Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 4160
Sikkerhetsklarert
En kompis har funnet en glassplate på ca 1m diameter med logoen til NS dap (tyskernes nasjonalsosialistiske arbeiderparti)
Den ser ut til å være i god stand, sannsynligvis fra 2. verdenskrig.

Er det noe samlerverdi på dette. Er den verdt å ta med seg?



Henrik Vanger?
Henger det en ledning foran der, at det er lys inni eller noe?
Uansett tipper jeg den er verdt noen hundrelapper, jeg hadde iallefall uansett tatt det med meg.
Men venter spendt på svar ifra Henrik Vanger, for dette var ligg spennende.
Sist endret av Klistermerke123; 19. februar 2013 kl. 19:02.
Nazi memorabilia kan gå for en del, tipper 500-2000 kr ovenfor den rette personen...

http://www.timesofisrael.com/a-swast...on-yom-kippur/

Items there include a German Nazi cast bronze eagle and swastika, with an estimated guide price of £60-£100, and a collection of World War II German items including a Hitler Youth arm band, with an estimated sale price of £250-£350.
Vis hele sitatet...
Hmmmm.... Noe slikt har jeg ikke sett før, har sett en masser av forskjellige skilt fra det tredje riket fra alle mulige origanisasjoner, men denne var ukjent. Var den i glass sa du?

Skiltet er for nazi partiet, NSDAP. Forstørret medlemsnål (se bilde).

Ta den for all del med. Skal gjøre litt mer research rundt den, finne ut hva det der kan være for noe. Om den er i glass (ikke emalje) så kan det være noe fra et vindu eller noe slikt.

Meget interessant ! Verdi har den uansett hva det måtte være, film prop eller noe originalt.

http://e-militaria.com/catalog/germany_third_reich/NSDAP/awards_badges_medals_pins/zz_party_pin_M1-101/obv.jpg
Sitat av Mozilla Vis innlegg
Henger det en ledning foran der, at det er lys inni eller noe?
Uansett tipper jeg den er verdt noen hundrelapper, jeg hadde iallefall uansett tatt det med meg.
Men venter spendt på svar ifra Henrik Vanger, for dette var ligg spennende.
Vis hele sitatet...
Ser mer ut som en sprekk!
Sitat av Luc1d Vis innlegg
Ser mer ut som en sprekk!
Vis hele sitatet...
Enig, men litt dårlig bilde, og han sa jo det var i god stand.
Har null og niks kunnskap om slikt, men denne russiske siden hadde vel noe liknende?
http://nazi-aesthetics.narod.ru/Ans0060.htm
Sitat av jpano Vis innlegg
Har null og niks kunnskap om slikt, men denne russiske siden hadde vel noe liknende?
http://nazi-aesthetics.narod.ru/Ans0060.htm
Vis hele sitatet...
Lignet veldig men står jo; Значок члена НСДАП.
1920-1945, диаметр 2,3 см

Har ikke peiling på russisk, men er jo ett eller annet som er 2,3cm, så kanskje det er en button e.l
Sitat av Mozilla Vis innlegg
Lignet veldig men står jo; Значок члена НСДАП.
1920-1945, диаметр 2,3 см

Har ikke peiling på russisk, men er jo ett eller annet som er 2,3cm, så kanskje det er en button e.l
Vis hele sitatet...
Medlem av nazipartiet merket. 1920-1945, diameter på 2,3 cm (google translate)
Det fra linken er en sympatisørnål/medlemsnål fra partiet. De har samme design men forskjellige ting.

Hvordan ser baksiden ut på den? Om det er samme på bakisden så kan det tenkes at det ha vært noe vindus greier.

Jeg tenker at om orginalt så er det enten noe fra partidagene, da man virkelig dekorerte hele tyskland med slike ting. Ellers så kan det ha vært noe til bruk hos noe partihovedkvarter.
Sikkerhetsklarert
Trådstarter
Vet ikke om han tok bilder av baksiden. Det var dessverre en sprekk som går igjennom hele plata. Dette var smeltet sammen på og reparert på baksiden. Hvorfor jeg først fikk høre at den var i god stand vet jeg ikke.

