Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  37 4717
Hei

jeg lurer på om jeg skal begynne å lære meg c++ eller c#
Har lest en del rundt på forumet, der folk sier at når du kan et språk, så er det lettere å lære et annet, men jeg har litt lyst til å ta utdanning i programmering, går dette ann i norge? Men jeg lurer på dette fordi jeg snakket med en, som sa at c++ blir eldre og mindre funksjonelt, derfor vil c# bli tatt i bruk, istedenfor.
Og er det noe vits i å ta utdanning innenfor programmering?
Sitat av Miss-bruk Vis innlegg
Og er det noe vits i å ta utdanning innenfor programmering?
Vis hele sitatet...
Absolutt! Det mest lovende valget er å søke seg inn på datateknikk ved NTNU, et studium som sikrer deg både kunnskap og gode jobbmuligheter. Det krever selvfølgelig en hel del arbeid, men du finner ingen bedre alternativer i hele Norge.
c# - gå for det.
Du burde definitivt gå for C#
Best Corki!
Miss-bruk's Avatar
Trådstarter
Begrunnelse?
C# er mest for Windows/Nokia
Objective-C er mest for Mac/iOS
Python hevder å være platformuavhengig
c/c++ er mer eller mindre platformuavhengig, ble en gang kalt portable assembly
java er for Android og skal være platformuavhengig

Skal jeg lære meg noe nytt blir det OpenGL/RSXGL
Sist endret av nudo; 17. september 2012 kl. 17:22.
Java kan brukes til mye mer enn utvikling til android.
Til TS så ville jeg funnet ut hva du vil bruke programmeringa til, det er aldri bortkastet å lære seg et språk for den erfaringa kan videreføres til andre språk
Sitat av nudo Vis innlegg
java er for Android og skal være platformuavhengig
Vis hele sitatet...
Java har en vanvittig mye lengre historie enn Android for å si det sånn. Jeg har forøvrig programmert en del Java, men aldri en Androidapplikasjon.
Hovedsaklig C#, men prøv samtidig å se på C++ slik at du ser de største forskjellene.
Java, C# og C++ er relativt like språk, men C++ er mer lavnivå enn de to andre. Det vil si at det tar lenger tid og er generelt mer stress å programmere i. Mange fans av C++ mener at man ikke kan leve uten den marginale ekstra effektiviteten en får av å ikke kjøre i en vm, men spør du meg er det langt viktigere å få til noe når man lærer seg å programmere - óg det er lettere i både java og c#. Selv foretrekker jeg C# over java, men der er jeg nok så biased at det nesten ikke er vits i å kommentere. Platformuavhengighet er i dag relativt oppskrytt, trenden nå for tiden er webapplikasjoner, så du kan velge helt selv hvilken platform du skal kjøre på.
Sist endret av lor3ntz; 17. september 2012 kl. 19:13.
Sitat av Miss-bruk Vis innlegg
Begrunnelse?
Vis hele sitatet...
Hvis du vil ha en programmeringsjobb i Norge så er det i hovedsak C# og Java som er mest etterspurt.

På universiteter og høgskoler er det ofte Java det blir undervist i, så det kan muligens være et enda bedre valg enn C# (selv om C# nok er mer benyttet i næringslivet) Det er uansett ikke særlig stor forskjell på disse.

C/C++ er også et kjekt språk å kunne, men det aller meste kan gjøres vesentlig enklere/raskere i C#/Java.
Sitat av petterpan2 Vis innlegg
På universiteter og høgskoler er det ofte Java det blir undervist i, så det kan muligens være et enda bedre valg enn C#
Vis hele sitatet...
for å være ærlig vil jeg si jeg ville gått for motsatt konklusjon. Siden man gjerne bruker masse java på skolen og lærer seg dette der kan det være greit å bruke fritiden på å lære seg C#, dermed ender man opp med kompetanse innenfor begge grenene.
Gå for C#!

Java blir undervist på alle høyskoler og universitet, dvs at om du vurderer å ta en IT utdannelse så lærer du dette språket uansett, i tillegg er det forholdsvis likt som C#.

