Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 3869
Har et par spørsmål til dere ang dette...

For en god stund siden gikk jeg inn i en ny jobb. Her har jeg mast et par ganger om å få kontrakt, men det har ikke noen tatt tak i. Nå lurer jeg på om det kan være greit å gå uten, vet om flere som aldri har fått det. Mottar lønn fra firmaet.

Hvis jeg skulle finne en ny jobb som jeg anser som bedre, kan jeg bare begynne der på dagen da?

Kan arbeidsgiver plutselig la være å betale lønn for en måned? Har jeg noen rettigheter da?
hvis du ikke får kontrakt er hele firmaet lugubert!
(ノಠ益ಠ)ノ彡┻━┻
Alphanio's Avatar
Sitat av Taurean Vis innlegg
Hvis jeg skulle finne en ny jobb som jeg anser som bedre, kan jeg bare begynne der på dagen da?

Kan arbeidsgiver plutselig la være å betale lønn for en måned? Har jeg noen rettigheter da?
Vis hele sitatet...
Ja

Ja

Å ikke hør på han over. Kan godt vær seriøst å selv om de er litt treige.
Sist endret av Alphanio; 12. april 2012 kl. 20:31.
Hvis det er pga. slurv kan det samme fort også skje med lønning.
Hvis det er bevisst: Du kan har fordelen av å gå på dagen, men du vil også risikere å miste jobben på dagen.

Få deg kontrakt, var en plass uten kontrakt selv, plutselig var det konk og jeg fikk ikke lønning. Var heldigvis da ikke snakk om store summer
Mas på kontrakt, få frem at det er viktig for din trivsel og trygghet på jobb at du har en konkret avtale å forholde deg til. Ikke gi deg før du får en. Og for all del, sørg for at du er organisert i en fagforening om du ikke er det.
Om du har planer om å jobbe der så bør du skaffe deg kontrakt. Dette er gjort på 1-2-3 om de faktisk har en standard kontrakt liggende.

Hva slags type jobb er dette? Varehandel? Ikke at det utgjør noe, bare nysgjerrig
Om du ikke får kontrakt så vil du kunne bli sparket på dagen, ikke motta lønn, feriepenger etc om de faktisk bestemmer seg for det, men skal du bytte jobb nå snart så kan du si opp på dagen
Sitat av Alphanio Vis innlegg
Ja

Ja

Å ikke hør på han over. Kan godt vær seriøst å selv om de er litt treige.
Vis hele sitatet...
Du tar feil på begge punktene.

Man kan ikke gå på dagen og arbeidsgiver kan ikke velge å ikke betale lønn. Dvs de kan stoppe lønna men det er som regel en enkel sak å bevise at man faktisk har utført et arbeid.
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Du tar feil på begge punktene.

Man kan ikke gå på dagen og arbeidsgiver kan ikke velge å ikke betale lønn. Dvs de kan stoppe lønna men det er som regel en enkel sak å bevise at man faktisk har utført et arbeid.
Vis hele sitatet...
Tror det er du som tar feil DonTomaso.
Har han ikke fått kontrakt så regnes han som fast ansatt og har samme rettigheter og plikter som fast ansatt, dvs han kan ikke gå på dagen og må forholde seg til normal oppsigelsestid.

Arbeidsgiver kan holde tilbake penger av lønn til å dekke "kostnader med å skaffe erstatter til din arbeidsoppgave". Veldig diffust i loven og dermed kan kreative sjefer holde alt eller mesteparten av lønnen tilbake om han går på dagen.
Sitat av Taurean Vis innlegg
Har et par spørsmål til dere ang dette...

For en god stund siden gikk jeg inn i en ny jobb. Her har jeg mast et par ganger om å få kontrakt, men det har ikke noen tatt tak i. Nå lurer jeg på om det kan være greit å gå uten, vet om flere som aldri har fått det. Mottar lønn fra firmaet.
Vis hele sitatet...
Jobbet noen måneder i utelivsbransjen. Fikk aldri kontrakt, uansett om man spurte fikk jeg ikke. Men fikk fortsatt lønn.

