Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  79 9099
Sang en sang en gang
Echuz's Avatar
Det med at alle blir avhengige er noe jeg personlig tviler på, har snust i ca. 2 år da tårnet mitt gikk tomt og jeg dreiv å sparte til noe annet en snus. Det gikk 3 uker før jeg hadde penger til snus igjen. De tre ukene var ikke noe som helst problem da jeg bare savnet det å ha noe under leppa til tider.

Og for the record så snuser jeg vanlig white snus og ser ikke poenget med noe med mer nikotin, det mister jo effekt ganske fort..

Av det jeg har blitt fortalt så var fattern storsnuser og røyker men fant ut at han ikke gadd mer så han slutta på dagen btw, har noen gener som gjør de "immun" som andre sier de er mot avhengighet? Og hvorfor føler noen seg helt slått ut uten nikotin mens andre har det helt fint?
Echuz sin post er et godt eksempel på hvorfor vi bør gjennomføre genterapi på mennesker. For jeg klarer ikke slutte.

Jeg personlig begynner å kaldsvette, bli rastløs og gjøre ting jeg ellers bare gjør på fylla. I tillegg til det så mister jeg så mye konsentrasjon at jeg har problemer med å holde en samtale.

Til det Loulou sier: Du kjønner ikke hvordan man kjenner suget etter snus? Ta heller å drikk en kopp te med to spiseskjeier sukker hver dag i to måneder, og slutte brått. Avholdsdagen drikker du ingenting på.

Du vil nå kjenne et intenst sukkersug og tørste. Selv dette kan ikke måle seg med nikotinet.
Sang en sang en gang
Echuz's Avatar
Sitat av Katalysator Vis innlegg
Echuz sin post er et godt eksempel på hvorfor vi bør gjennomføre genterapi på mennesker. For jeg klarer ikke slutte.

Jeg personlig begynner å kaldsvette, bli rastløs og gjøre ting jeg ellers bare gjør på fylla. I tillegg til det så mister jeg så mye konsentrasjon at jeg har problemer med å holde en samtale.

Til det Loulou sier: Du kjønner ikke hvordan man kjenner suget etter snus? Ta heller å drikk en kopp te med to spiseskjeier sukker hver dag i to måneder, og slutte brått. Avholdsdagen drikker du ingenting på.

Du vil nå kjenne et intenst sukkersug og tørste. Selv dette kan ikke måle seg med nikotinet.
Vis hele sitatet...
Vel, det skal sies at jeg er farlig avhengig av sukker og søtsaker, leter alltid etter noe godis/brus/kjeks og generelt noe å tykke på, sliter mer med å slutte med mumsingen(er det i det hele tatt et ord?) en med noe annet, kansje jeg bare kjeder meg? Who knows

Alle eller bare meg og fattern har nok noe forkjellig toleranse ovenfor avhengighet til forkjellige stoffer.
Sist endret av Echuz; 14. juni 2011 kl. 22:46.
Sitat av echuz Vis innlegg
Det med at alle blir avhengige er noe jeg personlig tviler på, har snust i ca. 2 år da tårnet mitt gikk tomt og jeg dreiv å sparte til noe annet en snus. Det gikk 3 uker før jeg hadde penger til snus igjen. De tre ukene var ikke noe som helst problem da jeg bare savnet det å ha noe under leppa til tider.

Og for the record så snuser jeg vanlig white snus og ser ikke poenget med noe med mer nikotin, det mister jo effekt ganske fort..

Av det jeg har blitt fortalt så var fattern storsnuser og røyker men fant ut at han ikke gadd mer så han slutta på dagen btw, har noen gener som gjør de "immun" som andre sier de er mot avhengighet? Og hvorfor føler noen seg helt slått ut uten nikotin mens andre har det helt fint?
Vis hele sitatet...
Jeg tror alle blir avhengige med rette bruken over en viss periode
For min del tok det gikk det rundt ett år (kanskje lengre) før jeg kan si jeg selv merket noe til avhengigheten om jeg kan si det sånn..

Husker at første året kunne jeg ha en boks med løs-snus i opptil en uke, nå 6-7 år senere så varer en lik boks en og en halv dag.