C# brukes til:

- Lage windows programmer
- Lage windows server programmvare (nettsider, osv)
- Lage windows 8 apps og windows mobile apps

Dermed får du kompetanse til å lage masse forskjelligt som bygger på .net platformen. Når du først kan .net platformen så kan du også i fremtiden ta en jobb som Visual Basic .net utvikler, siden dette også bygger på .net platformen.

Så med C# så får du et språk som er lett å gå over til både Java og Visual Basic, og et språk som er rellevant i mange jobb sammenhenger. Det er også rellativt lett å komme i gang med, i motsettning til C++. Så om valget ditt står mellom C+, C# og Java så gå for C#.
Sitat av Judaz Vis innlegg
Java har en vanvittig mye lengre historie enn Android for å si det sånn. Jeg har forøvrig programmert en del Java, men aldri en Androidapplikasjon.
Vis hele sitatet...
Klarte du ikke å lese hele setningen? Det sto også: og skal være platformuavhengig

Jeg vil nå heller likestille java og python, som begge hevder å være platformuavhengige og
C#/.net, python/mono og objective-c/Cocoa da de ser ut til å kunne optimalisere for hver sin platform.
Sist endret av nudo; 24. september 2012 kl. 16:05.
Sitat av d-_-b Vis innlegg
Gå for C#!

Java blir undervist på alle høyskoler og universitet, dvs at om du vurderer å ta en IT utdannelse så lærer du dette språket uansett, i tillegg er det forholdsvis likt som C#.

C# brukes til:

- Lage windows programmer
- Lage windows server programmvare (nettsider, osv)
- Lage windows 8 apps og windows mobile apps

Dermed får du kompetanse til å lage masse forskjelligt som bygger på .net platformen. Når du først kan .net platformen så kan du også i fremtiden ta en jobb som Visual Basic .net utvikler, siden dette også bygger på .net platformen.

Så med C# så får du et språk som er lett å gå over til både Java og Visual Basic, og et språk som er rellevant i mange jobb sammenhenger. Det er også rellativt lett å komme i gang med, i motsettning til C++. Så om valget ditt står mellom C+, C# og Java så gå for C#.
Vis hele sitatet...
lol, what?
Dette er totalt nytt for meg, men er Visual Basic etterspurt? De aller fleste som utvikler på .net bruker da C#, eller er det noe jeg ikke har fått med meg her?

Sitat av nudo Vis innlegg
Klarte du ikke å lese hele setningen? Det sto også: og skal være platformuavhengig

Jeg vil nå heller likestille java og python, som begge hevder å være platformuavhengige og
C#/.net, python/mono og objective-c/Cocoa da de ser ut til å kunne optimalisere for hver sin platform.
Vis hele sitatet...
Det som ble stilt spørsmålstegn ved i ditt utsagn var ikke hvorvidt shitten er plattforuavhenging, men det at du mener at Java er for Android.
Det finnes mangemange millioner programmer skrevet i java, og dette er lenge før Andorid kom på banen i det hele tatt.

Og Java "hevder" heller ikke være plattformuavhening, det er plattformuavhening.
Hvis du vil satse seriøst er det en fordel med C++ og OpenGL eller direct. Først og fremst vil det gi deg en mer grunnleggende forståelse av hvordan maskinen virker, og hva som faktisk skjer bak gardinene, istedenfor å bare la funksjoner andre har skrevet gjøre hele jobben. I tillegg er det mye bedre med tanke på hastighet og memorymanagement.

TheNewBoston har bra youtube tutorials innen alle de nevnte språkene, så det kan være en fordel å ta en titt innom der. Brukte de selv til å freshe litt opp på c++ etter et en god stund med android/java utvikling!

Men for guds skyld, lær deg et skikkelig programmeringsspråk, og ikke ett av disse skripting språkene. Å gå over på et skikkelig språk kommer til å bli relativt jævlig hvis du er vant med skripting.
Sist endret av Ross; 24. september 2012 kl. 18:42.
Sitat av Miss-bruk Vis innlegg
jeg har litt lyst til å ta utdanning i programmering, går dette ann i norge?
Vis hele sitatet...
ja. mange steder og retninger aa velge mellom.

