Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  266 24766
Sitat av Voreah Vis innlegg
De norske folkeeventyrene er ikke "norske", da de stort sett stammer fra Asia.
Vis hele sitatet...
OK! Så norske folkeeventyr, som overlevde oralt, fortalt av enhver fattige bonde i den Danske kolonien kalt Norge, kom fra Asia fordi......?
Sitat av begonespiders Vis innlegg
OK! Så norske folkeeventyr, som overlevde oralt, fortalt av enhver fattige bonde i den Danske kolonien kalt Norge, kom fra Asia fordi......?
Vis hele sitatet...
Fordi folk reiser rundt om i verden. Det er slik ting spres. Religionene har også mye av det samme opphavet og ekstremt mange fellestrekk. Trodde du de norske bøndene fant på alle eventyrene? De endrer seg selvfølgelig etter hvert som de blir fortalt, men de er på ingen måte 100 % norske. Hvorfor har vi esler i norske folkeeventyr, når vi ikke har esler i Norge?

Her står det f.eks. litt om eventyr:
http://www.norsknettskole.no/fag/res...rnsenogmoe.htm
Sist endret av Voreah; 26. juli 2011 kl. 19:40.
Sitat av Snapshoot Vis innlegg
Jeg personlig mener at KRL burde vært ett valgfag på ungdomsskolen for veldig intresserte. Er det ikke snakk om ytringsfrihet i landet hvor vi også kan velge det vi vil, ikke bare si det vil vil?

Ved å ikke følge med i KRL-timene går dette vidre innpå skolegangen og karakterene. Det er uhørt!

Nei, la kristendom og stat være to forskjellige ting, nok får være nok.
Vis hele sitatet...
Jeg ble oppvokst i en kristen familie og var selv kristen, helt til eg hadde KRL. Da skjønte jeg fort hvor sprøtt det egentli var. Er kanskje ikke så gale med KRL, eller RLE alikevell
Sitat av Voreah Vis innlegg
Har du noen som helst kunnskap om hva som skjer i KRL-timene (som forresten ikke finnes)? Faget heter Religion, livssyn og etikk. Det handler ikke om "kristifisering", selv om kristendom selvfølgelig er en viktig del. Ingen i norsk skole blir lært opp til å tro på kristendommen. Det handler om å få kjennskap til ulike religioner og kulturer, lære om rett og galt, osv.


Karakterene fra ungdomsskolen betyr ingenting i det senere liv. Er du redd for å ikke komme inn på den linjen du vil inn på på vgs, så gjelder det alle. Hva med de som ikke vil lære matte? Vi trenger INGEN fag på skolen hvis man ser på det på den måten. Skal man droppe alt som elever synes er kjedelig? Ditt syn på verden viser hvor viktig det er at vi har slike fag som tar opp bl.a. etikk.
Vis hele sitatet...
Ang til det første, så kommer det helt ann på NÅR vi gikk på skolen, i min tid het det KRL - Kristendom, Religion, Livssyn.

Jeg kan forsåvidt være en smule enig i de punktene du har skrevet med å LÆRE om andre religioner, men det som jeg selv husker fra min tid på barne/ungdsomsskolen, så var det mer synging av kristne salmer og hvor den såkalte religionundervisningen gikk direkte inn på Kristendommen.

Forklar meg så derfor hvorfor det er mer fokusert på Kristendommen enn fek.s Islam?
Sitat av Snapshoot Vis innlegg
Ang til det første, så kommer det helt ann på NÅR vi gikk på skolen, i min tid het det KRL - Kristendom, Religion, Livssyn.

Jeg kan forsåvidt være en smule enig i de punktene du har skrevet med å LÆRE om andre religioner, men det som jeg selv husker fra min tid på barne/ungdsomsskolen, så var det mer synging av kristne salmer og hvor den såkalte religionundervisningen gikk direkte inn på Kristendommen.

Forklar meg så derfor hvorfor det er mer fokusert på Kristendommen enn fek.s Islam?
Vis hele sitatet...
Fordi Kristendom er en større del av norsk kultur og historie enn det Islam er. Islam har fått mye mer innpass i timene de senere årene. Det er lenge siden jeg hadde faget (da het det også KRL), men vi sang ikke salmer. Det var hvert fall ikke noe timene bestod av. Kanskje vi sang en salme i juletiden, e.l. men det ble på ingen måte "presset på".

Det er ikke bare Islam som har fått mer innpass i RLE, det har også blitt mer fokus på livssyn og etikk (f.eks. mer filosofi), og mindre på kristendom. Kristendom er f.eks. tatt ut av navnet. For virkelig lenge siden het det jo Kristendomslære eller noe i den duren.

Dét var synge salmer og tull, men det er borte for lenge siden. Jeg vil også anta at hvem man får som lærer kan ha mye å si. En konservativ kristen egner seg kanskje dårlig som lærer i et slikt fag.
Sist endret av Voreah; 26. juli 2011 kl. 20:10.
Sitat av Voreah Vis innlegg
Fordi folk reiser rundt om i verden. Det er slik ting spres. Religionene har også mye av det samme opphavet og ekstremt mange fellestrekk. Trodde du de norske bøndene fant på alle eventyrene? De endrer seg selvfølgelig etter hvert som de blir fortalt, men de er på ingen måte 100 % norske. Hvorfor har vi esler i norske folkeeventyr, når vi ikke har esler i Norge?

Her står det f.eks. litt om eventyr:
http://www.norsknettskole.no/fag/res...rnsenogmoe.htm
Vis hele sitatet...

Det var jeg ikke klar over faktisk, så takk for den lærepengen.
at de bør være eget skolefag. De har hatt historisk innflytelse og bør innkluderes i historiepensumet. Men det har landbruk, industri, demokrati og andre styreformer + mye annet også hatt uten at det lages egne skolefag i almennskolen.

Religion som eget fag hører hjemme på teologistudiet. Akkurat som f.eks. landbruksemner på landbruksskolene.
Sitat av timerbeltkiller Vis innlegg
Religion som eget fag hører hjemme på teologistudiet. Akkurat som f.eks. landbruksemner på landbruksskolene.
Vis hele sitatet...
Jeg har aldri hatt bruk for kjennskap til hvordan man dyrker en mark i mitt møte med bønder.

Jeg er litt usikker på om du kritiserer faget Religion, livssyn og etikk nå, men disse tingene er viktig å ha kjennskap til selv i et tempelridder-samfunn som Breivik forestiller seg. Det vil alltid være mennesker med ulike syn på ting, og man kan ikke bare bestemme seg for hvordan man stiller seg til en sak man ikke har noen kunnskaper om eller kjennskap til. Religiøse oppfører seg ikke slik de gjør på gøy eller for å irritere ateister. Det å bare avfeie eller dømme noe(n) på en magefølelse, kan bli farlig. Derfor er både generelle religion- og kultur-kunnskaper viktig, men også samfunnsetikk og tanker rundt etiske dilemmaer.
Sist endret av Voreah; 26. juli 2011 kl. 21:09.
Religion er overtro. Overtro gjør verken skade eller nytte så lenge den oppfattes og bedømmes som overtro - full stopp.

Overtro gjør først skade/nytte når den opphøyes til fakta/sannhet med virkning for troende og ikke-troende, daglig liv, statsstyrelse og historiens gang med krig og fred.

En verden uten overtro er bare mulig i samfunn hvor folk flest godtar de eksisterende begrensningene i vår (viteskapelige) viten. Mye tyder på at slike samfunn ikke fins.

BTW
Den ateistiske foreningen Humanetisk Samfunn har utviklet seg langt i retning av "sekulær religion" med ritualer for dåp, konfirmasjon, vielse og begravelse.

