Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  149 18062
Sitat av Mullah Vis innlegg
Layzi: Slike holdninger skremmer meg, men det der er så vidt jeg kan se utsagnet fra én person. Det er ikke en presseuttalelse på vegne av alle innvandrere. Jeg har ikke beskyldt deg spesifikt for rasisme, men det er jo nærliggende å tro at rasisme ligger til grunn for denne tråden når du ikke skiller på en innvandrer og alle innvandrere. Slike holdninger skremmer meg også.
Vis hele sitatet...
siterer meg selv
Og før dere trekker noen raske konklusjoner, jeg er fult klar over at det finnes mange flotte utlendinger også.
Vis hele sitatet...
Sist endret av phideph; 24. oktober 2011 kl. 13:42.
A Real Human Bean
Mullah's Avatar
Donor
Sitat av ParadiseCity Vis innlegg
benekter du fakta? Har jo blitt linket titalls linker allereder der man ser statistikken, ikke-vestlige innvandrere er en majoritet bak voldtektene mens de samtidig er en minoritet? Du angriper han med rasistkortet når han påpeker dette? kan ikke dere være litt mer oppfinnsomme enn å dra det jævla rasistkortet hver eneste gang noen sier noe som kan oppfattes som negativt angående en minoritetsgruppe som har deler en felles kultur/religion.
Vis hele sitatet...
Jeg vet ikke, jeg. Benekter jeg fakta? Vis meg det i så fall. Så vidt jeg kan se har ikke Layzi linket til noe annet enn en nyhetsartikkel. Bortsett fra hans ene link er det linket til 7 andre nettsider av andre brukere (ikke titalls altså), de fleste av de var også bare nyhetsartikler. Gorm linker til document.no, som er en nettside med en klar agenda, og det virker dessuten som om de ikke forstår prosentregning.

mentalmelt: Det er endel begrepsblanding i denne tråden. Vi hopper fra å prate om innvandrere, til ikke-etniske nordmenn, til ikke-vestlige, osv. Du prater spesifikt om asylsøkere, eller? Hva sier statestikken da?

Layzi: Herlig gardering, du. Null verdt og vanvittig tamt, men for all del.
Sitat av Mullah Vis innlegg
Jeg vet ikke, jeg. Benekter jeg fakta? Vis meg det i så fall. Så vidt jeg kan se har ikke Layzi linket til noe annet enn en nyhetsartikkel. Bortsett fra hans ene link er det linket til 7 andre nettsider av andre brukere (ikke titalls altså), de fleste av de var også bare nyhetsartikler. Gorm linker til document.no, som er en nettside med en klar agenda, og det virker dessuten som om de ikke forstår prosentregning.

mentalmelt: Det er endel begrepsblanding i denne tråden. Vi hopper fra å prate om innvandrere, til ikke-etniske nordmenn, til ikke-vestlige, osv. Du prater spesifikt om asylsøkere, eller? Hva sier statestikken da?

Layzi: Herlig gardering, du. Null verdt og vanvittig tamt, men for all del.
Vis hele sitatet...
Jeg regner med at du er av utenlands opprinnelse og tar deg nær av alt dette?
Eller er det at du ikke tåler å diskutere det faktumet at innvandrere voldtar Norske jenter fordi de "ber" om det?
Sitat av Mullah Vis innlegg
mentalmelt: Det er endel begrepsblanding i denne tråden. Vi hopper fra å prate om innvandrere, til ikke-etniske nordmenn, til ikke-vestlige, osv. Du prater spesifikt om asylsøkere, eller? Hva sier statestikken da?
Vis hele sitatet...
Jeg bruker begrepet asylsøkere fordi jeg mener det er mer spesifikt. Innvandrere omhandler alle utlendinger, til og med de pakistanske familiene som kom hit på 70-tallet, og alle de europeiske arbeidsinnvandrerne. Jeg synes det er mindre interessant å snakke om disse. Jeg har ingen tall her og nå, men jeg tror ikke du er uenig med meg når jeg påstår at problemet vi snakker om her hovedsakelig dreier seg om individer som er her på asylgrunnlag, enten de har fått innvilget asyl eller de venter på svar. Det er tross alt disse som har de største integreringsproblemene, som igjen gjenspeiler seg i samfunnsproblemer som dette.

Poenget mitt står for øvrig like sterkt enten vi bruker begrepet asylsøkere eller innvandrere.
Sitat av Layzi Vis innlegg
Eller er det at du ikke tåler å diskutere det faktumet at innvandrere voldtar Norske jenter fordi de "ber" om det?
Vis hele sitatet...
Er det noe bedre å voldta jenter som ikke "ber" om det? Er det voldtekt eller innvandring som er problemet?
Sitat av Mith Vis innlegg
Er det noe bedre å voldta jenter som ikke "ber" om det? Er det voldtekt eller innvandring som er problemet?
Vis hele sitatet...
Tuller du med meg? Eller leker du dum? Selvfølgelig er ikke voldtekt aksetabelt uansett grunn. Og med fare for å gjenta meg selv..
Tråden omhandler menn med utenlandsk opprinnelse kommer til Norge og voldtar Norske kvinner, igjen.
Vis hele sitatet...
A Real Human Bean
Mullah's Avatar
Donor
mentalmelt: Jeg ville bare at vi skulle være enige om hva vi pratet om før vi fortsatte diskusjonen, mentalmelt. Som du selv viser at du forstår er det stor forskjell på innvandrere og asylsøkere.
At overfallsvoldtekter begås av innvandrere er et kjempeproblem. Det finnes statistikk som sier noe om hvor de forskjellige voldtektsmennene opprinnelig kom fra, men når jeg søkte gjennom politirapporten jeg linket til tidligere fikk jeg ingen treff på 'asyl' eller lignende. Altså er det vanskelig for meg å være enig med deg i at problemet i hovedsak dreier seg om personer som er i landet på asylgrunnlag. Her er det viktig å kunne vise til noe konkret, for hva slags diskusjon blir dette ellers?
Men jeg deler dine fordommer. Jeg tror også at dette er et spesielt stort problem hos asylsøkere som kommer fra en radikalt annerledes kultur fra vår, og som antakeligvis har hatt liv som ikke ligner grisen. Det er slike mennesker jeg tenker på når jeg leser om overfallsvoldtekt, og for all del: Overfallsvoldtektene som begås er et alvorlig problem. Jeg håper nesten at det i hovedsak er asylsøkere som er problemgruppen her, for da vet vi spesifikt hvilke mennesker vi må ta tak i og skape bedre holdninger hos. Men jeg medgir at dette bare er mine fordommer som kommer til uttrykk her. Jeg må likevel si jeg er uenig i at det ikke er særlig interessant at flest voldtekter begås av etniske nordmenn. Som jeg var inne på tidligere, hvordan skal vi påføre de sunnere holdninger enn vi selv har?
Jeg forstår ikke helt hvilket poeng det er du mener står like sterkt enten vi bruker begrepet asylsøkere eller innvandrere?

Layzi: Jeg tåler absolutt å diskutere det, som du ser at jeg gjør med mentalmelt. Problemet er bare at det virker som om du ikke klarerer å holde rasisme utenfor diskusjonen. Hvorfor går du til personangrep istedenfor å svare for deg?
Sist endret av Mullah; 24. oktober 2011 kl. 14:51.
Sitat av Layzi Vis innlegg
Tuller du med meg? Eller leker du dum? Selvfølgelig er ikke voldtekt aksetabelt uansett grunn. Og med fare for å gjenta meg selv..
Vis hele sitatet...
Ja, men da er det jo greit. Jeg har ikke tid å kaste bort på diskusjoner på et slik grunnlag.
Du sier at vi kan drite i å dra fram statistikker om at det er flest norske menn som voldtar kvinner, at det du tenker på at at det er noen utenlandske menn som voldtar kvinner.

Er det så mye værre at de utenlandske gjør det enn at de norske gjør det?
Gjør det at man er norsk det greit?
Sitat av Mullah Vis innlegg
mentalmelt: Jeg ville bare at vi skulle være enige om hva vi pratet om før vi fortsatte diskusjonen, mentalmelt. Som du selv viser at du forstår er det stor forskjell på innvandrere og asylsøkere.
At overfallsvoldtekter begås av innvandrere er et kjempeproblem. Det finnes statistikk som sier noe om hvor de forskjellige voldtektsmennene opprinnelig kom fra, men når jeg søkte gjennom politirapporten jeg linket til tidligere fikk jeg ingen treff på 'asyl' eller lignende. Altså er det vanskelig for meg å være enig med deg i at problemet i hovedsak dreier seg om personer som er i landet på asylgrunnlag. Her er det viktig å kunne vise til noe konkret, for hva slags diskusjon blir dette ellers?
Men jeg deler dine fordommer. Jeg tror også at dette er et spesielt stort problem hos asylsøkere som kommer fra en radikalt annerledes kultur fra vår, og som antakeligvis har hatt liv som ikke ligner grisen. Det er slike mennesker jeg tenker på når jeg leser om overfallsvoldtekt, og for all del: Overfallsvoldtektene som begås er et alvorlig problem. Jeg håper nesten at det i hovedsak er asylsøkere som er problemgruppen her, for da vet vi spesifikt hvilke mennesker vi må ta tak i og skape bedre holdninger hos. Men jeg medgir at dette bare er mine fordommer som kommer til uttrykk her. Jeg må likevel si jeg er uenig i at det ikke er særlig interessant at flest voldtekter begås av etniske nordmenn. Som jeg var inne på tidligere, hvordan skal vi påføre de sunnere holdninger enn vi selv har?
Jeg forstår ikke helt hvilket poeng det er du mener står like sterkt enten vi bruker begrepet asylsøkere eller innvandrere?