Sitat av Miss-bruk Vis innlegg
Men jeg lurer på dette fordi jeg snakket med en, som sa at c++ blir eldre og mindre funksjonelt, derfor vil c# bli tatt i bruk, istedenfor.
Vis hele sitatet...
C# er kanskje bittelitt enklere aa skrive funksjonelt, men utsagnet gir generelt lite mening. C++ og C# er ikke funksjonelle spraak.

Sitat av Miss-bruk Vis innlegg
Og er det noe vits i å ta utdanning innenfor programmering?
Vis hele sitatet...
ja. men programmering laerer du best ved aa faktisk programmere, saa en akademisk bakgrunn er ingen forutsetning eller garanti.



for aa svare paa C++ vs. C# saa ville jeg valgt C++ (evt. bare ren C) av to grunner.

1. C# er et mer komplisert spraak. C++ vil i stoerre grad dreie seg om programmering paa enkelte steder hvor C# vil dreie seg om "hvilket bibliotek skal jeg bruke naa". dette er dog ikke et vanntett argument, da du jo kan velge aa se bort fra biblioteker og bare programmere ting selv uansett - samt at C++ har - for aa vaere helt aerlig - snart uendelig mange biblioteker det ogsaa. det har dog litt faerre ting som gjemmer unna maskinvaren (C# har blant anna garbage collection, som du kan lese om paa f.eks wikipedia om du er mer interessert).

2. dette *er* vanntett, og ikke bare en smakssak - C# er designet for aa kjoere paa .NET - et proprietaert programvarerammeverk. kompilatoren til C# er ogsaa proprietaer. dette er hoeyst uoenskelig, og totalt uforenlig med hacker ethic. det eksisterer en del forsoek paa aa implementere frigjorte kompiltorer og .NET-alternativer, men disse stoetter ikke alt som Microsofts egne verktoey stoetter; dette ganske enkelt fordi de er proprietaer og antisosial programvare fra Microsoft. til C++ finner du enkelt totalt fullverdige (mange vil faktisk gaa saa langt som aa si *overlegne*) kompilatorer og standardbiblioteker som er fri programvare.
Sist endret av Anonym57965; 24. september 2012 kl. 19:09.
Sitat av moret Vis innlegg
lol, what?
Og Java "hevder" heller ikke være plattformuavhening, det er plattformuavhening.
Vis hele sitatet...
Jepp - write once and debug everywhere!

Plattformuavhengighet var et argument på 90-tallet, men i dag - med moderne språk, og for de fleste oppgaver - er dette ikke noe spesielt.

Sitat av Ross Vis innlegg
Men for guds skyld, lær deg et skikkelig programmeringsspråk, og ikke ett av disse skripting språkene. Å gå over på et skikkelig språk kommer til å bli relativt jævlig hvis du er vant med skripting.
Vis hele sitatet...
Det er lov å ha meninger, men jeg håper folk tar dette med en klype salt. Når folk sier ting som dette så mener de som regel dynamisk typede språk, som Python og Ruby. (Du får ha meg unnskyldt om det ikke var dette du mente.) "Skriptspråk" er en svært dårlig betegnelse - skripting er noe man kan bruke et språk til, ikke noe et språk er.

Og de dynamiske språkene er ikke leketøy - langt ifra! Språk som Java og C# er laget for å la større team jobbe sammen om større prosjekter på en tryggere måte. De dynamiske språkene er like kraftige, og har ofte flere muligheter enn de statiske. Dessuten er de enklere å komme igang med.

Er du interessert i å finne ut mer om ulike språk så har jeg eksperimentert med og blogget om sikkert 40 forskjellige de siste årene. Ta f.eks. en titt på julekalendere min fra i fjor (24 språk på 24 dager).