Jeg tror bruken for mange vil øke betraktelig over en periode på noen år, og jeg kan trygt si at det merkes om jeg går tom nå

Og det vil selvsagt være enklere for noen individer og slutte med nikotin enn andre (som mest sannsynlig vil anse det som en meget vanskelig oppgave å slutte).
Men til syvende og sist handler alt om vilje og psykisk styrke når enn bestemmer seg for å slutte.

Kan også legge noe på det du sier om white snus, jeg personlig snuser mer og oftere om jeg velger en svak variant
Men slike ting er veldig individuelt.

Til loulou: Det er patetisk å begynne å snuse for å bevise for deg selv (eller andre?) hvor "enkelt" det er å slutte
Sist endret av spypsy; 14. juni 2011 kl. 22:50.
Sitat av MyDarkSide Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Jadda, ekstremt seriøs kilde. Hør på en forhandler av nikotin som sier at nikotin er ufarlig.
Snus, det prøvde jeg en gang, General Extra Sterk løs. Endte med spying (visste ikke at 1 stk menneske kunne romme så mye) og et mørkt rom og soving resten av dagen Aldri mer. Men de som først finner smaken for å være god, vil vel få et sug etter det. Slik er det med alt.
Sitat av Eplegutten Vis innlegg
Snus, det prøvde jeg en gang, General Extra Sterk løs. Endte med spying (visste ikke at 1 stk menneske kunne romme så mye) og et mørkt rom og soving resten av dagen Aldri mer. Men de som først finner smaken for å være god, vil vel få et sug etter det. Slik er det med alt.
Vis hele sitatet...
Du gjorde jo alt feil
Ikke løs eller extra sterk første gangen

Min første var en mocca lakris
regelmessigheten er den virkelige killeren her, vil jeg si. Hvis du ikke snuser regelmessig, så skal det gå fint å ikke få det store "suget"
Det er ikke noen fasit som sier man vil oppleve sterkt snussug ved å snuse.

Jeg snuste i to og et halvt år, og tok meg så et års pause av økonomiske og helsemessige årsaker. Nå har jeg begynt igjen. Selvom snus utvilsomt kan resultere i fysiske abstinenser, har jeg aldri opplevd noe annet en psykisk savn når jeg har tatt pauser. Jeg tror, ved den rette tankegangen, kan det bli mulig (ihvertfall for meg) å snuse periodevis uten å oppleve savn i de periodene jeg ikke snuser. Jeg prøver stadig å finne ut hvordan. Jeg opplever veldig varierende snussavn når jeg ikke snuser, alt fra mye til lite. Prøver å finne ut hva det er som fører til den varierende graden av snussavn.

Vil også legge til at utifra hva jeg har observert angrer nærmest alle som begynner å snuse fast når det har gått en stund. Derfor vil jeg heller ikke annbefale deg å begynne å snuse fast.

Personlig har jeg aldri angret på snusinga mi, og gjorde det heller ikke i løpet av det året jeg hadde en pause. Syntes det kan være svært godt med en snus i det rette øyeblikket.
Sist endret av villmannen; 18. juni 2011 kl. 20:32.
Har selv snust fast i snart ett år, med rundt et halvt års festsnusing før det. Opplever ingen avhengighet at all, går fint helga igjennom uten snus hvis jeg ikke gidder å gå i butikken, og klarte meg fint en uke uten for 2mnd siden da jg glemte å ta det med til hytta.

Slik jeg ser det gir ikke snus en slags avhengighet, det eneste jeg merker er det at jeg er vant til å ha noe under leppa, for eksempel ved lkjøring over lengre distanser hvor det skjer lite, kan jeg godt komme på tanken å ta en snus. Hvilket jeg gjør
Sist endret av Dibsent; 18. juni 2011 kl. 21:45.
Sitat av snowdog Vis innlegg
Jeg lurte på om snus skaper stor avhengighet. jeg har selv prøvd snus et par kanskje 5 ganger og syntes det er digg. har ikke lagt merke til noe avhenginghet men lurt på om går det kjapt før man blir avhengig ?
Vis hele sitatet...
Det er nok veldig forsjellig fra person til person. Jeg har flere kamerater som jeg snusa sammen med i sikkert 1år daglig, og de klarer ikke slutte mens jeg derimot har nå vært på utenlandsreise i 4mnd og har ikke tatt en eneste snus, og ikke hatt noe "drag" etter å gjøre det. Men selfølgelig skal det bli godt å komme hjem til boksen.

