Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 10521
Jeg har 2 bank kontoer i 2 forskjellige banker.
En Sparekonto i en Sparebank og en vanlig bruks konto i Voss Vekselbank.

Bank kontoen jeg har i Voss Vekselbank er den jeg bruker til daglig, og har minibank kort til.

Mens sparebank kontoen har jeg ikke tilgang til, og får ikke lov av mine foreldre å ta noen penger ut av.
Men når jeg fyller 18 har jeg full tilgang til den kontoen så vidt jeg vet. Og jeg fyller 18 om bare 2 måneder
Vil jeg da trenge noen spesielle papirer utenom vanlig legitimasjon som minibank kortet fra den andre banken, for å bevise at jeg er meg, når jeg fyller 18 og kommer for å ta ut penger?

For nå når jeg er under 18 vil jeg måtte trenge underskrift av begge foreldre, så vidt jeg vet.

Takker for svar
Sist endret av VikingTheKing; 23. september 2011 kl. 17:31.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Jeg er rimelig sikker på at foreldrene dine kan ha kontroll over kontoen din hvis det er de som disponerer i den.

Du burde uansett høre med banken din, så får du er VELDIG riktig svar.
Jeg har tilgang til sparekontoen min gjennom nettbanken(DnBnor), og jeg er 14
når du er 18 går du til banken, setter deg foran ho/han.
Sier du skal åpne en konto som mora min har sperret til jeg er 18, også vil han/ho åpne kontoen, det du trenger er legitimasjon.

Det var det jeg gjorde
Sitat av Kain Vis innlegg
når du er 18 går du til banken, setter deg foran ho/han.
Sier du skal åpne en konto som mora min har sperret til jeg er 18, også vil han/ho åpne kontoen, det du trenger er legitimasjon.

Det var det jeg gjorde
Vis hele sitatet...
Takker

Den er ikke sperret, men jeg trenger underskrift av begge foreldrene mine for å kunne ta ut penger.

Men må jeg ha kontonummeret mitt for å ta ut penger? Eller er det nok at jeg oppgir navnet mitt, og viser legitimasjon?
Sist endret av VikingTheKing; 23. september 2011 kl. 17:47.
Hvis det er din konto så har du vel kontonummer ??
Never ever touch it. It's a trap!

Sparekonto opprettet av foreldre er noe man først burde oppdage når man er 30 år og etablert, og ikke 18 år og med mulighet for å kjøre opp, drikke øl og spille poker på internett...
Det første jeg gjorde når jeg fylte 18 var å dra til banken å få full tilgang til alle konti. Det eneste jeg trengte var legitimasjon. Om det er viktig for deg at ingen andre enn deg har tilgang til kontoen må du spesifisere dette. Det gjorde ikke jeg, og det endte med at faren min fortsatt hadde tilgang til kontoen - og overførte penger utenfor min kontroll.
Sist endret av etsi; 23. september 2011 kl. 18:45.
Sitat av dobby Vis innlegg
Never ever touch it. It's a trap!

Sparekonto opprettet av foreldre er noe man først burde oppdage når man er 30 år og etablert, og ikke 18 år og med mulighet for å kjøre opp, drikke øl og spille poker på internett...
Vis hele sitatet...

Mener du virkelig at man får mer glede/nytte av pengene når du er etablert? Enig i at sparekonto bør brukes fornuftig, og da gjerne i etableringsfasen. Mitt tips ville vært å bruke dem når du trenger dem, rett og slett. Det finnes ikke noe mer behagelig enn å vite at man har en god slump penger som backup, i tilfelle det skulle dukke opp noe.
Sitat av Ella Vis innlegg
Hvis det er din konto så har du vel kontonummer ??
Vis hele sitatet...
Nei, jeg har ikke det, da det hvite lille kortet som kontonummeret står på ligger i mine foreldres safe.
Sitat av Crabman Vis innlegg
Mener du virkelig at man får mer glede/nytte av pengene når du er etablert? Enig i at sparekonto bør brukes fornuftig, og da gjerne i etableringsfasen. Mitt tips ville vært å bruke dem når du trenger dem, rett og slett. Det finnes ikke noe mer behagelig enn å vite at man har en god slump penger som backup, i tilfelle det skulle dukke opp noe.
Vis hele sitatet...
Helt enig.

Bare drekk opp alle penga.
Det kommer (forhåpentligvis) til å være småpenger når du får deg jobb og vil kjøpe leilighet allikevel.