Sitat av tormaroe Vis innlegg
"Skriptspråk" er en svært dårlig betegnelse - skripting er noe man kan bruke et språk til, ikke noe et språk er.
Vis hele sitatet...
...og så oppdager jeg at jeg selv har brukt benevnelsen "skriptspråk" i oppsummeringen av julekalendere som jeg linket til i forrige post
Best Corki!
Miss-bruk's Avatar
Trådstarter
Takker for gode og utfyllende svar
Vil bare nevne NITH (Norges Informasjons-teknologiske høyskole)
Sitat av moret Vis innlegg
lol, what?
Dette er totalt nytt for meg, men er Visual Basic etterspurt? De aller fleste som utvikler på .net bruker da C#, eller er det noe jeg ikke har fått med meg her?
Vis hele sitatet...
Det er sant at C# er mye mer vanlig å bruke enn Visual Basic. Hovedgrunnen til dette er nok at Visual Basic kommer et språk i Basic-klassen (på samme måte som C# er i C-klassen); som vil si at språket er utviklet for å være enkelt å lære. Som en konsekvens av at språket skal være lett å lære så hadde tidligere versjoner ikke OOP.

At språket ikke er det som er mest brukt betyr ikke at det ikke er brukt i det hele tatt. Det faktumet at språket fremdeles eksisterer og kommer i nye versjoner med oppdatert syntaks er jo et levende bevis på at det faktisk blir brukt!

Språket er nok ikke det du gjerne vil bruke til dagligdags, men det betyr ikke at du ikke kan møte på et firma i din karriere som bruker Visual Basic. Så det er greit å ha vært borti det. Det faktumet at Visual Basic også ligner på Lua er nok et argument for å lære seg det, ettersom det da blir lettere å lære seg Lua.

De fleste programmører vil nok finne et, eller en liten knippe, språk som de prefererer å programmere i. Det betyr ikke at man bør sette grenser for oss selv til disse språkene, men heller strebe for å lære seg en mengde ulike språk og rammeverk. Det ultimate målet er jo tross alt å bli en så flink programmør som mulig!
sindre@puse.cat:~$
Synderen's Avatar
Hvilket språk du velger har egentlig ikke så mye å si når du er ny til programmering, så lenge du velger et av de mest populære språkene så står du ganske likt i grunn. Det viktigste å lære seg om programmering er ikke språkene i seg selv, men hvordan konseptene bak programmering fungerer, strukturen og designing av programmer(ikke det bare det grafiske).

Det kan også være lurt å velge et objektorientert språk som første språk, da det er prinsipper der som er veldig greie å kunne senere, og du burde sitte igjen med en grei basisk forståelse av programmering. Det kan også være lurt å ikke velge et språk som ikke ment for et spesielt operativsystem, som C# er, da stiller du litt sterkere senere om du må gjøre noe på en annen plattform.

Python er et veldig godt start språk, det er et objektorientert og har en lett leselig syntax. Det følger med et stort bibliotek av kode som gjør det lett å komme i gang med tinge uten at man gjøre så altfor mye arbeid.

Med programmering er det også viktig å vite at man blir ikke ekspert over natten så det kan ta litt tid å komme til et stadie hvor man faktisk kan lage noe nyttig. Så ikke begynn på et stort prosjekt med engang og mist håpet, da er det lett for å gi opp.
Sitat av d-_-b Vis innlegg
Det betyr ikke at man bør sette grenser for oss selv til disse språkene, men heller strebe for å lære seg en mengde ulike språk og rammeverk. Det ultimate målet er jo tross alt å bli en så flink programmør som mulig!
Vis hele sitatet...
Å lære seg to språk som bygger på akkurat de samme konseptene vil jeg si er å sløse med tid. Selv om C# og Visual Basic.NET ser veldig forskjellige ut på grunn av syntaksen så er de i bunn og grunn akkurat det samme. Kan du C# vil du ikke bli en dyktigere utvikler av å lære VB.

Du bør i stedet lære deg noen språk som tvinger deg til å lære nye konsepter. En komplett utvikler bør kjenne:
  • Et statisk typet, objektorientert språk som f.eks. C#, VB.NET, Java, etc.
  • Et dynamisk typet, objektorientert språk som f.eks. Ruby eller Python
  • Et funksjonelt, statisk typet språk som f.eks. Haskell eller F#
  • Et dynamisk typet, funksjonelt språk som f.eks. Clojure
  • Et actor-basert språk som f.eks. Erlang
  • Et logisk språk som f.eks. Prolog
  • Et stack-basert språk som f.eks. Factor
  • osv.

