Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 1646
heihei

i stad skulle jeg bruke en pc strømforsyning til å bruke på en bilforsterker. jeg har en fra før men den er svakere, så jeg skulle bytte. jeg klippet av alle kontaktene på strømforsyninga og skulle sette sammen ledningene. men når jeg skulle teste om den virka ved å jumpstarte den, klarte jeg å kortslutte mellom gul og svart ledning. det gnistra og strømforsyninga stoppa. så skrudde jeg den av og på, så kom det et bitte lite smell og det spruta en liten del. men strømforsyninga stoppa ikke igjen. så det jeg lurer på er om det trygt å bruke den? vet ikke helt hvor den lille delen kom fra.

takk for svar!
Etter egen erfaring skal ikke dette være noe problem. Om PSUen tar skade av det er ikke jeg kvalifisert til å si.
Sist endret av Spelly; 8. desember 2011 kl. 20:01.
fant ut hva som var sprang. legger til bilde. det har falt av et lite skall på komponenten, men den er kanskje ødelagt inni? vil den virke normalt selvom den er ødelagt?

http://bildr.no/thumb/1046539.jpeg
Sitat av Minecraftboss Vis innlegg
fant ut hva som var sprang. legger til bilde. det har falt av et lite skall på komponenten, men den er kanskje ødelagt inni? vil den virke normalt selvom den er ødelagt?

http://bildr.no/thumb/1046539.jpeg
Vis hele sitatet...
Er ikke det en motstand, da?

Når du likevel får strøm fra psu, fungerer den nok
tror det er en kondensator :P men har ikke turt å starte strømforsyningen igjen. redd for at det skal skje noe
Sitat av Minecraftboss Vis innlegg
tror det er en kondensator :P men har ikke turt å starte strømforsyningen igjen. redd for at det skal skje noe
Vis hele sitatet...
Ja jeg tror også det er en kondendsator, ser ut til og være en støy kondensator. Eller en for å fjerne støy. Jeg skal ikke si at det er trygt og bruke den, men det værste som kan skje er at den går helt i stykker. Hvis du har tenkt og bruke den en stund kan du bestille en ny kondensator fra www.elfa.se og lodde inn en ny en. Men siden dette er en ganske gammel strømforsyning så ville jeg brukt den. Går den i stykker, tar du en tur bak elkjøp og finner en gammel pc med en stømforsyning og peller ut den.

Jeg tror du bare vil få litt mer rippel på 12V din sånn som strømforyningen er nå. Hvis du har tenkt og bruke den test den på en lyspære eller noe og mål spenningen med et multimeter så du ikke sender inn noe rart til bil forsterkeren din.
Jeg har gjort det samme før for bruk av elektrolyse, og akkurat det samme skjedde til meg, det er ikke noe farlig å bruke den, men det kan hende at du merker noe eller veldig mye ripple, noe som kan gjøre at du ikke får til å bruke den på bilstereoen.. Good luck!
Sitat av Markula Vis innlegg
Jeg tror du bare vil få litt mer rippel på 12V din sånn som strømforyningen er nå. Hvis du har tenkt og bruke den test den på en lyspære eller noe og mål spenningen med et multimeter så du ikke sender inn noe rart til bil forsterkeren din.
Vis hele sitatet...
Kondensatoren er nokk for liten til at den er der for å fjerne rippel spenning. Men skal ikke si dette med 100% sikkerhet, Men hadde den vært der for å fjerne rippel spenning må den nokk være en del større.

Argument: Vekselspenningen på nettet holder 50Hz, dette gir 100 svingninger pr sekund på fasene. Hadde da PSUen vært på 500 watt måtte kondensatorene som er der for å fjerne rippel spenning totalt sett være i stand til å yte rundt 500W i 1/100 sekund.

Jeg hadde uansett ikke brult PSUen. Når noe sier poff er noe ødelagt. Og ting som er ødelagt + strøm = brann (ofte i hvertfall)
Politisk ukorrekt
johante's Avatar
Sitat av Minecraftboss Vis innlegg
tror det er en kondensator :P men har ikke turt å starte strømforsyningen igjen. redd for at det skal skje noe
Vis hele sitatet...
Det der er jeg niognitti prosent sikker på at er en termistor(motstand som endrer verdi etter temperaturen) Brukes her for å hindre kortslutning. Derfor slo den ut. Det ble tydeligvis litt mye, og den tok kvelden.

Du ser at det er en termistor da den er merket med TH1, altså THERMISTOR1. Motstander er merket med Rx, f.eks. RESISTOR1, kondensatorer med Cx(CAPACITOR1) osv...


Dersom du kommer over et datablad for strømforsyninga, kan du finne ut hva slags termistor du trenger for å fikse den
Sist endret av johante; 9. desember 2011 kl. 01:34.
Jeg ville ikke anbefalt å bruke en strømforsyning til å drive en bilforsterker. Strømforsyningen i en PC er ment å til å gi ut strøm til mange små komponenter.

Har du sett kablene (og forsåvidt sikringene på disse) som brukes fra batteri til forsterker? De er av den tykkelsen for at de skal kunne tåle amperen som går gjennom. Ved en så lav spenning (12 volt) som bilbatteriet vanligvis gir, må den dra mer ampere for å kunne få samme effekten (watt) som en vanlig forsterker som brukes i hus (230 volt). Kablene som eksisterer i en strømforsyning er mye tynnere og vil mest sannsynlig ikke tåle denne belastningen over lengre tid.

Du kan risikere at strømforsyningen og evt. hus tar fyr.
Sist endret av CryptoN; 9. desember 2011 kl. 04:05.
Men jeg bruker selvfølgelig alle de svarte og alle de gule kablene. og da blir det ikke så lite. det er hvertfall 20 svarte kabler. da holder det vel? har funka med den tidligere strømforsyningen og der var det enda mindre med kabler :P

Her er bilde

http://bildr.no/thumb/1047195.jpeg
hadde ikke en sånn koblingsgreie jeg brukte på den svarte til. så det kjøper jeg til uka
Hvilken strømforsyning du bruker er ikke viktig så lenge den kan levere riktig mengde strøm og vel så det. Mye av grunnen til tykke strømkabler i en bil er overdimensjonering (KULT med tjukke røde kabler), og at det er ofte er mye lengre kabelstrekk enn du ville brukt i et innendørsoppsett.