Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 891
harddisken jeg bruker når har ext 4, jeg vil skifte til NTFS sånn at jeg kan installere windows..

Problemet er at jeg ikke får unmount-et disken slik at jeg kan formatere

Hva gjør jeg ?

Harddisken jeg skal formatere er den jeg allerede har OS på (Linux/Ubuntu)
Hvis du vil fjerne alt som ligger på partisjonen kan du jo bruke installasjonsprogrammet til windows til å fjerne alle partisjoner og lage en ny en
▼ ... noen uker senere ... ▼
hadde noe lignende mount problem (i kombinasjon med en veldig dårlig hdd)
hvis den ikke lar seg formateres med live-linux eller noe live-fix på grun av mount\den er grå etc så prøv og boot opp med en win xp cd og formater allt fjerner mbr og allt sammen
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
du kan ikke formatere disken du booter til mens du er bootet inn i den,akkurat som at du ikke kan slikke deg selv i sfinksteren.
Gparted, enkelt og greit.
vat.
Du formaterer ikke en disk i linux om til ntfs når du vil ha windows på den -- du installerer bare windows på den, så løser det seg av seg selv.

Er det dual-boot du er ute etter?
Isåfall kan du prøve gparted fra en livedistro. Der kan du montere og avmontere så mange disker du bare greier.
problemet vil oppstå når du har installert windows og ikke finner Linux/ubuntu i oppstartsmenyen.
Windows nekter å anerkjenne andre operativsystem.

Noen fine regler jeg har lært meg om jeg vil kjøre et slikt oppsett er:
1. Partisjoner diskene slik man vil ha de.
2. installer windows.
3. installer linux.
4. PROFIT.