Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 1665
Heisann, ønsker kritikk på min første photoshoot ever!

Tatt med canon 1000D, 18-55mm kit linse.
2 paraply blitser og 1 modell

#1



#2



#3



#4



#5



Det er ca 200 bilder til, men er vel greit å begrense seg litt..høhø
Sist endret av NordicFoto; 1. september 2011 kl. 23:28.
Synes modellen din her ser litt anspent ut på bildene
Sitat av Gresskari Vis innlegg
Synes modellen din her ser litt anspent ut på bildene
Vis hele sitatet...
Må si meg enig. Føler at hun ikkje slipper seg helt løs, og stivner litt, og det gjør bildene ganske livløse i mine øyne.

Eg er ingen ekspert, men det er sånn eg oppfatter bildene, hvertfall. Ellers syntes eg de var bra
Sitat av Gresskari Vis innlegg
Synes modellen din her ser litt anspent ut på bildene
Vis hele sitatet...
Deeet er faktisk ganske sant
Sang en sang en gang
Echuz's Avatar
Er ikke noe foto-ekspert, men jeg kan si at jeg likte den fotografiske delen av bildene, til den grad jeg kan uttale meg
Modellen var slettes ikke ille heller du
Likte bildet hvor hun sitter på rekkverket best.
Synes bildene ble litt mørke, ser ut som du har tatt på kveldstid. Personlig er jeg ikke noe fan av unaturlig lys, i så stor grad som her. Det blir veldig "spot on" om du skjønner. Ansiktet hennes forsvinner litt i lyset.
Ellers var det jo helt ok bilder, uten at de gir meg noe mer da. Kommenter gjerne mine portrettbilder!
(:
Sitat av kn^tte Vis innlegg
Likte bildet hvor hun sitter på rekkverket best.
Synes bildene ble litt mørke, ser ut som du har tatt på kveldstid. Personlig er jeg ikke noe fan av unaturlig lys, i så stor grad som her. Det blir veldig "spot on" om du skjønner. Ansiktet hennes forsvinner litt i lyset.
Ellers var det jo helt ok bilder, uten at de gir meg noe mer da. Kommenter gjerne mine portrettbilder!
(:
Vis hele sitatet...
Ja, bildene ble skutt for en time siden! altså..i mørket, hehe.
Kan være litt enig i det med unaturlig lys, men det er bare min stil og noe jeg da må bli bedre på

Takk for utfyllende svar!
Det er ingen som skater i converse all stars, det er heller ingen skatere som poser med helt nytt brett. Det hele virker svært urealistisk
Men never mind me om dette.

Om det er typ reklame for klær disse bildene er tiltenkt så syntes jeg bilde #2 hadde mest slagkraft. Det er et bilde jeg kan se for meg pryde en helside i et eller annet magasin. Enkelt, effektivt og fokus på stilen, og ikke posen.
Hu så fryktelig stiv ut ja, om litt unaturlig lys, som nevnt over. og lyset/skyggene på bilde Nr 1 og 5 syns jeg så litt rart ut. Men eller kjempe bra for min side!
Synes jeg har sett hun i en bildeserie her før. Fantastisk pen.
Legger opp et bilde til her istede for å lage ny tråd jeg (:
Hope you like


Her er også en liten video jeg har satt sammen av en photoshoot her om dagen
Fra samme sted som bildet er tatt
Sist endret av NordicFoto; 6. september 2011 kl. 17:27.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Jeg er ny innen foto, men det siste bildet er en klar vinner for min del

Tenkte bare jeg skulle dele en link som jeg kom over på youtube. Regner med du vet om den, men det var et morsomt sammentreff da :P

http://www.youtube.com/watch?v=GmZtA...&feature=feedu
På det aller første bildet har modelen din ikke bare fjortiskjeften på plass, hun har sn svart skygge under haka som jeg ikke klarer å se vekk fra. Dette hadde vært løst ved å sette lyset lavere eller en mer sentralisert lys-setting.

På det andre ser det ut som om hun skal til å havne i gateslosskamp og sier "come at me bro!"

Det tredje er det ene benet helt svart, og hun lener seg på et skateboard som er for kort til å lene seg på, så det ser litt teit ut. Pluss at halve gjerdet bak er borte pga skyggen til dama.

Det fjerde, well, hvorfor sitter hun der? Det ser ut som om du har prøvd å finne den mest unaturlige måten å sitte på, og så fanget det. Den lille overeksponerte delen på brettet er plagsom og jeg klarte ikkes å se på noe anet i begynnelsen.

Det siste ser ut som et glamour blde, men med klær. Igjen er det en stor skygge på gjerdet som plager meg, og modellen har en unaturig postitur, pluss at når du ser på linjen nederst på gjerdet ser man at bildet er ganske skjevt.

Men alle bildene er fint redigert, det er fine farger og blablabla. c:
Tror det meste er allerede nevnt her, men jeg vil legge til at du må jobbe mer med lyssetting og balansere blitslys og ambient lys. Når du skyter mens det er mørkt kan du balansere med å bruke lengre lukkertider eller høyere iso. Bruker du blits kan du bruke lange lukkertider og likevel få motivet skarpt.
Du sier du har brukt to blitser her, men alle bildene bærer preg av at det kun er en lyskilde. Det er veldig lite dynamikk i lyset og vi kan se i refleksjonen i øynene i bilde #2 at blitsene står veldig nær hverandre. Hva er vitsen med det?

Når jeg skyter med to blitser, som jeg som oftest gjør, fokuserer jeg på å ha i hvertfall et hovedlys og et rimlight. Da vil man ha to lyskilder, med forskjellig styrke og fra hver sin side av motivet. Da skaper man dynamikk og dybde og det ser veldig mye mer "proffesjonelt" ut.

Som en tommelfingerregel undereksponerer du ambient med en blender eller to, hovedlys er perfekt eksponert og rimlight er en blender overeksponert. Det kommer selvsagt helt an på hvilket type bilde du vil ha, men det er et bra utgangspunkt når du vil at motivet skal "poppe" ut av resten av bildet. Syns du det blir for mye "unaturlig" blitsslys, kan du bare bruke biiiittelitt lenger lukker, så får du mer ambient lys inn.

Lysbibelen: http://strobist.blogspot.com/2006/03/lighting-101.html
http://strobist.blogspot.com/2006/03/on-assignment.html

Denne tråden finleste jeg og lærte masse av da jeg begynte å lære meg å sette lys: http://forums.skateperception.com/in...howtopic=52674
Kjipt bildene ikke funker, kun illustrasjonene.

Hvis det er noe du lurer på angående lys er det bare å spørre, tror jeg skal klare å svare på det meste.
▼ ... noen uker senere ... ▼
På det aller første bildet har modelen din ikke bare fjortiskjeften på plass, hun har sn svart skygge under haka som jeg ikke klarer å se vekk fra. Dette hadde vært løst ved å sette lyset lavere eller en mer sentralisert lys-setting.[...]
Vis hele sitatet...
Her ville jeg heller ha plassert en refleksskjerm ved haken hennes. Da hadde det blitt lyst opp uten å endre på alt annet.