Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  60 8485
Sitat av ompapa Vis innlegg
Du trenger ikke akseptere den svarte økonomien, det spiller ingen rolle det. Den svarte økonomien eksisterer uansett. Uavhengig av om du og andre med deg velger å akseptere det eller ei. Så gjør hva dere vil. Vil blir aldri kvitt den.

Jeg velger å forholde meg til realiteten, altså at vi har en svart økonomi også i Norge. Og at den svarte økonomien fungerer i både oppgangs og nedgangstider. Og siden jeg alt har akseptert svart økonomi så bør jo neste steg for meg være å finne en måte å bli en del av den svarte økonomien. For jeg begynner å bli ganske lei av å leve som en fattiglus. Svarte penger frister så ærlig må jeg bare være.

Staten slutter jo ikke å bekjempe økonomisk kriminalitet. Men det betyr jo ikke at den svarte økonomien forsvinner bare for at staten fortsetter sitt arbeid for å forsøke å få bukt med den. Jegerne er stort sett alltid to trekk bak vet du.

Ja jeg ser at det er kynisk og drive på å få inn sorte penger. Det er egoistisk og det går utover hele samfunnet. Men jeg klarer ikke engang skaffe meg egen bolig slik min situasjon er. Og det skal jeg ha. Om det betyr at jeg må ta noen snarveier og få inn litt sorte penger så tror jeg faktisk jeg vil være villig til det. Jeg er likevel ikke et bunnløst svart hull innvendig, og ville ikke drevet med menneskehandel eller tyveri eller noe som rammer andre direkte. Og det er jo liksom enklere å rasjonalisere slike handlinger for seg selv når en tross alt bare snyter staten og ikke enkeltmennesker.

Ja om jeg hadde fått meg green-card skulle jeg gladelig flyttet til USA jeg. Men det er jo nesten større sjanse på å vinne i lotto enn å få greencard så enn så lenge så nøyer jeg meg med en femukers lotto.

Å drive med litt svart inntekt er ikke det samme som å være nullskatteyter. Tvert om så tror jeg de som driver i den svarte økonomien over tid alle som en har hvit inntekt og betaler skatter og avgifter. For de fleste er det nok slik at brorparten av inntektene er hvite og er skattet av. Det er tross alt bare snakk om det lille ekstra som gjør at en har råd til ferie, en ok bruktbil eller egenkapital til bolig. Om ikke min økonomiske situasjon har endret seg innen et par år så tror jeg nok jeg kommer til å velge å være en del av den svarte økonomien til tross for at jeg da blir en snylter som ikke bidrar i henhold til inntekt. Men jeg må tross alt ta ansvar for mitt liv og sørge for at jeg lever mitt liv i henhold til mine drømmer og mine mål. Vi får all bare en sjanse i livet og da får man gjøre det beste ut av det.
Vis hele sitatet...
Jeg har ingen problemer med å akseptere den svarte økonomien, jeg førsøker ikke aktivt å stoppe den, ei heller inaktivt å stoppe den. Jeg er klar over at den er til stede, men det betyr ikke at jeg trenger å like det.

Selvfølgelig frister det å snyte staten for penger, den store grådige staten. Du sier det jo ikke går ut over enkeltmennesker uansett, men det er jo akkurat det det gjør.
Staten Norge får sin inntekt fra bl.a. skatt, store deler av den kan jeg tenke meg. Orker ikke finne tall på mobilen.

Om flere og flere aksepterer at svarte penger er greit tjener staten mindre, dette må de gjøre noe med ettersom utgiftene ikke blir mindre av at de får mindre penger inn. Dette fører til økte skatter og avgifter, som igjen går ut over enkeltmennesker.

Nå skal ikke jeg utale meg om din livssituasjon, for det vet jeg ingenting om. Men for de fleste er det fullt mulig å opparbeide seg egenkapital til bolig, det bare krever litt mer om du vil bo i frogner enn i finnmark.

Jeg ser heller ikke for meg å ha råd til egen bolig (ny, vell og merke), før jeg har vært noen år i full stilling med full lønn. Og nei, det er ikke alle som er så heldig at de kan jobbe 100% med gjennomsnittelig årslønn. Om man er for eksempel trygdet kan jeg se at man tror man aldri vil kunne kjøpe eget hus alene, men da har man kanskje for høye forhåpninger/krav?
Hm er ikke kyniske og griske nordmenn som ønsker å snike til seg noen kroner ekstra. Også den norske stat gjør seg til skattesvindler ved å kreve skatt av mennesker som slett ikke skulle vært skattelagt.

Ja da må jeg si at nå trenger jeg ikke rasjonalisere lengre. Når selveste staten fortar piratangrep på gamlingene så har vel staten alt plyndret til seg langt mer enn jeg noen gang kommer til å betale i skatt. Så da kan jeg jo like greit bare bli en del av den svarte økonomien. Så passer jeg på meg og staten plyndrer der de kan. Også er vi alle fornøyde.
Kom over en kronikk på nrk.no som jeg tenkte mye over. I korte trekk så tenker de at det vi så skjedde med SAS der ansatte måtte ned i lønn og jobbe mer er et brudd med den skandinaviske modellen. Vi har tradisjon for å øke i lønn. Ikke gå ned. Men forutsetningene for å drive med fly er altså endret de siste årene. Globalisering?