Layzi: Jeg tåler absolutt å diskutere det, som du ser at jeg gjør med mentalmelt. Problemet er bare at det virker som om du ikke klarerer å holde rasisme utenfor diskusjonen. Hvorfor går du til personangrep istedenfor å svare for deg?
Vis hele sitatet...
Det har aldri vært snakk om rasisme her, det er du alene som beskylder meg for å være rasistisk. Og om du velger å tro at jeg er en rasist, så gjør gjerne det, kunne brydd meg stort mindre.
Jeg har da heller aldri gått til noen type personangrep?
Jeg skulle gjerne leitet dypere og nærmere etter fakta, men jeg har desverre ikke mulighet til det her, fordi jeg blir blokkert fra de fleste nettsider.
Finner jeg veldig lite som tilsier at det var dette som var poenget:

Sitat av Layzi Vis innlegg
Det er fortsatt ikke det som er poenget her.

Poenget er at menn med utenlandske opprinnelse kommer til Norge og voldtar Norske kvinner.
Vis hele sitatet...
A Real Human Bean
Mullah's Avatar
Donor
Layzi: Det var vel du som nevnte rasisme først. Jeg er først og fremst opptatt av at du tilsynelatende tror at de tre mennene i artikkelen du linket til taler for alle innvandrere.

Du går til personangrep når du spør om jeg er utenlandsk og tar meg nær av diskusjonen, eller om jeg bare ikke tåler at slikt som trådens tema diskuteres. Det er såkalte ad hominem-argument.

Blokkert fra de fleste nettsider, hm? Men denne har du tydeligvis adgang til da! Kjipt as!
Sist endret av Mullah; 24. oktober 2011 kl. 15:02.
Prøver igjen, multisitat skar seg av en eller annen grunn slik at jeg endte med tre ganske usammenhengende innlegg...


Når jeg leser første post i tråden
Sitat av Layzi Vis innlegg
Jeg kom akkurart over denne nyhetsartikkelen, og med fare for å høres rasistisk ut, men jeg føler at hver eneste voldtekt som blir gjort i Oslo, er av menn med utenlandsk opprinnelse.. Og før dere trekker noen raske konklusjoner, jeg er fult klar over at det finnes mange flotte utlendinger også.

Men en ting jeg ikke forstår.. Tror de, som voldtar kvinner her i Norge, at de at dem står over loven? Og hva er det som gjør at de tror de er overmennesker som kan gjøre som de vil, uten konsekvenser?

Eller er det rett og slett så lett å komme unna med det at de faktisk ikke bryr seg? Jeg kjenner jeg blir kvalm.. Her kommer de til Norge, får flotte vilkår og gunstige funn av Den Norske Stat, og alikevel spytter de oss i ansiktet.

Jeg stemmer for at voldtektsmenn med utenlandsk opprinnelse blir sendt ut av landet, uten noen advarsel.

Jeg forstår virkelig ikke greiene her..

Hva synes dere? Disktuter.
Vis hele sitatet...
Finner jeg veldig lite som tilsier at det var dette som var poenget:

Sitat av Layzi Vis innlegg
Det er fortsatt ikke det som er poenget her.

Poenget er at menn med utenlandske opprinnelse kommer til Norge og voldtar Norske kvinner.
Vis hele sitatet...
Du sier klart i første innlegg at du føler hver eneste voldtekt som begås i Oslo gjøres av en utlending, når dette blir tilbakevist har du ikke interesse av å diskutere det. Slik du utvikler argumentasjonen din blander du flere diskusjoner i en salig suppe og avviser alt som ikke dreier seg om utenlandske voldtektsmenn og hvordan de ikke tilpasser seg det norske samfunnet.

Jeg er enig i at asylsøkere og innvandrere med midlertidig opphold burde sendes ut av landet, gitt at de har fått nødvendig oppfølging ved ankomst. Det innebærer ikke bare undervisning i kulturforskjeller og vårt syn på kvinner, men også behandling for psykiske problemer. Asylsøkere fra kriger hvor systematisk voldtekt har vært brukt som våpen er ofte sterkt preget av dette, og det kreves mer enn bare en skoletime med forklaringer på at norske jenter ikke er fritt vilt om de går i miniskjørt og utringet t-skjorte.

Når det gjelder andre innvandrere er det ikke fullt så greit; har man fått permanent opphold, eller sågar statsborgerskap er det ikke lenger et alternativ å sende dem hjem. Det samme gjelder innvandrere fra EU/EØS-land.

Samtidig er overfallsvoldtekter begått av ikke-vestlige innvandrere bare en bitte liten del av isfjellet, og samtidig den type voldtekter som jentene i størst grad kan bidra til å unngå. Som statistikken viser, det er begått langt flere voldtekter i Oslo enn de 48 overfallsvoldtektene, og da er voldtektene hovedsakelig begått av nordmenn som er kjente for offeret. Det bør være en ganske klar indikasjon på at holdningene ikke nødvendigvis er så mye bedre blant de som skal være "forbilder" for innvandrerne.
Mullah: Det jeg argumenterte for, var at de voldtektene som gjerne begås av etniske nordmenn, som er en helt annen type voldtekt, ikke spiller noen sentral rolle i debatten om overfallsvoldtekter begått av innvandrere. Det er totalt forskjellige problemer, med bakgrunn i helt forskjellige sosiale problemstillinger. At nordmenn også voldtar er derfor i mine øyne ikke et relevant argument når vi snakker om hvordan vi bør håndtere overfallsvoldtekter begått av innvandrere. Det er sant, men det gjør ikke overfallsvoldtektene noe mindre kritikkverdige, og det nyanserer ikke problematikken med overfallsvoldtekter. Det bidrar derimot til en lite hensiktsmessig moralsk sammenligning ved å sette to grupper opp mot hverandre, noe jeg ikke ser poenget med da sakene hvor hver gruppe er overrepresentert stammer fra så vidt forskjellige samfunnsproblemer.


--------------------------------------------------------------------------------------


Nå er jeg så lei av disse polariserte debattene. Den ene siden benytter seg av muligheten til å rakke ned på innvandrere, hvorpå den andre siden får blod på tann og inntar en blind forsvarsrolle. Ingen av disse perspektivene er fruktbare.

Vi er nødt til å innse at problemet er nyansert. Det er et reellt problem at individer som ikke er integrert i samfunnet, og som ofte ikke behersker språket, begår handlinger som strider med våre lover og verdier. Det gagner ikke oss som har et liberalt syn på innvandring å argumentere ut i fra et standpunkt hvor dette blir ignorert. På samme måte gagner det ikke innvandringskritiske grupper å anvende generaliserende og aggressiv retorikk for å uttrykke sin frustrasjon.

Skal vi komme noen som helst vei, så må vi være åpne for å se at problemet har flere sammensatte årsaker. Det personlige hovedansvaret for hvert enkelt lovbrudd ligger selvsagt på lovbryteren. I det store bildet derimot, så må vi som samfunn ta noe av ansvaret også. Det er neppe uproblematisk å komme hit som asylsøker. Nordmenn er ikke akkurat veldig åpne mennesker. Kanskje vi er hyggelige mot folka på den lokale innvandrersjappa, men hvor mange av oss har faktisk gjort en innsats for å bidra til integreringen av asylsøkere? Det holder nemlig ikke at vi har ansatt noen folk som jobber med saken. Vi som samfunn må åpne opp, og ta disse menneskene inn i varmen på et vis. Så lenge de er nødt til å leve isolert i sine egne miljøer, så kommer det til å være svært utfordrende å få til en skikkelig integrering.

Bare forsøk å sett deg inn i situasjonen et lite øyeblikk. Du kommer til et nytt land, Du snakker ikke språket, og ingen fra den etniske majoriteten er egentlig interessert i å bli kjent med deg. Du kommer fra en kultur med et helt annet maktforhold mellom mann og kvinne, og befinner deg plutselig i en verden hvor kvinnen er helt frigjort, og løper rundt halvnaken i grøftefylla hver helg. Hver gang en jente frister deg føler du deg tråkket på, og du vet at hun aldri kommer til å være noe interessert i deg, eller så mye som smile til deg. Dette er ydmykende sett i sammenheng med bildet du har av deg selv som mann, men også som menneske. I tillegg til dette blir du sett ned på av samfunnet generelt, og store deler av den kommunikasjonen du har med resten av samfunnet er basert på nettopp det at du egentlig ikke hører til her. Til slutt får du nok av ydmykelsen, og begår en stygg handling motivert av både seksuell frustrasjon, og et behov for hevn over det hånet du hele tiden føler deg utsatt for.

Dette tror jeg er en liten del av det bildet vi bør se på her. Det rettferdiggjør selvsagt på ingen måte handlingen, men det sier noe om hvordan våre holdninger påvirker landets minoriteter, og hvordan vi får disse holdningene tilbake i en annen form. Når man tar noen inn i landet sitt, så har man faktisk et ansvar for å følge dem opp også. Du adopterer liksom ikke en unge, og gir ungen streng beskjed om å tilpasse seg husets regler, uten å hjelpe personen å forstå normene ved å gi dem sosialt samvær og medmenneskelig forståelse. Da ber man om problemer.
Sitat av uaexed Vis innlegg
Send pakket rett ut, vi har ikke behov for at de skal snylte på trygda mens dem knuller våre damer. De gir ikke noe tilbake til landet uten å øke statistikken til politiet.
Vis hele sitatet...
"Lønner innvandring seg? Statistisk sentralbyrå (SSB) har regnet ut at svaret er ja, allerede for første generasjon. I 2006 mottok første generasjons innvandrere til Norge 11,7 milliarder kroner i velferdsgoder som dagpenger, sykepenger, attføring, uførepensjon, overgangsstønad, kontantstøtte, barnetrygd og sosialhjelp.

