Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  23 2883
Hei!

Vurderer å kjøpe et aksjefond, men vil gjerne vite litt mere om dette før jeg kjøper et? Lurerogså på hvor det er best å kjøpe dette?

Er under 18, men dette er egentlig ikke noe problem. Er ikke store summer jeg har tenkt å sette inn tenkte vel kanskje under 10000 i året og vil gjerne ha det slik at jeg kan sette inn engagnsbeløp istedenfor/tillegg til månedsbeløp.
Vet ikke hvor du kan få kjøpt aksjefond men finner du det ut så ville jeg ventet 2-3 måneder og følt med på hva som synker.. Hele poenget er jo å kjøpe det når det er billig og selge de igjen når de har gått over på grønt ... Ville også følgt med på om den bare synker fordi det er jo heller ikke vits å kjøpe aksjer på noe som bare synker..
Pokemon addict
HuskaIkke's Avatar
Trådstarter
Sitat av Elshop Vis innlegg
Vet ikke hvor du kan få kjøpt aksjefond men finner du det ut så ville jeg ventet 2-3 måneder og følt med på hva som synker.. Hele poenget er jo å kjøpe det når det er billig og selge de igjen når de har gått over på grønt ... Ville også følgt med på om den bare synker fordi det er jo heller ikke vits å kjøpe aksjer på noe som bare synker..
Vis hele sitatet...
Det fleste banker selger dette men det er andre steder som også selger dette. Joda jeg skjønner hvordan man kjøper aksjer og slikt, men med et akjsefond setter du penger inn på en konto også kjøper "eksperter" aksjer for deg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av HuskaIkke Vis innlegg
Det fleste banker selger dette men det er andre steder som også selger dette. Joda jeg skjønner hvordan man kjøper aksjer og slikt, men med et akjsefond setter du penger inn på en konto også kjøper "eksperter" aksjer for deg.
Vis hele sitatet...
Ikkje heilt. Du kjøper ein eigarandel i ei samling aksjer, der nokon andre vel ut aksjane. Typisk har forvaltaren eit mandat, som regulerer risiko og fordeling - t.d. 10% i obligasjoner, 10% i cash, 80% i aksjer frå SMB i Latin-Amerika.

For å kjøpe aksjefond snakker du med banken din, og finn eit som har den risikoprofilen du ønsker deg.
Her er en liste over fondene som var best. Merk at denne listen er fra mai, så litt utdatert.
Dine Penger
Pokemon addict
HuskaIkke's Avatar
Trådstarter
Sitat av slashdot Vis innlegg
Ikkje heilt. Du kjøper ein eigarandel i ei samling aksjer, der nokon andre vel ut aksjane. Typisk har forvaltaren eit mandat, som regulerer risiko og fordeling - t.d. 10% i obligasjoner, 10% i cash, 80% i aksjer frå SMB i Latin-Amerika.

For å kjøpe aksjefond snakker du med banken din, og finn eit som har den risikoprofilen du ønsker deg.
Vis hele sitatet...
Okei, men kan jeg selge/ta ut penger når jeg vil?

Så at https://www.nordnet.no/mux/web/nordnet/index.html selger forskjellige fond, men dette er jo ikke en bank?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av HuskaIkke Vis innlegg
Okei, men kan jeg selge/ta ut penger når jeg vil?

Så at https://www.nordnet.no/mux/web/nordnet/index.html selger forskjellige fond, men dette er jo ikke en bank?
Vis hele sitatet...
Ja, du kan selje dei når du vil, og ta ut pengane. Men om kjapp tilgang til pengane er viktig for deg, så er aksjefond feil strategi. Skal du tene meir enn vanleg rente så tar du ein risiko, og det gjer at det lønner seg å ha dei over tid - i snitt. I tillegg er det ofte ei avgift på kjøp og sal, som gjer at det ikkje lønner seg å ta ut pengane før fondet har gått opp ein del.

