Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 16526
Jeg ble helt slått ut med massiv allergi for en stund siden, tette bihuler og generelt alt som følger allergi slo til noe helt jævlig.

så jeg gikk til apoteket og etter en runde med spørsmål om jeg har alle slags diagnoser gamlinger (noe jeg ikke er :P) sliter med (blodtrykkproblemer osv osv osv..) så fikk jeg en pakke sudafed.

så jeg gikk hjem, leste den lappen som følger med da jeg aldri har for stor tillit til div. medisiner og vil heller være på den sikre siden, men jeg tok nå en. og dette er noe av det merkeligste jeg har fått i meg, nå skal jeg bemerke at jeg er ikke noe vel bevandret innenfor rusmidler annet enn alkohol og div. smertestillende jeg har fått resept på fra legen da jeg har rasert et kne.

men jeg tok nå en tablett, og ting løsna i huet og snørra rant og tømte bihulene og jeg ble i storform!

jeg fulgte instruksjonene i heftet og tok en hver 4. time, man skulle unngå å ta noen før man skulle sove, men jeg sov ikke da jeg hadde en oppgave å skrive ferdig og en sinnssyk mengde energi. så jeg fortsatte nå bare og jeg jobba og var utrolig konsentrert og hadde tidenes arbeidslyst. men etter at jeg hadde skrevet ferdig hele oppgaven, vaska ned hele huset, og servert alle jeg bor med en bedre middag så tenkte jeg over at jeg hadde vært våken i godt over 2 døgn og var framdeles ikke trøtt så jeg tok til fornuft og la meg nedpå litt og joda jeg slokna ganske fort egentlig og etter 3-ish timer våkna jeg søkkvåt i svette og hadde hatt noen helt merkelige drømmer, hvor ting suste forbi meg og 5 sekunder av en sang jeg hørte samme dagen gikk i loop i bakgrunnen.

jeg fortsatte nå bare å ta tablettene til jeg følte at allergien ga seg og eska var tom men var hele tiden i storform og godt humør.

er det noen andre som har vært borti dette stoffet og har noen erfaringer med det?

(må legge til at jeg bor i Storbritannia og om det passer bedre så kan tråden gjerne flyttes)
Hvilke brand tok du? (varemerke, navnet på medisinen)
"sudafed" er varemerket.
Pseudoephedrine er jo omtrent det samme som metamfetamin.
Eller drit opp i det. Det holder med de opplysningene som er gitt her. Du benevner at du bor i Storbrittania og forteller at medikamentet er mot type allergi og kom i tablett-form, så jeg antar at det enten var av type Rinexin (PPA) eller lignende innhold som Vick's Nasal Inhalers i USA (L-desoxy-ephedrine).

Hva du beskriver er helt normalt for en med lite til ingen ruserfaring med sentralstimulerende medisiner og du behøver ikke uroe deg (selv om jeg ikke akkurat fikk inntrykk av at det var problemet ditt etter å ha lest OP).

Rent kjemisk er det lite som skiller mellom efedrin/pseudoefedrin og amfetamin/metamfetamin eller cathinone/ephedrone. Rent farmakologisk har de samme virkeområde, forenklet forklart er "målgruppen" dopamin, norepineprin og noradrenalin - signalstoffer som finnes i hjernen din og som er medvirkende årsak til den psykoaktive effekten sentralstimulanter har på psyken (oppkvikkende). Synonymer av amfetamin/metamfetamin og cathinone, eksempelvis, "deriveres" alle fra efedrin, så ikke riktig forklart, men veldig forenklet, kan du godt kalle stimulantene for "efedrin"- eller "amfetamin"-derivater (evt. analoger, som blir like feil).

Cathinone = Cathine (norpseudoefedrin)
Methcathinone = Efedron (alfa-(metylamino)-propiofenon)
PPA = Phenyl-Propanolamine (fenylpropanolamin)
Amfetamin = Deoxy-Norephedrine (fenyl-isopropylamin)
Metamfetamin = Desoxy-Ephedrine (metylamfetamin)

Eksempler:

Khat (klassifisert: rusmiddel, unntak eks Norge, afrikansk kulturelt nytelsesmiddel på samme måte som kaffe er for europeere og te er for briter; cathine)

Jeff (klassifisert: narkotika over hele verden, tidligere sovjetisk antidepressiva; methcathinone)

Rinexin (klassifisert: allergimedisin, i Norge veterinærmedisin mot urinveisinfeksjon spesielt for hunder; PPA)

Dexamin (klassifisert: legemiddel mot diagnosen ADD, i Norge tilsvarer det Racemisk Amfetamin eller Amfetaminsulfat = 50 % d- og 50 % l-amfetamin; d-,l-fenylisopropylamin/d-,l-amfetamin)

Dexedrine (klassifisert: legemiddel mot - i spesielle tilfeller - diagnosen ADD og - mest foretrukket - mot narkolepsi, 90 % d-amfetamin og 10 % l-amfetamin; d-amfetamin/dextroamphetamine)

Vick's Nasal Inhalers (klassifisert: legemiddel mot type astma, inneholder l-desoxy-ephedrine aka l-methamphetamine)

* racemisk metamfetamin er for mitt vedkommende ikke kjent brukt som medikament i Norge, men i USA og muligens Storbrittania kan en få resept på:

Desoxyn (klassifisert: reseptbelagt medikament mot type sterk ADD i USA og mulig Storbrittania; racemisk d-,l-metamfetamin, fins muligens som ren d-isomer også)

Pervitin (klassifisert: tja, si det - har et inntrykk av at det holder med å være tsjekkisk statsborger, d-metamfetamin ~ opprinnelig Hitlers favoritt).