Også mange ismer - f-eks kommunisme og kapitalisme - kan langt på veg defineres som sekulære religioner.

Eksempelvis har kapitalismen uendelig økonomisk vekst som sin hovedtese uten noe smålig hensyn til at allerede dagens forbruk/forurensing er høyt over et bærekraftig nivå.

Å tro uendelig forbruk/forurensing er mulig på en klode med endelig størrelse er like mye i strid med virkeligheten som den religiøse påstanden at livet på kloden ble ferdigskapt slik det er i dag, i en gudejobb på 6 dager for noen få tusen år siden.

I desember 2009 klarte den tyske nasjonalforsamlingen å sette navn på galskapen. Den vedtok "Das Gesetz zur Beschleunigung des Wirtschaftswachstums" = "Loven for å fremme aksellerende økonomisk vekst".

En intelligent pattedyrart (storhjerna primat) velger bevisst en utvikling som må ende i artens selvmord.

I prinsippet ikke forskjellig fra bakteriarten du putter i en skål med næringsveske. Den formerer seg eksponensielt til all næring er borte og alle individene døde. Men den har unnskyldningen det kapitalistiske mennesket ikke har: Den vet ikke hva den gjør!

Sitat av Voreah Vis innlegg
Jeg har aldri hatt bruk for kjennskap til hvordan man dyrker en mark i mitt møte med bønder.

Jeg er litt usikker på om du kritiserer faget Religion, livssyn og etikk nå, men disse tingene er viktig å ha kjennskap til selv i et tempelridder-samfunn som Breivik forestiller seg. Det vil alltid være mennesker med ulike syn på ting, og man kan ikke bare bestemme seg for hvordan man stiller seg til en sak man ikke har noen kunnskaper om eller kjennskap til. Religiøse oppfører seg ikke slik de gjør på gøy eller for å irritere ateister. Det å bare avfeie eller dømme noe(n) på en magefølelse, kan bli farlig. Derfor er både generelle religion- og kultur-kunnskaper viktig, men også samfunnsetikk og tanker rundt etiske dilemmaer.
Vis hele sitatet...
Jeg kritiserer at av alle de enkeltemnene som hører hjemme i historiepensumet som forklaring på hvorfor og hvordan vi er på nåværende stadium i historien, bedømmes emnet overtro som viktigere enn alle andre og får et eget fag i allmennskolen.

Det er med andre ord tale om en giga feilprioritering innen skolepensumet.
Sitat av timerbeltkiller Vis innlegg
Jeg kritiserer at av alle de enkeltemnene som hører hjemme i historiepensumet som forklaring på hvorfor og hvordan vi er på nåværende stadium i historien, bedømmes emnet overtro som viktigere enn alle andre og får et eget fag i allmennskolen.

Det er med andre ord tale om en giga feilprioritering innen skolepensumet.
Vis hele sitatet...
Det er veldig mange som er "overtroiske" i verden, og på den måten er det mye viktigere å ha kjennskap til det. Man trenger ikke å vite hvorfor samfunnet er slik det er, hvis man ikke har kjennskap til dagens samfunn. Hvordan skal man forstå noe som helst av den "viktige" historien din, om man ikke forstår konfliktene? Og religion presenteres ikke som historie eller fakta på skolen. Man lærer ikke "overtro", man lærer om det.

Jeg er likevel enig i at vi går glipp av mye viktig historie, men jeg mener ikke at Religion, livssyn og etikk er overflødig.
Sitat av Voreah Vis innlegg
Fordi folk reiser rundt om i verden. Det er slik ting spres. Religionene har også mye av det samme opphavet og ekstremt mange fellestrekk. Trodde du de norske bøndene fant på alle eventyrene? De endrer seg selvfølgelig etter hvert som de blir fortalt, men de er på ingen måte 100 % norske. Hvorfor har vi esler i norske folkeeventyr, når vi ikke har esler i Norge?

Her står det f.eks. litt om eventyr:
http://www.norsknettskole.no/fag/res...rnsenogmoe.htm
Vis hele sitatet...
At ein og annan karakter liknar tyder ikkje at norske folkeeventyr kjem frå Asia. Slike slutningar høyrer mest til hjå Nyhetsspeilet og andre konspirasjonssirklar. Askeladden (eller Oskefisen) er eit virkemiddel, korkje meir eller mindre. Likskap tyder ikkje slektskap. Påstanden din om esel er au ganske meiningslaus: Null treff i Norske folkeeventyr frå Asbjørnsen og Moe. Om det er nokre fåe som faktisk handlar om esel, er dei nok bygde på bibelske motiv, som sjølvsagt er henta frå Asia.

Religionane slektar sjølvsagt på kvarandre. Både islam og kristendomen slektar på jødedomen, som igjen oppstod som eit opprøyr mot dei tidlege hedenske religionane. Buddhismen er likeins eit oppgjer med hinduismen.
Sitat av uppdali Vis innlegg
At ein og annan karakter liknar tyder ikkje at norske folkeeventyr kjem frå Asia. Slike slutningar høyrer mest til hjå Nyhetsspeilet og andre konspirasjonssirklar. Askeladden (eller Oskefisen) er eit virkemiddel, korkje meir eller mindre. Likskap tyder ikkje slektskap. Påstanden din om esel er au ganske meiningslaus: Null treff i Norske folkeeventyr frå Asbjørnsen og Moe. Om det er nokre fåe som faktisk handlar om esel, er dei nok bygde på bibelske motiv, som sjølvsagt er henta frå Asia.
Vis hele sitatet...
Sitat av SNL
Den egentlige eventyrforskning begynte med brødrene Grimm. De så at folkeeventyr var felles for mange ulike folk, og tolket likheten som rester av myter og gudesagn som en gang i førhistorisk tid hadde vært felles for alle indoeuropeiske folk. Stor betydning hadde i sin tid tyskeren Theodor Benfeys hypotese om at alle folkeeventyr opprinnelig var indiske. Dermed kom spørsmålet om eventyrvandring opp.

Kunnskapen om at folkeeventyr også fantes utenfor indoeuropeisk område, førte britene E. B. Tylor og Andrew Lang til å søke likheten folkeeventyrene imellom i en «primitiv» fantasi, felles for det «primitive» mennesket hvor det så bodde. Den gang denne «primitive» fantasi var vanlig hos alle folkegrupper, diktet hvert folk sine egne folkeeventyr.

Alle disse teorier er foreldet, og man vil neppe noen gang komme frem til sikkert svar på «hvor» folkeeventyrene stammer fra. For de enkelte typer har forskere ved hjelp av detaljerte undersøkelser prøvd å bestemme utvikling og vandring. Man har her gjort bruk av den såkalte historisk-geografiske eller «finske» metode, men resultatene er noe usikre. Til stor hjelp i studiet av folkeeventyr er A. Aarnes' typesystem for folkeeventyr, utvidet av Stith Thompson, samt sistnevntes Motif-Index of Folk-Literature (5 bd., ny utg. 1955–58). Etter disse katalogene har mange land utarbeidet oversikter over folkeeventyr.
Vis hele sitatet...
Jeg er fullt klar over at det står at teoriene er foreldet, men det betyr ikke at eventyrene ikke har fellestrekk rundt om i verden, med en sannsynlighet som peker i at mye kan stamme fra retningen Asia.

Jeg registrerer også at du skriver konservativ nynorsk, så det er vel også et indis på at du liker å anse ting ekstra norsk.