Hvis jeg skulle finne en ny jobb som jeg anser som bedre, kan jeg bare begynne der på dagen da?
Vis hele sitatet...
Det kan du. Du har absolutt ingen forpliktelser til jobben din hvis du ikke har kontrakt. Du kan gjøre som du vil, for å si det sånn.

Kan arbeidsgiver plutselig la være å betale lønn for en måned? Har jeg noen rettigheter da?
Vis hele sitatet...
Han kan selvfølgelig det, men om du da kontakter LO og orienterer om situasjonen, så sliter han grundig. Det er han som taper på det, ikke du.

Personlig mener jeg at det er alt for useriøst å ikke gi kontrakt til sine ansatte. Da vil jeg heller anbefale å takke nei til jobben. Dette er særlig skjer i utelivsbransejn - en dritbransje..
Takker for alle svar!! Har lest alle sammen og spør om et par ting til.

Sitat av MyBallantine Vis innlegg
Tror det er du som tar feil DonTomaso.
Har han ikke fått kontrakt så regnes han som fast ansatt og har samme rettigheter og plikter som fast ansatt, dvs han kan ikke gå på dagen og må forholde seg til normal oppsigelsestid.

Arbeidsgiver kan holde tilbake penger av lønn til å dekke "kostnader med å skaffe erstatter til din arbeidsoppgave". Veldig diffust i loven og dermed kan kreative sjefer holde alt eller mesteparten av lønnen tilbake om han går på dagen.
Vis hele sitatet...
Vil helst ikke at noen skal vite om at jeg skal slutte der, så jeg tenkte egentlig bare å finne en ny jobb, og slutte\begynne i månedsskiftet rett etter jeg har fått lønn.

Hvis jeg går på dagen, og begynner å jobbe et nytt sted, hva blir da "straffen"? Arb.giver har jo ingenting konkret å gå etter, bortsett frra vitner på jobben. Det vil vel ikke holde i noen rettssak. Dessuten har jeg grunner til at jeg skal slutte der.


Isbjørn: Det er en liten del grunnen til at jeg skal slutte der, det er useriøst, favorisering og mye andre greier. Bl.a. jeg tar 15 min pause ila dagen og andre har ingen problemer med å ta 1.5-2 timer. Så får jeg høre at jeg er overlegen og at andre har like mye å gjøre som meg.


Setter pris på alle svar her, kp gis til alle med informative svar.

Lurer også på det med feriepenger, har jeg krav på det uten arbeidskontrakt?
Ja om du går over i ny jobb rett etter lønning så er jo ting noe bedre. Men sjefen kan jo fortsatt holde igjen feriepenger eller deler av feriepengene.

Du kan jo evt. foreslå at din nye sjef kompenserer evt. tap av feriepenger hos din forrige arbeidsgiver. Er han i beit for folk og trenger deg kjappest mulig er det godt mulig å få til en slik avtale.

@isbjørn

Du tar feil - se mitt tidligere svar.
Ølglad nordlænning
Litt OT, men samme problem; Jobber selv som dørvakt på et velkjent og profilert utested her, og har enda ikke fått kontrakt selv. I tilegg har de jævlene trukket meg 50% lønn de to første månedene, selv om jeg leverte skattekortet første dagen. What to do? er ikke villig til å bytte jobb nei, i og med at jeg slet med å få den.
Du får vel snakke med økonomiansvarlig eller lønningskontoret.
Forklar det med skatten og undersøk hva som kan gjøres. Du bør kjappe deg før skattetrekke overføres til staten....

Når det gjelder kontrakt får du bare fortsette å mase - gir det ingen resultat kan du forsøke å kontakte tillitsvalgte eller LO.
Sitat av Taurean Vis innlegg
Vil helst ikke at noen skal vite om at jeg skal slutte der, så jeg tenkte egentlig bare å finne en ny jobb, og slutte\begynne i månedsskiftet rett etter jeg har fått lønn.

