Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 1656
Godkveld.

Her sitter jeg en helt vanlig tirsdagskveld, og plages med nettet. Problemet lyder som følgende: Jeg får ikke internett via router. Routeren er konfigurert med statisk ip fra isp... Adressene fungerer kun når tilkoblet den bærbare datamaskina jeg fortiden har i fanget.

I korte trekk:
Jeg får nett koblet til med statisk ip, med den bærbare datamaskina.
Jeg får ikke nett med samme statiske ip, med routeren.

Routeren er av type Linksys WRT54GL, om det er relevant for dine interesser.
ISP er NTE bredbånd. Bruker Alvarion-system. Radionett.

Jeg har prøvd å clone MAC-adresse fra datamaskina, og restarte alt som finnes av bokser.

Noen som har en løsning, ev. forslag til hva jeg kan prøve?
Sist endret av Zalox; 21. juni 2011 kl. 19:24.
Lazywriter
Gisse's Avatar
Har du dobbeltsjekket at alt er koblet riktig i routeren? Hvorfor bruker du statisk IP, er dette noe ISP har bedt deg gjøre, eller har du mulighet til å motta IP via DHCP fra WAN-side? Har du mulighet for å logge på routeren din og sjekke om den har internetttilgang når den er koblet til? Har du mulighet til å logge inn på routeren via f.eks. SSH for å prøve å pinge mot internett? Gir routeren din ut lokal NAT-IP? Får du pinget routeren din med denne IPen fra klient? Har du prøvd å bytte til en annen router?
Zalox's Avatar
Trådstarter
Routeren er koblet riktig. Det er ikke dhcp-server i "modemet." Routeren har ikke nett-tilgang. Kjørte ping fra "maintancefanen" når jeg logget inn via ip i nettleseren, ikke noe svar.

Det samme oppsettet har fungert tidligere, men den gamle routeren min ble slått ut av tordenvær, så jeg måtte anskaffe en ny. Denne får jeg tydeligvis ikke konfigurert riktig.
Lazywriter
Gisse's Avatar
Og hvem har gitt deg denne statiske IPen du skal bruke? Er du sikker på at du bruker riktige verdier? Hva prøver du å pinge? Prøvd å sette en dugelig DNS server som f.eks. 8.8.8.8?

Det må forøvrig ikke være DHCP server i modemet for at WAN skal få IP via DHCP. Har du også prøvd å kontakte ISP for å troubleshoote med dem?
Sikkerhet/Utvikling
CodeBarbarian's Avatar
Hei, dette er faktisk et kjent problem ved bruk av WRT54GL. Jeg la inn tomato firmware for så og konfigurere den på skikkelig vis.

Jeg anbefaler deg å bruke Tomato Firmware. På ruteren din
WRT54GL er ment for å kjøre linux firmware, og gratis versjonen er definitivt den beste å bruke.

Du vil alltid ha valget å gjennoprette ruteren tilbake til fabrikk vis noe går galt.

Jeg kan nesten garantere at vis du bruker tomato så funker ting som det skal.

Et lite spørsmål bare, har du husket å betale regningen til ISP?
Zalox's Avatar
Trådstarter
Sitat av Gisse Vis innlegg
Og hvem har gitt deg denne statiske IPen du skal bruke? Er du sikker på at du bruker riktige verdier? Hva prøver du å pinge? Prøvd å sette en dugelig DNS server som f.eks. 8.8.8.8?

Det må forøvrig ikke være DHCP server i modemet for at WAN skal få IP via DHCP. Har du også prøvd å kontakte ISP for å troubleshoote med dem?
Vis hele sitatet...
Jeg er sikker på at jeg bruker riktige verdier da alt fungerer med den bærbare maskina, uten router mellom modemet og maskina.

Sitat av CodeBarbarian Vis innlegg
Hei, dette er faktisk et kjent problem ved bruk av WRT54GL. Jeg la inn tomato firmware for så og konfigurere den på skikkelig vis.

Jeg anbefaler deg å bruke Tomato Firmware. På ruteren din
WRT54GL er ment for å kjøre linux firmware, og gratis versjonen er definitivt den beste å bruke.

Du vil alltid ha valget å gjennoprette ruteren tilbake til fabrikk vis noe går galt.