Sitat av uppdali Vis innlegg
Religionane slektar sjølvsagt på kvarandre. Både islam og kristendomen slektar på jødedomen, som igjen oppstod som eit opprøyr mot dei tidlege hedenske religionane. Buddhismen er likeins eit oppgjer med hinduismen.
Vis hele sitatet...
Similarities Between Jesus Christ and Other PREchristian Gods
http://www.youtube.com/watch?v=pbl7NZ1VFbs
Sist endret av Voreah; 26. juli 2011 kl. 22:03.
Sitat av Voreah Vis innlegg
Jeg er fullt klar over at det står at teoriene er foreldet, men det betyr ikke at eventyrene ikke har fellestrekk rundt om i verden, med en sannsynlighet som peker i at mye kan stamme fra retningen Asia.
Vis hele sitatet...
Det er sjølvsagt ikkje noko ein kan sjå bort frå, men det er greitt å ha bevis i retningi der. Eg kan ikkje utelukke at t. d. Pannekaku og dei sju svoltne ungadn ikkje kjem frå ein svoltperiode der folk åt fleinsopp i rein naud, men det tyder ikkje det må vera slik.

Jeg registrerer også at du skriver konservativ nynorsk, så det er vel også et indis på at du liker å anse ting ekstra norsk.
Vis hele sitatet...
Språket mitt høyrer ikkje til ordskiftet her. Eg skriv nynorsk fordi eg er av trøndersk og dølsk ætt og likar språket.

Similarities Between Jesus Christ and Other PREchristian Gods
http://www.youtube.com/watch?v=pbl7NZ1VFbs
Vis hele sitatet...
Kan du ikkje heller koma med nokre solide papers i staden for? Bill Maher er ikkje akkurat påliteleg. Det er litt merkeleg å sjå at somme ateistar, som elles er gode advokatar for den vitskaplege metoden (der kristenfolket kan vera for sløve), ikkje tviler eit sekund på sers subjektive og tvilsame framstellingar av kristenmytane og Jesus. Det hjelper heller ikkje med det uprofesjonelle og predikerande språket åt opplastaren (som riktignok ikkje høyrer til videoen), med vendingar som Some of the "great" Church fathersThe confusion exists because the Christian plagiarists over the centuries were attempting to . . . Her er der agenda ute og gjeng, jaggu!

Sjølv skulle eg gjerne funni nokre akademiske ordskifte om detta. Komparativ mytologi er eit tolig stort felt og med mange dyktige deltakarar, så postar sikkert noko utpå kveldingi her. Så langt finn eg ting som detta, og det er berre andrehandskjeldor.
Sitat av uppdali Vis innlegg
Det er sjølvsagt ikkje noko ein kan sjå bort frå, men det er greitt å ha bevis i retningi der. Eg kan ikkje utelukke at t. d. Pannekaku og dei sju svoltne ungadn ikkje kjem frå ein svoltperiode der folk åt fleinsopp i rein naud, men det tyder ikkje det må vera slik.
Vis hele sitatet...
Det er greit å ha bevis i retning at det er "rotnorsk" også, spesielt når ting tyder på det motsatte.

Sitat av uppdali Vis innlegg
Kan du ikkje heller koma med nokre solide papers i staden for? Bill Maher er ikkje akkurat påliteleg. Det er litt merkeleg å sjå at somme ateistar, som elles er gode advokatar for den vitskaplege metoden (der kristenfolket kan vera for sløve), ikkje tviler eit sekund på sers subjektive og tvilsame framstellingar av kristenmytane og Jesus. Det hjelper heller ikkje med det uprofesjonelle og predikerande språket åt opplastaren (som riktignok ikkje høyrer til videoen), med vendingar som Some of the "great" Church fathersThe confusion exists because the Christian plagiarists over the centuries were attempting to . . . Her er der agenda ute og gjeng, jaggu!

Sjølv skulle eg gjerne funni nokre akademiske ordskifte om detta. Komparativ mytologi er eit tolig stort felt og med mange dyktige deltakarar, så postar sikkert noko utpå kveldingi her. Så langt finn eg ting som detta, og det er berre andrehandskjeldor.
Vis hele sitatet...
Jeg er fullt klar over at Bill Maher ikke er en god akademisk kilde (da han er programleder/dokumentarfilmskaper og ikke en professor/forfatter). Jeg bare visste at han hadde nevnt det i filmen Religulous og søkte det opp.

Jeg er ikke akademiker, og har ingen tilgang på slike dokumenter, eller spesielt god erfaring med å lete dem opp eller lete gjennom dem. Det er likevel konkrete ting som nevnes i videoen, så hvis du virkelig bryr deg kan du jo sjekke disse påstandene. Konklusjonen din blir nok uansett at likhetstrekk ikke beviser at de har noen sammenheng.

Jeg har ingen akademiske papirer på noe som helst, men din kilde er da ikke bedre. Hensikten min var heller ikke å påstå at Jesus aldri har levd, da det er irrelevant. Det er heller historiene rundt ham jeg stiller spørsmålstegn ved opphavet til.

Men hvis du er kristen i utgangspunktet så ser jeg ingen grunn til å ta dette videre.
Sist endret av Voreah; 26. juli 2011 kl. 23:00.
Til trådstarter: Jeg skjønner ikke problemet ditt? Hvorfor plager dette deg? Alle større plasser + småsamfunn har bedehus, kirker o.l , hvordan kan dette være noe problem? Det finnes (dessverre) ganske få kristne i dagens samfunn. Norge driver med DIREKTE avkristning splr du meg. KRD er en ganske enkel religion som er meget tolerang, og åpen for mye kritikk. Jeg skjønner ikke hvorfor mange av dere ateister syter og klager sånn over KRD. Vi trenger prester i dette landet. Bare se hvor mange som har blitt brukt de siste dagene i denne forferdelige krisen vi har.

Norge er, og forblir et kristent land, uansett hvor mange som måtte misslike det.
Sist endret av Evig_liv; 26. juli 2011 kl. 23:14.
Det finnes mange grunner til at jeg mener vi burde avskaffe all religion.Religion er rett å slett svada. Eventyr basert på dogmer og overtro. Dette fordummer Norge, men spesielt resten av verden hvor de ikke er like opplyste.

Hvorfor er det greit å tro på noe som ikke er sant bare fordi det er behagelig og godt for noen? Hvorfor er det greit å ha religiøse skoler som underviser skapelsen? Barn som lærer dette tror faktisk på hva de blir fortalt. Hvis dette får rotfeste tidlig blir dette den eneste sannhet. Det er faktisk imot menneskerettighetene..
Det spiller ingen rolle hvilken religion du tilhører. Om statskirken skal bevares så må alle religioner tas med. Alle folkeslag har rett på et felles syn hvor man tenker kjærlighet og ikke hat. Frykt som skapes i denne tragedien fører til mer hat. Reformer kirken, det er du som har ansvaret for at kirken blir et sted som du vil delta i, og det er ikke noe som står i veien for at alle i norge kan ha et felles mål. Alle mennesker har rett til et sted hvor man kan være nær sin gud. Alle trenger en vei å gå, et sted å være når tragedien rammer. Kirken skal være et syn på din livstro. Hva andre tenker må man bare godta, men det er du som kan gjøre endringer for at din livstro skal tre frem. Om du i det hele tatt har en etikk så må vel det komme fra et sted. Religion er for å bli. Alle religioner har en etikk som er verdt å se på.
Sist endret av avuna; 26. juli 2011 kl. 23:25.
Sitat av pamparius Vis innlegg
Det finnes mange grunner til at jeg mener vi burde avskaffe all religion.Religion er rett å slett svada. Eventyr basert på dogmer og overtro. Dette fordummer Norge, men spesielt resten av verden hvor de ikke er like opplyste.