Samme år hadde førstegenerasjonen 60 milliarder kroner i lønns- og kapitalinntekt. Det ga 17 milliarder kroner i inntekt til det offentlige. De som kommer fra Somalia, Irak og Afghanistan er de største mottakerne av sosialhjelp. Men også disse nasjonalitetene har samlet inntekt fra arbeid og kapital som er større enn det de som gruppe mottar i offentlige velferdsgoder."

http://rikspolitikk.origo.no/-/bulle...ndring?ref=mst

----------------------------------------

Jeg er enig med deg mentalmelt, man må se på saken objektivt og prøve å nå en løsning pragmatisk. Men det som ofte blir problematisk når man prøver å gjøre dette, er den inngrodde nasjonalismen som allerede er der. Som om det skulle vært en del av den objektive tilnærminga.
Jeg er enig med det Mentalmelt sier, og benytter sjangsen til å unnskylde meg ovenfor Mith og Mullah:
Jeg beklager virkelig hvis noen av dere føler dere preget eller utsatt for noe av det jeg har sagt, virkelig.
Jeg skal forsikre dere om at jeg ikke er rasistisk på noen som helst måte, og heller bare er dårlig til å forklare meg.

Problemstillingen jeg ønsker å diskutere er mitt syn på at asylsøkere, og menn med utenlandsk opprinnelse som oppholder her seg ulovelig, voldtar Norske kvinner, det er forsåvidt like ille om de voldtar sine egene kvinner.
Jeg ser på voldtekt som veldig dypt krenkende og en faktor som kan gjøre det vanskelig for dem å leve normalt videre.
Derfor synes jeg det fælt å vite at de slipper så lett unna med det etterpå.

Såklart, det er ikke noe mindre ille at Etniske Normenn voldtar, verken våre egene, eller dem med utenlandsk opprinnelse, men det er forsåvidt ikke det jeg ønsker å bringe opp her heller.

Jeg synes også at det var fint av Mentalmelt å bringe opp mange gode argumenter og flere synsvinkler på saken, som kan hjelpe oss andre som diskutere her å få ett større synsvikel på saken, og kanskje sette oss litt dypere inn i problemstillingen.
A Real Human Bean
Mullah's Avatar
Donor
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
At nordmenn også voldtar er derfor i mine øyne ikke et relevant argument når vi snakker om hvordan vi bør håndtere overfallsvoldtekter begått av innvandrere. Det er sant, men det gjør ikke overfallsvoldtektene noe mindre kritikkverdige, og det nyanserer ikke problematikken med overfallsvoldtekter. Det bidrar derimot til en lite hensiktsmessig moralsk sammenligning ved å sette to grupper opp mot hverandre, noe jeg ikke ser poenget med da sakene hvor hver gruppe er overrepresentert stammer fra så vidt forskjellige samfunnsproblemer.
Vis hele sitatet...
Jeg vet ikke hva jeg eller noen andre kan ha skrevet som får deg til å tro at jeg synes overfallsvoldtekt er mindre kritikkverdig. Dessuten, hva er det som får deg til å tro at det er en moralsk sammenligning som ligger til grunn for mine argument?
Du prater om asylsøkere uten å vite at det er asylsøkere som er problemet. Og så prater du om integrering av asylsøkere, samtidig som du tydeligvis avfeier problemet med samfunnet de skal integreres inn i. Våre egne holdninger er spesielt viktige når vi prater om å løse voldtektsproblematikk knyttet til innvandrere. Våre holdninger representeres i voldteksstatistikken.

Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Nå er jeg så lei av disse polariserte debattene. Den ene siden benytter seg av muligheten til å rakke ned på innvandrere, hvorpå den andre siden får blod på tann og inntar en blind forsvarsrolle. Ingen av disse perspektivene er fruktbare.

Vi er nødt til å innse at problemet er nyansert. Det er et reellt problem at individer som ikke er integrert i samfunnet, og som ofte ikke behersker språket, begår handlinger som strider med våre lover og verdier. Det gagner ikke oss som har et liberalt syn på innvandring å argumentere ut i fra et standpunkt hvor dette blir ignorert. På samme måte gagner det ikke innvandringskritiske grupper å anvende generaliserende og aggressiv retorikk for å uttrykke sin frustrasjon.
Vis hele sitatet...
Hehe, har jeg fått blod på tann og gått inn i en blind forsvarsrolle? Har noen andre her gjort det? Jeg er enig i at problemet er nyansert, men for å kunne ha en meningsfull debatt om dette problemet må altså deltakerne være tilsvarende nyanserte i språket. Det er noe de som rakker ned på innvandrere sjelden klarer.

Det var hyggelig å se ditt skifte i retorikk da. Jeg er langt på vei enig i det du sa i det siste du skrev.
Sist endret av Mullah; 24. oktober 2011 kl. 15:34.
Sitat av Mullah Vis innlegg
Jeg vet ikke hva jeg eller noen andre kan ha skrevet som får deg til å tro at jeg synes overfallsvoldtekt er mindre kritikkverdig. Dessuten, hva er det som får deg til å tro at det er en moralsk sammenligning som ligger til grunn for mine argument?
Vis hele sitatet...
Du leser kanskje hva jeg skriver, men du tolker det på en annen måte, noe som gjør det lettere å angripe det. Jeg sier at argumentet ikke bidrar til noe annet enn en moralsk sammenligning av to grupper. Hva som ligger til grunn for din argumentasjon kan ikke jeg vite.

Sitat av Mullah Vis innlegg
Du prater om asylsøkere uten å vite at det er asylsøkere som er problemet. Og så prater du om integrering av asylsøkere, samtidig som du tydeligvis avfeier problemet med samfunnet de skal integreres inn i.

Våre egne holdninger er spesielt viktige når vi prater om å løse voldtektsproblematikk knyttet til innvandrere. Våre holdninger representeres i voldteksstatistikken.
Vis hele sitatet...
Du henger deg opp i detaljer. Som sagt, om vi velger å innsnevre begrepet til asylsøkere, eller om vi bruker begrepet innvandrere, er i bunn og grunn irrelevant. Vi kan godt bruke innvandrere hvis du ikke er komfortabel med å til en viss grad stole på din egen samfunnsforståelse, noe jeg for øvrig vet du er i besittelse av i lange baner.

Jeg mistenker også at du ikke har lest alt jeg har skrevet når du sier dette. Samfunnet vår bærer et enormt ansvar, det har jeg gjort klart. Men det er ikke andre typer voldteksforbrytere og onkel incest som er årsaken til dette problemet. De holdningene som er årsak til situasjonen speiles ikke som du sier i den øvrige voldtektstatistikken. De speiles i integreringstatistikken og integreringspolitikken. Det er det norske folk sine holdninger til innvandrere som er problemet her, ikke enkelte voldtektsforbryteres holdninger til sine døtres soverom, eller til når noen er for fulle til å kunne si nei.

Sitat av Mullah Vis innlegg
Hehe, har jeg fått blod på tann og gått inn i en blind forsvarsrolle? Har noen andre her gjort det? Jeg er enig i at problemet er nyansert, men for å kunne ha en meningsfull debatt om dette problemet må altså deltakerne være tilsvarende nyanserte i språket. Det er noe de som rakker ned på innvandrere sjelden klarer.
Vis hele sitatet...
Nei. Jeg satt en linje i innlegget mitt mellom det som var svaret til deg, og det som var et generelt innspill i debatten. Jeg antok at du ville se det =)
Sist endret av mentalmelt; 24. oktober 2011 kl. 16:00.
Sitat av Mullah Vis innlegg
12,9% av alle anmeldte voldtekter i Oslo i 2010 var overfallsvoldtekter. I de resterende typene voldtekt var det en overvekt av nordmenn som var overgriperne. Men pytt, ikke la det komme i veien for å sirkelrunke over den store utenlandske faren!

Kilde: https://www.politi.no/vedlegg/lokale...dlegg_1309.pdf (Takk, gorm! Det var document.no somviste til kilder med informasjon om hva slags svin nordmenn er! )
Vis hele sitatet...
Ikke i forhold til innbyggertallet, nei. Men vi kan vel ikke vente redelig bruk av statistikk fra stat og forvaltning her til lands..
Sitat av document.no
Om man så betrakter Tabell 30 over Typer voldtekt er anmeldt til Oslo politidistrikt 2010 med identifisert mistenkt/siktet, fordelt etter gjerningsmannens landbakgrunn, viser det seg at menn fra Midtøsten, Afrika og Asia er sterkt representert – og betydelig overrepresentert i forhold til befolkningssammensetningen – i samtlige av politiets fem voldtektskategorier (etnisk norske gjerningsmenns prosentandel i parentes):

Festrelaterte voldtekter: 38,8 prosent (32,7)
Relasjonsvoldtekter: 42,2 prosent (40,0)
Sårbarhetsvoldtekter: 60,9 prosent (34,1)
Overfallsvoldtekter: 100,0 prosent (0,0)
Annet: 54,6 prosent (45,5)
Vis hele sitatet...
Sist endret av gorm; 24. oktober 2011 kl. 16:00.
A Real Human Bean
Mullah's Avatar
Donor
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Du leser kanskje hva jeg skriver, men du tolker det på en annen måte, noe som gjør det lettere å angripe det. Jeg sier at argumentet ikke bidrar til noe annet enn en moralsk sammenligning av to grupper. Hva som ligger til grunn for din argumentasjon kan ikke jeg vite.
Vis hele sitatet...
Jeg er redd vi begge går i fellen av å tolke hverandre feil, men det skulle vel bare trenge litt kalibrering av vår kommunikasjon for å løse den floken. Tross alt, hva er poenget med å diskutere noe som helst om vi ikke engang kan forstå hverandres argumentasjon? Så kanskje litt meta-diskusjon kan være til hjelp. Er det noe du selv merker at du ikke forstår ved det jeg sier, som jeg kunne prøve å forklare nærmere? Jeg prøver å formidle mine synspunkter så godt jeg kan, inklusive hva som ligger til grunn for mine argument. Jeg er uenig i at argumentet ikke bidrar til noe annet enn en moralsk sammenligning av to grupper, men mer om det nedenfor.

Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Du henger deg opp i detaljer. Som sagt, om vi velger å innsnevre begrepet til asylsøkere, eller om vi bruker begrepet innvandrere, er i bunn og grunn irrelevant. Vi kan godt bruke innvandrere hvis du ikke er komfortabel med å til en viss grad stole på din egne samfunnsforståelse, noe jeg for øvrig vet du er i besittelse av i lange baner.
Vis hele sitatet...
Jeg foretrekker å være nøyaktig og konsekvent i denne typen saker. Det blir så vanskelig å foreslå løsninger med noen nøyaktighet når jeg ellers har slurvet med resonnementet. La oss si at vi prater om innvandrere fra Asia, Afrika og Midt-østen når vi sier innvandrere da, ettersom jeg mener disse gruppene gjerne også har en høy andel asylsøkere i seg.

Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Jeg mistenker også at du ikke har lest alt jeg har skrevet når du sier dette. Samfunnet vår bærer et enormt ansvar, det har jeg gjort klart. Men det er ikke andre typer voldteksforbrytere og onkel incest som er årsaken til dette problemet. De holdningene som er årsak til situasjonen speiles ikke som du sier i voldtektstatistikken. De speiles i integreringstatistikken og integreringspolitikken. Det er det norske folk sine holdninger til innvandrere som er problemet her, ikke enkelte voldtektsforbryteres holdninger til sine døtres soverom, eller til når noen er for fulle til å kunne si nei.
Vis hele sitatet...
Joda, visst har jeg lest alt du skrev, men her svarte jeg kun i forhold til det jeg visste du skrev direkte til meg.
Jeg er enig i at problemet ligger i integreringspolitikken, og argumenterer ikke mot det, men jeg mener bestemt at våre egne holdninger til kvinner er et viktig problem og har å gjøre med integreringsproblematikken. Å si at det er et enkelt sett med holdninger som er årsaken til problemene blir for enkelt.
Forøvrig er jeg redd du bagatelliserer voldtektsproblematikk generelt med din beskrivelse av det, men det er vel bare et retorisk grep for å komme videre i samtalen.

Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Nei. Jeg satt en linje i innlegget mitt mellom det som var svaret til deg, og det som var et generelt innspill i debatten. Jeg antok at du ville se det =)
Vis hele sitatet...
Jeg håpte det var det du mente å gjøre, men var usikker på om du i så fall refererte til debatten her på forumet, eller debatten generelt. Så jeg bare spurte istedenfor.

ParadiseCity: Jeg venter fortsatt på at du skal vise meg at jeg sa noe som var feil.

Gorm: Vi får se om jeg tar meg tid til å se nærmere på det der senere. Når jeg kikket på det du linket til tidligere så jeg at document.no forveksler den samlede prosenten av innvandrervoldtektsmenn av tre grupper med prosent begåtte voldtekter av alle innvandrere. Så avfeide jeg de nok en gang som useriøse og valgte å kun forholde meg til politirapporten.
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Det er det norske folk sine holdninger til innvandrere som er problemet her, ikke enkelte voldtektsforbryteres holdninger til sine døtres soverom, eller til når noen er for fulle til å kunne si nei.
Vis hele sitatet...
Hæ?!

Det er vår skyld at innvandrere med bakgrunn fra land hvor kvinner behandles jævlig behandler kvinner jævlig når de kommer hit?
ah, hersketeknikker på en mandags ettermiddag, det finnes ikke noe bedre!
Det skal også sies at det ikke er lenge siden (tid er relativt) vi vestlige befant oss i landene deres, da både voldtok vi og drepte kvinnene deres, man får hva man gir?
Sitat av Fickledick Vis innlegg
ah, hersketeknikker på en mandags ettermiddag, det finnes ikke noe bedre!
Det skal også sies at det ikke er lenge siden (tid er relativt) vi vestlige befant oss i landene deres, da både voldtok vi og drepte kvinnene deres, man får hva man gir?
Vis hele sitatet...
Ja, korsfarerne spiste til og med enkelte stakkarer når de ikke fant mat, noe som gjorde de så frykta at de fikk fri passassje fra Antioch til Jerusalem uten å møte motstand
Sitat av Fickledick Vis innlegg
ah, hersketeknikker på en mandags ettermiddag, det finnes ikke noe bedre!
Det skal også sies at det ikke er lenge siden (tid er relativt) vi vestlige befant oss i landene deres, da både voldtok vi og drepte kvinnene deres, man får hva man gir?
Vis hele sitatet...
Det der stemmer ikke.
Norge var koloni selv frem til 1905 uten at nordmenn hevder å ha en grunn til å voldta svensker og dansker.
Dessuten var de som profiterte på koloniseringen europeisk adel og ikke noe vi etterkommere etter fattige fiskere og bønder skal svare for. Adelen var kav råtten mot sine undersåtter i egne hjemland og ikke minst her i Norge som var kolonisert selv.

Du deler nok syn med gjerningsmennene i disse voldtektene vi diskuterer, at vi er så råtne at vi har fortjent dette selv.
Sitat av Mullah Vis innlegg
Jeg er redd vi begge går i fellen av å tolke hverandre feil, men det skulle vel bare trenge litt kalibrering av vår kommunikasjon for å løse den floken. Tross alt, hva er poenget med å diskutere noe som helst om vi ikke engang kan forstå hverandres argumentasjon? Så kanskje litt meta-diskusjon kan være til hjelp. Er det noe du selv merker at du ikke forstår ved det jeg sier, som jeg kunne prøve å forklare nærmere? Jeg prøver å formidle mine synspunkter så godt jeg kan, inklusive hva som ligger til grunn for mine argument. Jeg er uenig i at argumentet ikke bidrar til noe annet enn en moralsk sammenligning av to grupper, men mer om det nedenfor.
Vis hele sitatet...
Jeg føler ikke at du sier noe som jeg mistolker eller ikke forstår. Det betyr selvsagt ikke at dette stemmer. Jeg ville bare poengtere at jeg ikke la ord i munnen på deg, slik du klart antydet at jeg gjorde.

Sitat av Mullah Vis innlegg
Jeg foretrekker å være nøyaktig og konsekvent i denne typen saker. Det blir så vanskelig å foreslå løsninger med noen nøyaktighet når jeg ellers har slurvet med resonnementet. La oss si at vi prater om innvandrere fra Asia, Afrika og Midt-østen når vi sier innvandrere da, ettersom jeg mener disse gruppene gjerne også har en høy andel asylsøkere i seg.
Vis hele sitatet...
Det kan vi godt si.

Sitat av Mullah Vis innlegg
Joda, visst har jeg lest alt du skrev, men her svarte jeg kun i forhold til det jeg visste du skrev direkte til meg.
Jeg er enig i at problemet ligger i integreringspolitikken, og argumenterer ikke mot det, men jeg mener bestemt at våre egne holdninger til kvinner er et viktig problem og har å gjøre med integreringsproblematikken. Å si at det er et enkelt sett med holdninger som er årsaken til problemene blir for enkelt.
Vis hele sitatet...
Det er ikke snakk om et enkelt sett med holdninger. Det handler naturligvis om en rekke sammensatte holdninger på kryss og tvers av mange forskjellige grupperinger. Samfunnets sosiale struktur er ekstremt kompleks, men for å i det hele tatt kunne snakke om forholdene uten å skrive en doktorgrad i sosiologi, så må man forenkle litt, og fokusere på de store linjene. I denne sammenhengen mener jeg bestemt at det er de sosiale forutsetningene mellom etniske nordmenn og innvandrere som er problemet. Kvinnesynet til etniske nordmenn er i mine øyne ikke spesielt problematisk, sett i det store bildet. Ihvertfall ikke problematisk nok til at jeg uten videre går med på at det smitter over på statistikken over overfallsvoldtekter begått av innvandrere. Men hvis du kan utdype hvilke sammenhenger du ser her, så leser jeg med interesse.

Sitat av Mullah Vis innlegg
Forøvrig er jeg redd du bagatelliserer voldtektsproblematikk generelt med din beskrivelse av det, men det er vel bare et retorisk grep for å komme videre i samtalen.
Vis hele sitatet...
Det stemmer. Voldtekstproblematikken er selvsagt også svært kompleks og sammensatt. Jeg valgte å bruke de to klassiske eksemplene for å illustrere poenget mitt: Gråsone-voldtekten i festsammenheng, og incest-overgrep i hjemmet. Det er naturligvis mer sammensatt enn som så, men disse to eksemplene tegner allikevel et grovt bilde av problematikken.