1000kr er jævli mye når du er 11år gammel. Ikke like mye når du er 20
Sitat av etsi Vis innlegg
Det første jeg gjorde når jeg fylte 18 var å dra til banken å få full tilgang til alle konti. Det eneste jeg trengte var legitimasjon. Om det er viktig for deg at ingen andre enn deg har tilgang til kontoen må du spesifisere dette. Det gjorde ikke jeg, og det endte med at faren min fortsatt hadde tilgang til kontoen - og overførte penger utenfor min kontroll.
Vis hele sitatet...
Takker

Når jeg fyller 18 så kommer jeg nok til å ta ut alle pengene som er i bank kontoen og få kontoen slettet eller deaktivert.
Er ikke snakk om mer enn noe rundt 10-20 000,-
Sitat av VikingTheKing Vis innlegg
Takker

Når jeg fyller 18 så kommer jeg nok til å ta ut alle pengene som er i bank kontoen og få kontoen slettet eller deaktivert.
Er ikke snakk om mer enn noe rundt 10-20 000,-
Vis hele sitatet...
Kjøp deg eplejuice for alle penga.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Du kommer til å angre om du tar ut alle når du er 18.

10-20000 er mye penger når du er student/lærling, bruk pengene fornuftig, husk det er tross alt en sparekonto.

Skal ikke leke foreldre nå, men du burde prioritere pengene riktig.
Anbefaler å spare de penga .... Jeg hadde sparekonto på 90 000, brukte opp alt på ett år. Nå flyttet jeg for meg selv og startet studiene med 0 kr kapital. Det er ikke gøy!!!!!!!

Men nå er kanskje ikke alle like dumme som meg da :P
Sitat av Fleff Vis innlegg
Du kommer til å angre om du tar ut alle når du er 18.

10-20000 er mye penger når du er student/lærling, bruk pengene fornuftig, husk det er tross alt en sparekonto.

Skal ikke leke foreldre nå, men du burde prioritere pengene riktig.
Vis hele sitatet...
Skal selvfølgelig ikke bære på 10-20 000,- men ta pengene ut fra sparebank kontoen, og sette de inn på kontoen hos den banken jeg vanligvis bruker
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Poenget mit var nødvendig ikke at du skulle ha gått med de i lomma, men at du kan komme til å bruke dem feil.

Edit: En 18-åring med 15000 på åpen konto, hva tror du skjer? Samme som skjedde med min "første" lønning
Sist endret av Fleff; 23. september 2011 kl. 19:09.
Ville latt dem stå uanet, får ikke like god renter på bruks konto som spare konto
Sist endret av Shudo; 23. september 2011 kl. 19:10.
Sitat av Fleff Vis innlegg
Poenget mit var nødvendig ikke at du skulle ha gått med de i lomma, men at du kan komme til å bruke dem feil.

Edit: En 18-åring med 15000 på åpen konto, hva tror du skjer? Samme som skjedde med min "første" lønning
Vis hele sitatet...
Men så er ikke 10-20 000 så mye med tanke på at jeg ikke går på skole, bor hjemme, og tenker å søke jobb omtrent med en gang jeg fyller 18
Tror folk bare kan spare seg moralpreken, da han allerede har bestemt seg for å sløse bort pengene.
Sitat av VikingTheKing Vis innlegg
Skal selvfølgelig ikke bære på 10-20 000,- men ta pengene ut fra sparebank kontoen, og sette de inn på kontoen hos den banken jeg vanligvis bruker
Vis hele sitatet...
Hvorfor ikke bare overføre dem til den andre kontoen din, så slipper du å innom begge bankene?
10-20k er jo en fin sum å sløse bort .. Sånn seriøst. Men da synes jeg du burde investere i noe du har glede av i fremtiden Kjøpte meg et par-tre dyre plagg for mine siste 15 000 :P Synes det var en grei investering, egentlig.
Hadde 70K på min sparekonto, og fikk en lønn på ca 15K.
Jeg brukte lønnen min på en båt, også motor som gikk på sparekontoen.
Jeg kjøpte et kamera bort imot 20 - 30 tussen.
Jeg kjøpte masse snus og øl.

Nu sitter jeg igjen med 20K og angre, jeg mangler 3 - 4 K til bil lappen, å ingen vil låne meg dette.

Igjen, ingenting og angre over, jeg lærte av min feil