Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 1702
Valgfri brukertittel
Kekurikekaka's Avatar
Var i en diskusjon med en kollega her.
Dette er en hypotetisk sak mellom «Klaus» og «Ole».

Klaus har lagt ut en mobiltelefon for salg på Finn.no.

Ole ser annonsen og ønsker å kjøpe den. De velger å benytte seg av Finn.no sin betalingsgaranti.

Ole setter først inn pengene til Finn. Deretter sender Klaus den faktiske mobiltelefonen via Posten, med sporing.
Ole reiser så på postkontoret og henter varen. Han kvitterer på stedet at han har mottatt varen.

Senere har ikke Klaus mottatt betalingen, fordi at Ole ikke har godkjent den hos Finn. Klaus spør hvorfor, og Ole sier da at han aldri mottok varen. Han mottok pakken og signerte for den, men sier at det bare lå en murstein i pakken.

_____

Og her er hva vi diskuterer:

Jeg mener at kjøperen godkjente varen på Postkontoret og er derfor ansvarlig for at den faktisk inneholder hva som beskrevet. Dersom det hadde ligget en murstein der, så skulle han ha sendt denne tilbake til avsender på postkontoret.
Så lenge selgeren kan bevise at han har sendt pakken med sporing og kjøper signerte for dette ved mottak, så har også kjøperen godkjent at varen er som beskrevet.

Kollegaen min sier at dette er selgers ansvar å bevise og at kjøper ikke kan være ansvarlig å sjekke pakken med en gang ved mottak.
Selv om selger kan bevise at han har sendt en tilfeldig pakke med sporing, så er ikke dette godt nok. Selv om pakken ble kvittert for ved mottak.


Kan dere hjelpe oss i denne tvisten? Har skapt en heftig diskusjon på jobben
Første jeg ville gjort er å si til kjøper at hvis dette stemmer så kontakter du politiet for å få sperret IMEI nummeret.
Poengtere at da blir telefonen ubrukelig og du får vite hvem som eventuelt har brukt telefonen.

Posten ville jeg også kontaktet for å rapportere dette. Pakker er forsikret i tilfelle og hvis det faktisk viste seg å ha vært en murstein i pakken så må dette ha skjedd i postgangen hvis ikke selger har prøvd seg på en kjapp en..
Så lenge du har signert (som betyr at du skriver under på at du har mottatt korrekt vare/kolli), er det ditt problem dersom det viser seg å være en murstein i pakken istedet for. Skal kunne forlange på posten å kunne sjekke pakkens faktiske innhold før du skriver under på noe.

Derimot er det svakheter i digital signering, som igrunnen ugyldigjør dem, les her.
Sist endret av Lanjelin; 4. mai 2012 kl. 15:57.
Sitat av Lanjelin Vis innlegg
Skal kunne forlange på posten å kunne sjekke pakkens faktiske innhold før du skriver under på noe.
Vis hele sitatet...
Mja, slik jeg har forstått det bryter dette med avtalen Posten Norge har med kunden (avsender av pakken). Det er ofte mulig å få "kikke oppi" pakken når man er på postkontoret, men etter info jeg fikk fra posten er egentlig ikke dette helt etter boka.

Problemet for posten er vel at fra pakken blir innlevert og gjennom hele postgangen er pakken avsenders. Det er først ved kvittering at mottaker overtar eierskapet av pakken. Det er heller ikke noen garanti fra Postens side at pakker inneholder det man tror, forsikringene og rutinene der i gården går vel mer på om det har forsvunnet noe, eller noe har blitt skadet i postgangen.

Har man hentet ut en pakke med sporingsnummer har man gjerne dokumentasjon på hva dette skal inneholde. Beste måtte vel være å kontakte politi mens man ER på postkontoret slik at de kan bekrefte innholdet i forsendelsen.
Sist endret av norboost; 4. mai 2012 kl. 16:12.
Sitat av Lanjelin Vis innlegg
Så lenge du har signert (som betyr at du skriver under på at du har mottatt korrekt vare/kolli), er det ditt problem dersom det viser seg å være en murstein i pakken istedet for. Skal kunne forlange på posten å kunne sjekke pakkens faktiske innhold før du skriver under på noe.

Derimot er det svakheter i digital signering, som igrunnen ugyldigjør dem, les her.
Vis hele sitatet...
Du kan ikke forlange å se innholdet før du signerer. Og når du signerer så bekrefter du ikke innholdet, men du bekrefter at du har mottar ei pakke. Det er ikke posten sitt ansvar å passe på at innholdet er korrekt.

Ett alternativ vil være å åpne pakka på posten å be den ansatte være vitne om innholdet viser seg å være en murstein. Men det er jo helt opp til den ansatte om han/hun vil vitne.
Blir det ikke ekstra frakt for varen iforhold til hva varen veier.
Jeg mener..En murstein og mobil?

Skal slutte å være kverulant..de over meg har nok noe riktig