Når du så trekker frem at nordmenn også voldtar som et argument mot de som hisser seg opp over overfallsvoldtekter begått av innvandrere, så synes jeg det er lite produktivt, og at det fungerer mot sin hensikt. Akkurat dette punktet er hele grunnlaget for at jeg begynte å argumentere mot deg. Hensikten din var vel å vise at innvandrere ikke er så ille allikevel, og selv om hensikten er god, så mener jeg at det er en lite fruktbar innfallsvinkel. Det fører alt for ofte til en debatt hvor man stiller den ene gruppen opp mot den andre, hvorpå poenget med debatten forsvinner i en moralsk krangel om hvem som er verst, og om hvorfor man bør eller ikke bør kritisere den ene eller den andre parten. Istedenfor mener jeg vi bør fokusere på roten til det aktuelle problemet (i dette tilfellet en gruppe innvandrere), nemlig asyl-og integreringspolitikken, samt generelle holdninger, etnisk norske og innvandrere imellom.

Jeg er da som sagt fullt klar over intensjonen din. Jeg ville bare poengtere at jeg synes det er en ugunstig retning å bevege seg i dersom man ønsker en løsningorientert debatt, hvor vi adresserer de faktiske årsakene til de faktiske problemene, og ser etter en pragmatisk løsning utenfor rammene av den klassiske polariserte debattarenaen hvor den ene gruppens mangler liksom skal veie opp for den andre gruppens tilsvarende mangler.

Sitat av Mullah Vis innlegg
Jeg håpte det var det du mente å gjøre, men var usikker på om du i så fall refererte til debatten her på forumet, eller debatten generelt. Så jeg bare spurte istedenfor.
Vis hele sitatet...
Fint det, så er det avklart =)
Sitat av Layzi Vis innlegg
Jeg kom akkurart over denne nyhetsartikkelen, og med fare for å høres rasistisk ut, men jeg føler at hver eneste voldtekt som blir gjort i Oslo, er av menn med utenlandsk opprinnelse.. Og før dere trekker noen raske konklusjoner, jeg er fult klar over at det finnes mange flotte utlendinger også.

Men en ting jeg ikke forstår.. Tror de, som voldtar kvinner her i Norge, at de at dem står over loven? Og hva er det som gjør at de tror de er overmennesker som kan gjøre som de vil, uten konsekvenser?

Eller er det rett og slett så lett å komme unna med det at de faktisk ikke bryr seg? Jeg kjenner jeg blir kvalm.. Her kommer de til Norge, får flotte vilkår og gunstige funn av Den Norske Stat, og alikevel spytter de oss i ansiktet.

Jeg stemmer for at voldtektsmenn med utenlandsk opprinnelse blir sendt ut av landet, uten noen advarsel.

Jeg forstår virkelig ikke greiene her..

Hva synes dere? Disktuter.
Vis hele sitatet...
Hva foreslår du blir gjort med voldtektsmenn av norsk opprinnelse?
Vikingene vanket i daværende Miklagard senere okkupert av muslimer etter massivt folkemord og heter nå Istanbul.
Hvis du tenker på Sigurd Jorsalfar så reiste han rundt i middelhavet å kastet ut muslimer fra borger de hadde okkupert, faktisk veldig mange siden vikingene var mye sterkere og mer intelligente enn arabiske muslimer som praktiserte inngifte. På Rohdos har de hugget inn et stort relieff av et vikingeskip med vikinger i fjellet i taknemlighet over å ha fått sin borg tilbake samt blitt kvitt muslimene som bedrev plyndring og voldtekter i okkuperte områder.

Jeg ser dette som en god gjerning og ikke noe norske tenåringer fortjener å bli overfallsvoldtatt for.
Det ordner seg nok, for nå sier nemlig Oslo politiet at de skal si ekstra godt i fra på asylmottakene at dette ikke er lov.
...


Jeg skulle likt å sett statistikker over voldtekter i Norge på 1950 tallet forhold til idag. Nå skjer det jo hver helg, og mer enn det.


Kvinner burde ikke gå alene rundt, det er bare teit å tro at man er trygg idag.. Syntes det er helt utrolig at enkelte innvandrere forventer at kvinner skal gå i eskimo klær på byen for å ikke være ett potensielt bytte. her snakker vi god integrering...

men for all del, få de inn i landet og sett de ut i gatene før de har lært å si ett eneste ord på norsk .. IKKE NO PROB
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Hæ?!

Det er vår skyld at innvandrere med bakgrunn fra land hvor kvinner behandles jævlig behandler kvinner jævlig når de kommer hit?
Vis hele sitatet...
Hvis du gidder å lese alt jeg har skrevet i denne tråden, så vil du forstå hvorfor jeg mener at det er delvis vårt ansvar når enkelte innvandrere føler seg så malplasserte at de tyr til slike desperate handlinger.

Som jeg allerede har skrevet: Selve handlingen må vedkommende selv stå for, men at dette er et gjentagende handlingsmønster hos en gruppe mennesker, er samfunnet naturligvis delvis skyldig i. Det er ikke slik at alt ansvar ene og alene ligger på individet. Vi er alle et produkt av miljøet, og så lenge miljøet fasiliterer og legger til rette for desperate og uholdbare forhold for enkelte, så ligger deler av ansvarsbyrden hos oss. Vi kommer ingen vei ved å nekte for det.
Sist endret av mentalmelt; 24. oktober 2011 kl. 18:17.
Er enig med han eller hun som sa at vi burde fokusere på hvordan slike overfallsvoldtekter kan stoppes. Hvem hjelper det å drive å peke fingeren på utlendinger, de har alltid skylden, når de som klarer å utføre en voldtekt må ha en form for psykologisk lidelse, det handler mao ikke om hvor i verden du kommer fra. Det at utenlandske menn har et nedverdigende syn på kvinner er jeg med på, i alle fall i forhold til det synet norske menn har på norske kvinner.

Allikevel er ikke alt perfekt. Det snakkes alltid høyest om overfallsvoldtekter som skjer i helgene, men husk at folk blir voldtatt også på onsdager, i sitt eget hjem av kjærester, samboere eller ektemenn. Det er der mørketallene ligger.

Det er klart at en overfallsvoldtekt er forskjellig fra en utført av en kjent gjerningsmann, men de er uansett like ille i natur.

Dere blander statistikken deres om hverandre når dere diskuterer hvem fra hvilket land som gjør hva. Men det er uansett ikke poenget. Har dere noen gang hørt om en voldtektsmann som er blitt dømt de 10 årene strafferammen for voldtekt er på? Eller hva med 21 år som er strafferammen dersom voldtekten er begått av flere i fellesskap? (§196 ledd 6, a)
http://www.lovdata.no/all/tl-19020522-010-023.html#192

Linker nå til en Tweet av Davy Wathne den 26. juni 2011 der han skriver:
"Vi håner land der voldtektsofre steines, men er visst ikke så mye bedre selv. Fritt vilt etter frivillig sex natten før? http://www.dagbladet.no/2011/06/23/n...ping/17026306/" som handler om en kvinne som ble voldtatt etter tur av fire gjerningsmenn, som i dag er frifunnet alle sammen, men der to har måttet betale tilsammen 300.000 kr til kvinnen.*

Det er helt klart at hvis disse psykopatene så avisoverskrifter der det stod "GRUPPE MENN DØMT TIL 21 ÅR I FENGSEL FOR VOLDTEKT" så hadde de kanskje ikke vært så jævlig modige ute på byen, eller ellers. Og hva blir gjort for at kvinner som lever med voldtektsmenn skal kunne tørre og søke hjelp?

http://img-cache.cdn.gaiaonline.com/c9d4c760af4ef074e5584aea8458e072/http://fc00.deviantart.com/fs7/f/2006/346/6/3/Rape__by_little_pretty.png

Nok blamegame.

*Bare en liten sidenote, til de som måtte mene at å betale så mye penger er ille nok straff, så kan jeg forklare med at hvis gjerningsmennene ikke klarer og utbetale den gitte summen, så legger staten ut de pengene for å dekke erstatningen, som gjerningsmennene senere skylder staten. Det er jo i seg selv fint når de bare kan flytte tilbake til litauerne og leve i skjul hvis de vil det. Det er ikke kult å jobbe i Norge med en norsk lønn da.
Sist endret av muffinluv; 24. oktober 2011 kl. 18:44.
Hva med å plassere en GPS-brikke på alle innvandrere det første halvåret og i tillegg innføre kastrering blant alle 100% beviste voldtekter? Da tror jeg i hvertfall tallene hadde fått en markant redusering..
Sitat av MaG9z Vis innlegg
Hva med å plassere en GPS-brikke på alle innvandrere det første halvåret og i tillegg innføre kastrering blant alle 100% beviste voldtekter? Da tror jeg i hvertfall tallene hadde fått en markant redusering..
Vis hele sitatet...
Det oppstår imidlertid problemer når det viser seg at vi har en rekke lover vi må forholde oss til, slik som personvernet, og menneskerettighetene.
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Hvis du gidder å lese alt jeg har skrevet i denne tråden, så vil du forstå hvorfor jeg mener at det er delvis vårt ansvar når enkelte innvandrere føler seg så malplasserte at de tyr til slike desperate handlinger.
[......]
Vis hele sitatet...
Jeg har lest alt du har skrevet, og jeg mener du sterkt undervurderer forskjellene i grunnleggende menneskesyn. Beklager å være en arrogant drittsekk, men det er veldig enkel feil å gjøre når man sitter hjemme i Norge. Holdningene våre til damer er rimelig unike.

Å behandle damer som dyr er mer eller mindre gjengs oppførsel i ganske mange land utenfor europa (flesteparten muslimske, men overhodet ikke utelukkende). Å kalle dette desperate handlinger impliserer at de ser det som siste utvei, og ikke som "noe som er helt greit fordi damer er jo ikke ekte mennesker uansett". Resten av analysen din henger på at dette dreier som en form for sosial mistilpassethet, og ikke om særs grunnleggende forskjellige menneskesyn.

