Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 2747
Heisann!

Jeg skal begynne på høyskolen om bare noen dager, og lurer derfor på hvilket hjelpemiddel jeg bør velge meg. Jeg har kommet frem til at jeg vil prøve ut mac, men har ikke så mye greie på de forskjellige utgavene av f.eks air og pro.

Finnes det bare en Air til nå? dvs. at den er snart 1 år gammel? Hvor gammel er evt. pro'en?

Hvilken synes dere hadde vært greies å brukt til skolesammenheng? Jeg har foretak ved siden av også så jeg driver på med, så det blir en god sammenheng mellom det å bruke maskinen til skole og buisness.

Takk for svar!
Pro, helt klart. Air er altfor dyrt i forhold til ytelse, bare p.g.a vekt og størrelse
Kom vel ny air for et par uker siden om jeg ikke husker feil.

Mtp at det skal være en pc du må dra med deg hadde jeg definitivt gått for air, dersom du ikke trenger den ekstra ytelsen pro'en gir.
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
jeg ville gåt for macbook pro 13" helt grei størelse og drasse med seg rundt
Heisann Skal selv snart kjøpe meg mac nå som jeg snart starter på Folkehøyskole.
Har bestemt meg for at Macbook Pro blir det beste valget for meg, iogmed at jeg skal gå Lyd & Studio som krever mye datakraft. Alt kommer jo ann på hva du har tenkt å bruke pcen til.
Skal du kjøre kraftige programmer som drar mye CPU så er det nok Pro du må gå for. Om Pcen kun skal brukes til vanlig skolearbeid osv så er Air mer en bra nok, pluss at den, som du sikkert vet er mye mindre og lettere, som er et pluss om du skal dra den med deg til og fra skole. Er mange artikler som tar for seg Pro vs. Air

Lykke til på skolen!
Ja det er vel her jeg står fast! Jeg vet selvfølgelig at proen er hakket bedre, ytelsesmessig, men så skal den jo ligge i en dataveske og bli bært land og strand via kollektivtransport osv. så kanskje air hadde vært greit?

Har den nye air blitt lansert enda?

Sitat av Ju9orOfficial Vis innlegg
Heisann Skal selv snart kjøpe meg mac nå som jeg snart starter på Folkehøyskole.
Har bestemt meg for at Macbook Pro blir det beste valget for meg, iogmed at jeg skal gå Lyd & Studio som krever mye datakraft. Alt kommer jo ann på hva du har tenkt å bruke pcen til.
Skal du kjøre kraftige programmer som drar mye CPU så er det nok Pro du må gå for. Om Pcen kun skal brukes til vanlig skolearbeid osv så er Air mer en bra nok, pluss at den, som du sikkert vet er mye mindre og lettere, som er et pluss om du skal dra den med deg til og fra skole. Er mange artikler som tar for seg Pro vs. Air

Lykke til på skolen!
Vis hele sitatet...
Tusen takk for svar! Det blir å gå innovasjon og entreprenørskap, så det blir en del regneprogrammer osv. men når jeg tenker meg om så er faktisk har ikke vekten på air og pro så utrolig mye forskjell iom den ligger i en bag. Heller litt mot pro mtp. ytelse osv.
Med mindre du planlegger å dra damer ved å skryte av at du har en "tynn maskin" syntes jeg Pro er det beste valget, det ligger litt i navnet "pro".
Ja, om du ikke skal dra kraftige programmer som sagt bør du nok gå får Air;-) den nye ble lansert 20.07 om jeg ikke tar helt feil
Stod selv ovenfor det samme valget og da det kom ny Air maskin i forrige uke slo jeg til. Jeg skal starte på høgskole da ferien er over og fant ut at dette var maskinen for meg. Jeg skal ikke drive med produksjon av noe slag, kun teksbehandling og andre lette oppgaver samt at jeg skal bære maskinen rundt omkring.

Selv om air ikke er noe monster av en maskin har den fremdeles 4gb ram, i5 prosessor og ssd disk, hvor sistnevnte er den jeg merker mest til. Starte maskinen og de forskjellige programmene går lynraskt.
Air, hvis du kjøper mac er det uansett ikke for å spille dataspill på, og da holder Air i lange baner
Asosial sosialist
Cheroxx's Avatar
Tør påstå at rimelig mange i verden jobber kreativt, i Photoshop, Illustrator, Final Cut osv. på Mac, så det kan nok være rimelig kjekt å ha litt å dra med ja.
Petterpan: Hva baserer du dine uttalelser på?

Jeg spiller alle spill jeg alltid har spilt, og de nye spillene som kommer ut som jeg har lyst til å spille, på min macbook.

----

Selv valgte jeg MBP, når jeg sto med valget mellom MBP og MBA.
Men, nå som MBA har blitt oppgradert til å være ganske så lik MBP, så vurderer jeg nesten å skaffe meg en 11" MBA.

Vekten på MBP merker jeg generelt ikke, den er såpass lett at forskjellene er ikke merkbar i en sekk.

Så, skal du ha 13", velg MBP, skal du ha 11", velg MBA (naturlig nok, men synes personlig at det kun er 11" skjermen som gjør et kjøp av MBA framfor MBP, verdig) =)
Sist endret av Blackkoz; 1. august 2011 kl. 16:58.
Jeg står ovenfor samme dilemma selv. Har selv funnet ut at 11" (som er det billigeste valget for air) blir for lite for meg og da står det mellom:

Pro: 13": 2,3 GHz

* 2,3 GHz dual-core Intel Core i5
* 4 GB 1333 MHz
* 320 GB, 5400 o/min1
* Intel HD Graphics 3000
* Innebygd batteri (7 timer)
* kr 9.990,00

Air: 13-tommers: 128 GB

* 1,7 GHz tokjerners Intel Core i5-
prosessor
* 4 GB hukommelse
* 128 GB flash-lagring1
* Intel HD Graphics 3000
* kr 10.290,00

Det sier litt seg selv, bare ved å se på tallene at du får langt mer for pengene ved kjøp av macbook pro. Det jeg lurer på i tilleg er om det er verdt det å punge ut ca. 2500kr for å få 2,7 Ghz versjonen med Intel Core i7? Hvor merkbar er forskjellen? Når Macen først og fremst skal brukes i skolesammenheng og til underholding er det da nødvendig? Jeg lurer også på er hvor mange år fremover slipper jeg å engang vurdere kjøp av ny pc hvis jeg går for en macbook pro?
Sist endret av l33t; 4. august 2011 kl. 22:18.
Sitat av l33t Vis innlegg
(..) Det jeg lurer på i tilleg er om det er verdt det å punge ut ca. 2500kr for å få 2,7 Ghz versjonen? Hvor merkbar er forskjellen? Når Macen først og fremst skal brukes i skolesammenheng og til underholding er det da nødvendig? Jeg lurer også på er hvor mange år fremover slipper jeg å engang vurdere kjøp av ny pc hvis jeg går for en macbook pro?
Vis hele sitatet...
Lurer litt på det samme, skal også på høyskole nå. Har også hørt noe rykter om at det muligens kommer en ny macbook pro snart, september-ish. Da er det visst snakk om ganske stor endring av design så er litt kjipt å kjøpe ny pro nå hvis det kommer en ny en om et par måneder, noen som har hørt om ca når de nye maskinene lanseres?
Etter hva jeg har lest bytter ikke de fleste macbook før etter 3-4 år. Har hatt min i 1 og et halvt og den er som ny=)