Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 3825
En av de få tingene jeg ikke har fått med meg som en nordmann er det å observere nordlys. Jeg vet at sjansen for å se nordlys er bedre jo lenger nord man drar, men jeg har ikke den muligheten per i dag, så jeg lurer på om noen har sett nordlys i Oslo-området, og i så fall hvor det er størst sjanse for å se det?

Det skal visstnok være mulig å få med seg nordlys denne fredagen i Oslo, så jeg lurer på om det er noen som vet hvor i Oslo-området man kan ha best sjanse til å se det fenomenet, om det er noen som vet. Kan godt kjøre et stykke unna Oslo også (1-2 timer).

All tips tas i mot med stor takk
jamen yolo da.
luni's Avatar
Det skal være mulig det, men du må komme deg vekk fra lysforurensningen fra byen selvfølgelig. Da jeg tok astronomifag var det kometkikking en plass i Østmarka, men hvis du har bil er det jo bare å kjøre enda lenger unna nærmeste opplyste by.
Der er selvsagt mye sjeldnere at nordlyset beveger seg så langt sør, men det skjer. Har aldri sett det like spektakulært her nede som i nord, da.
For at du skal få fullt utbytte bør du dra høyt opp slik at du kommer over et eventuelt skydekke. Hvis du uansett skal forberede deg, så kan dui jo like gjerne ta høyde for været. Du bør også komme deg litt vekk fra byen slik at du ikke får så mye lysforurensning - noen av de ulike fargene du ellers kan se vil bli vanskeligere å oppdage når de svake lyset konkurrerer med gatelys osv.

Lykke til!
Du får komme til Kirkenes, dagligdags her. Samtidig så drar du på Hundekjøring, snescooter safari (Skal være veldig bra!), krabbesafari (Fanger kongekrabbe og spiser den senere) osv!
http://www.spaceweather.com/

Her inne finner du radar over hvor langt sør nordlyset vil gå og hvor synlig det vil være samt mye bra lesing.

Husk å skift over til Europe på radaren.
Sist endret av Bemu; 5. mars 2013 kl. 14:42.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Når jeg gikk på folkehøgskole på Jessheim, som er utenfor Oslo fikk vi en fantastisk opplevelse en kald vinternatt. Nordlys var synelig, og varte relativt lenge. Men regner med at dette ikke var like sterkt og synelig som man vil få det i de nordligere delene av landet. Så ja det er mulig å se det her nede også, men tror det er relativt sjeldent man vil oppleve noe sånt her nede.
http://www.storm.no/nordlys/ har også bra nordlys varsel.. Bruker det ofte når det er klarvær. skal du se nordlys i oslo bør vel det være ekstremt med nordlys som det var for noen mnd siden.