Bakgrunnen for vår forestilling om en absolutt moral er kristen, det vil si, den er en blanding av den opprinnelige kristne moral og den senere kulturelle kristne etikk.
Jesu lære er antitesen til kulturetikken; hvor denne sørger for samfunnets såvel som verdens liv og opprettholdelse, er den som bekjent eskatologisk og personlig. Man skal forsake denne verden og vende seg til den ene himmelske Faders evige rike, det er altså snakk om et oppgjør med noen regional og intrakulturell kultur-, gude- og moralforståelse -- én Sandhet, én Vei og ett Liv.
Denne "moral" og lære kan og må være universell, ettersom den ikke er en moralkodeks, men en formulert teknikk for å oppnå frelse. Å skape en kristen kultur var imidlertid nettopp målet til den tidlige etablerte kirke, men for å kunne bli et aktuelt alternativ til den på den tiden stadig mer svekkede romerske, måtte forkynnelsen gjøres mer spiselig for den hellenistiske verden. Med kirkefedrene ble den gjort filosofisk, og mistet stadig mer av sin eskatologiske brodd. Kirken forsøkte å ta patent på en moralsk etterstrebelsesverdig sedelighet, altså å leve uselvisk, barmhjertig, gjestfritt, ydmykt osv. -- typiske kulturelle dyder som man finner i alle kulturer ettersom de er deres grunnlag. I det hele tatt er antikristenheten til kirken temmelig spesiell og interessant -- Jesus må være en kjip fyr å bygge en kulturreligion på.
Heller ikke Luthers lære endret noe, som i hans kommentar til Fader Vår: "Gi oss i dag vårt daglige brød. Det er: Vi ber her at Gud hver dag må gi oss og alle det vi trenger, og lære oss å ta imot alt med takk. Med daglig brød mener vi slikt som mat og klær, hus og heim, arbeid og helse, gode naboer og trofaste venner, et godt styre, rett og fred på jorden." Tilsvarende om det fjerde bud: "Du skal hedre far og mor, så det går deg godt og du får leve lenge i landet. Det er: Vi skal frykte og elske Gud, så vi ikke setter oss opp mot foreldrene våre eller andre som Gud har satt over oss, men viser dem ære, elsker og lyder dem." Kontrasten til Jesu forkynnelse om å forlate venner og familie, gi bort alt man eier og leve i nærmest tiggertilværelse og følge Kristus, er åpenbar.
Den kulturen som oppstod av den kristne kirke, som vi fremdeles befinner oss i idag, påberopte seg fremdeles den kristne universalisme, men denne opprinnelige kristne moralen var altså avløst av en ikke-kristen kulturell etikk. I motsetning til tidligere kulturer sitter vi altså idag og mener at våre moralske forestillinger, som ikke kan være annet enn rent intrakulturelle pragmatiske redskaper, er universelle og allmenngyldige. Kongemordet, menneskeofringene og skikken med å la sine tjenere drepe ved ens død er altså prinsipielt umoralske handlinger, ikke bare dårlig skikk i visse land.
Dette henger naturligvis tett sammen med vårt utviklingsbegrep. Historien er et vitnesbyrd om et stadig fremskritt fra et mindre til et mer sivilisert stadium, hvor Vesten idag foreløpig troner på toppen, opplyst og fornuftig. I motsetning til den mye eldre, langtlevende og utbredte forestilling om en forbilledlig urtid, en gullalder, som langsomt degenererer til større og større uorden, f.eks. i Hesiods verdensaldre, viser de første moderne tegn til vår fremskrittsidé seg i opplysningstiden. Faren til moderne historieskrivning, Francois Voltaire, innleder sin verdenshistorie fra 1756 med at han vil undersøke skrittene for menneskets bevegelse fra barbari til sivilisasjon; grunnlaget er lagt for den i historieskrivningen normative såvel som deskriptive moderne fremstilling. Ytterligere forsterket og underbygget blir dette utgangspunktet og de videre så uavrystelige filosofiske briller (med andre ord ikke idé, men virkelighet) av blant annet Auguste Comte og Karl Marx.
En slik kulturevolusjonisme bygger opp under tanken om den hvite manns byrde og ideologisk rettferdiggjorde de tidligere kolonimakters utnyttelse av deres kolonier såvel som nazistenes masseutryddelser, men det vil vi ikke høre om når det knyttes så tett til den ekstremt hverdagslige og utbredte holdning hos menneskene i dagens moderne samfunn. En nedlatende henvisning til Godwin's law er et yndet mottrekk. Problemet er også, at vi ikke ser det slik. Vi har ikke en tilstrekkelig kulturhistorisk dannelse, et kjennskap til og dermed oversikt over historien og filosofien til å dra parallellene, til å innse det selvfølgelige i en kulturrelativisme -- og rasismen florerer. Men den er ikke synlig, det er ingen Ku Klux Klan og jødeforfølgelser. FrP-stemmeren som vil hive de umulige innvandrerne som ikke vil la seg integrere ser ikke på seg selv som rasist. Den mer raffinerte rasismen på venstresiden, om at de bare vil bli med i en åpenbart overlegen kultur, er enda mindre synlig. Historien gjentar seg stadig, men alltid iført nye klær.
Samfunnet vårt blir imidlertid stadig mer flerkulturelt, og nødvendigheten av kunnskap og dannelse blir tilsvarende større, forat samfunnet ikke skal bevege seg i en mer og mer umenneskelig og fiendtlig og ja, usivilisert retning. Kritikk er alltid mulig og nødvendig, men denne må baseres på denne dannelsen (som ikke er det samme som utdannelse). I bunn og grunn er vel dette også en slags kritikk av undervisningssystemet.