Jeg skrev litt om dette i Programeringsparadigmer - ulike måter å tenke på, og for de som er interessert har jeg skrevet om en hel haug med ulike språk på bloggen..
Noen tips ang utvikling:
1. Les om Assembler, og laer deg hvordan det fungerer. Det vil hjelpe deg aa forstaa hvordan de fleste spraak fungerer.
2. Les og gjoer noen kodeeksempler i C. ( envt. C++ ). Ikke bruk for mye tid paa det, men laer deg hvordan minnehaandtering fungerer ( pointere og hva ryddes opp naar )
3. Fordyp deg i C#/Java. Disse spraakene er mer effektive, og vil gi deg best utbytte per brukte time.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Anbefaler C# Da dette er en smule enklere enn C++.
Liker best og anbefaler object-c jeg.
ingen som har nevnt MATLAB?? Det er jo såå gøy med matriser!
Sitat av Miss-bruk Vis innlegg
Hei

jeg lurer på om jeg skal begynne å lære meg c++ eller c#
Har lest en del rundt på forumet, der folk sier at når du kan et språk, så er det lettere å lære et annet, men jeg har litt lyst til å ta utdanning i programmering, går dette ann i norge? Men jeg lurer på dette fordi jeg snakket med en, som sa at c++ blir eldre og mindre funksjonelt, derfor vil c# bli tatt i bruk, istedenfor.
Og er det noe vits i å ta utdanning innenfor programmering?
Vis hele sitatet...
Kommer an på hva du vil drive med. Har du lyst til å lage apper til windows, C#. Har du lyst til å drive med tungregning drifte serverfarms osv. - C/C++. Faktisk bør du ikke undervurdere gode gamle C i sin rene form heller, det er et utrolig mektig verktøy, og kan du det til fingerspissene, så er det veldig mye lettere å lere seg alle andre språk som er basert på det (muligens med unntak av C++, men du kan kompilere Ckode med C++ uansett).

Sitat av Sneipen92 Vis innlegg
ingen som har nevnt MATLAB?? Det er jo såå gøy med matriser!
Vis hele sitatet...
Meh, matlab er bare ei fin plottepakke og gui til lapack. Det er ingenting relevant som fortan ikke gjør fortere.
Sist endret av Myoxocephalus; 13. mars 2019 kl. 15:56.
Sitat av Espen2308 Vis innlegg
Liker best og anbefaler object-c jeg.
Vis hele sitatet...
Med object-c mener du selvsagt Objective-C?
Sitat av raze Vis innlegg
Med object-c mener du selvsagt Objective-C?
Vis hele sitatet...
Stemmer det.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg

Meh, matlab er bare ei fin plottepakke og gui til lapack. Det er ingenting relevant som fortan ikke gjør fortere.
Vis hele sitatet...
Ikke det at jeg anbefaler folk å velge matlab som første programmeringsspråk, men det er ekstremt mange eksisterende matlab-biblioteker som kan være veldig nyttige. Fordelen det har over FORTRAN er prototypetid og at det føles ut som om man stikker nåler i hendene mens man koder.
Sist endret av Myoxocephalus; 13. mars 2019 kl. 15:55.
Ut i fra hvordan jeg har forstått det, så er C# og C++ nesten akkurat det samme. C++ blir brukt mest for tunge applikasjoner som trenger å respondere lynraskt, men det er veldig tungvint å lære og skrive C++.
C# er lettere å lære, og mere effektivt å skrive. Jeg vil anbefale deg å starte med C# programmering, fordi det er enklere enn C++ på den måten at C++ er mere tungvint å skrive. Det krever mere kode for å gjøre noe, i forhold til C#.
Sitat av Claryn Vis innlegg
Ut i fra hvordan jeg har forstått det, så er C# og C++ nesten akkurat det samme. C++ blir brukt mest for tunge applikasjoner som trenger å respondere lynraskt, men det er veldig tungvint å lære og skrive C++.
C# er lettere å lære, og mere effektivt å skrive. Jeg vil anbefale deg å starte med C# programmering, fordi det er enklere enn C++ på den måten at C++ er mere tungvint å skrive. Det krever mere kode for å gjøre noe, i forhold til C#.
Vis hele sitatet...
Her vil jeg protestere - greit at C# og C++ begge er språk i C-familien, men der slutter da også likhetene? C# kan med fordeler sammenlignes med java med tanke på garbage collection osv. og, for såvidt, også når det kommer til bruksområder, plattformer , hastighet (eller mangel derav) og alt det der. Skal du drive med noe som helst hvor hastighet teller er C/C++ aktuelle kandidater, noe C# definitivt ikke er. De ser like nokså like ut, men fyller to helt ulike roller - det blir som å sammenligne bananer og skiftenøkler; hva som er best avhenger av hva du vil oppnå.