Angående om det er lurt å slutte før det blir ille så er svaret enkelt.
Grunn nr1: De fleste Jenter hater at gutter snuser.
Grunn nr2: Tennene dine blir vansklige å holde hvite, dog mye værre med løssnus enn pose.
Grunn nr3: Tannkjøttet tar skade av det, har selv hatt betennelse og det er ikke godt da du må vaske kjeften med munnskyllevann og tannkrem som ser ut og smaker som råtten kjøttfarse.

Slutt mens du kan!
Sist endret av Sletner; 20. juni 2011 kl. 02:09.
Grunn nr4: Faren for kreft.
Grunn nr5: Nedsatt treningsutbytte(ikkje gjort håndsolid forskning som jeg kan finne dog).
Grunn nr6: Bedre økonomi.

Likevel har jeg brukt snus i ca 16 år, men har satt som forsett over sommeren å slutte.
Sitat av Troennes Vis innlegg
Grunn nr4: Faren for kreft.
Grunn nr5: Nedsatt treningsutbytte(ikkje gjort håndsolid forskning som jeg kan finne dog).
Grunn nr6: Bedre økonomi.

Likevel har jeg brukt snus i ca 16 år, men har satt som forsett over sommeren å slutte.
Vis hele sitatet...
Ja, det er sant. Dyrt som faen er det også ja. Lykke til med sluttinga. Regner med at det er litt verre å slutte etter 16 år enn det var for meg etter 1 år
Sitat av Vegard004 Vis innlegg
Du gjorde jo alt feil
Ikke løs eller extra sterk første gangen

Min første var en mocca lakris
Vis hele sitatet...
Ja, fant ut det. Nå bruker jeg pengene jeg kunne brukt på snus til elektronikk og kjemikalier heller
Sitat av Sletner Vis innlegg
Ja, det er sant. Dyrt som faen er det også ja. Lykke til med sluttinga. Regner med at det er litt verre å slutte etter 16 år enn det var for meg etter 1 år
Vis hele sitatet...
Takk takk. Men om det forøvrig er verre å slutte etter så lang tid en 1 år, det vet jeg ikke. Tror det er noe ala det samme egentlig. Jeg liker å tro jeg ikke er så avhengig lenger, men snarere rart uten noe under leppen. Husker blandt annet at jeg ved en anledning stappet et Fishermans drops under leppen og synes behovet mitt ble oppfylt, snodig nok.

Noen andre som har gjort seg samme erfaringer?
Sitat av Walter White Vis innlegg
Det er kjent med tilfeller av leppekreft ved mye snusing, og dette fører som oftest til døden.
Vis hele sitatet...
Måtte seriøst le litt av den der. 5% av pasienter med diagnosen dør av det. Leppekreft er dessuten oftest forårsaket av røyking, believe it or not.
Det kommer helt ann på psyken din hvor avhengig du blir, og hvor fort du blir det.

Det samme gjelder om du skal slutte, psyken.

Jeg ble avhengig av en enkel grunn, at jeg elsket svien, sammen med nikotinsjokket.
Snust i 5-6 år nå, og har ikke hatt noe problemer med det. Jeg foretrekker en boks med snus over masse usunn mat anyday.
Altså, jeg er fult klar hva annet du kan spare pengene til, men jeg mener ærligtalt at det ikke er mange folk som sparer de pengene man brukte på snus/røyk til andre større ting. Så derfor, tenker jeg at jeg heller bruker de 50-70kr jeg skulle komme til å bruke på dritt mat, til snus.
Jeg har vel snusa i 2 år nå fast men ser ikke på meg selv som veldig avhengig da jeg kan gå flere uker uten snus.

