Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  29 1428
Tror jeg har nevnt det før, men jeg kjøpte altså en Xbox som var fedig moddet, kom standard med 61 spill og 10 programmer klar til bruk. Så, for litt siden greide jeg å få koblet meg via FTP til boksen, takket være forumbrukerene her, og nå vil jeg gjerne gå litt lengre, helst med hjelp fra dere

Så, hvis dere kunne tenke dere å hjelpe meg (hjelpe andre (senere)) så må dere huske på at jeg kan *null* om Xboxen min. Det er derfor jeg vil lære Så ikke gå over hodet mitt for raskt.

Jeg har prøvd meg på Xbox-Scene, men alle tutorialene er for folk som skal først laste ned noe, så modifisere det og så oveføre. Jeg trenger å modifisere noe som allerede er der pluss kanskje å overføre en del nytt. I tillegg er alt på engelsk, noe jeg ser på som litt vanskeligere når det gjelder tekniske spesifikasjoner og forumet dems er veldig lite hjelpfult.

Til saken!

1: Streame media til XBMP. Jeg har installert og satt opp (rett, trpr jeg) RelaX på PCen og XBMP er "installert" på Xboxen. (Installerer man noe på Xboxen? Eller bare overførere man det og bruker det?). Men ifølge noen tutorials må jeg endre på config-filene til XBMP. Hvordan får jeg editet disse?

2: Slette og legge innpå nye spill. Hvordan finner jeg ut hvor mye plass jeg har igjen? Hvorfor er det så mange partisjoner? Hva ligger på alle de forskjellige? Hvordan sletter jeg spillene? (Hadde ikke rettigheter til det når jeg prøvde å slette en mappe jeg fant via FTPen, som jeg tror var en spill-mappe.) Har funnet en guide for hvordan legge innpå nye spill, men jeg vet ikke hvor spillene skal plasseres eller noe slikt...

Tror jeg begynner med disse to punktene. Håper det er noen der som vet svarene
huff..her var det så mye spørsmål at jeg ikke orker å sette igang med å svare. (ihvertfall ikke akkurat nå)

henvender deg derfor til:
xbmp.de (ang. streaming)
xbox-scene.com (ang. resten)

du finner seriøst svar på alle dine spørsmål på disse sidene om du bare leter godt nok, og tar deg tid til å lese gjennom nøye.
Trådstarter
55 0
Usj, ja, problemet er at det er for mye å lese, for vanskelig å finne og på engelsk.

Kan vi heller ikke prøve her?

Først av alt: Hvordan streame? Må vel connecte til Xboxen på en eller annen måte og endre på en eller annen config-fil? Men jeg vet ikke hvor denne ligger, hovedsakelig fordi jeg ikke vet hvor XBMP ligger. Partisjon og mappe... :/
Må vel connecte til Xboxen på en eller annen måte og endre på en eller annen config-fil?
Vis hele sitatet...
du kobler til xbox'en via FTP. brukernavn: xbox. passord: xbox

ja, filen heter config.xml. du må redigere config.xml (hovedsaklig nettverkssettings). det som er aktuelt for deg er tilkoblingsalternativet XNS. i tillegg må du sette opp hvilke dir/partisjoner på pc'en din du ønsker å share med xbox'en i relax

Men jeg vet ikke hvor denne ligger
Vis hele sitatet...
det kommer helt an på hvor han du kjøpte xbox'en av har lagt xbmp, og hva han har kalt mappen. den ligger antakeligvis på e: eller f: i en mappe som heter xbmp. jeg vil tippe f:
Sist endret av hula; 1. november 2003 kl. 19:58.
Trådstarter
55 0
Ja, jeg mener å ha funnet config-filen nå. Den har jeg også fått åpnet på PCen, kan redigere den og så overføre den tilbake og overskrive den som ligger der. Men jeg har problemer med hva jeg skal skrive:

<share>
<name>Network (XNS)</name>
<url>d:\stream\music@192.168.1.2</url>
<cachesize>256</cachesize>
</share>

Greit, det står det i guiden at jeg skal skrive, hvorav IPen byttes ut med min. Men i Xboxen min, som ble brukt før av han jeg kjøpte den av, ligger det en 6-7 slike, i både pictures, music og videos. Altså nærmere 20 stk.

Og de er ikke skrevet på den måten:

Kode

    <videos>
      <visible>true</visible>
      <share>
        <name>Network (XBMSP)</name>
        <url>xbmsp://192.168.1.2/videos</url>
        <cachesize>8192</cachesize>
      </share>		
      <share>
        <name>Network (XNS)</name>
        <url>c:\shared\videos@192.168.1.2</url>
        <cachesize>8192</cachesize>
      </share>
      <share>
        <name>Network (SMB)</name>
        <url>smb://username:password@workgroup/computer/share</url>
        <cachesize>8192</cachesize>
      </share>
      <share>
        <name>HDD</name>
        <url>e:\videos</url>
        <cachesize>8192</cachesize>
      </share>
      <share>
        <name>Playlists</name>
        <url>e:\apps\xbmp\playlists</url>
        <cachesize>1024</cachesize>
      </share>
      <share>
        <name>DVDROM (UDF)</name>
        <url>d:</url>
        <cachesize>8192</cachesize>
      </share>
      <share>
        <name>DVDROM (ISO9660)</name>
        <url>iso9660:</url>
        <cachesize>8192</cachesize>
      </share>
    </videos>
Den første av alle disse definerere vel IPen for resten? Men så er det to til slike "Network". Hva er det? Trenger jeg det? Så kommer HDD, som er den aktuelle, med filmene. Så kommer en eller annen playlist(?) og sikekrt de to DVD-rommene hans.