Efedrin og pseudoefedrin (naturlig alkaloid av planten Ephedra), spesielt i ren form (og ikke boosta med koffein, aspirin eller annet fyllmiddel som normalt kostholdspreperater som Stacks - nå reseptpliktig i Sverige) skal ha tilsvarende effekt som overnevnte medikamenter med en mild euforisk rusvirkning - spesielt hvis det er benevnt hcl bak pseudoefedrinet og ikke sulfat (saltform av virkestoffene).

Håper dette var behjelpelig ..

Sudafed er som regel pseudoefedrin sulfat og gir lite til ingen eufori i det hele tatt og er ikke det eneste varemerket for pseudoefedrin-preperater over hele verden. Rohypnol, eksempelvis, er et varemerke - men inneholder det samme virkestoffet flunitrazepam som varemerket Flunipam. Andre eksempler er varemerkene (trade marks (t) ) Valium, Stesolid, Vival osv. som alle inneholder virkestoffet diazepam.
elkjip's Avatar
Trådstarter
takk for gode svar, og ja det er sudafed jeg fikk.. var å kjøpte mer i går da det virkelig gjør susen mot allergien, likevel litt freaky at noe såpass "skummelt" selges over disk og alt man blir spurt om er blodtrykksproblemer og diabetes.

og er pseudoephedrine hydrochloride 60mg i disse, regner med HCL = hydrochloride
Pseudoephedrine i seg selv er ikke akkurat veldig "skummelt". Det begynner derimot å bli skummelt når man bruker det som ingrediens for å lage metamfetamin.

Selges dette reseptfritt i UK?
Sist endret av Zolly; 4. mai 2011 kl. 10:42.
Sitat av causa Vis innlegg
Pseudoephedrine er jo omtrent det samme som metamfetamin.
Vis hele sitatet...
Psuedoefedrin er omtrent det samme som efedrin, ikke som metamfetamin. Man kan lage metamfetamin av psuedoefedrin, men effekten av disse to er ganske forskjellig, selv om begge er sentralstimulerende.
Jeg har kun vært borti "vanlig" efedrin. Og kan ikke akkurat relatere til det du opplevde med efedrin. Men jeg blir ikke slik av sterkere stimulanter heller. Så sikker individuelt.

Eneste jeg merket er vel bedre oksygenopptak, litt bedre kondis, og mindre matlyst. Muligens litt mer energi, men ikke slik at jeg ville vasket huset akkurat.
elkjip's Avatar
Trådstarter
Sitat av Zolly Vis innlegg
Pseudoephedrine i seg selv er ikke akkurat veldig "skummelt". Det begynner derimot å bli skummelt når man bruker det som ingrediens for å lage metamfetamin.

Selges dette reseptfritt i UK?
Vis hele sitatet...
jepp, men er "bak disken" så fåes bare i en pakke eller to av gangen
▼ ... noen uker senere ... ▼
Bestilt meg selv noen slike allergipiller nå. Men det er ikke de samme da, de heter Clarinase, har 5 mg Loratadine og 120 mg Pseudoephedrine. Står ikke om det er HCL eller sulfat.

Noen som vet om pseudo er sterkere enn vanlig efedrin?

Og om de efedrinene jeg har egentlig har efedrin i seg at all, når det på boksen står slik: " Sida Cordifolia 314 mg (25 mg Ephedrine Group Alkaloids)
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Har selv tatt sudafed i en 4-5 år nå, gjennomgående i pollen allergi sesongen, da det er det eneste som generelt fungerer. Er dette mulig å få tak i Norge,eller er det veldig fy-fy? (Har selv tatt med bøtter og spann tilbake, fra hver gang jeg stikker til england eller statene, men dette er jo ikke økonomisk forsvarlig.)
Efedrin og pseudoefedrin er på narkotikalisten i Norge. Er endel år siden de havet der.
Da blir det lite håp for en resept? Får håpe på ei kortison sprøyte og kjøpe resten av legemiddlene fra diverse.
Det vet jeg ikke. Jeg tenkte mer i retning av å ta med seg fra utlandet. Om en skulle bli stoppet i tollen så er det kjedelig å bli tatt for å smugle narkotika.
Jeg ville tatt det opp med legen.
fikk kortison sprøte og noe some heter teflon elns nå nettopp. Mulig jeg ber om ren efedrin skript, skulle ikke dette her fungere.