Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 716
Har stor kunst og handverk prosjekt neste halvår.
Jeg skal da lage en hjemmeside, valgfritt hvilken type.
Men fra dere som kan litt om hjemmesider, Hva bør jeg legge vekt på får å imponere en frontpage lærer ( også vært litt borti dreamweaver) så hu e rikke helt nybegynner.

Noen spesielle effekter, ting jeg bør legge vekt på?
Ikke for mye dilldall.. Rent og pent
En side som har litt design (selvsagt) og som er oversiktelig og har bra fargevalg. Altså, IKKE velg syke skarpe stygge farger
Sist endret av margido; 2. januar 2004 kl. 22:41.
Clean & simple
Men om det er noen n00bie lærere som digger fete logoer og sånt, kjør på med en über-fancy en!
Tenk på personens smak som skal se sida di før du tenker på designet (om det er skole-dritt ut skal da..)
btw, skole-dritt er ikke lov her, men det er vel sånn ca lov, denne posten?
ex-crew uten solbriller
SharQ's Avatar
Hjemmeside i kunst og håndtverk? Det er da merksnodig. Slik var det ikke i mine dager *mimre*

Om dette skal være et større prosjekt, så ville jeg anbefalt deg å lære Flash, og lage websiden i dette. Det gir deg langt større fleksibilitet og muligheter til å lage et kunstverk enn om du bruker rein HTML. Som de andre her sier: Keep it simple, men som kunstprosjekt er det ikke videre imponerende, kanskje?

H
altså, vi fikk velge fra alt innen IT til SLøyd, jeg valgte it.
Det er vel mulig å lage noen flash ting i flash for så å paste det over i en hjemmeside laget i dreamweaver?
Fire ting jeg personlig vektlegger på nettsider;
* oversiktlig / lettlest
* lett navigasjon
* kompatibilitet med flere nettlesere
* minimums loadetid

Det du kanskje bør gjøre er å finne en side som du liker godt og ta ideer og konsepter derfra. Ikke noe ripoff men bare ideene bak som gjør at du liker den siden.
Jeg mener det viktigste er at du lager design som virkelig gjenspeiler temaet, og at du kan BEGRUNNE hvorfor du har valgt å gjøre det slik.

Gode begrunnelser viser at du veit hva du snakker om - at du har tenkt igjennom løsningene og ikke bare "kjørt på med en über-fancy'en".

Hva ønsker du å få frem? Hvorfor?
Hva vil en bruker av siden forvente seg? Hvorfor? Hva ønsker du at brukeren skal oppleve? Hva er det du vil formidle?

Ellers så er jo standard ting som enkel navigasjon/oversikt viktig...

Lykke til!

For meg er det en ting som gjelder:
Reint, Enkelt,

ikke sprakende, det skal være lettlest. flash, og slik hater jeg.
HTML med den beste <table> og en liten css er det desidert beste. Selvsagt kan de være litt grafikk


Hva liker en lærer:
Frames
Masse bilder
stor skrift
frames
frames
diger sprudlende ekkel logo
monsteroverskrifter
jalla meny fra bravenet
ex-crew uten solbriller
SharQ's Avatar
Problemet er vel rimelig åpenbart. Dette er et kunstprosjekt, og det må derfor vise en viss kreativitet. Denne siden her: http://www.redhotmini.com/ - er den best designede siden jeg har sett på *veldig* lenge - jeg liker absolutt alt ved den. På den annen side vil du neppe få toppkarakter for den, fordi folk ikke forstår at "less is more" og alt det der.

Andre gode eksempler er gusto sin side (www.gustomize.net) og - om jeg får skryte av meg selv - www.minirepository.com .

Alle de nevnte sidene har en ting til felles: de er enkle, oversiktlige, og har småting ved seg som får deg til å smile, og tenke "ja, dette var smart".

Hadde jeg vært kunstlærer og fått en av de sidene som innlevering hadde jeg gitt dem ståkarakter, men ikke noe mer enn det.

It's all in the eye of the beholder.

Hadde jeg vært deg så hadde jeg gjort et strategisk valg, og valgt noe annet enn en webside til mitt semesterprosjekt.
jeg vil si meg litt uenig med sharq. jeg har sett ytters få pene flash-sider, og vil ikke anbefale dette om du ikke har drevet noe særlig med det før. ikke til noe som skal vises frem/leveres inn i alle fall...
ex-crew uten solbriller
SharQ's Avatar
Manfred: Joda, men se på det fra en kunstlærer's perspektiv! Jeg har sett *ytterst* få html-only baserte sider som er såpass bra at man får lyst til å anbefale dem til noen pga bra design...

h
Jeg kunnet jo valgt å strikke en genser ( neppe det,vil ta meg 5år) e
Eller jeg kunnet laget en kniv ( nah)
så kan jeg jo kose meg med å tegne 1 tegning i 12ukre ( woohoo)


så valget falt på hjemmeside, de 3 andre som lager hjemmeside er nok enda dårligere en meg,hu ene skal bla lage den i notepad med blå / rød/ gul farger :P
Så hvis jeg klarer lage noe som får lærern til å tenke at jeg virkelig har jobba med den,samtidig som jeg overgår de andre sine hjemmesider vil jo det være veldig positivt

Men takk for alle tips,skal se hva jeg får til:P
må først lære meg å lage mye fine ting i photoshop (grafikken ) på sida, det er noe jeg fortsatt sliter litt med, bla få til BRA runde kanter osv

men igjen,takk!
Tro du ikke at vi får det til noe bra altså zyrex? Nå skuffer du meg....
vel,joda,tenker mest på marit og (kanskje) alf martin jeg. ( vetsj helt med astrid), mora har jo sånt til jobb:P
dere tror jeg har bedre eller like bra.
Ikke glem at kristine skal ha også, alf og alexander samarbeider.... Tviler på aqt alex og alf blir ferdige i rett tid jeg...
Jeg er enig med folk her.

Gjør noe du kan, html er forholdsvis enkelt og du kan få til mye bra med det. og som sagt lærere liker det stygge
Problemet er vel rimelig åpenbart. Dette er et kunstprosjekt, og det må derfor vise en viss kreativitet. Denne siden her: http://www.redhotmini.com/ - er den best designede siden jeg har sett på *veldig* lenge - jeg liker absolutt alt ved den. På den annen side vil du neppe få toppkarakter for den, fordi folk ikke forstår at "less is more" og alt det der.
Vis hele sitatet...
Surfet lite i det siste SharQ?

Du har rett i at "less is more" men jeg synes nå at denne siden har mange brukervennlighets-problemer, f.eks:

*hvordan ser du hvilken side du er på? Du får ikke opp riktig url i adresse-bar'en og på noen av sidene har du ingen overskrift som tilsier at du er på den aktuelle siden (f.eks. crash! siden). Etter min mening burde det også ha vært vist på navigasjonsmenyen hvor du er (f.eks. at teksten hadde blitt bold når du besøker den aktuelle siden).
*alt for mye bilder listet opp på sidene. Tar lang tid å loade (spesielt rebuild siden)
*bruker iframes
*fonten er i det minste laget

Etter min mening er denne siden langt fra topp. Hva er det som er så spesiell med den SharQ?

Men, til dM.ZyreX:
Vær kreativ! Finn et design som passer til akkuratt det du driver med (men husk og ikke bruk for tung grafikk!!). Du burde også prøve å overholde en del av de generelle "design reglene" som gjelder, sjekk ut f.eks. http://www.w3schools.com/.

Begrunn valgene dine!
Lykke til