Hadde dette dreiet seg om sosial mistilpassethet hadde jeg nemlig vært enig at det var vårt ansvar (som ungdomskoledropout'ene, Brevik og mye annet er). Her tror jeg derimot dette blir meget feil.
Sist endret av DumDiDum; 24. oktober 2011 kl. 19:56.
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Jeg har lest alt du har skrevet, og jeg mener du sterkt undervurderer forskjellene i grunnleggende menneskesyn. Beklager å være en arrogant drittsekk, men det er veldig enkelt når man sitter hjemme i Norge.

Å behandle damer som dyr er mer eller mindre gjengs oppførsel i ganske mange land utenfor europa (flesteparten muslimske, men overhodet ikke utelukkende). Å kalle dette desperate handlinger impliserer at de ser det som siste utvei, og ikke som "noe som er helt greit fordi damer er jo ikke ekte mennesker uansett". Resten av analysen din henger på at dette dreier som en form for sosial mistilpassethet, og ikke om særs grunnleggende forskjellige menneskesyn.

Hadde dette dreiet seg om sosial mistilpassethet hadde jeg nemlig vært enig at det var vårt ansvar (som ungdomskoledropout'ene, Brevik og mye annet er). Her tror jeg derimot dette blir meget feil.
Vis hele sitatet...
Det er ikke det ene eller det andre. Det er en kombinasjon, og det ene gir grobunn for det andre. Jo større grunnleggende forskjellig menneskesyn en har, desto mer øker sjansen for å havne på siden av det sosiale fellesskapet. Når vi slipper mennesker inn i landet vårt, så må vi selv ta ansvar for å gjøre det vi kan slik at individene blir sosialisert inn i vårt verdisystem. Dette er vi generelt sett dårlige på, og selv om det på ingen måte unnskylder et grovt lovbrudd, så er det en del av problemstillingen. Vi kan godt lukke øynene for det og si: "Vi har sluppet dem inn her, så nå får de bare tilpasse seg." Men det tjener ikke oss noen ting å ha den holdningen. Vil man forbedre forhold i samfunnet så må man jobbe for det, det nytter ikke å bare sitte og kreve endringer.
Sist endret av mentalmelt; 24. oktober 2011 kl. 20:03.
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Det oppstår imidlertid problemer når det viser seg at vi har en rekke lover vi må forholde oss til, slik som personvernet, og menneskerettighetene.
Vis hele sitatet...
Det var selvfølgelig en ironisk kommentar. Måtte vel dratt til usa for å få til noe drastisk som det.
DumDiDum: Hvis du som du sier har lest det jeg har skrevet, så ser du også at jeg nevner dette med den store forskjellen i kvinnesyn tidligere i tråden. Jeg har ikke unnlatt dette fra regnestykket.

MaG9z: Skjønner. Ironiradaren min oppfattet det dessverre ikke =)
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Når vi slipper mennesker inn i landet vårt, så må vi selv ta ansvar for å gjøre det vi kan slik at individene blir sosialisert inn i vårt verdisystem.
Vis hele sitatet...
Dessverre så finner jeg ikke riktig artikkel når jeg søker "jente 17 voldtatt" (det kommer så mange søk opp), men det var en hendelse for 2-3 mnd siden der ei jente ble voldtatt på vei hjem alene fra en fest. Artikkelen er hvertfall basert på hvordan moren forklarer hvordan datteren takler det. Hun møtte på en gruppe med gutter med utenlandsk utseende, som snakket flytende norsk. Jeg husket akkurat denne hendelsen fordi jeg tidligere har tenkt at "de voldtektsmennene som er utenlandske er de samme som driter i lære seg norsk eller skaffe seg jobb, eller integrere seg på andre måter".

Men når de lærer seg språket og har en fast jobb, hva mer skal andre nordmenn gjøre for å sosialisere dem inn i vårt verdisystem, hvis de da i utgangspunktet ikke vil gi slipp på sitt eget verdisystem som de har tatt med seg?

Uansett hvor lite en som mann måtte synes om kvinner, så er det å misshandle eller voldta noen fortsatt et valg de tar, og har ingenting med et gitt verdisystem å gjøre.
Sist endret av muffinluv; 24. oktober 2011 kl. 21:03.
Sitat av muffinluv Vis innlegg
Dessverre så finner jeg ikke riktig artikkel når jeg søker "jente 17 voldtatt" (det kommer så mange søk opp), men det var en hendelse for 2-3 mnd siden der ei jente ble voldtatt på vei hjem alene fra en fest. Artikkelen er hvertfall basert på hvordan moren forklarer hvordan datteren takler det. Hun møtte på en gruppe med gutter med utenlandsk utseende, som snakket flytende norsk. Jeg husket akkurat denne hendelsen fordi jeg tidligere har tenkt at "de voldtektsmennene som er utenlandske er de samme som driter i lære seg norsk eller skaffe seg jobb, eller integrere seg på andre måter".
Vis hele sitatet...
Akkurat det er kanskje ikke beste eksempelet, siden det hele var oppspinn. Vil tro det er derfor du ikke finner artikkelen.
Oi, da beklager jeg ihvertfall det. Så utrolig teit gjort av hun..
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Når vi slipper mennesker inn i landet vårt, så må vi selv ta ansvar for å gjøre det vi kan slik at individene blir sosialisert inn i vårt verdisystem.
Vis hele sitatet...
Du har prøvd endel psykadelika (såvidt jeg husker). Ikke spør meg hvorfor, men mange anser den typen narkotika som grovt umoralsk.. særlig hvis du drar til bibelbeltene rundt omkring.

Så, hvis du emigrerer til midt-vesten i USA (pga et dritbra jobbtilbud f.eks.), er det deres ansvar å sosialisere deg inn i systemet deres så du også innser hvor grovt umoralsk det du holder på meg er? ...... eller er det ditt ansvar å forholde deg til gjeldene lover, regler og normer siden du velger å flytte dit?
Sist endret av DumDiDum; 24. oktober 2011 kl. 21:36.
Dere som stemte på venstresiden og de innvandringsliberale de siste 10-20 årene kan nå klappe dere selv på ryggen. Velgerne i Norge ville ha denne utviklingen, eller de nedprioriterte innvandringspolitikken til fordel for andre områder i politikken. Tror dette er bare begynnelsen på en utvikling som kommer til å føre til mer kaos og vold i det norske samfunnet. Faktisk har jeg så vidt begynt å leke med tanken på hvor jeg skal emigrere den dagen det blir for vanskelig å leve her lenger.
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Du har prøvd endel psykadelika (såvidt jeg husker). Ikke spør meg hvorfor, men mange anser den typen narkotika som grovt umoralsk.. særlig hvis du drar til bibelbeltene rundt omkring.

Så, hvis du emigrerer til midt-vesten i USA (pga et dritbra jobbtilbud f.eks.), er det deres ansvar å sosialisere deg inn i systemet deres så du også innser hvor grovt umoralsk det du holder på meg er? ...... eller er det ditt ansvar å forholde deg til gjeldene lover, regler og normer siden du velger å flytte dit?
Vis hele sitatet...
Det virker som om du konsekvent overser at jeg stadig poengterer at vedkommende uten tvil må stilles til ansvar for lovbruddet han begår. Dette betyr imidlertid ikke at samfunnet ikke har noen del av ansvaret for å hjelpe til slik at prosessen ikke blir alt for vanskelig. Det er ikke bare et ansvar vi har overfor innvandrerne, men også for oss selv. Som sagt, det tjener ikke oss om vi setter oss på bakbeina og krever å få servert en løsning. Du kan jo mene at det er din rett så mye du vil, men det er en svært lite produktiv holdning som ikke fører noen steds hen, og som kommer til å gjøre prosessen mye vanskeligere for alle.

Når vi begge vet at kvinnesynet er et problem, og jeg vet i tillegg at det er et sosialt problem, da er det jo logisk å ta tak i det sosiale, og forsøke å integrere bedre, og sosialisere disse menneskene inn i vårt verdisystem på en mer aktiv måte. Uansett hva problemet er, så er jo dette løsningen på lang sikt. Om du skal endre på kvinnesynet, så må du påvirke verdigrunnlaget. Dette gjør du ikke ved simpelt hen å stille et krav. Vi må se litt pragmatisk på det her, om vi skal få til noe som helst. Er det fruktbart å sitte og klage og kreve, eller er det kanskje mer produktivt å se på situasjonen som nærer opp under problematikken, for så å strekke seg litt for å gjøre noe med det?

Det er også verdt å huske på at man ikke uten videre endrer livssyn og adferd selv om man flytter til et annet land. Du har antageligvis ikke peiling på hvor vanskelig det kan være, og det har strengt tatt ikke jeg heller. Men jeg tror allikevel at jeg har en litt bedre forståelse av det enn deg, og at du kanskje er litt blendet av den forakten som preger denne debatten til de grader. Det er tross alt snakk om å endre personlighet her, noe de færreste klarer uten aktiv påvirkning fra miljøet rundt.
Sist endret av mentalmelt; 24. oktober 2011 kl. 22:29.
Mange gode og reflekterte svar i denne tråden!

