Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 3112
Zed's dead, baby!
afen's Avatar
Ja, nå skal vi ha prosjekt i elektronikken, og da har jeg tenkt å bygge en FM-sender på noen watt. Noen som har peiling på hvor langt en watt går med slike hjemmebygde sendere?

Noen som har skjema til en passende sender? Hadde vært kjekt med en som kan sende et par km utover.
Leste en artikkel i Gateavisa for en del år siden. Der stod det at mange nærradiostasjoner sendte på 15 Watt (mener jeg å huske). Bygg en feit en, og overta hele showet!
kan spørre bossen hvor mange watt vi sender på i morra, vis jeg husker :P (jobber i lokalradio i kr.sand)
Noe annet morro kunne jo ha vært å trikse litt med RDS. Bytte ut teksten i bilradioen til folk, etc. Fins sikkert en del "skøy" der.
▼ ... over en måned senere ... ▼
ja du kan gjøre mye slikt faenskap he he
jeg har en søt liten koloss av en 100w fm sender stående.
problemet er at du har post og teletilsynet på nakken om du bruker denne noe videre.
jeg vet den senderen rakk fra drammen og over til danmark så det sier jo litt.
det finnes masse skjemaer på nettet bare og søke litt.
er noen intresert i den senderen så send meg en pm.



thomas
Opprinnelig postet av thomassk
jeg har en søt liten koloss av en 100w fm sender stående.
problemet er at du har post og teletilsynet på nakken om du bruker denne noe videre.
jeg vet den senderen rakk fra drammen og over til danmark så det sier jo litt.
Vis hele sitatet...
Det hadde jo bare vært helt topp å hatt en slik en! Bare så kjipt med post og teletilsynet! Hvor fikk du tak i den egentlig? Testet den?
senderen min har ok frekvensjusteriong og fungerer greit.
den kan jo selvfølgelig ikke brukes i dagelig drift...
jeg har bygget den selv go nå står den i et 19"rack.
jeg har kun det problemet aat jeg ikke får den ut døra.......
King of Spooning
Acidous's Avatar
Ble sugen på å bygge meg en sender nå...

"Illegal pirate radio! Illegal pirate radio! Strictly hardcore!"
Har selv planer om å bygge en sender, tenkte jeg skulle prøve å forstyrre tv signalene til nabolaget. Altså bare sende ut støy på samme frekvens. Er jo litt gøy å utforske litt på hva man kan få til

Men er det ikke mulig å bruke en krystall for å sende på en viss frekvens? Regner med at slike krystaller er lette å bestille fra utlandet.

Det hadde jo også vært mulig å sette politiradio frekvensen ut av spill med en kraftig nok sender, hvertfall i teorien. Hvis man f.eks skal rane en bank eller noe hadde jo dette vært genialt, eller?

Edit: Takk for linkene seeker
Sist endret av Almighty; 23. november 2003 kl. 12:46.
krystaller har elfa så hvorfor kjøpe fra utlandet?
jeg har en støysender som jeg kan starte opp for og forstyrre tvene i nabolaget dersom jeg føler for det.(masse gamlinger i nærheten tenkte jeg skulle bruke tecno eller metalica )
ellers så kan en amatør radio for vhf lage 3 eller 4 harmoniske for nrk.

da trenger du ca 300-1000w ut.
En gang drev jeg med noe elektriske modell bilder. De gikk på noe slags elektromagnetiske greier. Jeg satt vedsiden av tv'en og da jeg kjørte bilene ble hele tv-bildet skurret ned . Helt tilfeldig
thomassk: Elfa har vel ikke krystaller i f.eks politifrekvensen eller andre frekvenser som det ikke er lovlig å sende privat på?
King of Spooning
Acidous's Avatar
thomassk: Elfa har vel ikke krystaller i f.eks politifrekvensen eller andre frekvenser som det ikke er lovlig å sende privat på?
Vis hele sitatet...
Bruker ikke politiet frekvenshopping eller noe lignende for å forhindre nettopp slike ting da?


Edit: Fjerne en "da" for det var for mange "da" da
Sist endret av Acidous; 1. desember 2003 kl. 20:20.
Jo, har lurt litt på det. Det bil jo gjøre det umulig å forstyrre hvis frekvensen forrandrer seg hele tiden. Men man kan fremdeles ha det litt gøy med tv-signalene i området
Noen som har peiling på hva ca. prisen vil bli i deler til å bygge en slik enkel FM-sender med en km eller fem i rekkevidde?
JEg vil påstå at at du ikke burde gjøre det. tror at radiokanalene må søke om tillatelse til å holde en radiokanal. du får veld spørre elektrolæreren din. han vet sikkert slikt.

men en med så lav rekkevidde som 1 km eller 2 kan veil ikke skade.
Viss den blir laget så liten at jeg får den oppi en ryggsekk, og i tillegg er batteridrevet, så kan jeg jo bare drive å forflytte meg hele tiden mens jeg sender, de får vel litt problemer med å ta meg da tenker jeg
▼ ... over en måned senere ... ▼
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
skal bygge FM-sender jeg nå, liten og enkel.. skjema her: http://biphome.spray.se/multisidan/
den er veldig enkel og grei da, men sender jo ikke så langt da, noen 100 meter kanskje??? noen som vet det foresten?
=)