Hvorfor er det greit å tro på noe som ikke er sant bare fordi det er behagelig og godt for noen? Hvorfor er det greit å ha religiøse skoler som underviser skapelsen? Barn som lærer dette tror faktisk på hva de blir fortalt. Hvis dette får rotfeste tidlig blir dette den eneste sannhet. Det er faktisk imot menneskerettighetene..
Vis hele sitatet...
Det er faktisk sant. Alle som er kristne vet at det er sant. Vi har så ufattlige mange bevis på at det sant. Selvsagt vil alle ateister tvile, og være serdeles skeptiske tvilere. Anbefaler deg å lese i DNT: Johannes 20. Det er bra med religiøse skoler. NLM har flere kristne privatskoler rundt om i landet. Skolene har et høyt snitt, og flinke lærere der. ( har selv gått der) . Over halvparten som gikk der var ikke religiøse en gang, men ville gå der grunnet de hadde hørt at det var en god skole. Barn lærer om KRD. Barn har rett til å lære om religon. Ikke bare KRD, men også alle andre religioner. De som er kristne og velger å lære barna sine om Gud og bibelen, skal selvsagt få lov til det. Det er ingenting som sier at dette ikke er lov.

Dessuten, landets kirker/bedehus har positiv innvirkning på det norske folk, også de som ikke er religiøse. Ta feks. domkirken i Oslo som et fint eksempel. Den var jo stappfull av mennesker da de hadde sørgegudstjeneste. Dåp, begravelse, gudtstjenster, osv.. Kirken er en fin plass for å samles i slike situasjoner som vi har nå i disse dager. Jeg håper flere er mer åpen for kirken.
Sitat av Hellblazer Vis innlegg
Det er faktisk sant. Alle som er kristne vet at det er sant. Vi har så ufattlige mange bevis på at det sant. Selvsagt vil alle ateister tvile, og være serdeles skeptiske tvilere. Anbefaler deg å lese i DNT: Johannes 20. Det er bra med religiøse skoler. NLM har flere kristne privatskoler rundt om i landet. Skolene har et høyt snitt, og flinke lærere der. ( har selv gått der) . Over halvparten som gikk der var ikke religiøse en gang, men ville gå der grunnet de hadde hørt at det var en god skole. Barn lærer om KRD. Barn har rett til å lære om religon. Ikke bare KRD, men også alle andre religioner. De som er kristne og velger å lære barna sine om Gud og bibelen, skal selvsagt få lov til det. Det er ingenting som sier at dette ikke er lov.

Dessuten, landets kirker/bedehus har positiv innvirkning på det norske folk, også de som ikke er religiøse. Ta feks. domkirken i Oslo som et fint eksempel. Den var jo stappfull av mennesker da de hadde sørgegudstjeneste. Dåp, begravelse, gudtstjenster, osv.. Kirken er en fin plass for å samles i slike situasjoner som vi har nå i disse dager. Jeg håper flere er mer åpen for kirken.
Vis hele sitatet...
Hvordan, om jeg tør spørre (og det gjør jeg), kan du være så overbevist at du mener det finnes bevis for skapelsen slik den står skrevet i bibelen, eller at gud i det hele tatt eksisterer? Overbevisningen din mister all rot i virkeligheten når du helt klart ikke kan presentere noen av disse "bevisene". Uten bevis er sannsynligheten for at guden deres eksisterer akkurat like liten som den er for at alle andres guder eksisterer. Bibelen fungerer forresten ikke som troverdig kilde. Om noen en gang kan finne noe bevis for en gud så skal du nok se at de fleste skeptikere vil forandre mening; det er sånn det fungerer når man baserer seg på objektive fakta heller enn blind tro.

At barna på de kristne grunnskolene lærer at skapelsen er en faktisk hendelse og alt det ander som hører religionen til er fælt. Det avler bare flere ignorante religiøse mennesker som for alltid vil synes "gud gjorde det slik" er en grei forklaring på alle spørsmål.

At kriken kan fungere som samfunnshus er ikke noe godt argument for at Norge skal forbli kristent, det er et godt argument for at befolkningen skal være flink å støtte opp om hverandre, noe vi helt klart kan være uten at religion blandes inn.
Sist endret av Kithshok; 26. juli 2011 kl. 23:47.
Sitat av Hellblazer Vis innlegg
Det er faktisk sant. Alle som er kristne vet at det er sant. Vi har så ufattlige mange bevis på at det sant. Selvsagt vil alle ateister tvile, og være serdeles skeptiske tvilere. Anbefaler deg å lese i DNT: Johannes 20. Det er bra med religiøse skoler. NLM har flere kristne privatskoler rundt om i landet. Skolene har et høyt snitt, og flinke lærere der. ( har selv gått der) . Over halvparten som gikk der var ikke religiøse en gang, men ville gå der grunnet de hadde hørt at det var en god skole. Barn lærer om KRD. Barn har rett til å lære om religon. Ikke bare KRD, men også alle andre religioner. De som er kristne og velger å lære barna sine om Gud og bibelen, skal selvsagt få lov til det. Det er ingenting som sier at dette ikke er lov.

Dessuten, landets kirker/bedehus har positiv innvirkning på det norske folk, også de som ikke er religiøse. Ta feks. domkirken i Oslo som et fint eksempel. Den var jo stappfull av mennesker da de hadde sørgegudstjeneste. Dåp, begravelse, gudtstjenster, osv.. Kirken er en fin plass for å samles i slike situasjoner som vi har nå i disse dager. Jeg håper flere er mer åpen for kirken.
Vis hele sitatet...
Der fikk du en gratis KP gitt..

I følge menneskerettighetene er det ikke lov å indoktrinere barn med religion.

Siden du/dere har så ufattelig mye bevis, kan ikke du gi meg ditt beste?


Det er viktig å stå sammen i disse dager, kirken samler mange MEN ikke alle! Hva men ikke religiøse som ønsker å stå sammen med sine landsmenn? Tenk deg om vi hadde hatt et sted hvor alle er velkommen og ønsker å være.
Det har du helt rett i. Men å fortelle barn om sannheten ved skapelsen, virkelighetsoppfatningen, osv. er ikke ulovlig. Jeg har mange bevis for at Gud eksisterer.

1) Han skapte verden, menneskene, fiskene og dyrene, naturen, - han skapte alt. Du kan lese om det i bibelen.

En meget kjent amerikansk forsker ( husker ikke navnet) uttalte seg om Bigbang-teorien ved at den er like sannsynlig som at man fyller opp hele New York med 20-kroninger. Så markerer man en 20-kroning, og legger den et random sted sammen med alle andre 20-kroninger. Så skal en enkelt person med bind for øynene, vandre gjennom NY og finne igjen den ene 20-kroningen. Så sannsynlig er Bigbang..

2) For dere som har studert biologi, at alt stemmer så ufattelig bra, dna, kromosoner, osv.. det er ikke mulig at det kan ha skjedd ved en tilfeldighet. Det må ha vært noe større som står bak alt vi har i dag.

3) Det står i biblene ganske mange plasser at jesus sto opp fra de døde. Over 500 personer så ham etter han sto opp ( det kan du lese om i bibelen). En kjent advokat sa at med så mange vitner, er det helt klart at det stemte. Disiplene hans så ham. Tvileren Tomas.. som måtte kjenne sårene hans etter korsfestningen, osv.

4) Det hjelper å be. Jeg har personlig ofte fått bønnesvar på ting jeg har bedt om. Dette gjelder også mange av mine venner. Det hjelper ofte å be.

5) I bibelen står det at dommerdag skal komme. Da skal det oppstå drøssevis med naturkatastrofer. De skal komme som veer står det. De siste årene har det vært ganske mange tragedier rundt om i verden, kanskje et signal? Hvem vet?

6) Det er vitenskaplig bevist at Jesus levde. Det er lite trolig at man bare "diktet" det opp for å forvirre folk..
Fy faen for et nivå du legger deg på. Bare fordi du tror på noe gjør det ikke sant.