Hvis jeg går på dagen, og begynner å jobbe et nytt sted, hva blir da "straffen"? Arb.giver har jo ingenting konkret å gå etter, bortsett frra vitner på jobben. Det vil vel ikke holde i noen rettssak. Dessuten har jeg grunner til at jeg skal slutte der.
Vis hele sitatet...
Selv uten arbeidsavtale er det relativt lett å bevise at du har jobbet der, eksempelvis gjennom lønnsslipper, kontoutskrifter, timelister, evt. underskrifter på andre ting og så videre. Husk at i sivile saker, som en arbeidstvist er, vil det kun være snakk om sannsynlighetsovervekt. Enhver tvil vil mest sannsynlig komme deg til gode, men med mindre arbeidsgiveren er på tidenes lengste bærtur, kommer han neppe til å slite med å sannsynliggjøre at det foreligger et arbeidsforhold.

Du vil ha alle rettigheter og plikter selv uten arbeidsavtale, med mindre det er tale om rettigheter og plikter som skal fastsettes skriftlig. Siden intet er skriftlig avtalt, har du en oppsigelsestid på en måned. Min erfaring med slike halvsuspekte steder er riktignok at de sjelden bryr seg om det, så lenge du jobber ut de vakter du er satt opp til. Feriepenger skal du ha selv uten avtale, men du kan fort regne med at de forsvinner som trekk etter aml dersom du tusler på dagen. Ved oppsigelse skal feriepengene utbetales sammen med siste lønning, men siden du har planer om å stikke før det, kan du regne med å få et greit trekk. Du kan for øvrig ikke regne med å få en attest. Relevante lovsteder for dette finner du i aml § 14-15 hva gjelder trekk, samt § 15-15 for attesten.

For øvrig vil jeg alltid anbefale å ta kontakt med arbeidstilsynet eller fagforening dersom det foreligger kritikkverdige forhold.
Mye forskjellig synsing her.
Dersom du ikke har kontrakt, så har DU egentlig fordelene, dersom det skulle bli noen tvist om arbeidsforholdet.
Du har fortsatt muligheten til å gå på dagen, men hvor lurt dette er kan vel diskuteres. Du skal vel forhåpentligvis ha med deg en attest for arbeidet?
Så lenge firmaet har gitt deg lønnsslipp, og/eller innbetalt forskuddstrekk på skatt så er du "home free" og det er firmaet som sitter med svarteper dersom det skulle bli noe krøll.

Men ethvert seriøst firma skriver en kontrakt ASAP, uten noe mer om og men!
Når skriftlig arbeidsavtale ikke er inngått

Selv om arbeidsgiver skal sørge for at det foreligger en skriftlig arbeidsavtale i ethvert arbeidsforhold, er det likevel en del arbeidstakere som ikke har arbeidsavtale.

En muntlig avtale er like gyldig som en skriftlig. Ved muntlige avtaler kan det imidlertid lett oppstå uenighet om hva som faktisk ble avtalt og om det i det hele tatt ble avtalt noe. Ofte blir det påstand mot påstand. Derfor er det en klar fordel, og et lovkrav, med skriftlige arbeidsavtaler.

Arbeidstaker kan ikke gå på dagen selv om det ikke foreligger noen skriftlig arbeidsavtale, og arbeidsgiver kan ikke si opp arbeidstaker på dagen. Når oppsigelsestid ikke er skriftlig avtalt gjelder oppsigelsesfristene i § 15-3 i arbeidsmiljøloven.

hentet fra arbeids tilsynets sider.
Sitat av EpicSnusBox Vis innlegg
Hvis det er pga. slurv kan det samme fort også skje med lønning.
Hvis det er bevisst: Du kan har fordelen av å gå på dagen, men du vil også risikere å miste jobben på dagen.

Få deg kontrakt, var en plass uten kontrakt selv, plutselig var det konk og jeg fikk ikke lønning. Var heldigvis da ikke snakk om store summer
Vis hele sitatet...
Dersom en er ansatt i et firma i lengre tid (6-12 mnd ++ ) er du per definisjon ansatt i selskapet på tross av at kontrakt ikke er undertegnet.

Mao, sjefen kan ikke sparke deg på dagen og man må gå ut oppsigelsetiden.

Jeg har ikke kilder på dette, har bare hørt det fra broren min som er utdannet advokat.
Sist endret av Spelly; 12. april 2012 kl. 23:49.
@spelly
Rett at sjefen ikke kan sparke deg - men du kan heller ikke gå på dagen om du ikke har kontrakt.
For da kan sjefen holde igjen deler av eller heller siste lønn og eller feriepenger.