Hvordan skal denne menyen se ut hvis jeg vil det skal fungere her?
Trådstarter
55 0
Forresten..

Jeg fant ut at det lå TO XBMP der. En som var kalt "xbmp" og en annen kalt "xbmp23". I config-filen til 2.3 så det slikt ut:

Kode

    <videos>
      <share>
        <name>Network (XNS)</name>
        <url>$ROOT$DivX@192.168.0.40:1400</url>
        <cachesize>8192</cachesize>
      </share>
      <share>
        <name>HDD</name>
        <url>f:\movies</url>
        <cachesize>8192</cachesize>
      </share>
      <share>
        <name>DVDROM (UDF)</name>
        <url>d:</url>
      </share>
      <share>
        <name>DVDROM (ISO9660)</name>
        <url>iso9660:</url>
      </share>
    </videos>
som sagt så er det XNS som er aktuelt for deg i og med at du ønsker å streame med hjelp av relax. du må redigere XNS for videos, pictures og music.

2 stk xbmp. den ene er v2.3 og den andre 2.4 tror jeg. bruk 2.4

prøv dette:
<share>
<name>Network (XNS)</name>
<url>den dir/partisjon du ønsker å share@din pc's ip:1400</url>
<cachesize>8192</cachesize>
</share>

i tillegg må den dir/partisjon du ønsker å share være lagt til i relax
Sist endret av hula; 1. november 2003 kl. 20:18.
Trådstarter
55 0
Så HELE listen jeg fant i "xbmp"-mappen i "videoes" skal kortes ned til:

Kode

    <videos>
      <visible>true</visible>
       <share>
        <name>Network (XNS)</name>
        <url>den dir/partisjon du ønsker å share@din pc's ip:1400</url>
        <cachesize>8192</cachesize>
       </share>
    </videos>
<ekstra spørsmål du kan svare på hvis du har lyst og litt tid :)>
Hva betyr "visible:true"-greia? Og hvorfor port 1400? Er det den RelaX bruker? Og hva er cachesize? Hvorfor akkurat 8192? </spørsmål>
Sist endret av Blib; 1. november 2003 kl. 20:31.
nei nei..eneste du endrer på er ip og dir
relax bruker port 1400 ja.
visible:true og cachesize har jeg aldri brydd meg om. har liksom bare brukt de settingsene, og det har funket helt fint
Trådstarter
55 0
Aha, så kun IP og dir i den andre "sharen" i <videos>? Greit
Trådstarter
55 0
EDIT: YAHOO!!!

En skrivefeil i IPen skapte noe småproblemer, men nå fungerer det! og det fungerer passe heftig også!

TUSEN takk hula. Da ble det deg som reddet meg i dag også :D

Forresten, kan XBMP kjøre .cue filer? Eller må jeg lage en virtuell CD-ROM her, mounte fila og dele den CD-ROMen?
Sist endret av Blib; 1. november 2003 kl. 20:54.
hyggelig å høre at du fikk det til :)

skjønner ikke helt hva du mener, og hva din problemstilling er. lage en virtuell CD-ROM og dele den? hvilken cd-rom er det du snakker om, pc/xbox?

gjør et forsøk på svar:
du kan share pc'en dins CD-ROM med xbox'en ja.

jeg deler alle partisjonene med xbox'en min. og bare browser rundt på diskene med xbmp. vil du gjøre det så anbefaler jeg at du benytter deg av $root$ tags:

XBMP and Relax using the infamous ROOT tags

Pike's short tutorial for XBMP & Relax using the (in)famous $ROOT$ tags. (draft 0.2)

I won't explain how to setup networking between XBOX and PC, there are other tutorials that do that just fine.
Regarding editing the config.xml, you most likely need a better editor than notepad.
Myself I prefer Metapad (Unix CR/LF capable), it's freeware, GOOGLE after it.