Men syntes måten synet på utlendinger blir vinklet på er kvalmende. Har lagt merke til at det er mange på Freak (overraskende nok) skjærer mange over én kam. For å si det sånn så er majoriteten av 2.generasjons innvandrerene kommet seg mye mer langt i livet enn majoriteten av sofasliterne/NAV-sponsede her på Freak. Like morsomt å se øynene til folk som faktisk oser skepsis av å se en utlending "gjøre det bra". "Hvordan fikk han råd til det huset og den bilen?" Jo, ved hjelp av disiplin, mål, og helt andre verdier enn det mange norske ungdommer har, så kom han seg litt oppover,

De aller, aller fleste utlendingene her i Norge har et mål i livet sitt, og det er å jobbe, yte, og bidra så godt de klarer på lik måte som alle andre etniske nordmenn. At all den skepsisen fortsatt lever i 2011 er for meg helt sykt. Prøv å se gjennom fingra deres. Tror dere ikke Mullah Krekar fikk sove litt bedre når Breivik var på forsiden?!
Sist endret av Denzel; 24. oktober 2011 kl. 22:58.
Mullah: Du har forsøkt å bygge en sak på at nordmenn er overrepresentert i voldtektsstatistikken i alle andre kategorier enn overfallsvoldtekt, og videre påstått at vi ikke kan vente oss noe mer av innvandrere når vi tydeligvis har så skakkjørt kvinnesyn selv, og at vi ikke kan påføre de sunnere holdninger enn vi selv har. Men du har jo gjort en fullstendig åpenbar feil; du har ikke vektet for befolkningsandel. Ser vi på totaloversikten, så står nordmenn for 38,9 prosent av alle voldtekter, men dette tallet er jo verdiløst i seg selv i denne sammenhengen når du ikke tar hensyn til hvor mange det er i de andre kategoriene.

Vi vet at det er 12,2 prosent første- og andregenerasjons innvandrere i Norge (SSB). Legger vi på en del for antall asylsøkere som enda ikke har fått oppholdstillatelse eller blitt sendt ut igjen, så kan vi si 15 prosent (jeg finner ikke nøyaktig tall på annet enn hvor mange som søker asyl hvert år, og tar i for å være sikker). Det vil i så fall si at gruppen "mennesker med utenlandsk bakgrunn" er overrepresentert i totalstatistikken med en faktor på 11 – med andre ord, de voldtar 11 ganger så ofte. Dette er vel å merke inkludert europeiske innvandrere.

Ved å fordreie dette over til en feilaktig påstand om at nordmenn er overrepresentert, og at vi har så forferdelig kvinnesyn, så gjør du alle en enorm bjørnetjeneste. Deg selv, fordi du dessverre fremstår som enten korttenkt eller intellektuelt uredelig i argumentasjonen du fremlegger; innvandrerne fordi du fra rasistenes ståsted ser ut til å desperat putte hodet i sanden for et åpenbart stort problem, til fordel for politisk korrekthet, noe som skaper større motstand mot innvandring; og alle oss midt i mellom fordi det ikke bare bidrar til, men er en del av, polariseringen som oppstår i slike debatter, som mentalmelt også har påpekt.

Fakta er fakta, og vi må være ærlige nok til å ta tak i de slik de er. Voldtektsstatistikken har, og har praktisk talt alltid hatt, en kraftig korrelasjon med landsbakgrunn. Vi kan ikke feie dette under teppet fordi det er ubehagelig – da overlater vi problemløsningen til rasister og populister, mens problemet for herje fritt i mellomtiden. Dette må angripes med rasjonell åpen diskusjon, slik at vi kan komme til bunns i hva som er de egentlige årsakene her, i stedet for dette endeløse tennisspillet av rasistiske hatytringer og politisk korrekte skylapper. Kanskje er årsakene rent kulturelle, eller kanskje er de et resultat av dype psykologiske traumer og manglende psykologisk bistand. Kanskje er problemet nærmest utelukkende hos asylsøkere, eller kanskje det er konkrete mer isolerte grupper med mennesker som har vært her lenger. Uansett hva årsakene er, så er korrelasjonen reell, og vi har et ansvar for å gjøre noe med det – og vi får ikke gjort noe med det hvis vi velger å lyve til oss selv om hva statistikken viser. Og å være ærlige rundt dette er aldeles, og selvsagt, ikke det samme som å skjære alle innvandrere over én kam, som enkelte har antydet.
Sist endret av Provo; 24. oktober 2011 kl. 23:37.
Sitat av muffinluv Vis innlegg
Dessverre så finner jeg ikke riktig artikkel når jeg søker "jente 17 voldtatt" (det kommer så mange søk opp), men det var en hendelse for 2-3 mnd siden der ei jente ble voldtatt på vei hjem alene fra en fest. Artikkelen er hvertfall basert på hvordan moren forklarer hvordan datteren takler det. Hun møtte på en gruppe med gutter med utenlandsk utseende, som snakket flytende norsk. Jeg husket akkurat denne hendelsen fordi jeg tidligere har tenkt at "de voldtektsmennene som er utenlandske er de samme som driter i lære seg norsk eller skaffe seg jobb, eller integrere seg på andre måter".

Men når de lærer seg språket og har en fast jobb, hva mer skal andre nordmenn gjøre for å sosialisere dem inn i vårt verdisystem, hvis de da i utgangspunktet ikke vil gi slipp på sitt eget verdisystem som de har tatt med seg?

Uansett hvor lite en som mann måtte synes om kvinner, så er det å misshandle eller voldta noen fortsatt et valg de tar, og har ingenting med et gitt verdisystem å gjøre.
Vis hele sitatet...
Var vel i Tr.heim det? Her er en annen tragisk sak som skjedde rundt samme tid. http://www.adressa.no/nyheter/trondh...cle1645577.ece

--------------

Uncle Andy, ta deg en runk selv.
Sitat av Denzel Vis innlegg
Mange gode og reflekterte svar i denne tråden!

Men syntes måten synet på utlendinger blir vinklet på er kvalmende. Har lagt merke til at det er mange på Freak (overraskende nok) skjærer mange over én kam. For å si det sånn så er majoriteten av 2.generasjons innvandrerene kommet seg mye mer langt i livet enn majoriteten av sofasliterne/NAV-sponsede her på Freak. Like morsomt å se øynene til folk som faktisk oser skepsis av å se en utlending "gjøre det bra". "Hvordan fikk han råd til det huset og den bilen?" Jo, ved hjelp av disiplin, mål, og helt andre verdier enn det mange norske ungdommer har, så kom han seg litt oppover,

De aller, aller fleste utlendingene her i Norge har et mål i livet sitt, og det er å jobbe, yte, og bidra så godt de klarer på lik måte som alle andre etniske nordmenn. At all den skepsisen fortsatt lever i 2011 er for meg helt sykt. Prøv å se gjennom fingra deres. Tror dere ikke Mullah Krekar fikk sove litt bedre når Breivik var på forsiden?!
Vis hele sitatet...
Du går i en klassisk felle. Du sauser alle "innvandrere" sammen i en gruppe. For all del, det finnes mange hardtarbeidende og ærlige innvandrere fra ikke-vestlige land, men det er også mange som vi godt kunne vært foruten. Fakta er at det er vanskelig å snakke åpnet om problemene som har kommet i kjøvannet av innvandringen, og det er dette som irriterer folk. De som begår kriminelle handlinger i Norge blit tatt på med silkehansker av myndighetene.
Sitat av homoludens Vis innlegg
De som begår kriminelle handlinger i Norge blit tatt på med silkehansker av myndighetene.
Vis hele sitatet...
Helt enig!

French og Moland blir dømt til døden i Kongo, mens hardbarka utenlandske kriminelle i Norge kan risikere så "mye" som 21 år i fengsel, hvis de blir tatt, funnet skyldig og ved veldig ekstreme tilfeller blir dømt innenfor den høyeste strafferammen.

Jeg sier ikke at vi skal bli som USA liksom, men er drøyt hvor dårlige strafferammer vi har her til lands..
Sist endret av muffinluv; 25. oktober 2011 kl. 00:49.
Sitat av Provo Vis innlegg
Mullah: Du har forsøkt å bygge en sak på at nordmenn er overrepresentert i voldtektsstatistikken i alle andre kategorier enn overfallsvoldtekt, og videre påstått at vi ikke kan vente oss noe mer av innvandrere når vi tydeligvis har så skakkjørt kvinnesyn selv, og at vi ikke kan påføre de sunnere holdninger enn vi selv har. Men du har jo gjort en fullstendig åpenbar feil; du har ikke vektet for befolkningsandel. Ser vi på totaloversikten, så står nordmenn for 38,9 prosent av alle voldtekter, men dette tallet er jo verdiløst i seg selv i denne sammenhengen når du ikke tar hensyn til hvor mange det er i de andre kategoriene.

Vi vet at det er 12,2 prosent første- og andregenerasjons innvandrere i Norge (SSB). Legger vi på en del for antall asylsøkere som enda ikke har fått oppholdstillatelse eller blitt sendt ut igjen, så kan vi si 15 prosent (jeg finner ikke nøyaktig tall på annet enn hvor mange som søker asyl hvert år, og tar i for å være sikker). Det vil i så fall si at gruppen "mennesker med utenlandsk bakgrunn" er overrepresentert i totalstatistikken med en faktor på 11 – med andre ord, de voldtar 11 ganger så ofte. Dette er vel å merke inkludert europeiske innvandrere.

Ved å fordreie dette over til en feilaktig påstand om at nordmenn er overrepresentert, og at vi har så forferdelig kvinnesyn, så gjør du alle en enorm bjørnetjeneste. Deg selv, fordi du dessverre fremstår som enten korttenkt eller intellektuelt uredelig i argumentasjonen du fremlegger; innvandrerne fordi du fra rasistenes ståsted ser ut til å desperat putte hodet i sanden for et åpenbart stort problem, til fordel for politisk korrekthet, noe som skaper større motstand mot innvandring; og alle oss midt i mellom fordi det ikke bare bidrar til, men er en del av, polariseringen som oppstår i slike debatter, som mentalmelt også har påpekt.

