Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 2288
Hei, jeg skulle pusse ned rusten på min Marzocchi Dirt Jumper 2.
Jeg pusset rusten ned med fint sandpapir (600) men siden jeg var så kald og ble spist opp av mygg så gikk det litt fort unna.

Etter jeg ble ferdig å pusse det ned så smørte jeg på med ett lag av "Epoxy Brunox".
Og nå, noen timer etter så ser jeg hvor rusten har vært, bare at det er lilla istedenfor rusten( for den er jo pusset bort, men sikkert ikke godt nok).

Så det jeg lurer på, har jeg driti meg ut nå?
Ser ikke sånn ut i følge produsentens info:

Remove loose rust, grease, dirt and paint residues with a wire brush or grinding wheel or pad. BRUNOX® epoxy is applied in 2-3 coats to the remaining porous rust with a brush, roller, spray gun or from the handy 400ml CFC free BRUNOX® epoxy spray can.
Vis hele sitatet...
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Du må nok pusse igjen ja

Et tips er å bruke saltsyre for å fjerne det, vær fortsiktig, og skyll GODT av igjen, egentlig burde du ta litt mye, sveise på litt, så primer du samt lakkerer det området, eller hele delen.
Så det jeg lurer på, har jeg driti meg ut nå? det er vell ingen her som vet bedre enn du!

mente du att du hadde bynt og lakkere over der rusten var ? skjønner ikke helt, men er det ikke en vanlig reaksjon?

http://www.billakkspesialisten.no/br...nformasjon.htm
Hvis du pusser innerbeina kommer du til å ende opp med mindre radius og en gaffel som lekker olje og slarker. Du må nok uansett ha mer enn 600-papir for å få samme finish på innerbeina som før, men et lag med klarlakk kan jo beskytte pakninger og dust seals. Hvis gaffelen har stått så den har blitt rusten trenger den nok uansett en service, selv om dere som kjører dirt ikke bryr dere like mye om gaflene deres som dh-folk. Det er jo uansett ikke verre enn å prøve, DJ2 er ikke noe dyr gaffel, og dirt kan strengt tatt sykles med stiv gaffel. Jeg tror nok uansett at gaffelen kommer til å lekke, så hvis du bryr deg om gaffelen burde du investere i nye innerbein.

Hvis du virkelig har ødelagt koster det uansett ikke mange hundrelappene for en brukt gaffel fra f.eks. utfor.com eller terrengsykkel.

Edit: Har ikke vært borti så mange dirt-gafler, men blir det noe tull med innerbeina på f.eks. en Boxxer-gaffel, 888 eller Fox 40 må du stort sett kjøpe nye.
Sist endret av drittunge; 13. august 2011 kl. 23:46.
Nei, du har ikke "driti" deg ut. Det er den kjemiske reaksjonen mellom rusteter greiene som er i brunoxen og rusten, blir blå/lilla.

Om det er gjort 100% og at rusten ikke vil komme tilbake etter kort tid vet jeg ikke, det blir vanskelig å vite hvor godt du pusset osv.
Sist endret av Naturgrønn; 13. august 2011 kl. 23:44.
Har du pusser på selve gaffelbena med 600 papir?
Sitat av Xzip Vis innlegg
Har du pusser på selve gaffelbena med 600 papir?
Vis hele sitatet...
Ja, vet det var en veldig dårlig idè.
Men jeg fikk en Kona Cowan 2008 modell som har stått ute denne vinteren her for 200 kroner.
Er endel som må gjøres på den, og jeg har uansett tenkt til å innvistere i en ny sykkel nå, så jeg tenkte at jeg bare kunne få den i litt bedre stand.

Er ikke en sykkel jeg har tenkt å ha i mange år.

Edit: eller, jeg vet ikke helt hva du mener, men jeg har pusset der hvor det er blankt:
http://www.chainreactioncycles.com/M...?ModelID=54730
Sist endret av JibbeSander; 14. august 2011 kl. 00:20.
Det blanke er innerbeina, og har du pusset på dem er de nok ødelagt. Kona Cowan er uansett mer en 4x-sykkel enn en dirt-sykkel, og det er egentlig veldig rart at det sitter en DJ-gaffel på den i utgangspunktet. Det sitter uansett en gaffel med 20mm-aksling på Cowan, så gaffelen du linker til vil ikke passe til hjulsettet.

Uansett, for 200kr er det jo ikke noe stort tap, selv om sykkelen ikke er så veldig bra. Det sitter jo noen deler du kan plukke av på den, og ytterbeina på gaffelen + hjulsett og krank burde jo være verdt mer enn 200kr i seg selv. Rammen er egentlig ikke så mye å ta vare på, for det har skjedd veldig mye med dirt-sykler siden 2008. Jeg vil anbefale deg å se etter noe brukt på utfor eller terrengsykkel, der ligger det ofte mye som er veldig billig.

Hvis du likevel skal kjøre på sykkelen du har kjøpt og bruke den til dirt, så burde du bytte hjulsett (hvertfall dekk), sette på singlespeed, bytte til ett drev i kranken, fjerne forbremsen og bytte sete.

Jeg vet ikke hva budsjettet ditt er, men du kan få mye sykkel for 1000-2000kr brukt hvis du skal ha dirt/street-sykkel. Hvis du er av dem som bruker mye penger på dirtsykkel, så kan du bygge deg en veldig bra ns/black market til alt fra 5000-15000kr. Hvis du bare har lyst på en sykkel til f.eks. transport i byen og litt dirtsykling kan du gjøre som jeg gjorde, sette sammen deler du har liggende og bygge deg sykkel. Dirt/by-sykkelen min koster vel totalt mindre enn det ene dekket på utforsykkelen min, og den funker til det jeg bruker den til. Sykling i byen til og fra steder og litt pumptrack og dirt.

Edit: Så lenge sykkelen faktisk virker, så er min mening om dirtsykler at de skal kjøres til de dør og at det ikke er så farlig om litt smådeler er ødelagt.
Sist endret av drittunge; 14. august 2011 kl. 00:36.
Ok, takker for svar!
Men nå så er det klissete og som noen her nevnte tidligere, litt hakkete når jeg bruker demperen.

Burde jeg ta sandpapiret og "slipe" det litt ned?
kjøp 2000papir og bruk vann sammen når du pusser da kanskje du får vekk hakkinga uten og fjerne for mye gods,
Ok, men vet du hvor jeg får tak i 2000 papir?
Og er ikke 1200 det høyeste?