Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  25 1245
Har ca null peiling på dette så spørr her istede da jeg har fått mye hjelp med slike ting tidligere.
4000,- er budsjettet.
Kravene er "stillegående" vise film i full hd.
Må sende både lyd å bilde ut av hdmi.
Go plass for utvidelse av hdd.
Dvd brenner.
Greit nettverkskort.
Trenger ikke skjerm eller annet tilbehør.
komplett.no
mpx.no
dustinhome.no

Bare å finne selv. Du har ikke mye å velge mellom med 4000 kr.
Kan sette sammen selv, så er ute etter løse komponenter som sammen blir en ok maskin. Ikke en ferdig maskin.
Er usikker på hvilke deler som er kompatible. Og er usikker når det kommer til lyd og bilde ut av samme hdmi, da kompiser har bommet på det tidligere.
Finn frem deler du kunne tenke deg da, så kan vi heller hjelpe deg ved å si "den CPU'en passer ikke på dét hovedkortet" e.l.

Orker ikke gjøre hele jobben for deg.

HDMI leverer både lyd og bilde..
4k? Det er et veldig snaut budsjett. Har du mulighet til å utvide? PC koster penger og for 4000 må man ganske langt ned i pris på enkelte deler. Jeg prøvde å sette sammen ett oppsett, men innså raskt at det kom på over 4000. Du kan jo ta en liten titt uansett. Selv om pcen ikke skal brukes til gaming vil jeg nok gå litt opp i pris. Du får så mye mer kvalitet for pengene om du har f.eks 5-6000 disponibelt.

Om du ikke klarer å presse frem mer penger skal jeg se om jeg får satt opp noe til 4000. Det er penger å spare på oppsettet jeg la ved. Man kan også spare penger ved å handle på en annen butikk, Dustinhome for eksempel.
Ung og vanskelig
83leo's Avatar
Hvorfor bruke penger på skjermkort når integrert skjermkort kan gjøre jobben? Til media og kontor vil jeg påstå man får en fin liten PC for 4000kr, selv om man selvfølgelig kan velge fra litt høyere på hyllen ved å spytte i noen kroner ekstra.

Ta en titt på dette oppsettet. Det burde gjøre jobben og du har i tillegg plass i budsjett til en liten CPU-kjøler.
Sist endret av 83leo; 18. februar 2012 kl. 02:53.
Legg til en 1000 lapp og kjøp denne. Helt grei til din bruk og støtter HDMI. Den har 500GB HDD og er stillegående. Vet det er APPLE, men det spiller ikke noe rolle for din bruk.
83leo. Får jeg surrund lyd ut av hdmi på det oppsettet? Takker for svar fra alle forresten.
Sitat av 83leo Vis innlegg
Hvorfor bruke penger på skjermkort når integrert skjermkort kan gjøre jobben? Til media og kontor vil jeg påstå man får en fin liten PC for 4000kr, selv om man selvfølgelig kan velge fra litt høyere på hyllen ved å spytte i noen kroner ekstra.

Ta en titt på dette oppsettet. Det burde gjøre jobben og du har i tillegg plass i budsjett til en liten CPU-kjøler.
Vis hele sitatet...
Anbefaler dette oppsettet, men med dette kabinettet:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=648534
Dette er lydisolert. Har dette selv, og er megafornøyd.
GOD plass til utvidelse av harddisker.
Takker. Følger kabler til hdd med eller må det bestilles utnom?
http://www.raspberrypi.org/

Mediamaskin til 200 kroner Er ikke kommet ut enda, men ser så godt frem til den
Sitat av The_WEB_KILLER Vis innlegg
Takker. Følger kabler til hdd med eller må det bestilles utnom?
Vis hele sitatet...
Det følger med 2stk Serial-ATA kabler til HDD.
Strømkablene henger jo på strømforsyningen.
Sist endret av MrCryptical; 20. februar 2012 kl. 11:15.
Valget falt for denne. http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=744292 har nå fått den hjem og montert. Pcn starter vifter og hdd spinner, men ikke bilde på skjerm. Har prøvd: plugget ut skjermkort og kjørt rett fra hovedkort. Prøvd fra minimum, altså 1ram,1hdd og hovedkort. Ingen respons på skjerm. Har prøvd hdmi,dvi og hdmi. Har prøvd vær ram brikke alene og sammen, også tømt cmos.
Hva kan være årsaken? Dette er maskin nr 5 jeg setter sammen. Aldei hatt problemer før så føler jeg har peiling på å sette noe slikt sammen.
Sjekk om ram sitter skikkelig festet, jeg hadde ikke gjort det og da fikk jeg ikke bilde.
Ung og vanskelig
83leo's Avatar
Beklager, overså spørsmålet ditt. Er ikke helt sikker på 5.1 sorround fra HDMI/IGP sånn uten videre, men nå har du uansett skaffet en annen maskin.

Til problemet, har du koblet i 4pins 12V-kabel til hovedkortet? Og som nevnt, se til at RAM-brikkene sitter som de skal.
Gjort sikkert 100 ganger nå. Har ram mistenkt. Leser litt å kan se ut som om Komplett har solgt meg ram som ikke er kompatibel med hovedkort. Men litt usikker. Noen med litt bedre peiling som kan sjekke?

Japp. Regner med at verken cpu vifte eller gpu vifte hadde startet om der ikke var strøm på hovedkortet?
Ung og vanskelig
83leo's Avatar
Viftene går vel via 24pins, mens 4pins 12V hovedsaklig forsyner selve CPU. Det står ingen info om minnebrikkene, men kan ikke skjønne annet enn at de er kompatible.

En annen årsak kan være at du har for gammel BIOS-versjon så hovedkortet ikke gjenkjenner CPU, men det ville isåfall være sløvt av komplett.no.
Trippel sjekket alt nå. Både 4 og 24 pin er godt festet. Ram er godt festet. Hmmff...

Hva gjør man da iforhold til bios?

Prøvd annen skjerm også forresten.
Sist endret av The_WEB_KILLER; 25. februar 2012 kl. 18:09.
Ung og vanskelig
83leo's Avatar
For å oppdatere BIOS må du nok i første omgang ha en kompatibel CPU så du får bilde. Synes dog det er rart hvis dette er tilfellet. Det må da være flere som har kjøpt samme samme pakken.

Her er det en med samme problem og tråden er kun noen måneder gammel så det styrker forsåvidt mistanken om for gammel BIOS.
Har du den koblet direkte i monitor eller ett lydsystem i mellom?
Sist endret av Freddy_fred5; 25. februar 2012 kl. 18:31.
Har prøvd nå med annen cpu. Ingen respons. Den er koblet direkte nå ja.
Hva slags ram er det? Står bare 2x2gb til komplett.
Ddr3 (ti tegn)
Litt mere spesifikt, bilde av emballasje?
▼ ... noen uker senere ... ▼
en kompis kjøpte samme pakken å har samme problemet. må vel bare sende dem inn til komplett igjen.... Ingen her som har en løsning på oppdatering av bios uten kompatibel prossesor? går det i det hele tatt ann?