Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 791
Hei, freaks!

Har litt av en hodepine med nettverksoppsettet mitt. Jeg får begynne med å forklare topologien. Forenklet beskrivelse:

{internett}
|
[Router A] - (Subnett A; 10.0.0.0/24)
|
[Ubuntu Server].)) ~ ((.[Router B] - [Kopimaskin] (Subnett B; 10.0.1.0/24)

På Subnett A har vi samtlige arbeidsstasjoner samt server på 10.0.0.100. Kopimaskina er koblet til en router med trådløs AP. Serveren er koblet til kopimaskinas AP (trådløst) med IP 10.0.1.100, og er satt opp som default gateway på Subnett B.

Jeg har satt opp en static route på router a til 10.0.1.0, og jeg får nå til å pinge både 10.0.1.100 og 10.0.1.1 (Router B) fra Subnett A. Jeg får til å pinge kopimaskina (10.0.1.10) fra Server, men IKKE fra Subnett A.

Noen ideer?
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Hvorfor har du satt opp denne merkelige configen med to routere internt i ett nettverk ?

Hvorfor ikke heller ha _en_ router som kan route mellom de forskjellige subnettene etter behov ?
Trådstarter
Skulle gjerne gjort det. Problemet er at kopimaskina står plassert langt unna nermeste ethernet-plugg. Jeg fant derimot en DLink-router med trådløs AP som jeg kobla den på. Den har ingen bridgefunksjon, så eneste muligheten jeg så, var å skru av DHCP, UPnP etc, og koble meg til den via serveren (trådløst).

Jeg kan nå pinge DLinken (Router B) fra Subnett A, men lengere har jeg ikke kommet.

Hvis du ser en bedre løsning på problemet, bortsett fra å trekke en nettverkskabel gjennom alle rommene, tar jeg imot forslag med stor takk
Sist endret av jokke91; 24. juni 2011 kl. 21:59.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Dersom du plugger kabelen fra internt LAN -> LAN på dlinken har den ingen routing aktivert..
Sist endret av AtXbYeA; 24. juni 2011 kl. 22:04.
Trådstarter
Vet ikke om jeg forstår deg rett nå, men greia er at det er kun en kabel koblet i dlinken, som går til kopimaskina. Dlinken er kobla trådløst til serveren, og ingenting er kobla til WAN-porten.

Kopimaskina er konfigurert som følger:
IP: 10.0.1.10
Subnet mask: 255.255.255.0
Default gateway: 10.0.1.100 (Serveren)

Kopimaskina og Serveren snakker pent sammen, men ingen andre vil snakke med kopimaskina.

Det jeg antakeligvis mangler, er noen routes på serveren mellom de to nettverkskortene. Jeg har prøvd litt forskjellig her, men det resulterer i at hele eller deler av nettverket mister internettforbindelse, så jeg gjør helt klart noe galt..
Sist endret av jokke91; 24. juni 2011 kl. 22:14.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sånn å forstå.

Jeg trodde kopimaskinen var den som var koblet trådløst.

Jeg ser ingen "fornuftig" løsning på dette, det er grisete å gjøre det slik du utfører det, men mange skrivere \ kopimaskiner finnes med trådløse opsjoner også, har du sett om denne modellen har det ? Hvis ikke kan du vurdere powerline-adaptere for å koble den i nettverket.
Eneste jeg kommer på som er "rent".
Trådstarter
Takk for tips. Skal sjekke opp pris på powerline-adapter, men om jeg skal investere i noe her, blir det nok verktøy og utstyr for å sette opp et skikkelig ethernet-uttak ved kopimaskina. Den har desverre ikke WiFi, nei. Det er en Konica Minolta Bizhub c350, med standard print controller. Om noen skulle ha en PPD-fil (PCL) til den vil jeg være evig takknemlig for å få den!

Jeg vil helst prøve å få til dette med det utstyret vi har tilgjengelig, men jeg skjønner at dette er et skikkelig grisete oppsett. Er det så enkelt som å legge inn noen static routes på serveren? Jeg får jo pinga 10.0.1.1 og 10.0.1.100, bare ikke 10.0.0.10 (kopimaskina).

Beklager at jeg forklarte meg litt brokete først. Det skyldes nok 4 timer søvn, en slump frustrasjon og litt mye kaffe.
Sist endret av jokke91; 25. juni 2011 kl. 01:13.