Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 1828
La oss si at en telefon er kjøpt med et annet sitt legitimasjon, et abonomant altså.
Hva er den safeste metoden og bruke den på UTEN at det kommer små gris (purken) etter deg og buster personen?
en kamerat gjorde nemlig dette. legget var fake, laget selv. bildet var av en annen person, og fakturaen går til en ukjent adresse. vedkommende lignet veldig på bildet, så det gikk jo som smurt og få ut en mobil til 1 kr.
Ringe via en proxy server? Hehe, nei vet ikke. Tviler på at dem legger så mye arbeid i å fakke deg, men abo. blir nok stengt rimelig fort hvis det er registrert på en annen uvitende som får regninger i postkassa. Hvis du mener at navn og ID er fullstendig oppspinn så stiller jeg meg spørrende, da det kreves gyldig fødsel-/personnummer på id-kortet, og det REGNER JEG MED blir sjekket opp, ikke bare sett på.
Navnet han har brukt blir jo sjekket opp mot fødselsdato og adresse.
Rockern
Trådstarter
Ja det er jo et gyldig et i og med at han fikk ut mobilen med et abo.. så det er spørsmål om tid eller har stakkars en sjans? det var jo tross alt han på legget som kjøpte mobilen... døh. men hvor lenge den holder vet jeg ikke.

isåfall, hva burde han gjøre?

Han brukte en C/O adresse i butikken. bare et random sted.
Abonnementet blir vel sperret når ingen betaler for det? Eventuelt når kunden sier ifra at dette er noe han ikke har bestilt.
Rockern
Trådstarter
Ja det regner jeg med, men det er ok. er bare og åpne operatørlåsen så er det i orden. men jeg tenker mer på at dette faktisk er svindel, og det er de strenge på(!). lurer på sjansene for og bli tatt osv,,, om noen har noe tips til hva han kan gjøre for og ikke bli tatt evnt?
En annen ting du må ta med i beregningen er jo at butikken som har solgt telefonen, kan komme til å få IMEI sperret, og da vil du ikke få brukt telefonen lenger.
Rockern
Trådstarter
sant nok. men hva om IMEI nummeret blir byttet/slettet da?
Skal være mulig å få fjernet denne IMEI sperren. Er navnet/fødselsnummeret på legitimasjonen dere brukte ekte? Isåfall vil jo personen som har dette fødselsnummeret muligens få problemer. Men tviler litt på at politiet gidder bruke ressurser på dette, med mindre dere blir kjent igjen ved en senere annledning av annsatte i butikken. De vet vel ikke hvem han er?
Når Telenor eller NetCom finner ut av at noen har lurt butikken blir imei nummeret sperra i nettet og kan ikke brukes.
I tillegg blir saken politianmeldt.
Rockern
Trådstarter
Vedkommende bor langt unna, og kameraten min holder seg selvfølgelig unna butikken der han kjøpte den en god stund :P hadde på lue så ikke hele ansiktet ble tatt opp også. Alt på kortet var ekte ja.
Sitat av Dpac Vis innlegg
Vedkommende bor langt unna, og kameraten min holder seg selvfølgelig unna butikken der han kjøpte den en god stund :P hadde på lue så ikke hele ansiktet ble tatt opp også. Alt på kortet var ekte ja.
Vis hele sitatet...
Uansett så blir telefonen ubrukelig i Norge hvis den blir imei-sperret. Og det er en ganske alvorlig forbrytelse å bruke falsk legitimasjon, samt å "stjele" fra butikken.
Jobber faktisk på svindel for større teleselskap for noen år siden. Standard prosedyre når slike saker kommer opp er stenging av abonnement og automatisk anmeldelse av saken som dokumentforfalskning til politiet. Hvis politiet gidder, ber de om å få tilgang til samtaledata, og det er da som oftest en smal sak å finne reell bruker.

Så du må bare håpe at kameraten din ikke har ringt hjem til mor og far flere ganger om dagen.
Gjor dette selv først i tiden og hjulpet andre kjeltring kompiser med å flashe masse tlf.

Flash driten, nytt imei =ingen problem
Rockern
Trådstarter
flashe tlf hva vil det si? imei nr skal bort i morgen.
Sitat av Dpac Vis innlegg
flashe tlf hva vil det si? imei nr skal bort i morgen.
Vis hele sitatet...
Google, youtube. Finnes et hav av veiledninger til alt mulig slags dingser.
Sitat av Kutulu Vis innlegg
Google, youtube. Finnes et hav av veiledninger til alt mulig slags dingser.
Vis hele sitatet...
Tror det må byttes noe fysisk i telefonen i disse dager.

Var hvert fall slik på Desire og den er jo gammel.
Beste er vel og bare bruke tlf uten sim kort som en "spill-enhet" Wifi only". Evt selge den vidre kontant til noen ved og oppgi falsk id til den vedkommende også.
Naturgrønn

Det vet jeg faktisk ikke.
Orker ikke google heller.

Husker noe jeg stuka leenge med. Det var en stjælt gps som måtte flashes, legges nytt nr på og i tillegg få en kartpakke fra Pirate Bay til å passe.
Og det hele gjennom active sync.
Satan jeg sleit, men gikk til slutt.
Sist endret av Kutulu; 7. oktober 2012 kl. 21:19.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Rockern
Trådstarter
Selger den videre og bare rebooter den.. for alt vedkomende vet fant jeg den på bakken