Hvorfor er det sånn at gud ikke hjelper de som har mistet feks armer og ben etter utallige bønner?
Hvorfor hørte ikke gud bønnene til alle barne på utøya på fredag?

Etter alle punktene dine kan jeg ikke se ett eneste bevis!?
Sitat av pamparius Vis innlegg
Fy faen for et nivå du legger deg på. Bare fordi du tror på noe gjør det ikke sant.

Hvorfor er det sånn at gud ikke hjelper de som har mistet feks armer og ben etter utallige bønner?
Hvorfor hørte ikke gud bønnene til alle barne på utøya på fredag?

Etter alle punktene dine kan jeg ikke se ett eneste bevis!?
Vis hele sitatet...
Hehe, du trenger ikke bli hissig. Jeg tror ganske mange ateister egentlig er redde for KRD, enten fordi de føler seg truet.. KRD er i stort undertall, så dere har ingenting å bekymre dere for hvertfall. Det er kun Gud som vet hva som bør gjøres. Ingen vet hva Gud tenker, eller hvordan han tenker - bare Gud vet det. Vi har ikke forståelse til å skjønne hans planer eller tanker. Mange blir friske av bønn.
Sitat av Hellblazer Vis innlegg
Det har du helt rett i. Men å fortelle barn om sannheten ved skapelsen, virkelighetsoppfatningen, osv. er ikke ulovlig. Jeg har mange bevis for at Gud eksisterer.

1) Han skapte verden, menneskene, fiskene og dyrene, naturen, - han skapte alt. Du kan lese om det i bibelen.

En meget kjent amerikansk forsker ( husker ikke navnet) uttalte seg om Bigbang-teorien ved at den er like sannsynlig som at man fyller opp hele New York med 20-kroninger. Så markerer man en 20-kroning, og legger den et random sted sammen med alle andre 20-kroninger. Så skal en enkelt person med bind for øynene, vandre gjennom NY og finne igjen den ene 20-kroningen. Så sannsynlig er Bigbang.
Vis hele sitatet...
Dette er knapt nok eit bevis. Du kjem ikkje eingong med eit namn, så det er umogleg å granske påstanden og blir mest ein vonlaus anekdote. Big Bang-teorien er heller ikkje i konflikt med kristent dogme og vart opphavleg formulert av ein prest.

2) For dere som har studert biologi, at alt stemmer så ufattelig bra, dna, kromosoner, osv.. det er ikke mulig at det kan ha skjedd ved en tilfeldighet. Det må ha vært noe større som står bak alt vi har i dag.
Vis hele sitatet...
Spekulering, ikkje bevis.

3) Det står i biblene ganske mange plasser at jesus sto opp fra de døde. Over 500 personer så ham etter han sto opp ( det kan du lese om i bibelen). En kjent advokat sa at med så mange vitner, er det helt klart at det stemte. Disiplene hans så ham. Tvileren Tomas.. som måtte kjenne sårene hans etter korsfestningen, osv.
Vis hele sitatet...
Mange meiner også dei ser romvesen eller liknande eller kva det skal vera. Vitnefråsegn er sjeldan godt grunnlag for vitskap — dei informerer berre.

4) Det hjelper å be. Jeg har personlig ofte fått bønnesvar på ting jeg har bedt om. Dette gjelder også mange av mine venner. Det hjelper ofte å be.
Vis hele sitatet...
Anekdote, ikkje bevis.

5) I bibelen står det at dommerdag skal komme. Da skal det oppstå drøssevis med naturkatastrofer. De skal komme som veer står det. De siste årene har det vært ganske mange tragedier rundt om i verden, kanskje et signal? Hvem vet?
Vis hele sitatet...
Som du sikkert veit, som kristen og det heile, kjenner vi ikkje datoen dommedag kjem på. Det finst nok av døme på detta: 2 Pet 3: 10 Men Herrens dag skal koma som ein tjuv (om notti); då skal himlane forgangast med dundrane ljom.

6) Det er vitenskaplig bevist at Jesus levde. Det er lite trolig at man bare "diktet" det opp for å forvirre folk..
Vis hele sitatet...
Ikkje noko bevis her heller.

Du feilar fordi kristent dogme ikkje er formulert i eit vitskapleg språk og heller ikkje er meint som noko rasjonelt eller beviseleg. Tradisjonelt er ikkje eingong Bibelen sett på som feilfri: Han informerer kristentru. Det er ikkje som fasiten baki matematikkboki.
Sist endret av uppdali; 27. juli 2011 kl. 00:19.
Som sagt, KRD er en meget tolerang religion. I dag spøker vi med KRD, lager stygge festlige vitser, osv.

->Tenk om alle hadde gjort det samme med Islam / Muhammed.. DA hadde det blitt krig. Islam bygger moskeer i landet vårt.
-> Tenk om vi hadde reist ned til Pakistan og Saudi og bygget noen kirker der nede. Hva tror du hadde skjedd? Kirkene hadde nok ikke stått der særlig lenge.

KRD er, og forblir en tolerang religion som alltid vil møte MYE motstand, noe som også står i bibelen. Kristne folk vil alltid forfølges, hates og jages.. Norge/Verden.
Jeg synes det er bra at du har din tro Hellbazer. Men når du skal begi deg ut på denne typen debatter må du ta innover deg at den typen bevis som blir etterspurt (vitenskapelige) kan du aldri levere. Det blir derfor feil av deg å snakke om beviser. "Tro er sikkerhet for det som håpes" Tro kan aldri bevises, det ligger i sakens natur.

At noe står i bibelen er heller ikke vitenskapelig bevis. At "alt passer så bra sammen" er også svært langt fra noe som ligner et bevis. Vitenskapelig kan dette dog dokumenteres ut i fra evolusjonen.

Jeg har respekt for mennesker som brenner for sin tro, men å forsøke å diskutere tro ut fra et vitenskapelig utgangspunk vil aldri gagne din sak.
True phreak.
Sitat av Hellblazer Vis innlegg
Det har du helt rett i. Men å fortelle barn om sannheten ved skapelsen, virkelighetsoppfatningen, osv. er ikke ulovlig. Jeg har mange bevis for at Gud eksisterer.

1) Han skapte verden, menneskene, fiskene og dyrene, naturen, - han skapte alt. Du kan lese om det i bibelen.

En meget kjent amerikansk forsker ( husker ikke navnet) uttalte seg om Bigbang-teorien ved at den er like sannsynlig som at man fyller opp hele New York med 20-kroninger. Så markerer man en 20-kroning, og legger den et random sted sammen med alle andre 20-kroninger. Så skal en enkelt person med bind for øynene, vandre gjennom NY og finne igjen den ene 20-kroningen. Så sannsynlig er Bigbang..

2) For dere som har studert biologi, at alt stemmer så ufattelig bra, dna, kromosoner, osv.. det er ikke mulig at det kan ha skjedd ved en tilfeldighet. Det må ha vært noe større som står bak alt vi har i dag.

3) Det står i biblene ganske mange plasser at jesus sto opp fra de døde. Over 500 personer så ham etter han sto opp ( det kan du lese om i bibelen). En kjent advokat sa at med så mange vitner, er det helt klart at det stemte. Disiplene hans så ham. Tvileren Tomas.. som måtte kjenne sårene hans etter korsfestningen, osv.

4) Det hjelper å be. Jeg har personlig ofte fått bønnesvar på ting jeg har bedt om. Dette gjelder også mange av mine venner. Det hjelper ofte å be.

5) I bibelen står det at dommerdag skal komme. Da skal det oppstå drøssevis med naturkatastrofer. De skal komme som veer står det. De siste årene har det vært ganske mange tragedier rundt om i verden, kanskje et signal? Hvem vet?