Og ja - andre enn banker sel dei.
Pokemon addict
HuskaIkke's Avatar
Trådstarter
Nei, har tenkt å la pengene stå dær i noen år til jeg blir voksen.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av HuskaIkke Vis innlegg
Nei, har tenkt å la pengene stå dær i noen år til jeg blir voksen.
Vis hele sitatet...
Hugs at det er sabla kjekt å ha litt cash lett tilgjengeleg. Brått må du ut med 20k til eit depositum på leiligheit. Brått ryk vaskemaskina, og du må ha ny.. det er mange slike ting som gjer at det å ha penger på konto er eit veldig bra alternativ, sjølv om det er (relativt) dårleg rente.
Pokemon addict
HuskaIkke's Avatar
Trådstarter
Sitat av slashdot Vis innlegg
Hugs at det er sabla kjekt å ha litt cash lett tilgjengeleg. Brått må du ut med 20k til eit depositum på leiligheit. Brått ryk vaskemaskina, og du må ha ny.. det er mange slike ting som gjer at det å ha penger på konto er eit veldig bra alternativ, sjølv om det er (relativt) dårleg rente.
Vis hele sitatet...
Hehe, har ikke bruk for vaksemaskin. Som jeg skrev i første post er jeg under 18 og bor hjemme så jeg har ikke slike utgifter som vaksemaskin, leilighet...etc
Er mere dette jeg har tenkt til å spare til.D
Sist endret av HuskaIkke; 25. september 2012 kl. 22:00.
Slike uforutsette utgifter er det vel sjeldent man har før man flytter for seg selv. Uansett bruker jeg kredittkort til slike utgifter så har jeg tid til å selge meg ut av fond som er relativt likvide hvis jeg ikke har råd til å ta det på neste lønning.
Det finnes svært mange dårlige aksjefond, vær forsiktig når du velger. Husk at du sitter med risikoen, samtidig som du skal betale eventuelle udugelige overbetalte meglere, banken som formidler etc. Du er dessuten litt sent ute da QE3-effekten allerede har dabbet av i aksjemarkedet.

Har du interesse av aksjer, opprett konto hos Nordnet, så kan du håndplukke enkeltaksjer i Europa og Nord-Amerika og sette sammen din egen portefølje. Selv har jeg gjort det bra ved spekulasjon i såkalte ETF´er i råvaremarkedet, spesielt metaller. Aksjer/ETF´er og forex er artige fritidssysler, bare husk å operere med lavt risikonivå så du ikke brenner deg i begynnelsen.
Pokemon addict
HuskaIkke's Avatar
Trådstarter
Sitat av Serpentor Vis innlegg
Det finnes svært mange dårlige aksjefond, vær forsiktig når du velger. Husk at du sitter med risikoen, samtidig som du skal betale eventuelle udugelige overbetalte meglere, banken som formidler etc. Du er dessuten litt sent ute da QE3-effekten allerede har dabbet av i aksjemarkedet.

Har du interesse av aksjer, opprett konto hos Nordnet, så kan du håndplukke enkeltaksjer i Europa og Nord-Amerika og sette sammen din egen portefølje. Selv har jeg gjort det bra ved spekulasjon i såkalte ETF´er i råvaremarkedet, spesielt metaller. Aksjer/ETF´er og forex er artige fritidssysler, bare husk å operere med lavt risikonivå så du ikke brenner deg i begynnelsen.
Vis hele sitatet...
Hei.

Har faktisk tenkt på dette, men føler nesten at jeg kan litt for lite for å begynne å kjøpe aksjer for virkelige penger.

Hvilke aksjer er lavrisiko? Google,apple,microsoft?
Sist endret av HuskaIkke; 26. september 2012 kl. 08:11.
Å kjøpe aksjer innebærer generelt ingen stor risiko, de firmaene du nevner er kjedelige og bunnsolide, men de burde i det lange løp gi større avkastning en renta du får på bankkonto. Dersom du logger deg på Nordnet og klikker på analyse, kan du følge porteføljeutviklingen til flere "profesjonelle" investorer siden oppstart og det siste året.

Du bør ikke har store forventninger til avkastning i dagens marked, optimismen er laber. Det er resesjon både i USA og eurosonen. Tidligere år har du kunnet velge et hvilket som helst aksjefond og forvente avkastning, slik er det ikke i dag.
Må skrive på nytt siden jeg ble logget ut. Faen.

Jeg har ikke en full grad i økonomi eller finans men jeg tok en del kurs i det på universitetet som del av min grad i internasjonal politikk og diplomati. Jeg har stor personlig og faglig interesse for dette. Du sitter med mange valg og det største og viktigste er om du har i det hele tatt noe å tjene på aksjer fremfor høyrente-konto, og deretter valget mellom aktive fond og passive indeksfond. I Norge har man mange gode alternativer. Les først hva du har å tjene på forskjellige tjenester og lag en utregning hvor du kan sammenligne avkastningen på fondene.