Jesu lære er antitesen til kulturetikken; hvor denne sørger for samfunnets såvel som verdens liv og opprettholdelse, er den som bekjent eskatologisk og personlig. Man skal forsake denne verden og vende seg til den ene himmelske Faders evige rike, det er altså snakk om et oppgjør med noen regional og intrakulturell kultur-, gude- og moralforståelse -- én Sandhet, én Vei og ett Liv.
Denne "moral" og lære kan og må være universell, ettersom den ikke er en moralkodeks, men en formulert teknikk for å oppnå frelse. Å skape en kristen kultur var imidlertid nettopp målet til den tidlige etablerte kirke, men for å kunne bli et aktuelt alternativ til den på den tiden stadig mer svekkede romerske, måtte forkynnelsen gjøres mer spiselig for den hellenistiske verden. Med kirkefedrene ble den gjort filosofisk, og mistet stadig mer av sin eskatologiske brodd. Kirken forsøkte å ta patent på en moralsk etterstrebelsesverdig sedelighet, altså å leve uselvisk, barmhjertig, gjestfritt, ydmykt osv. -- typiske kulturelle dyder som man finner i alle kulturer ettersom de er deres grunnlag. I det hele tatt er antikristenheten til kirken temmelig spesiell og interessant -- Jesus må være en kjip fyr å bygge en kulturreligion på.
Heller ikke Luthers lære endret noe, som i hans kommentar til Fader Vår: "Gi oss i dag vårt daglige brød. Det er: Vi ber her at Gud hver dag må gi oss og alle det vi trenger, og lære oss å ta imot alt med takk. Med daglig brød mener vi slikt som mat og klær, hus og heim, arbeid og helse, gode naboer og trofaste venner, et godt styre, rett og fred på jorden." Tilsvarende om det fjerde bud: "Du skal hedre far og mor, så det går deg godt og du får leve lenge i landet. Det er: Vi skal frykte og elske Gud, så vi ikke setter oss opp mot foreldrene våre eller andre som Gud har satt over oss, men viser dem ære, elsker og lyder dem." Kontrasten til Jesu forkynnelse om å forlate venner og familie, gi bort alt man eier og leve i nærmest tiggertilværelse og følge Kristus, er åpenbar.
Den kulturen som oppstod av den kristne kirke, som vi fremdeles befinner oss i idag, påberopte seg fremdeles den kristne universalisme, men denne opprinnelige kristne moralen var altså avløst av en ikke-kristen kulturell etikk. I motsetning til tidligere kulturer sitter vi altså idag og mener at våre moralske forestillinger, som ikke kan være annet enn rent intrakulturelle pragmatiske redskaper, er universelle og allmenngyldige. Kongemordet, menneskeofringene og skikken med å la sine tjenere drepe ved ens død er altså prinsipielt umoralske handlinger, ikke bare dårlig skikk i visse land.
Dette henger naturligvis tett sammen med vårt utviklingsbegrep. Historien er et vitnesbyrd om et stadig fremskritt fra et mindre til et mer sivilisert stadium, hvor Vesten idag foreløpig troner på toppen, opplyst og fornuftig. I motsetning til den mye eldre, langtlevende og utbredte forestilling om en forbilledlig urtid, en gullalder, som langsomt degenererer til større og større uorden, f.eks. i Hesiods verdensaldre, viser de første moderne tegn til vår fremskrittsidé seg i opplysningstiden. Faren til moderne historieskrivning, Francois Voltaire, innleder sin verdenshistorie fra 1756 med at han vil undersøke skrittene for menneskets bevegelse fra barbari til sivilisasjon; grunnlaget er lagt for den i historieskrivningen normative såvel som deskriptive moderne fremstilling. Ytterligere forsterket og underbygget blir dette utgangspunktet og de videre så uavrystelige filosofiske briller (med andre ord ikke idé, men virkelighet) av blant annet Auguste Comte og Karl Marx.
En slik kulturevolusjonisme bygger opp under tanken om den hvite manns byrde og ideologisk rettferdiggjorde de tidligere kolonimakters utnyttelse av deres kolonier såvel som nazistenes masseutryddelser, men det vil vi ikke høre om når det knyttes så tett til den ekstremt hverdagslige og utbredte holdning hos menneskene i dagens moderne samfunn. En nedlatende henvisning til Godwin's law er et yndet mottrekk. Problemet er også, at vi ikke ser det slik. Vi har ikke en tilstrekkelig kulturhistorisk dannelse, et kjennskap til og dermed oversikt over historien og filosofien til å dra parallellene, til å innse det selvfølgelige i en kulturrelativisme -- og rasismen florerer. Men den er ikke synlig, det er ingen Ku Klux Klan og jødeforfølgelser. FrP-stemmeren som vil hive de umulige innvandrerne som ikke vil la seg integrere ser ikke på seg selv som rasist. Den mer raffinerte rasismen på venstresiden, om at de bare vil bli med i en åpenbart overlegen kultur, er enda mindre synlig. Historien gjentar seg stadig, men alltid iført nye klær.
Samfunnet vårt blir imidlertid stadig mer flerkulturelt, og nødvendigheten av kunnskap og dannelse blir tilsvarende større, forat samfunnet ikke skal bevege seg i en mer og mer umenneskelig og fiendtlig og ja, usivilisert retning. Kritikk er alltid mulig og nødvendig, men denne må baseres på denne dannelsen (som ikke er det samme som utdannelse). I bunn og grunn er vel dette også en slags kritikk av undervisningssystemet.