6) Det er vitenskaplig bevist at Jesus levde. Det er lite trolig at man bare "diktet" det opp for å forvirre folk..
Vis hele sitatet...
Her mistet du mange troverdighetspoeng i min bok.

1) For å sitere Simpsons (nokså løst, utifra hukommelsen min):

Lisa: "This rock keeps tigers away"
Homer: "How do you figure?"
Lisa: "Well, you don't see any tigers here, do you?"
Homer: "Lisa, I want to buy your rock".

Det finnes mange langt enklere forklaringer på hvordan jorden ble skapt enn det som blir fortalt i bibelen. Bibelen er faktisk den minst troverdige av dem, for den prøver ikke engang å forklare det, alt den sier er "Gud ville at det skulle bli sånn, og slik ble det".

Uten kilder er statistikken du viser til verdiløs. Jeg har en mistanke om hvilket arbeid du sikter til, og hvis ikke jeg husker helt feil, er det en gedigen underdrivelse å si at det ikke besto "peer-review"-prosessen.

2) Du har helt åpenbart ikke studert biologi, hvertfall. Hadde du hatt bittelitt innsikt, hadde du forstått at ingen biologer påstår at livets utvikling er tilfeldig.

3) Hendig å kunne henvise til bibelen for å understøtte bibelens troverdighet, gitt. Skulle ønske det fungerte så greit i livet ellers

4) Bevis det.

5) Det kan være et signal. Det kan være tilfeldigheter. Det kan og være den enorme mediedekningen slike katastrofer får, og det faktum at mennesker bor tettere i dag enn noen gang før, og at katastrofer derfor får større konsekvenser. Klimaet varierer hele tiden, og ti-tjue år er INGENTING i geologisk tidsskala.

6) At forskere har funnet ut at det levde en kar som het Jesus i det området der for 2000år siden, forbauser meg relativt lite. Jeg skulle gjerne sett kilder som beviser det vitenskapelig at bibelske Jesus levde, og at han faktisk gjennomførte et eneste ett av miraklene som bibelen beskriver.

Den posten din må være den største samlingen av non-sequiturs jeg noen gang har sett her på freakforumet.
Uppdali: Det er stor forskjell på "vitenskaplig" forklaring, og religionsforklaring med tanke på bevis. Er ikke så lett å finne "bevis" for dei som er muslimer, buddhister, eller hinduister heller.

Vitenskaplig forklaring er hvertfall ulogisk. Det skal alt for mye til for at det var eit "tilfeldig smell". Og at vi stammer fra apene.. nei..

Uansett, hjelper det ikke å diskutere detta når man tror på hver vår retning.. Men det går jo an å sette seg inn i motpartens synspunkt.

Til slutt synes jeg at alle burde respektere hverandre. Jeg tror ingen har vondt av litt bordbønn i skolen, eller litt religionslære. Det er faktisk viktig å opplyse om religion i dagens samfunn, da vi tar inn flere kulturelle mennesker.

CIKEY: Du har rett, får gi meg. Fint innlegg forresten :-) KP!
Sist endret av Evig_liv; 27. juli 2011 kl. 00:26.
Sitat av Voreah Vis innlegg
Det er greit å ha bevis i retning at det er "rotnorsk" også, spesielt når ting tyder på det motsatte.
Vis hele sitatet...
Du nemner desse bevisi, utan å eigentleg vise dei fram. Bevisbyrdi sit ikkje hjå dei som trur eventyri er norske: Det er ikkje mogleg å prove at dei er heilnorske — men du kan motbevise at dei er det gjennom alternative funn.

Jeg har ingen akademiske papirer på noe som helst, men din kilde er da ikke bedre.
Vis hele sitatet...
Det er ikkje kjelda «mi». Eg sa just at eg ikkje fann anna enn andrehandskjeldor, som rett nok er dårlege kjeldor. Dette var meint som ei oppfordring til andre å finne betre og meir akademiske diskusjonar av emnet.

Men hvis du er kristen i utgangspunktet så ser jeg ingen grunn til å ta dette videre.
Vis hele sitatet...
Det var no audmjukt og sakleg sagt.
Sitat av Evig_liv Vis innlegg
Vitenskaplig forklaring er hvertfall ulogisk. Det skal alt for mye til for at det var eit "tilfeldig smell". Og at vi stammer fra apene.. nei..

Uansett, hjelper det ikke å diskutere detta når man tror på hver vår retning.. Men det går jo an å sette seg inn i motpartens synspunkt.
Vis hele sitatet...
Du kan ikke si at noe er ulogisk uten å vise til hvorfor. Når man ser på hvor mye av vårt DNA som er identisk med apene så virker det ikke så ulogisk i det hele tatt.

Hvor mye skal det til for at det kan oppstå et "stort smell" i forhold til at det finnes krefter som ligger utenfor alle fysikkens lover?

Du må faktisk underbygge argumentene dine, ellers har de ingen verdi.
Sitat av Evig_liv Vis innlegg
Hehe, du trenger ikke bli hissig. Jeg tror ganske mange ateister egentlig er redde for KRD, enten fordi de føler seg truet.. KRD er i stort undertall, så dere har ingenting å bekymre dere for hvertfall. Det er kun Gud som vet hva som bør gjøres. Ingen vet hva Gud tenker, eller hvordan han tenker - bare Gud vet det. Vi har ikke forståelse til å skjønne hans planer eller tanker. Mange blir friske av bønn.
Vis hele sitatet...
Jeg er ikke hissig Ble bare litt satt ut da du hevdet å ha masse bevis. Jeg spurte om ditt beste og fikk ingen?

Hvem blir friske av bønn? hva betyr frisk? Blir amputerte friske av bønn?
Sitat av Cikey Vis innlegg
Du kan ikke si at noe er ulogisk uten å vise til hvorfor. Når man ser på hvor mye av vårt DNA som er identisk med apene så virker det ikke så ulogisk i det hele tatt.

Hvor mye skal det til for at det kan oppstå et "stort smell" i forhold til at det finnes krefter som ligger utenfor alle fysikkens lover?

Du må faktisk underbygge argumentene dine, ellers har de ingen verdi.
Vis hele sitatet...
Det stemmer. Selv om vi har DNA som hadde vært 99% kunne det like gjerne bare vært en tilfeldighet, akkurat som "det store smellet". Jeg synes det er ulogisk. Jeg synes det er like ulogisk, som at dere synes Gud er logisk.

Jeg mener at Bigbang ikke kan ha skjedd, da det hadde vært alt for mange ting som måtte ha stemt, for å få alt til å bli så perfekt.

Sitat av pamparius Vis innlegg
Jeg er ikke hissig Ble bare litt satt ut da du hevdet å ha masse bevis. Jeg spurte om ditt beste og fikk ingen?

Hvem blir friske av bønn? hva betyr frisk? Blir amputerte friske av bønn?
Vis hele sitatet...

Det er mange som har blitt friske av bønn. Mammaen til besteveninna mi har vært lam/meget syk i mange år. Mange folk har bedt mye for hun. I fjor sommer ble hun helt frisk en dag. Hun gikk. Det skal jo ikke være fysisk eller teknisk mulig, men slik gikk det. Bare et eksempel av mange.
Flere misjonærer som er i utlandet opplever også stadig flere mirakler.

Jeg hevder det fortsatt, det at jeg har mange bevis:-) Uansett er jo vi i ganske forskjellige retninger, men so m sagt, alle burde få tro de de ønsker. Det hjelper ikke at vi diskuterer om hva som er sant eller ikke sant. Eller hvordan jorden ble til , siden jeg er religiøs, og siden du ikke tror på det.

