sitatet...
Du treng nok eit gir også, ettersom dei fleste motorer stortsett går ved 1500rpm (minus slip), noko som er svakt upraktisk, både med tanke på støy og påkrevd materiale i turbinen...

Du må og ha magnetisering av motoren, og dei fleste motorer som er i vanleg bruk er induksjonsmotorer, så då bør du lese om induksjonsgeneratoren
▼ ... over en uke senere ... ▼
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
En vindgenerator lager vind...
Søkende
Trådstarter
Ååkei, men åssen ordner jeg gir? Må jeg shoppe litt eller kan det lages?
Og ignifier, det har jeg retta på i post 2...
Litt søking på YouTube vil gi deg utrolig mye informasjon. Kikket selv på dette for en stund siden, og det er mange howto's etc der..