Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  75 6987
Sosietær maniker
Sitat av Jonta Vis innlegg
Jeg antar at du med «fildeling» mener t.d. «laste ned et musikkalbum av Artist X via The Pirate Bay».
Vis hele sitatet...
Nettopp. Nei, det er jo like lite lovlig som hasj. Sant nok. Bedre definisjon er: Enda en lov som minker respekten min for det etablerte.

Sitat av Jonta Vis innlegg
Hvor har du det fra at dét er lovlig?http://en.wikipedia.org/wiki/No_true_Scotsman
Vis hele sitatet...
Var det bare retorikk jeg kom med? En universal løsning er vel på sin plass, av og til, det?

Sitat av Jonta Vis innlegg
På bibliotekene jeg har vært på, finnes det musikk. Og filmer. Og lydbøker. Eller tenkte du på utlån/leie av utstyr?
Vis hele sitatet...
Ja.
Sang en sang en gang
Echuz's Avatar
Men.. Er det ikke platekompaniene som maser om dette? Det er vel de som tjener på salg, ikke artistene?

Sakt av mange, det er ikke rart folk piratkopierer når tv-serier f.eks henger mange år etter i tid og ikke kommer på dvd før sesongen er slutt i Norge.

"Det er bedriften som må tilpasse seg etterspørselen til forbrukeren, ikke omvendt." Som Paradise sa
Sist endret av Echuz; 24. januar 2012 kl. 17:28.
Sitat av seimannen Vis innlegg
Ja jeg laster ned og jeg er mening i mye av det ts sier, er for det første ikke villig til å betale 200kr for en blueray film da jeg mest sansynlig ikke ser den mer en en gang og gir svært lite utbytte. Om jeg skal kjøpe film må produsentene lage et produkt som er bra nok til at jeg har lyst til og bruke penger på det! Spill derimot laster jeg ikke ned med tanke på at de fleste spill gir deg flere titals timer med underholdning og glede!
Vis hele sitatet...
En film koster så mye penger fordi filmproduskjon er svin-dyrt.
Å laste ned samlepakker med musikk er jo nesten som å....kjøpe albumet til en artist! Altfor mange ganger har jeg kjøpt/fått en CD pga en 2-3 sanger jeg har hørt og så er resten dritt.

Følgende grafer er fra en side som er i MOT piratkopiering, så selv om fremstillingen er litt misvisende så er statistikken gyldig.

Album
http://www.digitalmusicnews.com/uploads/dd/0a/dd0ad934f1287778afbf0c6473fcc59f/exhibitA.jpg

Denne grafen viser units shipped, altså ikke nødvendigvis solgte. Unntaket er nedlastede album, da en nedlasting må kunne antas å være et kjøp. Holder man i bakhodet at mange kjøpte CD-plater for å "ha alt på CD", så er det ikke så rart at vi ser ekstremt høye tall på slutte av nittitallet. Folk ville heller ha en CD med krystallklar lyd enn en sur kassett, og dette visste plateselskapene. Mange gigantiske samlepakker med f.eks. Beatles o.l. gikk derfor unna så folk kunne konvertere til den digitale tidsalder.

La oss så ta en titt på enkeltnedlastinger av sanger og kjøp av singler
http://www.digitalmusicnews.com/uploads/d6/aa/d6aaadd522e9e8b6bf227cd9efc9b29e/exhibitB.jpg

DER er fortjenesten. Billige, digitale enkeltsanger man kan ta med seg hvor enn man går. Jeg vil hevde at mange av disse kjøpene kommer av promotering på radio, Youtube osv. Å hevde at piratkopiering ikke har bidratt *litt* en gang på promoteringen blir nesten bakvendt.

Når det er sagt så er det selvsagt at piratkopiering ikke er bare fryd og gammen for artistene. De er avhengig av noen kjøp for å få plateselskapene til å fikse og backe turneer og konserter de faktisk tjener penger på. Derimot må plateselskapene snart innse at folk VIL ha DRM-frie sanger til en billig penge, og at de ønsker å ha de med seg hvor enn de går. De kan ikke tvinge oss til å traske rundt med CDer bare fordi de ikke tør å gi opp det fysiske og lett kontrollerbare formatet sitt.
Dere mener nedgangen i musikksalget er fordi markedet ikke har fornyet seg nok, CDer er utdatert etc.. Jeg mener det er pågrunn av ulovlig nedlastning. Det blir jo litt av det samme egentlig. Musikksalget vil nok gå opp når tilbudet blir enda bedre (kan dog ikke se det store problemet med iTunes). Om det har sjans til å utlikne tidligere salg gjenstår å se.