Fakta er fakta, og vi må være ærlige nok til å ta tak i de slik de er. Voldtektsstatistikken har, og har praktisk talt alltid hatt, en kraftig korrelasjon med landsbakgrunn. Vi kan ikke feie dette under teppet fordi det er ubehagelig – da overlater vi problemløsningen til rasister og populister, mens problemet for herje fritt i mellomtiden. Dette må angripes med rasjonell åpen diskusjon, slik at vi kan komme til bunns i hva som er de egentlige årsakene her, i stedet for dette endeløse tennisspillet av rasistiske hatytringer og politisk korrekte skylapper. Kanskje er årsakene rent kulturelle, eller kanskje er de et resultat av dype psykologiske traumer og manglende psykologisk bistand. Kanskje er problemet nærmest utelukkende hos asylsøkere, eller kanskje det er konkrete mer isolerte grupper med mennesker som har vært her lenger. Uansett hva årsakene er, så er korrelasjonen reell, og vi har et ansvar for å gjøre noe med det – og vi får ikke gjort noe med det hvis vi velger å lyve til oss selv om hva statistikken viser. Og å være ærlige rundt dette er aldeles, og selvsagt, ikke det samme som å skjære alle innvandrere over én kam, som enkelte har antydet.
Vis hele sitatet...
Uten at jeg knuller diskusjonen her, så fikk jeg noen aha tanker når jeg leste innlegget ditt.
Det er nok på tide nå å legge fram ordentlig statistikk fra SSB som vi kan vurdere. Det er nok riktig at minoriteter leder statistikken når det gjelder overfallsvoldtekter, men det ble også nevnt det med voldtekt innad i den nære familien og blant bekjente. Hvem er overrepresentert i statistikken der? Er det minoriteter?

Det er ganske hardt av deg å si at innvandrere voldtar 11 ganger mer enn nordmenn. Verste av alt er begrepsavklaringen din. Etter din definisjon er jeg en andre generasjonsinnvandrer, siden jeg er av pakistansk opprinnelse men er født og oppvokst i Norge. Slik statistikken din tilsier så er også sannsynligheten at jeg grisevoldtar en norsk jente 11 ganger mer enn en nordmann. Er du enig i dette?

Du fordreier litt fakta når du selv konsekvent sier at det er en feilaktig påstand at nordmenn er overrepresentert i statistikken. Det er nok på tide at noen tar seg bry til å slenge fram relevant statistikk samt en ordentlig begrepsavklaring før denne diskusjonen fortsetter.
Hvorfor er noen andregenerasjons innvandrer når de ikke har vandret inn til Norge? Er man ikke norsk når man er født og oppvokst her?

Akkurat i denne diskusjonen så er det viktig å være politisk korrekt, siden man tråkker på så mange tær når det gjelder å utpeke endel av befolkningen som voldtektsmenn. Herregud, jeg er godt integrert i samfunnet og har en relativ god og respektabel jobb men jeg følte meg fortsatt rævpult når jeg leste "Hey, du er en del av dem som voldtar". Polariseringen som oppstår i denne debatten kan bli skummel hvis skillet mellom en voldtektsmann ligger mellom det å være norsk å innvandrer.
Måten å angripe denne problemstillingen ligger i begrepsavklaring, ny statistikk samt å klargjøre at voldtektsmenn er voldtektsmenn uansett skjønn og etnisk tilhørighet.

Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
Er på tide å ta dna prøver av alle utlendinger som kommer hit og ha lukkede asyl mottak, skjønner ikke hvorfor vi skal la asyl søkere bevege seg fritt... og dobbel straff og eget fengsel for utenlandske forbrytere..
Vis hele sitatet...
Så når det kommer utlendinger (turister) på ferie til Norge så vil du ta DNA prøve av dem og ha dem på lukkede asylmottak?
Sitat av x3m187 Vis innlegg
Uten at jeg knuller diskusjonen her, så fikk jeg noen aha tanker når jeg leste innlegget ditt.
Det er nok på tide nå å legge fram ordentlig statistikk fra SSB som vi kan vurdere. Det er nok riktig at minoriteter leder statistikken når det gjelder overfallsvoldtekter, men det ble også nevnt det med voldtekt innad i den nære familien og blant bekjente. Hvem er overrepresentert i statistikken der? Er det minoriteter?
Vis hele sitatet...
Nå har ikke jeg inndelt i minoriteter og ikke-minoriteter, men statistikken viser at de med annen landsbakgrunn enn norsk dessverre leder statistikken på denne typen voldtekt også. Politirapporten Mullah linket til viser at nordmenn står for 40 prosent av denne typen voldtekter, mens resten er fordelt som 26,7 prosent fra Midtøsten, 15,6 prosent fra Europa, 4,4 prosent fra Asia, 2,2 prosent fra Amerika, og 11,1 prosent fra Afrika. Du kan finne tabellen på side 55. Vekter du dette for befolkningandel vil ikke fordelingen være så langt fra totalfordelingen.

Sitat av x3m187 Vis innlegg
Det er ganske hardt av deg å si at innvandrere voldtar 11 ganger mer enn nordmenn. Verste av alt er begrepsavklaringen din. Etter din definisjon er jeg en andre generasjonsinnvandrer, siden jeg er av pakistansk opprinnelse men er født og oppvokst i Norge. Slik statistikken din tilsier så er også sannsynligheten at jeg grisevoldtar en norsk jente 11 ganger mer enn en nordmann. Er du enig i dette?
Vis hele sitatet...
Vel statistikken er ikke min, men politiets; og nei, jeg er ikke enig i dette. Jeg oppfordrer i det forrige innlegget mitt til å ta statistikken seriøst og diskusjonen rasjonelt, og det innebærer å forstå ting som at korrelasjon ikke er kausalitet. Å ta statistikken som en sannsynlighetsberegning ned på enkeltpersonnivå blir selvfølgelig helt galt – spesielt når statistikken ikke er mer presis enn å fordele på landsbakgrunn.

Sitat av x3m187 Vis innlegg
Du fordreier litt fakta når du selv konsekvent sier at det er en feilaktig påstand at nordmenn er overrepresentert i statistikken. Det er nok på tide at noen tar seg bry til å slenge fram relevant statistikk samt en ordentlig begrepsavklaring før denne diskusjonen fortsetter.
Vis hele sitatet...
Gjør jeg egentlig det? Statistikken i politirapporten sier jo helt entydig at nordmenn ikke er overrepresentert når man vekter for befolkningsandel. Hvis du har tilgang på statistikk som viser noe annet, så er jeg selvfølgelig meget interessert i å se den.

Sitat av x3m187 Vis innlegg
Hvorfor er noen andregenerasjons innvandrer når de ikke har vandret inn til Norge? Er man ikke norsk når man er født og oppvokst her?
Vis hele sitatet...
Vel, det er jo bare et begrep. Et uheldig begrep kanskje, da du selvsagt er å anse som like norsk som hvem som helst andre ("barn av innvandrere" hadde kanskje vært bedre å bruke), men det er i grunn irrelevant for selve konklusjonen.

Sitat av x3m187 Vis innlegg
Akkurat i denne diskusjonen så er det viktig å være politisk korrekt, siden man tråkker på så mange tær når det gjelder å utpeke endel av befolkningen som voldtektsmenn. Herregud, jeg er godt integrert i samfunnet og har en relativ god og respektabel jobb men jeg følte meg fortsatt rævpult når jeg leste "Hey, du er en del av dem som voldtar". Polariseringen som oppstår i denne debatten kan bli skummel hvis skillet mellom en voldtektsmann ligger mellom det å være norsk å innvandrer.
Vis hele sitatet...
Har du egentlig lest dette? Jeg har i hvert fall ikke påstått det. Jeg sier at vi må angripe den foreliggende informasjonen rasjonelt og fornuftig, og det innebærer aldeles ikke å peke på enkeltpersoner og si at "du er en del av de som voldtar". Men å si "nei, statistikken kan ikke stemme, for det er ikke politisk korrekt" er minst like irrasjonelt. Statistikken viser det statistikken viser, og da må vi forholde oss til det og jobbe ut fra dette for å finne de faktiske årsakssammenhengene. Og ja, jeg er hjertens enig i den siste påstanden din, men man forhindrer ikke polarisering ved å lukke øynene for fakta og argumentere fra følelser mot den siden man er mest uenig med – da deltar man i polariseringen.

Sitat av x3m187 Vis innlegg
Måten å angripe denne problemstillingen ligger i begrepsavklaring, ny statistikk samt å klargjøre at voldtektsmenn er voldtektsmenn uansett skjønn og etnisk tilhørighet.
Vis hele sitatet...
Jeg ser ikke helt hvor vi trenger en begrepsavklaring, egentlig. Vi trenger bare å forholde oss til begrepene i statistikken slik de er definert i samme statistikk. Og den fordeler på landsbakgrunn, enkelt og greit. Jeg er også usikker på hva du mener med at vi trenger ny statistikk, men du mener kanskje at vi trenger mer presis statistikk, slik at vi kan se hvor stor andel som er asylsøkere, hvor stor andel som har arbeidstillatelse etc, for å se hvilke grupper det kan være lurt å fokusere videre analyser rundt? I så fall er jeg enig i at dette hadde vært fint, men det betyr ikke at vi ikke kan starte med denne statistikken som et utgangspunkt, og i hvert fall være ærlige om hva den sier. Det siste du sier her er også noe jeg tar som en selvfølge når jeg snakker om å angripe problemstillingen rasjonelt og fornuftig.

Og bare så det er helt tindrende klart: jeg er ikke for å minske innvandringen, og mener at det ville vært en grovt urettferdig, inhuman og skrekkelig lite effektiv måte å hanskes med denne problemstillingen på.