Den er i glass ja.
Hvis det er samme design som medlemsnålen, så kan den vel ikke være ekstremt sjelden, eller?
Hijacker litt...

Da min farfar døde, etterlot han seg et rødt armbånd med hakekors på.
(Som tyske soldater bar rundt overarmen).
Han hadde visst fått den av sin svigerbror (min fars onkel) som satt på Ila under krigen av politiske årsaker.

Har ikke planer om å selge det, men hva er en slik verdt?
Sitat av Pjukern Vis innlegg
Vet ikke om han tok bilder av baksiden. Det var dessverre en sprekk som går igjennom hele plata. Dette var smeltet sammen på og reparert på baksiden. Hvorfor jeg først fikk høre at den var i god stand vet jeg ikke.

Den er i glass ja.
Vis hele sitatet...
Det er et interessant objekt, mtp at det er glass så er jeg litt usikker på hva det kan ha vært brukt til. Tenkte med en gang at det kunne vært noe brukt av nynazister med de tingene de har lagd seg ser ofte ikke ut i måneskinn.

Det er likt Partimerket så selve designet er ikke uvanlig. Men skiltet i seg selv er høyst uvanlig. Har snakket med noen folk om det i utlandet som har peiling på slike obskure skilt, kom ikke så mye lenger av den grunn. Men om originalt så kan feks ha vært noe som var utstilt på et utsalg der de solgte slike nåler, men da igjen er det rart det ikke er emalje. Skal gjøre litt mer research på det.

Det er et høyst uvanlig objekt !
Sitat av Pope Vis innlegg
Hijacker litt...

Da min farfar døde, etterlot han seg et rødt armbånd med hakekors på.
(Som tyske soldater bar rundt overarmen).
Han hadde visst fått den av sin svigerbror (min fars onkel) som satt på Ila under krigen av politiske årsaker.

Har ikke planer om å selge det, men hva er en slik verdt?
Vis hele sitatet...
Tror denne oversikten er temmelig grei:
http://quanonline.com/military/milit...s/armband.html
Sitat av Pope Vis innlegg
Hijacker litt...

Da min farfar døde, etterlot han seg et rødt armbånd med hakekors på.
(Som tyske soldater bar rundt overarmen).
Han hadde visst fått den av sin svigerbror (min fars onkel) som satt på Ila under krigen av politiske årsaker.

Har ikke planer om å selge det, men hva er en slik verdt?
Vis hele sitatet...
Et slikt armbind?

Prisene på armbind er også "all over the place", det varierer stort fra disse standard armbindene som vist under. Dette er et vanlig SA/NSDAP armbind som ble brukt av forskjellige partifunksjonærer, Hitler selv hadde et slikt armbind. Disse koster rundt 700-1200 om hakekorset er brodert på slik som på det under, de der hakekorset er trykket på koster 500-700 normalt.

Allg SS Armbind har et litt annet design, der finner man en svart stripe langs kanten på hver side, disse koster 2500-4500 normalt.

Så har man alle mulige armbind for alle gradene i partiet, alle som var politikere i partiet hadde forskjellige armbind etter hvilken grad de hadde, samt at de hadde forskjellig "piping" etter hvilken avdeling de var tilknyttet. Kreisleitung hadde hvit, Gauleitung hadde rødt, Reichsleitung hadde gult etc.

Hvor de dyreste armbindene er for Reichsleiter, Reichsleiter var partiets høyeste grad utenom Hitler som Reichskanzler. Martin Bormann, Dr. Josef Goebbels, Walter Buch, Dr. Robert Ley, Konstantin Hierl etc var alle Reichsleitere. Armbind for disse folkene koster fort 70-90.000 om man finner det.