Sitat av Dyret Vis innlegg
Å laste ned samlepakker med musikk er jo nesten som å....kjøpe albumet til en artist! Altfor mange ganger har jeg kjøpt/fått en CD pga en 2-3 sanger jeg har hørt og så er resten dritt.
Vis hele sitatet...
Bra post, men disse samlepakkene vi snakka om tidligere i tråden handla om torrents på 1-2 GB med masse forskjellige artister. Det kan vel alle si seg enige i at ikke er en veldig populær greie
Sitat av bloodshotEyes Vis innlegg
Dere mener nedgangen i musikksalget er fordi markedet ikke har fornyet seg nok, CDer er utdatert etc.. Jeg mener det er pågrunn av ulovlig nedlastning. Det blir jo litt av det samme egentlig. Musikksalget vil nok gå opp når tilbudet blir enda bedre (kan dog ikke se det store problemet med iTunes). Om det har sjans til å utlikne tidligere salg gjenstår å se.


Bra post, men disse samlepakkene vi snakka om tidligere i tråden handla om torrents på 1-2 GB med masse forskjellige artister. Det kan vel alle si seg enige i at ikke er en veldig populær greie
Vis hele sitatet...
Hvis du inkluderer lovlig streaming og kjøp via iTunes, så skal du se at det ikke er så mye piratkopiering igjen.
kjøper alle mine filmer, spill og musikk, fatter ikke at folk ikke skjønner at dem må tjene penger for
å lage...
Sitat av arnekjell Vis innlegg
kjøper alle mine filmer, spill og musikk, fatter ikke at folk ikke skjønner at dem må tjene penger for
å lage...
Vis hele sitatet...
fatter ikke at folk ikke skjønner at ikke alle har råd til og kjøpe filmene og musikken de bruker
Sitat av StålSkuff Vis innlegg
fatter ikke at folk ikke skjønner at ikke alle har råd til og kjøpe filmene og musikken de bruker
Vis hele sitatet...
Nok et idiotisk argument. Fatter ikke hvorfor du mener at alle mennesker skal ha tilgang til musikk og filmer selv om de ikke har penger til det. Jeg har lyst på en Ferrari - anbefaler du meg å stjele en?
FilDELING er ikke stjeling

Punktum
Sitat av Pledrik Vis innlegg
Nok et idiotisk argument. Fatter ikke hvorfor du mener at alle mennesker skal ha tilgang til musikk og filmer selv om de ikke har penger til det. Jeg har lyst på en Ferrari - anbefaler du meg å stjele en?
Vis hele sitatet...
hvorfor skal du stjele en? det er da vanskelig og ikke bli tatt.
jeg mener at de som lager musikk/film burde sette ned prisen så vanlige folk får råd til og kjøpe det.

Sitat av Napz Vis innlegg
FilDELING er ikke stjeling

Punktum
Vis hele sitatet...
indeed!
Selvom det ikke teknisk sett er stjeling, blir det noe av det samme for de som lager produktet: de mister profitt. Hvis alle kunne "download a car" ville det ikke vært mange bilprodusenter igjen.
Sitat av Pledrik Vis innlegg
Nok et idiotisk argument. Fatter ikke hvorfor du mener at alle mennesker skal ha tilgang til musikk og filmer selv om de ikke har penger til det. Jeg har lyst på en Ferrari - anbefaler du meg å stjele en?
Vis hele sitatet...
Nei, men jeg sier ifra hvis jeg finner opp en duplikator, så skal jeg jaggu meg duplisere TRE til deg!
Og KP var misclick. Skulle bare quote deg.