Jeg kan nesten garantere at vis du bruker tomato så funker ting som det skal.

Et lite spørsmål bare, har du husket å betale regningen til ISP?
Vis hele sitatet...
Det er nett, men ikke via router. Som jeg skriver tidligere har dette fungert før, men da var det en teknikker fra kraftlaget som la det inn.
Pleier en ikke måtte legge inn mac-adresse i routeren ved bruk av statisk IP?
Zalox's Avatar
Trådstarter
Sitat av Detectable Vis innlegg
Pleier en ikke måtte legge inn mac-adresse i routeren ved bruk av statisk IP?
Vis hele sitatet...
Han på E-verket sa det ikke var noen begrensninger på nettet i den forstand. Har prøvd tomato, kryssakabel, vanlig kabel, bytta router og bytta modem. Ingenting fungerer, har også vært mye i kontakt med E-verket, og ingen finner noen løsning. Alt virker når jeg setter kabelen direkte i pcen, men ikke når jeg kobler på routeren, og kobler meg til routeren.
Sist endret av Zalox; 24. juni 2011 kl. 17:53.
Zalox's Avatar
Trådstarter
Sliter fortsatt med nettet... For å forklare på en litt annen måte; Alvarion-enheten reagerer ikke i det hele tatt når jeg setter inn routeren. Inne i routeren står det at ingen kabel er koblet til.

Når jeg setter den samme kabelen inn i pcen, får jeg svar. Har testet med tre routere, og da får jeg samme resultat.
Prøv å ikke ha noen form for statisk IP. Kanskje prøv å fabrikkresette ruteren for så og plugge i kabel.
Sist endret av Mathsterk; 26. juni 2011 kl. 02:29.
Zalox's Avatar
Trådstarter
Jeg må ha statisk IP, da alvarion-enheten fungerer sånn.
Rar dings, hvilken IP får du når du plugger PCen rett i? Prøv å bruk denne på routeren.
Zalox's Avatar
Trådstarter
Den har ikke DHCP. Den gir altså ikke ut noen IP, derfor må jeg ha statisk.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Hm.

Siden du har testet med tre forskjellige routere ville jeg tro at problemet er ikke med noen av routerne iallefall, men derimot kan det være med instillinger.

1. Kan du pinge 195.159.0.100 fra en telnet/ssh/diags fra router(e) ?
2. Kan du pinge www.sol.no fra telnet/ssh/diags fra router(e) ?
3. Kan det være en innstilling med MTU ? Kan du se noen MTU-verdi på WANsiden ?
Enda et tåpelig spørsmål;, du putter kabelen fra modemet til ruteren i uplink/port 1?
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Enda et tåpelig spørsmål;, du putter kabelen fra modemet til ruteren i uplink/port 1?
Vis hele sitatet...
Også kjent som WAN på tradisjonelle hjemmeroutere.
Zalox's Avatar
Trådstarter
mtu er på 1500, prøvde og 1492. I routeren.

Når jeg kobler datamaskina rett i modemet, er den ipv6 til v4 adapteren i gang. Når jeg kobler i routeren er den ikke det, om det har noe å si.

Når jeg pinger fra routeren får jeg ikke svar.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Da har jeg faktisk ikke snøring, verste som finnes er å feilsøke på nettverksproblemer remote.

Jeg ville tatt problemet videre med ISP og se hva de ser på sin side av loggene.
Zalox's Avatar
Trådstarter
Har hatt dialog med ISP, de sendte meg nytt modem og kabel. Ø_ø. Begge deler fungerte fra før, inn i pcen.
Lazywriter
Gisse's Avatar
Jeg prøver meg igjen, har du prøvd å få IP via DHCP på WAN-side ? Har du sjekket om ISPen din bruker DHCP eller PPPoE på WAN side? Ser du noen lys i portene når du kobler router til modem? Lyser det forskjellig når du kobler til PCen din? Hvilken modell/type er modem/router? Kan du prøve å forklare oss hvordan ting er koblet (Gjerne helt ned til portnivå)? Er slik du har anbefalt oppsett av ISP? Påstår ISP at modemet er bridget?

Har du også prøvd det nye modemet? Mulig modemet ditt har blitt tullete av lynet.
Sist endret av Gisse; 27. juni 2011 kl. 18:50.