Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 2543
Hei.

For ca en 4 ukers tid siden dro jeg og 2 kompiser på helgetur til fredrikstad, med snekka til faren min, underveis på turen kjørte vi litt for langt og kom inn i et trangt sund, der klarte jeg å kjøre på feil side av stake og kjørte på skjær.

Det ble altså hull i båten som vi fant ut senere. så tokk fattern den på verktsted og fiksa båten, men vi må betale egenandel på 5 tusen.
Det er altså 1666 kr hver.

Og fattern mente at alle som var med på turen skulle betale, og at de er pliktige til å betale. jeg kan lite om det her? så lurte på hva regelen er? var altså jeg som hadde lånt båten de var bare med. og han ene kompisen min har også båtlappen vis det kan ha noe å si? (jeg har lappen jeg også)
Og når jeg snakka med de som var med, var ikke de enige om at de måtte også betale.

Kom med din mening
Den som førte båten burde betale spør du meg...
""der klarte jeg å kjøre på feil side av stake og kjørte på skjær.""

Ossen stod du på båtførerprøven xD
Enig med han over her.
de som var med på turen kan jo ikke noe for at du kjørte på feil side? Du må nok punge ut sjæl. Kjipt når sånt skjer, men hadde blitt ganske irritert om noen ba meg betale 1666 kr for noe jeg ikke var medskyldig i. :/
Moralsk; med mindre du overså råd fra de andre, eller på andre måter var komplett idiot, så bør dere dele på regninga. Når man drar på tur sammen er det alltids en sjanse for at noe går til helvete, og det er fullstendig urimelig å forlange at kun en person tar på seg den risken aleine.

Dere nøt alle godt av å ha lånt båten, ta burde dere også dele den økonomiske risken.

Legalt; Du lånte, ditt ansvar.
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Moralsk; med mindre du overså råd fra de andre, eller på andre måter var komplett idiot, så bør dere dele på regninga. Når man drar på tur sammen er det alltids en sjanse for at noe går til helvete, og det er fullstendig urimelig å forlange at kun en person tar på seg den risken aleine.

Dere nøt alle godt av å ha lånt båten, ta burde dere også dele den økonomiske risken.
Vis hele sitatet...
Ja, når du sier det er jeg egentlig enig.

Kanskje vennene kan hjelpe deg, si de betaler 500 hver, så tar du resten? Da blir det enklere for deg, og du tar fortsatt på deg størstedelen av ansvaret.
Hvis jeg hadde vært en av kompisene som bare var med ville jeg følt meg ganske bedriten hvis jeg ikke hadde vært med på å betale. Er man med på tur vet man at uforutsette ting kan skje. Vil anta at de aldri kunne vært i båt i utgangspunktet hvis ikke du hadde fått lånt snekken?

Hadde jeg kjørt båten hadde jeg håpt at gutta var real nok til å chippe inn, men jeg hadde ikke krevd det.
fordi var jo ikke alltid jeg kjørte, vi byttet jo på, men det var jeg som kjørte der og da, da jeg traff skjær.
Sitat av produsenten Vis innlegg
fordi var jo ikke alltid jeg kjørte, vi byttet jo på, men det var jeg som kjørte der og da, da jeg traff skjær.
Vis hele sitatet...
Da er det da du som har gjort en feil. Om du kræsjer i en busk med en bil, forlanger du at de andre som sitter på skal betale da og, kanskje?

Jeg hadde nok hjulpet til med betaling, men ser ikke hvordan du skal kunne kreve det.
Sist endret av Nerdefruen; 13. juli 2011 kl. 19:28.
og båten er såppas stor at man nesten må være minst 2+ for å kjøre den. og de var ikke akkuratt de beste dekkmennene man kunne funnet. og han ene kompisen som var med har jo lappen og har nesten vært mer i båt enn på land.
Den som kjørte har ansvaret. Er jo ikke sånn at om et tog kræsjer så skal alle passasjerene betale (satt på spissen)
Slutt å skylde på andre, ta egenandelen selv og berg vennskapet deres.

Og til neste gang, slutt å vær uoppmerksom på sjøen og hold deg til det du kan.
Altså jeg kan lite om det, var jo faren min som sa at de også måtte betale.. jeg kommer ikke til å kreve at kompisene mine skal betale..
Sitat av produsenten Vis innlegg
Altså jeg kan lite om det, var jo faren min som sa at de også måtte betale.. jeg kommer ikke til å kreve at kompisene mine skal betale..
Vis hele sitatet...
Jeg forstår ikke, hvis du kan betale får skaden, hvorfor gjør du ikke det da? og ikke trekke kompisene dine i det?
Ifølge loven har du som fører ansvaret hvis noe skulle skje. Men faren din har også ett ansvar som reder av båten, ved at den skal være i stand og at den som den lånes bort til har de nødvendige kvalifikasjonene.

Så, for å besvare spørsmålet ditt så er ikke dine venner pliktige å betale.
Sitat av produsenten Vis innlegg
Altså jeg kan lite om det, var jo faren min som sa at de også måtte betale.. jeg kommer ikke til å kreve at kompisene mine skal betale..
Vis hele sitatet...
Jeg snakket ikke om justisen, jeg snakket om sjølivet.
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Moralsk; med mindre du overså råd fra de andre, eller på andre måter var komplett idiot, så bør dere dele på regninga. Når man drar på tur sammen er det alltids en sjanse for at noe går til helvete, og det er fullstendig urimelig å forlange at kun en person tar på seg den risken aleine.

Dere nøt alle godt av å ha lånt båten, ta burde dere også dele den økonomiske risken.
Vis hele sitatet...
Fullstendig urimelig? Dette er da ikke noe en kan forvente, eller bør forvente. Hvis jeg er passasjer i en båt, eller bil for den saks skyld, og sjåføren krasjer, så føler ikke jeg på noen måte et moralsk ansvar for å betale noe som helst.

Det er ikke fullstendig urimelig at eier/sjåfør tar på seg risikoen aleine. Dette er noe en gjør hver dag når en drar ut med et kjøretøy. Og det er noe jeg selv har gjort når jeg har bestemt meg for å ta bilen min med på ferie. Det er ikke normen at du risikerer et erstatningsansvar for å være med som passasjer i et kjøretøy, med mindre dette er diskutert og avklart på forhånd. Da hadde jeg hatt større reservasjoner mot å være med som passasjer.
Det er jo du som kjørte på skjæret, ikke de.

Altså, du betaler. Ikke de.
Sist endret av Jimmy James; 13. juli 2011 kl. 21:03.
passasjerene har ikke noe plikt i å betale ei krone..., hadde jeg sitti på båten og du hadde kjørt feil og etterpå kommet å skulle hatt penger hadde jeg bedt deg reise til helv..., juridisk så er det deg og evnt faren ditt sitt ansvar, faren din lånte båten bort til deg....
Regner med at du kanskje befant deg på Hvaler da det skjedde? Som Hvaler-innfødt tar jeg avstand til uoppmerksom kjøring. Altfor mange som ruser rundt og ikke følger med.

Ta regninga sjøl om det var du som kjørte.

Hadde du villet betale om en av dine venner dreit seg ut og kjørte på et skjær? uten at du "bidro" aktivt til kræsjen?
heter du lars...? og dette skjedde ikke langt fra vrengen?