Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 2535
(Jeg fant dessverre ingen steder jeg synes denne tråden passet)

Heisann!
Jeg fikk boken "Siffer" til jul, skrevet av matematiker Jo Røislien. Jeg har alltid vært interessert i statistikk og matematikk og synes derfor dette var en ålreit bok.

Vet dere om noen lignende bøker som? Kan gjerne være noe mer avansert, også engelsk for den saks skyld!
Jeg har ikke lest boka "Siffer", men om du vil ha mer avansert stoff, så kan du kjøpe fag-/lærebøker?
Jeg aner ikke hvilket nivå du ligger på i matematikk eller statistikk, men foreslår de bøkene jeg synes er ålreite.

Om du liker statistikk, så kan du kjøpe boka "Statistikk for universiteter og høgskoler" av Gunnar Løvås.
Jeg skal ha ha en del løsninger også, om de ikke finnes i boka.

Til matematikk så anbefaler jeg egentlig "Calculus" av Edwards & Penney, men denne er på engelsk.
Har ikke noe tilsvarende forslag til norsk bok, men en bok du bør kunne inneholdet i før du starter på Calculus er forkursboka til ingeniørstudiene. Den heter "Sinus for ettårig forkurs: matematikk for forkurset for ingeniørutdanning og maritim høgskoleutdanning"

Hvilket nivå ligger du på?
Eller liker du bare å lese godt forklart anvendt matematikk og statistikk (om jeg forstår det rett, så er det dette boka "Siffer" går ut på).
Vet ikke om bøker, men du må absolutt sjekke ut TV-serien siffer som ligger på NRK-nett tv
Hvis du er ute etter ikke-tørre fremstillinger med litt dybde om både historisk og moderne stoff vil jeg anbefale Simon Singh sine bøker om kryptografi og fermats siste sats. Kanskje litt mer krevende, men definitivt verdt en titt er også Gödel, Escher, Bach som dekker mange temaer innen matematikk, kunst og musikk og linjer imellom dem.

Kan forsåvidt også komme med anbefalninger av fagbøker, men da tror jeg du må spesifisere litt mer hva slags matematikk du er interessert i og eget kunnskapsnivå
Hadde fullt opp med matematikk og fysikk på vgs, + at jeg har 10stp. matte og 10stp i fysikk fra høgskole/universitet.

Det er vel egentlig mest interessert i "ikke-tørre fremstillinger av matematikk", gjerne litt rundt bakgrunnen til at man fant ut at det var akkurat sånn osv. Lærebøker føler jeg at jeg har nok av ;p

Mulig det blir litt lettere å forstå hva jeg søker etter, hvis jeg forteller hvorfor.
Grunnen til at jeg er på jakt etter noen sånne bøker, er fordi jeg ønsker å få igjen "gløden" for å studere mer realfag.
En apetitt-vekker, om du vil!
Om du ikke bare vil lese, så er dokumentarer om emnene en veldig god gnist for å ville finne ut mer.
I alle fall er det slik med meg.
Hei, Biologen!

Hvis du følger denne linken så finner du en ganske allright liste satt sammen av en dyktig professor i matematikk, Tom Lindstrøm, ved universitetet i Oslo. Han har også skrevet et par flotte lærebøker på norsk, for eksempel "Kalkulus" og "Flervariabel analyse med lineær algebra", men dette er du kanskje ikke så interessert i. Uansett er de gode lærebøker, og listen jeg linket til bør du definitivt sjekke ut. Jeg kan også anbefale den ganske greie boken "Mathematics for the nonmathematician" av Morris Kline, som tar for seg blant annet mye historikk og motivasjon for utviklingen av matematikk - denne er dog på et relativt lavt nivå når det gjelder den rene matematikken, og er kanskje bedre for folk som ikke har hatt så mye matematikk som du hittil har hatt.
Sist endret av Sky; 3. januar 2012 kl. 22:09.
Mattemagi av Håvard Tjora anbefales!
Takk takk, folkens!

Skal sjekke ut forslagene. Er forresten stolt eier av kalkulus-boka til Tom Lindstrom
Statistics seksjonen på Khan Academi er veldig god etter min mening. Har du ikke vært borti konseptet før så tror jeg ikke det tar lang tid før man får sansen for denne type læring. Utover i serien får filmene bedre kvalitet å blir morsommere å se på.

http://www.khanacademy.org/#statistics
cartoon guide bøkene? Om cartoon guide to calculus, de finnes om både statistikk og fysikk vet jeg. Ganskje kjekke med at de på enkle måter forklarer mer avanserte konsepter, som kan være vel så viktig som å kunne gjøre matten i det.

tallteori er det jeg kaller "moromatte" og inngangsporten til algebra og kryptografi, hva bøker som er å anbefale vet jeg ikke, google har det sikkert

hva statistikk angår vet jeg ikke, er ikke no glad i statisitkk :P
Sitat av wubster Vis innlegg
cartoon guide bøkene? Om cartoon guide to calculus, de finnes om både statistikk og fysikk vet jeg. Ganskje kjekke med at de på enkle måter forklarer mer avanserte konsepter, som kan være vel så viktig som å kunne gjøre matten i det.

tallteori er det jeg kaller "moromatte" og inngangsporten til algebra og kryptografi, hva bøker som er å anbefale vet jeg ikke, google har det sikkert

hva statistikk angår vet jeg ikke, er ikke no glad i statisitkk :P
Vis hele sitatet...
Bøkene til Larry Gonick virket ålreit, vet du om noen bra sider jeg kan bestille fra? Eventuelt noen norske?
Sitat av Biologen Vis innlegg
Bøkene til Larry Gonick virket ålreit, vet du om noen bra sider jeg kan bestille fra? Eventuelt noen norske?
Vis hele sitatet...
http://www.capris.no/searchresult.as...mproduct=False
http://www.amazon.co.uk/s/ref=nb_sb_...gonick&x=0&y=0
http://www.amazon.com/s/ref=nb_sb_no...gonick&x=0&y=0
Det gikk akkurat et fint program ("Moro med statistikk") om statistikk på NRK2 nå.
Går ikke så veldig i dybden, men forklarer grovt og viser eksempler på hvordan statistikk blir brukt.
Det tar også opp litt av normalfordeling og poissonfordeling som tema.

Moro med statistikk
Superstjerne-professor Hans Rosling drar seerne med til statistikkens vidunderlige verden på en morsom og oppsiktsvekkende måte. På fire minutter forteller han om verdenshistorie i 200 land i 200 år ved å bruke 120 000 tall.

Britisk dokumentar.
Vis hele sitatet...
Sitat av Grimdoc Vis innlegg
Det gikk akkurat et fint program ("Moro med statistikk") om statistikk på NRK2 nå.
Går ikke så veldig i dybden, men forklarer grovt og viser eksempler på hvordan statistikk blir brukt.
Det tar også opp litt av normalfordeling og poissonfordeling som tema.
Vis hele sitatet...
Den kan sees her: http://www.nrk.no/nett-tv/klipp/817688/
▼ ... noen uker senere ... ▼
Personlig så synes jeg Siffer, Mattemagi og slike bøker er "dølle" og treffer ikke helt. Om man er genuint interessert, så er det bare å sette seg ned å utforske selv. Det finnes mange bedre bøker som har tittelen "lærebok" som er minst like interessant.

http://www.amazon.com/Discrete-Mathe...7188401&sr=8-3
Er en som starter "fra begynnelsen" med det meste. Kan sikkert være hard for folk som ikke har drevet med mye matematikk før da, men den gir deg hvertfall et ganske solid grunnlag og forståelse av en del temaer i matematikk.