Historisk sett så pleier indeksfond å slå aktive fond i gjennomsnitt på en ti års periode(*se kilde på slutten av innlegget mitt). Indeksfond gir på kort sikt lavere avkastning og har lave kostnader. Aktive fond kan slå indeksfond, skjønt meget få gjør dette, og de har høyere kostnader på grunn av at meglerne tar et honorar, gjerne en andel av gevinsten. Begge typer medfører transaksjonskostnader og du må selv velge når du selger. Indeksfond broker stort sett av folk som vil spare gjennom hele livet og har et langsiktig perspektiv. Aktive fond krever kunnskap og innsikt i markedet fordi din rolle er større i selve formuesforvaltningen.

Dine Penger skriver meget godt om dette og jeg anbefaler å bestille det. Her er noen gratis artikler om temaet, og noen av deres anbefalte indeksfond. Jeg tar ikke noe ansvar for dette derimot, du bør få deg litt mer informasjon først og ta kontakt om hva slags fond finnes der ute. Som nevnt er verden i en resesjon og det er litt risikabelt å kjøpe aksjer fra selskaper du ikke kjenner. Trygge kjøp er de store selskapene i Norge med gode resultater, som Telenor og Statoil, og på verdensbasis er noen indeksfond med fordeling på "verdensfond" og "Asia" de gode fondene. Etter min mening så er det tryggeste norske alternativet KLP.

DP – Verdens billiste aksjefond
DP – Slik kan du slå oljefondet
KLP – Norges beste indeksfond
Morningstar – hvordan velge indeksfond
Formuebygging - Aktive fond eller indeksfond?

* MALKIEL, B. (2005): Reflections on the Efficient Market Hypothesis: 30 Years Later. The 
Financial Review 40(1), 1-9.
Før du begynner å setter penger inn i aksjer ville jeg fokusert på å spare max årlig sum du får lov på BSU
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av boohaze Vis innlegg
Før du begynner å setter penger inn i aksjer ville jeg fokusert på å spare max årlig sum du får lov på BSU
Vis hele sitatet...
Kun dersom en betaler meir enn fire lapper i året i skatt...
Sitat av slashdot Vis innlegg
Kun dersom en betaler meir enn fire lapper i året i skatt...
Vis hele sitatet...
Ville ha gjort det uansett om muligheten er tilstede. Største irritasjonen min var at jeg ikke kunne spare mer enn 20k i året slik at det tar minst 7.5 år for å fylle den.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av boohaze Vis innlegg
Ville ha gjort det uansett om muligheten er tilstede. Største irritasjonen min var at jeg ikke kunne spare mer enn 20k i året slik at det tar minst 7.5 år for å fylle den.
Vis hele sitatet...
Nettopp fordi du kun kan spare eit avgrensa beløp er det idioti å spare pengar på den før du betaler nok skatt til å få full skattefordel. Du får ein skattefordel på 20%, noko som gjev ekstremt bra avkastning samanlikna med vanleg sparing. Du kan drøyme om 25% avkastning på risikofri sparing på andre måter. Har du ikkje rett på skattefråtrekket får du bare litt bedre enn alminneleg rente.
24 og 25% arbeidsledighet i Hellas og Spania, å handle fond i disse dager er midlt sagt uklokt.
Sitat av Flaskeposten Vis innlegg
24 og 25% arbeidsledighet i Hellas og Spania, å handle fond i disse dager er midlt sagt uklokt.
Vis hele sitatet...
Selv det mest vanskjøtte aksjefond tjener penger når det er bred optimisme i markedet, men i disse dager ser vi hvilke fond og investorer som ikke har livets rett.

Å bruke litt tid på å se på historisk avkastning i de forskjellige fond er ikke dumt.
Sitat av Serpentor Vis innlegg
Selv det mest vanskjøtte aksjefond tjener penger når det er bred optimisme i markedet,
Vis hele sitatet...


Problemet med markedet er akkurat det optimisme, en latterlig basis for investering. Folk som investerer i disse dager, vel de kan si farvell til investeringene sine når Hellas, Spania, Italia, Portugal og Irland går at dundass.
Sist endret av Flaskeposten; 27. september 2012 kl. 20:26.
Man kan alltid tjene penger på shortsalg av svake og utsatte aksjer dersom man er tror på videre nedgang. Jeg tror PIIGS landene vil overleve, for mye politisk kapital er allerede investert i et samlet Europa.

Når det er uro i markedet er prisene lave for den risikovillige.
http://www.morningstar.no/no/

Morningstar er verdens fremste fonds-rater, så ta utgangspunkt i deres rangeringer