Flyselskaper med suksess er smarte når de plasserer hovedeier av selskapet i land med mer liberale skatteregimer. De leier inn rimelige ansatte fra andre land fremfor å ansette kostbare nordmenn. Og ansetter de nordmenn må de gjerne organisere seg som en enkeltmannsforetak eller AS fortrinnsvis registrert i et annet og mer liberalt land feks Irland. Så leier de ut seg selv til flyselskapet. Flyselskapet får en forutsigbar lønnskostnad. Har null ansvar for sykepenger og sosiale kostnader og betaler heller ikke arbeidsgiveravgift. Kort og greit tjener flyselskapet på å betale mindre for sin flykaptein eller flyvertinne på denne måten enn om de var ansatt etter norske avtaler om lønn, feriepenger etc.

Les gjerne kronikken for å se hvor langt de drar den. De mener altså at det som har skjedd med SAS også vil skje med andre bedrifter. At presset utenfra i form av billigere arbeidskraft er for stort samtidig som eierne og aksjonærene ønsker best mulig avkastning på sin investerte kapital. Resultatet vil bli endring i eierstrukter, press på den norske høye lønna og lavere skatteinngang for staten. Både fra arbeidstakere og arbeidsgivere. Fordi svært mange tvinges til å gjøre smarte endringer. Skatte til billigere land.

Dette traff meg veldig. For slik har jeg også tenkt at det vil komme til å skje fremover. Og vi vil ikke ha muligheten til å stoppe det. Kreftene som virker på oss er for store. Hvor lang tid det tar vet jo ikke. Men det er ganske trolig at det kommer.

Så hvordan kan man bli en del av denne fremtiden? Hvordan kan man være best mulig rustet til å være en av de som faktisk vil tjene mer penger når den norske lønna krymper? Hvordan sørger man for å være en del av "the winning team"?
Hvilke smarte valg bør en gjøre nå? Sørge for å lære seg bemanningsbransjen? Jeg eier jo ikke hverken aksjer eller bedrifter så for meg blir det jo ingen gevinst på den måten. Hvordan sikrer også jeg meg en del av kaka?
Hva med SpendOn og andre Visa gavekort?
▼ ... over en måned senere ... ▼
Fedora Contributor
Stringer's Avatar
vil påstå man taper på langt nær like mye ved å benytte seg av bitcoins som valuta, da det koster flesk å få vekslet inn i. Skal man f.eks løse inn 1000kr i bitcoins må man først kjøpe disse bitcoinsa fra en vendor som tar seg godt betalt, gjerne opp til 10% av vekslingsbeløpet. Og på toppen av kransekaka må man som regel betale noen hundrelapper for selve transaksjonen til vendoren. Til slutt ser man at man like greit kan betale skatt og komme nokså likt ut, og dessuten er verdien sikrere i en orntlig valuta,
Jeg er medlem av kongefamilien, så jeg er ikke bekymret.
Sitat av bigvito Vis innlegg
Jeg er medlem av kongefamilien, så jeg er ikke bekymret.
Vis hele sitatet...
Gratulerer. Så fint for deg.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Sitat av ompapa Vis innlegg
Det er jo metoder for å løse det. Prepaid card...uten navn feks.
Vis hele sitatet...
Kan du utdype dette ?
Sitat av xsiroz Vis innlegg
Kan du utdype dette ?
Vis hele sitatet...
Regner med han tenker på SpendOn. De kan kjøpes på diverse kiosker, og fungere nett som ett visa kort bare uten navn og bilde.
Med andre ord helt anonymt.
Sitat av ompapa Vis innlegg
1: Hvordan tror dere man betaler for for å pusse opp badet svart om 5 år?
Vis hele sitatet...
Med kontanter.

Vi har ikke kommet langt nok til at vi kan kutte ut kontanter uten at samfunnet stopper opp, eksempler ser vi med jevne mellomrom på forskjellige steder.

For under en måned siden sørget teknisk feil hos Netcom for at man ikke fikk brukt kort og slikt:
http://www.levangeravisa.no/nyheter/article7266037.ece

Bankstreik har vi vel også hatt her til lands, hvor folk sto i kø for å ta ut penger dagene før selve streiken.

Ganske artig å se folk tømme minibankene for tusenvis av kroner, så kommer det fra et gammelt ektepar i køa:
"Hvor mye skal vi ta ut?
- Hundre kroner burde holde."

Tviler på at noen av politisk betydning tør ymte frempå om kontantløst samfunn før man har et feilfritt alternativ - men jeg blir ikke overrasket om det evt. legges frem på norsk..
Sist endret av Verilon; 11. april 2013 kl. 05:35.
Sitat av Klistermerke123 Vis innlegg
Regner med han tenker på SpendOn. De kan kjøpes på diverse kiosker, og fungere nett som ett visa kort bare uten navn og bilde.
Med andre ord helt anonymt.
Vis hele sitatet...
Javel ja, men det kan vel spores til der du kjøpte det som over våkningskamera, hvis du betaler med kort osv ?

Hvor stort beløp kan du bruke ha på disse kortene ?
Du får jo ikke pengene inn på kontoen din uansett da eller, tar jeg feil ?
i alle fall vil jo det vekke oppsikt om du får inn penger på kontoen heleveien fra slike kort.