Det jeg vil si, kategorisk, er at kan du C *skikkelig* så er du nyttig overalt. Du kan inkludere C-kode til nesten alt uten for mye pes, men folk flest kaller det overkill. Det er dog ikke en ulempe som sådan.
Sist endret av Myoxocephalus; 13. mars 2019 kl. 15:54.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Her vil jeg protestere - greit at C# og C++ begge er språk i C-familien, men der slutter da også likhetene? C# kan med fordeler sammenlignes med java med tanke på garbage collection osv. og, for såvidt, også når det kommer til bruksområder, plattformer , hastighet (eller mangel derav) og alt det der. Skal du drive med noe som helst hvor hastighet teller er C/C++ aktuelle kandidater, noe C# definitivt ikke er. De ser like nokså like ut, men fyller to helt ulike roller - det blir som å sammenligne bananer og skiftenøkler; hva som er best avhenger av hva du vil oppnå.

Det jeg vil si, kategorisk, er at kan du C *skikkelig* så er du nyttig overalt. Du kan inkludere C-kode til nesten alt uten for mye pes, men folk flest kaller det overkill. Det er dog ikke en ulempe som sådan.
Vis hele sitatet...
Som sagt, er dette informasjon jeg har fått om språkene. Har selv kun kunnskap innenfor C#. Beklager for feilinformasjon.
Sist endret av Myoxocephalus; 13. mars 2019 kl. 15:55.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Skal du drive med noe som helst hvor hastighet teller er C/C++ aktuelle kandidater, noe C# definitivt ikke er.
Vis hele sitatet...
Eh, den var alt for drøy!
Sitat av tormaroe Vis innlegg
Eh, den var alt for drøy!
Vis hele sitatet...
OK? Du har helt sikkert rett, for jeg pleier normalt å ta feil om slike ting. Det jeg imidlertid kan fastslå er at i tungregningens verden - i alle fall den delen av den jeg befatter meg med - er garbage collection bannlyst.
Sist endret av Myoxocephalus; 13. mars 2019 kl. 15:53.
For det første hastighet er relativt, og har nesten utelukkende "noe som helst" å si. Det stemmer at clr'en yter dårligere på grunn av virtualisering, og får et performance hit når GC slår inn. Begge språkene har klart sine bruksområder; er C# førstevalget når du skal skrive en sanntidsapplikasjon eller en driver? sannsynligvis ikke. Er C++ førstevalget når du skal lage en web-app? Neppe.

Mange indie spillprodusenter lager spill med fancy 3d grafikk i C#, grunnen er at det er lettere å få ferdig innen rimelig tid.

Dessuten er det fullt mulig å gjøre kall til undersystemer som er skrevet i C++ fra kode på clr'en. Det finnes også bibliotek for å kjøre C#-kode på grafikkortet. Bruk av flere tråder er noe som også fungerer ypperlig i .net.
Oh herro there.. ^_^
Vi på VG2 data og elektronikk blir hvertfall undervist i C#.

Tok litt tid og bli vant til det, men som læreren sa "lager du en kalkulator fra bunn av kan det ta måneder og bare få vinduet opp å kjøre, men bruker du C# kan vi som sitter her bli ferdig på ca 4 timer "

Dette gjelder sikkert ikke for alle, men setter ting litt i perspektiv. Som sagt litt vanskelig i starten for min egen del. fikser det greit nå etter 2 måneder og lærer forsatt