We'll only cover the MUSIC share for now;
In config.xml locate:
<*music>
<*visible>true<*/visible>

directly after that you'll see this:
<*share>
<*name>Network (XBMSP)<*/name>
<*url>xbmsp://192.168.1.2/mymusic<*/url>
<*cachesize>256<*/cachesize>
<*/share>
<*share>
<*name>Network (XNS)<*/name>
<*url>c:\shared\music@192.168.1.2<*/url>
<*cachesize>256<*/cachesize>
<*/share>

Network (XBMSP) is not used here, you can delete this share or leave it be. It's the Network (XNS) share we are interrested in.
The NAME tag is what you see in XBMP when you browse your shares.
URL is the adress to where the files are located on the machine running the XNS streamserver.
CACHESIZE we leave for now, default usually works just fine.
The only difficult part here is the URL tag, study this line (where I use the $ROOT$ tag):

<*url>$ROOT$music@192.168.0.50:1400<*/url>
What the above line does is the following:
Point to IP 192.168.0.50 and look for a virtualgroup/dir called "music". This is the name of the group we have created in Relax.
So what you need to do:
Findout the IP of the computer where Relax is running, port can be anything, or omitted.
If omitted, 1400 is used since it is the default Relax port anyway. Here's how the <*url> line should look without port:
<*url>$ROOT$music@192.168.0.50<*/url>
Create a group in Relax called "music" where you drag & drop some folders or music files.

kilde: xbmp.de
Vis hele sitatet...
Trådstarter
55 0
gjør et forsøk på svar:
du kan share pc'en dins CD-ROM med xbox'en ja.
Vis hele sitatet...
Flott.

Så hvis jeg har en film, SVCD, på PCen, i bin/cue-formatet, så kan jeg mounte denne på en virtuell stasjon, dele den med Xboxen og spille den av på Xboxen.

Men er det mulig å skippe hele mounting og kun kjøre bin/cue-filene fra Xboxen? Via XBMP eller noe, bare velge .cue-fila som om den var en vanlig avi?
ja, det går fint an å streame bin-filer
Partisjonene på en hacka xbox pleier å være slik.

C: systemdisk oppstarts filene konfigfilene
D: DVD-romen
E: den disken som brukes til lagring av savegames

X:
Y:
Z:
disker som xboxen bruker til midlertidig lagring (minne) ikke vits å legge noe der for det blir slettet når du skrur av/på boxen.

Alle disse ovennevte er med som standard også på en umodda xbox. Det du legger til i tillegg når du putter inn en større disk er en F: som brukes til lagring av spill og musikk og filmer.


Ha en fin lørdagskveld folkens!
Halloweenparty på samfundet i Trondheim!!
Trådstarter
55 0
Ah. Flott Gollum. Tusen takk

Må prøve det med bin-filer i morgen da eller noe. Hvordan gjør jeg dette? Bare starter opp filene via XBMP helt likt som om det skulle vært en mediafil?
Bare starter opp filene via XBMP helt likt som om det skulle vært en mediafil?
Vis hele sitatet...
ja, basically
Sist endret av hula; 2. november 2003 kl. 00:44.
Trådstarter
55 0
Hmm, når jeg prøvde dette greide den å komme innpå filen, men når jeg valgte den AVSQ1.avi eller hva pokker den heter i MGEG2-mappen så henger RelaX seg opp og ingenting skjer. Må restarte RelaX

Fant forresten ut hvordan legge innpå nye spill på HDD via boXplorer. MEN, jeg har 0 ledig (Det er ved GB den måler i) så jeg trenger å slette først.

Er det da bare å slette spillmapper fra F:\Games? Vil ikke få noe trøbbel da?
Sist endret av Blib; 2. november 2003 kl. 14:30.
Nei det skal gå fint..
Trådstarter
55 0
Hvordan kan jeg slette filene da? Med hvilket program? Når jeg prøver å slette mappene i F:\Games med FTP får jeg feilmeldingen: "Allow deletion of non-empty folders is disabled"
Hvordan er det når man sharer med relax, i forhold til å share vha samba? Går det raskere å starte opp filene? Eller går det ca 5-7 sek før filmene starter vha relax også?

Jeg kjører via samba, og da tar det veldig lang tid mellom hver fil, noe som er veldig kjipt. Har satt cachesize til 0, men det hjelper særdeles lite.

Noen som har noen tips på dette?
morten: enkelte filer starter opp øyeblikkelig, andre krever noen sek. (flesteparten starter øyeblikkelig)
Sist endret av hula; 2. november 2003 kl. 18:14.
Snakker du da om relax? If so, i need to test relax :P
Opprinnelig postet av morten
Snakker du da om relax? If so, i need to test relax :P
Vis hele sitatet...
det er relax jeg snakker om ja
Morten: Det er mange kjente problemer med samba, som f.eks. farten. RelaX anbefales absolutt.
Det greieste for å slette filer på xboxen er vel å innstallere boxplorer (e.l. men er det jeg bruker) på boxen. ville nesten tro at det lå inne på boxen når du fikk den. har du sjekka under programmer / apps menyen?

Boxplorer er en filbehandler for xboxen.

Einar
"xbox + 100" lerret er en fin kombinasjon "
Trådstarter
55 0
Ja, jeg fant ut at det gikk ann å slette med boXplorer og gjorde dette. Sre ut til at alt gikk fint
Blib: hvordan var det du fant det ut?
Trådstarter
55 0
http://www.neowin.net/forum/html/emoticons/blush.gif

I en PM fra deg ja, sorry