Og til hvem enn som ville ha artister som har markedsført seg via piratkopiering; Nomy, og Erik og Kriss er relativt store navn jeg VET har distribuert sangene sine via torrentkanaler, GRATIS.
Sist endret av McVik; 3. februar 2012 kl. 11:11.
Sitat av McVik Vis innlegg
Nei, men jeg sier ifra hvis jeg finner opp en duplikator, så skal jeg jaggu meg duplisere TRE til deg!
Vis hele sitatet...
Så du syns kopiering er helt ok etisk sett?
Sitat av bloodshotEyes Vis innlegg
Så du syns kopiering er helt ok etisk sett?
Vis hele sitatet...
Som sagt, markedet må tilpasse seg forbrukeren, og om en bilprodusent kommer på en løsning hvor jeg kan LASTE NED en bil, til en lavere pris enn å kjøpe den i en butikk, hadde jeg jaggu meg gjort det, SÅ LENGE de greier å levere det i SAMME KVALITET som i butikken, og det skal være enkelt, greit og tilgjengelig.

Kopiering finnes det da vitterligen av alt, ørten millioner jallasjapper som selger kopier av iPhone og alt annet, hvor de tjener penger på salget. De som piratkopierer, tjener ikke penger på det, og grunnen til at de gjør det, er fordi markedsprisen på filmer, musikk og spill er latterlig høy, med altfor mye bullshit for å "beskytte" det, noe som fører til mye problemer ved installering, spilling etc. Det er også vanskelig og DYRT å kjøpe digitalt, fordi produsenter ikke skjønner at de ikke kan ta samme pris for et digitalt produkt som for et fysisk produkt. CD-markedet holder på å dø ut, det samme med DVD og nesten med BluRay, fordi fysiske varer er tull, og bare en ekstrakostnad. Digital distribusjon er det som gjelder, til lavere pris.

Og om artister slutter å produsere musikk fordi de ikke tjener på det, vel, vi vil miste mange artister, men det vil alltid være folk som produserer musikk fordi de liker det, ikke fordi de forventer å bli rike.

Personlig bruker jeg spotify til musikk, og steam til spill, som flere andre gjør. Men jeg laster også ned spill, fordi kvaliteten på spill ikke er garantert, og jeg gidder ikke bruke mange hundre kroner på et spill jeg spiller en halvtime, for så å slette. Kvalitetssikring kaller jeg det, du vil kanskje kalle det tyveri.

TL; DR: Så lenge produsenter ikke leverer et tilfredsstillende produkt gjennom en god distribusjonsåre, fortsetter jeg å laste ned det jeg vil ha. Og jeg lider ingen kvaler over tanken på at mellommenn ikke tjener fett med penger på meg.
Sitat av McVik Vis innlegg
Som sagt, markedet må tilpasse seg forbrukeren, og om en bilprodusent kommer på en løsning hvor jeg kan LASTE NED en bil, til en lavere pris enn å kjøpe den i en butikk, hadde jeg jaggu meg gjort det, SÅ LENGE de greier å levere det i SAMME KVALITET som i butikken, og det skal være enkelt, greit og tilgjengelig.
Vis hele sitatet...
Er du virkelig så naiv at du tror piratkopiering vil forsvinne om man får kjøpt sanger på iTunes i full kvalitet? Eller snakker du bare om deg selv her? Du er faen meg tidenes helgen om du heller ville kjøpt en bil enn å laste den ned gratis.

Sitat av McVik Vis innlegg
Kopiering finnes det da vitterligen av alt, ørten millioner jallasjapper som selger kopier av iPhone og alt annet, hvor de tjener penger på salget. De som piratkopierer, tjener ikke penger på det, og grunnen til at de gjør det, er fordi markedsprisen på filmer, musikk og spill er latterlig høy, med altfor mye bullshit for å "beskytte" det, noe som fører til mye problemer ved installering, spilling etc. Det er også vanskelig og DYRT å kjøpe digitalt, fordi produsenter ikke skjønner at de ikke kan ta samme pris for et digitalt produkt som for et fysisk produkt. CD-markedet holder på å dø ut, det samme med DVD og nesten med BluRay, fordi fysiske varer er tull, og bare en ekstrakostnad. Digital distribusjon er det som gjelder, til lavere pris.
Vis hele sitatet...
Er det dyrt å kjøpe digitalt? Jeg vil ikke kalle 80-100 kroner for en CD på itunes for dyrt. Eller er du så dum at du forventer Spotify-tilsvarende pris når du kjøper et produkt? FYI: Artister tjener ikke shit på Spotify, med mindre de er gigantiske.