Jeg vil til slutt tilføye at KRD ikke har noe stor makt i landet, så jeg synes du ikke burde bekymre deg for noe. Verken bedehus, kirker, eller prester. Jeg synes de som er kristne skal få være det. De FÅ bibelskolene vi har burde vi få ha. Man velger jo selv hvilken skole man velger å gå på.
Sitat av Evig_liv Vis innlegg
Det stemmer. Selv om vi har DNA som hadde vært 99% kunne det like gjerne bare vært en tilfeldighet, akkurat som "det store smellet". Jeg synes det er ulogisk. Jeg synes det er like ulogisk, som at dere synes Gud er logisk.

Jeg mener at Bigbang ikke kan ha skjedd, da det hadde vært alt for mange ting som måtte ha stemt, for å få alt til å bli så perfekt.
Vis hele sitatet...
Nå skriver du veldig usammenhengende her... Tror du på tilfeldigheter eller ikke?

Hele poenget med at vårt DNA er 98% likt med Sjimpansers DNA er at det ikke er tilfeldig, men naturlig evolusjon. Når du da mener det er ulogisk må du fortelle oss hva som gjør det ulogisk.
True phreak.
Sitat av Evig_liv Vis innlegg
Det stemmer. Selv om vi har DNA som hadde vært 99% kunne det like gjerne bare vært en tilfeldighet, akkurat som "det store smellet". Jeg synes det er ulogisk. Jeg synes det er like ulogisk, som at dere synes Gud er logisk.

Jeg mener at Bigbang ikke kan ha skjedd, da det hadde vært alt for mange ting som måtte ha stemt, for å få alt til å bli så perfekt.
Vis hele sitatet...
Vi stammer ikke fra apene. Vi er fjerne slektninger, vi har felles stamfar/mor. Hva du synes er fullstendig irrelevant, for du vet helt åpenbart ingenting om hva du snakker om. Bildet vi har av universets utvikling etter smellet, er så nydelig, og så herlig logisk. Vi kan ha misforstått enkelte ting, og vi kan godt mangle forståelse for hvordan mekanismene fungerer, men det herlige med vitenskapen er at ingenting er skrevet i stein. Tar man feil, retter man feilen, og går videre.

I det bildet vi har av universet i dag er det ikke plass til en skaper. Det er helt meningsløst å introdusere en arbitrær ukjent variabel for å forklare hva vi ikke vet, det forklarer ingen verdens ting.
Sist endret av Orph; 27. juli 2011 kl. 00:37.
Sitat av Cikey Vis innlegg
Nå skriver du veldig usammenhengende her... Tror du på tilfeldigheter eller ikke?

Hele poenget med at vårt DNA er 98% likt med Sjimpansers DNA er at det ikke er tilfeldig, men naturlig evolusjon. Når du da mener det er ulogisk må du fortelle oss hva som gjør det ulogisk.
Vis hele sitatet...
Nei. Jeg tror ikke på tilfeldigheter.

Greit, beklager, da blir det feil av meg å si at det er ulogisk, siden det er naturlig evolusjon.

Orph, du vet tydligvis ikke selv hva du snakker om ;-)
Sist endret av Evig_liv; 27. juli 2011 kl. 00:39.
True phreak.
Sitat av Evig_liv Vis innlegg
Det er mange som har blitt friske av bønn. Mammaen til besteveninna mi har vært lam/meget syk i mange år. Mange folk har bedt mye for hun. I fjor sommer ble hun helt frisk en dag. Hun gikk. Det skal jo ikke være fysisk eller teknisk mulig, men slik gikk det. Bare et eksempel av mange.
Flere misjonærer som er i utlandet opplever også stadig flere mirakler.

Jeg hevder det fortsatt, det at jeg har mange bevis:-) Uansett er jo vi i ganske forskjellige retninger, men so m sagt, alle burde få tro de de ønsker. Det hjelper ikke at vi diskuterer om hva som er sant eller ikke sant. Eller hvordan jorden ble til , siden jeg er religiøs, og siden du ikke tror på det.

Jeg vil til slutt tilføye at KRD ikke har noe stor makt i landet, så jeg synes du ikke burde bekymre deg for noe. Verken bedehus, kirker, eller prester. Jeg synes de som er kristne skal få være det. De FÅ bibelskolene vi har burde vi få ha. Man velger jo selv hvilken skole man velger å gå på.
Vis hele sitatet...
Hvordan vet du at det var bønnen som hjalp denne venninnen? De eneste studiene jeg har hørt om som antyder at bønn har noen som helst målbar effekt, konkluderte faktisk med at folk som ble bedt for, og var klar over at de ble bedt for, faktisk hadde lavere overlevelsesrate enn kontrollgruppen...

Hvis bønn hadde hjulpet, hadde det dukket opp i statistiske undersøkelser.

Man kan også undre seg over om Gud misliker amputasjonsofre, men har en forkjærlighet for mennesker med skader på ryggraden / hjernen ( hva nå enn som var årsaken til at denne kvinnen ikke kunne gå), for det finnes nemlig ikke ett ENESTE individ på denne jorden som spontant har fått et nytt lem etter å ha mistet det.

Det som er skummelt med kristendommen (og religion generelt), er nettopp de holdningene du fremviser her: Det er fordummende.

Sitat av Evig_liv Vis innlegg

Orph, du vet tydligvis ikke selv hva du snakker om ;-)
Vis hele sitatet...
Nå bør du helst følge opp med en heftig argumentasjonsrekke hvor du knuser argumentene mine til pinneved.
Sist endret av Orph; 27. juli 2011 kl. 00:47.
Forresten, Cikey, så du mener at siden bigbang og alt det der er vitenskaplig bevist, så blir det automatisk "det som er rett", eller det som virkelig er det vi stammer fra?
True phreak.
Sitat av Evig_liv Vis innlegg
Forresten, Cikey, så du mener at siden bigbang og alt det der er vitenskaplig bevist, så blir det automatisk "det som er rett", eller det som virkelig er det vi stammer fra?
Vis hele sitatet...
http://en.wikipedia.org/wiki/Scientific_method

Les det. Forstå det. Ta så en titt her:

http://en.wikipedia.org/wiki/Scientific_method

Les det og, gjerne en to-tre ganger. Besøk så denne linken her, også verdt å få med seg:

http://en.wikipedia.org/wiki/Scientific_method
Sist endret av Orph; 27. juli 2011 kl. 00:54.
Sitat av Evig_liv Vis innlegg
Forresten, Cikey, så du mener at siden bigbang og alt det der er vitenskaplig bevist, så blir det automatisk "det som er rett", eller det som virkelig er det vi stammer fra?
Vis hele sitatet...
Jeg vil utfordre deg til å finne et eneste sted hvor jeg hevder at BB er vitenskapelig bevist. Det er riktignok en vitenskapelig teori, og så langt den mest troverdige teorien, men mer enn det har jeg ikke hevdet.
Sitat av Cikey Vis innlegg
Jeg vil utfordre deg til å finne et eneste sted hvor jeg hevder at BB er vitenskapelig bevist. Det er riktignok en vitenskapelig teori, og så langt den mest troverdige teorien, men mer enn det har jeg ikke hevdet.
Vis hele sitatet...
Beklager igjen, jeg blander nok litt.. Men, siden mange ateister mener at vi stammer fra apene, henger jo det sammen med BB, så reknet med at du var en av de. For det er jo en god del som tror på BB. : )
Sitat av Evig_liv Vis innlegg
Beklager igjen, jeg blander nok litt.. Men, siden mange ateister mener at vi stammer fra apene, henger jo det sammen med BB, så reknet med at du var en av de. For det er jo en god del som tror på BB. : )
Vis hele sitatet...
Det er då ikkje berre ateistar som trur på Big Bang og at vi kjem frå same stamfar som apane. Å ikkje tru på dei er meir eller mindre uhøyrt i dei fleste store kyrkjesamfunni.
True phreak.
Sitat av Evig_liv Vis innlegg
Beklager igjen, jeg blander nok litt.. Men, siden mange ateister mener at vi stammer fra apene, henger jo det sammen med BB, så reknet med at du var en av de. For det er jo en god del som tror på BB. : )
Vis hele sitatet...
*Sukk*. Menneskene og andre primater på jorden stammer fra samme art. Mennesket stammer ikke fra noen av artene som lever på jorden i dag.

