Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 601
Slengte nettopp inn en IDE kontroller og to nye harddisker i pc'en.

Når jeg starta opp pc'en steg plutselig CPU temperaturen med over 20 grader og 3D spill vil knapt kjøre og ting går generellt veldig tregt.

Hva skjer?

Er det PSU'en som sliter?
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
hva skjer?
"Slengte nettopp inn en IDE kontroller og to nye harddisker i pc'en."

må ha deg en ny vifte i chassiet tenker jeg,
siden de nye diskene varmer opp boksen så vil det jo naturligvis gå utover varmen på cpu'en
Trådstarter
Nå tok jeg nettopp ut alt det nye jeg satt inn, men fremdeles har CPU'en en 'idle' temperatur på 60 grader.Jeg pleide å ha 47 grader før.

Hva har skjedd med maskin?

Alt skulle jo være som før da,eller er det noe annet som skjer.
Kan det være nok at en flatkabel eller en annen ledning ligger en annen vei enn det pleier?
kommer vel litt ann på. Om en IDE kabel ligger over luftinntaket til CPUvifta så, ja: da kan det ha noe med saken og gjøre. samme om den ligger over noen av de andre viftene. Ellers; nei.
Trådstarter
Nå har jeg åpna kabinettet:

1.Jeg ser at alle vifter går
2.Ingen kabler ligger i veien for noe som helst

allikevel er cpu temperaturen på 60 grader ved idle og hvis jeg prøver å kjøre et krevende 3d spill lagger det sinnsykt!


Hjelp!

Kan CPU'en ha gått?
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
du har sikkert dyttet borti viften og den sitter skjevt på.
demontert dritten og sett den sammen igjen
du kan jo kanskje ha kommet borti cpu-ribba, slik at den ikke sitter skikkelig på .. ?
Ellers kan det jo hende at DMA har pult seg..
Skjekk kontrollpanel - system - hardware - device manager - ide\atapi controllers - properties på primary IDE - advanced - skjekk at begge to står på "DMA if avalible".
Gjenta på Secondary channel.
Jeg hadde no lignende problem etter demontering av maskin når jeg fikk nytt kabinett.
La på nytt lag sølv-kjølepasta etterpå og da gikk tempraturen ned igjen. men hadde ikke så mye tempraturendring da..
Trådstarter
Nå har jeg skiftet ut vifta med en helt ny , bedre vifte jeg har hatt en stund. Lagt på kjølepasta på kjernen til CPU og.

Starta opp pc'en nå og den nye vifta bråker som helvete,men CPU temperaturen er fortsatt på 60 grader?????

Jeg var også inne å titta på devicemanager/enhetsbehandling slik du sa Vidder,men det var ingen steder i egenskaper på IDE/ATAPI jeg kunne velge avansert eller gjøre slik du sa...er det noen andre måter jeg kan komme inn der du sa...har WinXP
kjøp deg en hdd kjøler. - www.microplex.no

kjøpte meg en ny hdd og hdd kjøler
samme prob hadde jeg for noen år siden, men det hjalp med kjøleren.
Trådstarter
Jeg fiksa visst problemet nå!

Enten så må det ha vært avinstallering av 'netlimiter' som gjorde susen eller så må det ha vært den endringen jeg gjorde i bios for å sette 'enable' på et eller annet med primary bus master eller noe.
Skal være noe på egenskaper - avansert. Der skal du kunne stille mellom DMA if avalible eller PIO mode only.