Sitat av McVik Vis innlegg
Og om artister slutter å produsere musikk fordi de ikke tjener på det, vel, vi vil miste mange artister, men det vil alltid være folk som produserer musikk fordi de liker det, ikke fordi de forventer å bli rike.
Vis hele sitatet...
Vi vil alltid ha artister, men kvaliteten vil synke om ingen kan leve av det. Man har rett og slett ikke tid til å putte ut album etter album om man i tillegg jobber 8-16. Tror du folk gidder å utdanne seg som produsent om de gjør jobben gratis? Kvaliteten bak lydbildet er takket være mange års erfaring.

Sitat av McVik Vis innlegg
Personlig bruker jeg spotify til musikk, og steam til spill, som flere andre gjør. Men jeg laster også ned spill, fordi kvaliteten på spill ikke er garantert, og jeg gidder ikke bruke mange hundre kroner på et spill jeg spiller en halvtime, for så å slette. Kvalitetssikring kaller jeg det, du vil kanskje kalle det tyveri.
Vis hele sitatet...
Jeg kaller det ikke tyveri, jeg kaller det umoralskt.
Sitat av McVik Vis innlegg
TL; DR: Så lenge produsenter ikke leverer et tilfredsstillende produkt gjennom en god distribusjonsåre, fortsetter jeg å laste ned det jeg vil ha. Og jeg lider ingen kvaler over tanken på at mellommenn ikke tjener fett med penger på meg.
Vis hele sitatet...
Det er morsomt at du unngår den harde sannheten: ARTISTENE mister også penger.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av bloodshotEyes Vis innlegg
Selvom det ikke teknisk sett er stjeling, blir det noe av det samme for de som lager produktet: de mister profitt. Hvis alle kunne "download a car" ville det ikke vært mange bilprodusenter igjen.
Vis hele sitatet...
Det er fullstendig apart å samanlikne informasjon og fysiske objekter. Om alle brått vart i stand til å bygge bil sjølv skulle det berre mangle at bilbransjen døde ut. Karbonpapirbransjen fikk jo solid setback av digital tekstbehandling - men dei aksepterte det. Kodak gikk på ræv, men dei har ikkje prøvd å hindre utvikling for andre.

Å finne ein samanheng mellom kopiering og profittap er vanskelig - og blir gjort enda verre av bransjen sjølv fordi dei bruker idiottall. Eg hadde ikkje kjøpt alt eg har lasta ned. Det einaste musikkbransjen har oppnådd i mitt tilfelle er at eg meir eller mindre har sverga på at eg ikkje skal støtte fdei.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Det er fullstendig apart å samanlikne informasjon og fysiske objekter. Om alle brått vart i stand til å bygge bil sjølv skulle det berre mangle at bilbransjen døde ut. Karbonpapirbransjen fikk jo solid setback av digital tekstbehandling - men dei aksepterte det. Kodak gikk på ræv, men dei har ikkje prøvd å hindre utvikling for andre.

Å finne ein samanheng mellom kopiering og profittap er vanskelig - og blir gjort enda verre av bransjen sjølv fordi dei bruker idiottall. Eg hadde ikkje kjøpt alt eg har lasta ned. Det einaste musikkbransjen har oppnådd i mitt tilfelle er at eg meir eller mindre har sverga på at eg ikkje skal støtte fdei.
Vis hele sitatet...
Hvorfor kan man ikke sammenligne musikk med fysiske objekter? Nå er det jo slik at det er de færreste som er i stand til å lage musikk, bare se på skryteplassen her på forumet(hehe).