Mulig jeg er litt gretten i den perioden men la oss kalle det en tilfeldighet
Sitat av Troennes Vis innlegg
Noen andre som har gjort seg samme erfaringer?
Vis hele sitatet...

Jeg merker også det samme. Selv om nikotinet ikke er der av søte og salte ting under leppen (Meller er et must hvis du skal slutte..!), føles det som en psykisk effekt som gjør at jeg klarer meg bedre. Det samme hvis jeg har snus tilgjengelig, bare ikke har oppi leppen. Dersom jeg er hjemme (2 mil til nærmeste butikk) og vet jeg ikke har snus tilgjengelig er det helt for jævlig. Jeg bruker oppimot en boks om dagen, det vil si rundt 2000 i måneden bare på snus. Når man setter opp regnskapet så vil man helst bli kvitt dritten, når man sitter etter en god biff og ser på TV så skulle man gjort alt for å få taki en pris!

tl;dr, jeg bare babler..
▼ ... noen uker senere ... ▼
var visst ikke så lett å slutte, faen
shit was so cash
Anda22's Avatar
Etter 5 snus ?

Har snust i omtrent 5 måneder og slutett nylig uten noe som helst problem.
Men som andre folk sier, det ligger nok i psyken til hver enkelt.

EDIT : Trodde du var TS ! sorry.
Sist endret av Anda22; 12. juli 2011 kl. 19:55.
Sitat av loulou Vis innlegg
var visst ikke så lett å slutte, faen
Vis hele sitatet...
Jeg er så veldig overasket..
Sitat av Troennes Vis innlegg
Grunn nr4: Faren for kreft.
Vis hele sitatet...
Kilde på dette?
Det verste med å snuse er når man ikke får tak i snus på grunn av at man er blakk eller mindreårig.. Ah, remember those days..
ble noen av dere tatt av foreldre for å snuse? sitter her og ble akkurat busta av mamma hun ble litt skuffet for å si det sånn
Sitat av pyth0n Vis innlegg
ble noen av dere tatt av foreldre for å snuse? sitter her og ble akkurat busta av mamma hun ble litt skuffet for å si det sånn
Vis hele sitatet...
Jeg ble busta av mamma da jeg var 16 eller no, litt skuffa men egentlig var det en stor lettelse etter det. Tok det helt fint.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av Ginnungagap Vis innlegg
Kilde på dette?
Vis hele sitatet...
http://www.forskning.no/artikler/2005/juli/1120635453.7

Det står også på noen bokser.
Har du ikke begynt så drit i det seriøst. Snuser 1 boks til dagen nå, har råd til det, men det er alikevel penger jeg kunne brukt på mye annet gøy. Det er no forbanna hark, å det er vanskeligere å slutte med en hva folk tror. Røyka før, å hadde ingen problem med å slutte. Hvorfor jeg starta å snuse 3 år siden er en gåte, men jeg angrer hver jævla dag. Det er ikke like godt nå som det var det første 6 mnd. Nå er det rutine og et must.

Har forsøkt å slutte 3 ganger nå, å har enda ikke klart det. Skal gjøre et siste forsøk i romjula når jeg har langfri fra jobb. Ta støyten å ligge å kravle i senga.
Nikton er det mest avhengighetsdannende stoffet vi vet om på jorda. Litt vanskelig å slutte med snus når du først har starta ordentlig og holdt på en stund, slik at det har blitt en dagligdags ting å dempe nikosuget, det er jo skikkelig digg og chill, ingen tvil.
er mye sunnere enn sig da, snus i vei.
0 prob å slutte etter 2 år med røyk (20pakk om dag vel og merke.. (med hjelp av snus) men og slutte etter 8 år med snus (en løs-eske på 2-3 dager (med hjelp av røyk) er helt jævlig! kjenner det klør i leppa og alt er irriterende og trasig! :P
mener forresten og ha lest for maks 1-1 1/2 år siden på en artikkel at forskere nå nylig hadde funnet ut at snus ikke var kreftfremkallende / farlig? skyt meg hvis jeg tar feil, men noen fler som mener og ha lest det nylig?