Jeg utfordrer deg til å komme med svar på postene jeg har skrevet, jeg har faktisk brukt en del tid på det.
Sitat av uppdali Vis innlegg
Det er då ikkje berre ateistar som trur på Big Bang og at vi kjem frå same stamfar som apane. Å ikkje tru på dei er meir eller mindre uhøyrt i dei fleste store kyrkjesamfunni.
Vis hele sitatet...
Det stemmer, men det er en stor del av ateistene.

Hehe, jaa, det skal jeg love deg.. jaja. Alle burde bare respektert hverandre..


Orph, jeg synes du er usaklig, og personlig frekk, jeg har ingenting å si til deg.
Sist endret av Evig_liv; 27. juli 2011 kl. 01:04.
True phreak.
Sitat av Evig_liv Vis innlegg
Orph, jeg synes du er usaklig, og personlig frekk, jeg har ingenting å si til deg.
Vis hele sitatet...
2) Du har helt åpenbart ikke studert biologi, hvertfall. Hadde du hatt bittelitt innsikt, hadde du forstått at ingen biologer påstår at livets utvikling er tilfeldig.
Vis hele sitatet...
Direkte svar på en påstand fra deg om at alle som studerer biologi må ta feil.

Hva du synes er fullstendig irrelevant, for du vet helt åpenbart ingenting om hva du snakker om.
Vis hele sitatet...
Kommentar på at synsing er irrelevant, ukvalifisert synsing spesielt. Oppfølging fra forrige sitat.

Det som er skummelt med kristendommen (og religion generelt), er nettopp de holdningene du fremviser her: Det er fordummende.
Vis hele sitatet...
Alle gode ting er tre. Du har unngått spørsmålene og argumentene mine helt, uten at jeg skal spekulere videre i hvorfor.

Ingen ufortjente frekkheter her, altså.

http://en.wikipedia.org/wiki/Scientific_method

Les det. Forstå det. Ta så en titt her:

http://en.wikipedia.org/wiki/Scientific_method

Les det og, gjerne en to-tre ganger. Besøk så denne linken her, også verdt å få med seg:

http://en.wikipedia.org/wiki/Scientific_method
Vis hele sitatet...
Ok, denne var frekk. Og den står jeg ved.
Sist endret av Orph; 27. juli 2011 kl. 01:13.
Jeg ser bare ikke logikken i at hvis vi "synder" så ender vi opp et sted hvor skal brenne i all evighet, oppfører vi oss troende mot vår Gud ender vi i himmelen. Så når vi dør så bare teleporteres vi til steder etter hvordan vi levde livet ? Etter alt det lille jeg vet om kvanteteleportering fungerer iallefall ikke det på den måten.

Angående "kristifiseringen" av landet så er det noe vi bare må akseptere. Alle mennesker velger å ha sin tro, og jeg skal ikke være den personen som overtaler hver religiøse person til å gi fra seg sin tro. Prøvde en stund, men når de setter troen sin fremfor avhandlinger skrevet av de fremste fysikerne verden har avlet fram så, ja.. Å ha en tro, er for mange faktisk veldig beroliggende mtp døden først og fremst, også finner en del personer trøst i å be.

Jeg har ingen problemer med å akseptere religioner så lenge det ikke går utover meg på noen måte, men må si jeg irriterer meg litt over hvor ignorant det faktisk er mulig å være i blant.
Longboarder
zitare's Avatar
okei, for det første diskutere religion er dumt. Det litt som og sloss med seg selv og regne med seiere. Når det er sagt.

Religion skulle ikke hatt NOEN ting med skole/stat og gjøre! så enkelt.

Men så til Evig_Liv du er kristen (av det jeg har lest, ikke lest alt) hvis Satan er så ond, hvorfor straffer han da de slemme? (bare en tanke som brått kom opp her jeg sitter og tyller i meg min 13. pils)
Sitat av approved Vis innlegg
Jeg ser bare ikke logikken i at hvis vi "synder" så ender vi opp et sted hvor skal brenne i all evighet, oppfører vi oss troende mot vår Gud ender vi i himmelen. Så når vi dør så bare teleporteres vi til steder etter hvordan vi levde livet ? Etter alt det lille jeg vet om kvanteteleportering fungerer iallefall ikke det på den måten.

Angående "kristifiseringen" av landet så er det noe vi bare må akseptere. Alle mennesker velger å ha sin tro, og jeg skal ikke være den personen som overtaler hver religiøse person til å gi fra seg sin tro. Prøvde en stund, men når de setter troen sin fremfor avhandlinger skrevet av de fremste fysikerne verden har avlet fram så, ja.. Å ha en tro, er for mange faktisk veldig beroliggende mtp døden først og fremst, også finner en del personer trøst i å be.

Jeg har ingen problemer med å akseptere religioner så lenge det ikke går utover meg på noen måte, men må si jeg irriterer meg litt over hvor ignorant det faktisk er mulig å være i blant.
Vis hele sitatet...
Hva mener du med at viss vi synder? Viss man ikke tror på Gud, kommer man i følge KRD til helvete til fortapelse. Men man kan selvsagt synde ofte som kristen, men man kommer ikke til helvete, da ber man om tilgivelse. Man kommer ikke til helvete selv om man synder en - tusen ganger som kristen.

Du har helt rett i det du skriver. Man kommer ikke så langt med så forskjellige syn

Jeg er glad jeg bor i Norge, som har en religionsfrihet og ytringsfrihet mange land bare drømmer om å ha.

Personlig synes jeg religion bør posjoneres med måte. Jeg er faktisk glad de endra KRL til RLE. Det er like viktig å infomere om andre religioner. Særlig nå som vi blir et mer og mer flerkulturelt land

shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
I USA er de mye mer religiøse enn vest-europeerne som nesten i øst og sør-europa blir regna som ateister.

Det som er litt awesome med hvordan USA har løst problemet er at de på alle mulige måter skiller mellom kirke og stat. Alle skal få lov til å praktisere akkuratt det en vil, men staten har null innblanding i det..
Sitat av zitare Vis innlegg
okei, for det første diskutere religion er dumt. Det litt som og sloss med seg selv og regne med seiere. Når det er sagt.

Religion skulle ikke hatt NOEN ting med skole/stat og gjøre! så enkelt.

Men så til Evig_Liv du er kristen (av det jeg har lest, ikke lest alt) hvis Satan er så ond, hvorfor straffer han da de slemme? (bare en tanke som brått kom opp her jeg sitter og tyller i meg min 13. pils)
Vis hele sitatet...
Å diskutere relgion er ikke dumt. Det blir dumt å diskutere livssyn slik jeg og andre har gjort, for man kommer ingen vei med det. Men det fint å sette seg inn i andres synspunkt, skjønne andres argument, for så å lære av andre parter med andre oppfatninger. Jeg har selv lært mye av denne tråden.

Satan er ond, og frister oss. Jeg vet ingenting om at Satan straffer de slemme. Eneste jeg tror er at han frister oss.
Har aldri sett noen svare godt på zitares siste spørsmål, kan du evig_liv?