Det er kanskje vanskelig, men at både artister og selskapende har tapt store penger på piratkopiering er det ikke tvil om. Jeg er dog enig i at platebransjen ikke er fortjent til støtte, men det er synd at det går utover artistene. Gleder meg til platebransjen dør ut.
Sitat av bobbo Vis innlegg
Det er ikke til å stikke under stol at piratkopiering er en galt, og at vi stjeler.
Vis hele sitatet...
Det er en vesentlig forskjell på piratkopiering og stjeling. Hvis du stjeler noe fysisk fra en butikk, kan ikke butikken lenger selge det produktet, de har da ett produkt mindre. Piratkopiering er ikke det samme som å stjele et produkt, slik som reklamene til musikk- og filmindustrien sammenligner det med. Man fratar selgeren en potensiell inntekt, hvis man ellers hadde kjøpt produktet. Er ikke urimelig å kalle det stjeling, men er ikke det samme.
Sitat av bloodshotEyes Vis innlegg
Vil gjerne se eksempel på band, og hvordan dette kan ha seg. Hva er mekanismen bak dette? Du finner ikke "Related torrents" på piratebay og du gidder ikke laste ned hundrevis av megabyte med shit du ikke vet hva er. Hvis en kompis skal vise deg en sang/band, sender han deg link til youtube, ikke til piratebay.
Vis hele sitatet...
Youtube og ellers alle plasser på nettet der musikk blir delt gratis er ifølge SOPA ulovlig.

En artist som ble oppdaget gjennom da ulovlig piratkopiering er Justin Bieber
Han ble oppdaget på YouTube av Scooter Braun, som senere ble hans manager.
Vis hele sitatet...
Grunnen til at jeg lastet ned var fordi jeg ville finne ny musikk å høre på, men jeg gidder ikke kjøpe en CD for å finne ut om artisten er bra. Da hører jeg heller på en sang på youtube eller laster ned for så å kjøpe CD'n.
Jeg har forresten nesten 400 CD'r så ja, jeg kjøper. Nå har vi jo fått et fantastisk hjelpemiddel til å finne ny musikk i Spotify. Der kan jeg sitte hele dagen og surfe etter nye grupper og sanger som intresserer meg.
Har nå hørt på The Pillows en stund (bra japansk rockeband). og vil skaffe meg et album eller 2. Problemet er at CDON, platekompaniet, Spotify, iTunes og andre steder jeg har sett ikke har de. Amazon er jævla dyrt syns jeg. kan de som er imot piratkopiering komme med et alternativ?

Selv tar jeg det som et kompliment når noen bruker bildene mine. om det da ikke er til å tjene penger. Jeg har heller ingen intensjon om å tjene penger på bildene mine. da skal ike andre gjøre det. Og jeg tror at om en artist virkelig brenner for musikken. så bør h*n konsentrere seg om konserter og slike ting. ekte fans ville kjøpt CDen uansett.
Sist endret av F4celess; 3. februar 2012 kl. 13:20.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av bloodshotEyes Vis innlegg
Hvorfor kan man ikke sammenligne musikk med fysiske objekter?
Vis hele sitatet...
Om eg tar bilen din har du null biler igjen. Om eg kopierer cd-plata di har du fortsatt plata i behold, og kan nyte den akkurat like mykje som før.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Om eg tar bilen din har du null biler igjen. Om eg kopierer cd-plata di har du fortsatt plata i behold, og kan nyte den akkurat like mykje som før.
Vis hele sitatet...
Jeg skrev: "download a car". Da mener jeg kopiere en bil.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av bloodshotEyes Vis innlegg
Jeg skrev: "download a car". Da mener jeg kopiere en bil.
Vis hele sitatet...
Poenget er at bransjer endrer seg. For eit par uker sidan gikk kodak på ræv - ein situasjon som var utenkjeleg for tjue år sidan. Grunnen til at dei gikk på ræv var digitalkamera. Kort sagt - dei var brått dinosaurer som ikkje greidde å omstille seg.

Platebransjen er i samme situasjon. For inntil få år sidan fanst det ikkje alternativ til nedlasting i Europa. Du måtte gå i butikken, eller piratkopiere musikk. NRKBeta-doktrinen er gjeldande her: for å ha kunder må du vere den beste tilbydaren av ditt produkt.

Så om platebransjen ryker på ræv fordi dei ikkje får omstilt seg er det deira problem. Eg er ikkje bekymra for at det blir mindre musikkproduksjon av den grunn.
Sitat av bronsky Vis innlegg
Nei, men hvem faen kjøper CD-er i 2012?
Vis hele sitatet...
Eh... Jeg samler på CDer...
Jeg laster ikke ned fordi jeg "ikke orker" å kjøpe den, jeg laster ikke ned fordi jeg føler jeg kan få bedre tilbud der. Jeg laster ned fordi jeg ikke vil betale for det, jeg vil ikke bruke pengene mine på noe jeg kan få gratis. Egoistisk? Ja.