De som brukte armbind under krigen var enten politikere eller de var tilknyttet en origanisasjon ledet av partiet. Med mindre de var Allg SS (svart SS uniform), men etter at krigen brøt ut så brukte man nesten ikke de svarte SS uniformene noe mer.

Enkelte medlemmer fra SA brukte armørn i stedet for armbind under krigen, dette ser man også bli gjort av Politikere samt alt mulig annet. Dette er fordi armbind ble knyttet opp mot politikere, noe som gjorde at man ikke fikk den "battle looken" som enkelte ville ha, de ville ikke se ut som noen partipamper.

Name:  Hitler_tunicArmband.jpg
Views: 729
Size:  89,1 KB

Armbind for Reichsleiter, påstått tilhørt Martin Bormann, uten noen form for bevis for det om jeg ikke husker galt. Solgt på auksjon i Tyskland for 60k

Name:  Reichsleiter.jpg
Views: 712
Size:  69,6 KB

Reichsleiter Martin Bormann, bilde tatt før 1939, med tidlige kravspeil samt standard parti armbind, ikke det fancy broderte armbindet som vist over.

Name:  Bormann_martin.jpg
Views: 686
Size:  91,6 KB
Legger igjen et spor, for å få oppdateringer.
Du sitter på mye artig kunnskap, Vagner.

Armbindet jeg har er av den vanligste typen (øverste bildet), men som sagt, det skal ikke selges uansett.

En ting jeg lurer litt på er hvordan samlere kan skille mellom genuine og replika-varer.
Et slikt armbind er vel ikke noe problem å lage med en symaskin og littstoff i riktig farvetone?
Hmm, dette ser ut som den samme nåla som Oskar Schindler hadde i Schindler's list. På slutten av filmen brast han i gråt for han var sikker på at han kunne reddet minst fem mennesker til bare ved å selge nåla.

bilde.
Sitat av Pope Vis innlegg
Du sitter på mye artig kunnskap, Vagner.

Armbindet jeg har er av den vanligste typen (øverste bildet), men som sagt, det skal ikke selges uansett.

En ting jeg lurer litt på er hvordan samlere kan skille mellom genuine og replika-varer.
Et slikt armbind er vel ikke noe problem å lage med en symaskin og littstoff i riktig farvetone?
Vis hele sitatet...
Jeg er nok litt nerd når det kommer til dette her

Reproduksjoner kan felles på flere måter når det kommer til slike armbind som dette her. Stoffet må selvfølgelig være gammelt, noe det sjeldent er på kopier. Snittet skal være helt korrekt, om det er søm eller eller trykt. Slike armbind er det ikke så mye kopier av der ute, men de som er der er heller dårlige.

Jeg har sett noen av de beste kopiene av slike armbind, de er fortsatt ikke gode nok av forskjellige grunner, en av dem er: Man mangler den "følelsen" man får når man holder i et objekt, dette er ikke noe overnaturlig piss men helt riktig. I de fleste tilfeller så vil samlere vite om et objekt er originalt eller ikke i løpet av 10 sek, dette kommer etter å ha håndtert en rekke andre dokumenterte objekter. De nye kopiene av disse armbindene ser alt for nye, de gamle kopiene ble i hovedsak brukt til film, disse likner ikke grisen. Absolutt alt er feil på dem stort sett.

Skumlere blir det når man setter sammen armbind. Som feks det Reichsleiter armbindet postet over, der har man noe som er sydd sammen av forskjellige biter. Enkelte som tror de er lure, syr sammen slike høygrads armbind ut av andre originale armbind med lavere grad. Men det fungerer aldri bra, det er forskjellige bredde på eikeløvskransen på de armbindene avhengig av grad. Derfor vil et Reichsleiter armbind i de fleste tilfeller kun bestå av Reichsleiter "deler".

