Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 1202
Hei, lurer bare på om det er tillatt å kjøre utenlandsregistert bil i Norge? Med norsk førerkort? og evt hvor lenge kan man bli i Norge uten ´problemer´hehe

Takk takk for svar!
Med norsk førerkort er dette ikke lov.
Ved innførsel av bil kan du kjøre i Norge 1 måned med utenlandske skilter. Nye regler.

Om det ikke er innføsel så blir det vel førerkort beslag i noen få måneder om du blir tatt.
Sist endret av Naturgrønn; 27. august 2012 kl. 15:22.
Litt off topic, men er det noe melde plikt inn i landet når du tar med utenlandsk registrert bil?
Visst ikke, hvordan kontrollerer politiet / tollvesen hvor lenge du har vert i landet med bilen?
Sitat av Naturgrønn Vis innlegg
Om det ikke er innføsel så blir det vel førerkort beslag i noen få måneder om du blir tatt.
Vis hele sitatet...
Nei, siden du ikke har brutt trafikkregler/vegtrafikklovgivningen blir det ikke det.

Eier av utenlandsk kjøretøy som lar norsk statsborger kjøre det løper i midlertid en betydelig risiko for å bli avkrevd for toll på kjøretøyets verdi.

Inntil dette er betalt blir kjøretøyet holdt i beslag av tollvesen/politi.
Mozilla: Kommer helt an på hva du skal med den. Det meste er nok dekket her: http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles...20-0381.html#5
Sist endret av epifant; 27. august 2012 kl. 16:00.
Men siden denne tråden er oppe vil jeg bare stille et kjapt spørsmål. Hva om en norsk statsborger tar med en henger over til Sverige. Noen som vet hvor lenge den kan stå der uten at det blir noe tull? Er snakk om å bo i sverige i 3 år.
Denne artikkelen gir en god pekepinn på hva som skjer om det blir oppdaget

http://www.aftenposten.no/okonomi/in...cle4096798.ece

Har vært flere tilfeller her i området der biler har blitt beslaglagt.
Hmm.. Jeg var ganske sikker på at jeg leste på ba.no om en som ble stoppet i en utenlandsregistrert bil og fikk førerkortet beslagelagt. Mulig jeg har drømt det for jeg finner ikke artikkelen igjen.
True phreak.
Sitat av Max_Uflax Vis innlegg
Eier av utenlandsk kjøretøy som lar norsk statsborger kjøre det løper i midlertid en betydelig risiko for å bli avkrevd for toll på kjøretøyets verdi.
Vis hele sitatet...
Det er fører av kjøretøyet som står ansvarlig for betaling av avgifter, ikke nødvendigvis eier.

Man står ansvarlig for å betale engangsavgift + straffetoll (som fort blir jævelig dyrt). Kjøretøyet blir beslaglagt, og holdes i beslag frem til avgifter er betalt. I tillegg blir man anmeldt for forsøk på tollsvindel, og kjøring med uregistrert kjøretøy. Avhengig av sakens alvorlighet kan man risikere fengselsstraff (vanligvis betinget).
Loven følger ikke statsborgerskap, men hvor man er oppgitt bosatt.

Du risikerer å måtte betale toll, mva. og administrasjonsgebyr dersom du blir stoppet! Dette kan og har før vært beløper på flere hundretusen, avhengig av bilmerke, årsodell osv.! Dette er fordi tollvesent ser på det som smugling og du blir da avkrevd mva for bilen, engangsavgiften i tillegg til straff og administrasjonsgebyrer. Dette gjelder selv om du bare låner bilen av en venn, et familiemedlem eller noe annet, gitt at du er registrert som bosatt i Norge. Mao. så gjelder disse forskriftene også utlendinger som er registrert bosatt i Norge.

Unntaket er hvis eier er med og han/hun ikke er i stand til å kjøre. Dette må dokumenteres. Hos tollvesenet gjelder dessverre prinsippet at du må bevise din uskyld.

Mitt råd: IKKE ta sjansen!
Trådstarter
4 3
Takk takk for svar det var til stor hjelp! kunne gått på en liten smell her ja, hehe
Jeg jobber som bilmekanikker, og om sommeren kommer det innom en del turister, ofte er ikke de i nærheten når bilen deres er klar, og jeg/vi trenger og prøvekjøre.

Hvordan er reglene der? Jeg har kjørt i alle år, og har tenkt att siden der er verksted, så går det bra.
Men hadde vært greit å vite, for sikkerthets skyld
Tror ikke det skulle være noe problem Klev, regelverket ombefatter vel ikke noe slikt. For å få et sikkert svar kan du jo ringe tollvesenet, det er gratis.
Sitat av klev Vis innlegg
Jeg jobber som bilmekanikker, og om sommeren kommer det innom en del turister, ofte er ikke de i nærheten når bilen deres er klar, og jeg/vi trenger og prøvekjøre.

Hvordan er reglene der? Jeg har kjørt i alle år, og har tenkt att siden der er verksted, så går det bra.
Men hadde vært greit å vite, for sikkerthets skyld
Vis hele sitatet...
Hei.
Det ble lenket til den aktuelle forskriften tidligere i tråden. Der står det å lese i § 5 bokstav b at man kan bruke bilen i forbindelse med blant annet prøving som et ledd i firmaets virksomhet. Jeg kan dermed ikke forstå annet enn at det du holder på med er helt greit.