Men det som derimot virkelig er skummelt er når man syr opp uniformer. Til en NSDAP Reichsleiter så trenger man 4 deler. En Reichsleitung piped NSDAP jakke, et høyre kravspeil, et venstre kravspeil samt et armbind. Sy dette sammen så har man en Reichsleiter uniform, så kan man påstå at den har tilhørt en eller annen for verdiøkning. Heldigvis så er dette en så dyr prosess at de fleste ville ikke vurdere det, da man ikke kan hente mye på det. Det vil koste mellom 100-150k å sy opp en Reichsleiter på dagens marked (om man finner delene). Så trenger man en svært solid historie på den om noen skal betale mer enn det delene koster, så man vil ofte ikke tjene noe på det når det snakk om så høye summer, heldigvis.

Som et eksempel på kvalitet på broderier fra det tredje riket legger jeg vet bilde av et av Hermann Göring's kravspeil som Reichsmarschall. Legg merke til hvordan marskalkstavene er satt sammen av ørsmå biter, som er lagt i hverandre slik at de former en stav. Se også sølvtrådene som går gjennom hele kravspeilet, denne tråden er i rent sølv. Dette hjelper til at når solen treffer speilet så vil det lyse opp. Resten er håndbrodert i gulltråd, som nå etter lang tid har mistet fargen sin, fått en slik alderspatina som vi gale samlere elsker !

Name:  GöringCOLLAR.jpg
Views: 283
Size:  91,9 KB

Sitat av bendiks Vis innlegg
Hmm, dette ser ut som den samme nåla som Oskar Schindler hadde i Schindler's list. På slutten av filmen brast han i gråt for han var sikker på at han kunne reddet minst fem mennesker til bare ved å selge nåla.

bilde.
Vis hele sitatet...
Sharp Eye! Goldenes Parteiabzeichen, utdelt til de 100.000 første medlemmene i NSDAP, samt en æresutgave presentert personlig fra Adolf Hitler. Oscar Schindler trengte ikke bekymre seg for om han hadde fått noe betalt for nåla si, den er ikke i rent gull som han påstår i filmen, de var aldri det. Utenom en egen utgave som etter historien skal ha blitt presentert til Adolf Hitler (han var #1 i partiet, bar stort sett en slik nål), ingen beviser for at dette er korrekt. Ellers var ble ikke disse nålene produsert i gull. Dessuten kastet folk vekk, eller gravde ned gullnålene sine på denne tiden her da han ville selge den. Men dette er prike pirk, Schindler's List er en veldig fin, spesiell film.

Har vært i kontakt med en som har studert slike skilt over tid. Det er noen av disse ute der, men de er i emalje. Man er ikke helt sikker på hva de har blitt brukt til da det ikke er noen indikasjon utifra skiltet hva det er, annet enn reklame for NSDAP. Det er nok et tidlig objekt, produsert som reklame for NSDAP, trolig fra et partikontor av noe slag om jeg skal komme med en teori.

Jeg personlig tror ikke denne her er fake selv om den er i glass. Glass er noe herk når det er så digert som det dette her er, er ikke noe man lett ville kunne selge til utlandet da det må pakkes noe grådig godt om det skal komme frem noenlunde helt. Tror ikke noen har produsert det for å gjøre penger på det.

Tanken slo meg at det kunne vært produsert til bruk i film, men jeg ser fortsatt ikke hvorfor man skulle lage det i glass, det vil være svært lett å ødelegge det, samt at det vil veie mye.

Jeg klarer ikke helt sette en verdi på det da jeg ikke riktig vet hvem som har produsert det, når det ble produsert eller hva pokker det skulle bli brukt til.

Om jeg hadde eid det så hadde jeg aldri solgt det for under et par tre tusen. Bare slitne utbulka andre NSDAP skilt (riktignok emalje) selger fort for 1000-1500kr i dårlig stand.

Prisen er bare min personlige mening. Det kan være juks hele skiltet, da er det neppe noe mer enn 500,- man kan hente inn på det som en morsomhet. Samt at det kan være en ekstremt sjelden prototype på noe.

Jeg vil fortsette med research på dette her, se om det er noen andre som kan ha noe mere informasjon på hva dette kan være.