Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 14716
Hei!

Min kjære svigermor sliter med at PC'en hennes støtt og stadig begynner å skrive plusstegn (+) av seg selv.

Det skjer ganske tilfeldig, men problemet trigges ofte ved å skrive i et kommentarfelt på Facebook. Da er det akkurat som om ?/+ -knappen holdes nede, og det fosser på med plusstegn i feltet. Trykker man da f.eks i adressefeltet, dukker det opp plusstegn der også. For å få slutt på problemet må man restarte maskinen.

Det er ikke noe galt med tastaturet (har sjekket); og det skjer også med den andre pc'en hennes. Den ene kjører Vista/Win7 og den andre kjører XP.

Har aldri opplevd maken, har ikke peiling på hva dette kan være..?

Takker på forhånd!
Hvordan PC er det snakk om?
Trådstarter
Tja, er ikke helt sikker på hele modellnavnet. Begge to er bærbare, den ene er en Toshiba og den andre er en IBM/lenovo. De er vel en 3-4 år tenker jeg.
Prøv og blås under tasten, og om du vet hvordan man gjør det såkan du fjerne tadter og se om det er noe under?..
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Mest sannsynlig en hardware-feil, men kjør gjerne et antimalware-søk også. Prøv et annet tastatur hvis du har et tilgjengelig.
Trådstarter
Takker for svar, men som sagt tidligere så er det ikke noe galt med tastaturet.

1) Har utelukket den muligheten, ved at jeg holdt inne +/? -knappen samtidig som tegnene kom av seg selv - tegnene kommer da dobbelt så fort opp på skjermen. Hvis det var tasten som hadde hengt seg opp hadde ikke tegnene kommet dobbelt så fort, men bare fortsatt å komme i samme "hastighet".

2) Feilen skjer på begge pc'ene til svigermor. Lite sannsynlig at det er samme hardware feil som har oppstått på begge maskinene i løpet av en uke...

Men igjen, takker for svar. Har søkt gjennom begge maskinene med både AVG Free og MS Security Essentials, ingen av de finner noe galt på maskinen. Får gå litt hardere til verks med Ad-Aware kanskje. Noen andre programmer som er å anbefale?
:(){ :|:& };:
tripflag's Avatar
I tilfelle dere ikke finner ut av det, så har jeg gjort klar en nødløsning.

1. Legg programmet i en mappe med skrivetillatelse (mine videoklipp eller whatever)
2. Start programmet når maskina begynner å spamme +
3. Klikk på «Les tast som event», et tall skal dukke opp i ruta til høyre
--- om ruta forblir blank, trykk på en hvilken som helst bokstav på tastaturet
4. Klikk på «Les tast med LLKH», samme tall skal dukke opp i den ruten også
5. Klikk på «Filtrer tastetrykk...»
6. Åpne notepad, sjekk at det faktisk stoppa
7. Klikk på «Lagre ID...» for å bekrefte/lagre

Dersom du får advarsel om keylogger/trojaner, klikk på godkjenn. Programmet setter seg som en proxy mellom tastaturet og Windows slik at det fungerer på samme måte som en keylogger; dette kan gi falske alarmer. Si også ifra ved bugs, da det er gjort minimalt med testing
[COLOR="Gray"]
Tror ikke følgende avsnitt blir relevant i ditt tilfelle, men tar det med for sikkerhets skyld:
Dersom du får forskjellige tall i steg 3 og 4 (eller om det ikke dukker opp noe tall i det hele tatt) kan det tyde på virus-aktivitet. Lat som om alt funket og fortsett igjennom alle stegene; om det ikke funker, prøv hele prosessen to ganger til: én gang uten steg 3, én gang uten steg 4. Sørg for at du sletter filen "keyfilter.ini" mellom hver gang du prøver på nytt.[/COLOR]

Dersom spamminga stopper, så har vi nesten fikset problemet: Jeg håper ikke hun trenger å bruke +tasten selv, for det blir umulig så lenge programmet kjører

Uansett, når du har klikka på «Lagre ID...» vil programmet automatisk filtrere den tasten neste gang det startes, og det vil også skjule seg selv. Så du kan legge en snarvei i autostart-mappa i startmenyen så skal problemet være ute av verden!

Program og kildekode (C# GPLv2)
(trenger Microsoft .NET v2.0 for å fungere)
[COLOR="Gray"]MD5: 73b9d24a967eab718a866fa66da77df0[/COLOR]
Sist endret av tripflag; 15. mai 2011 kl. 17:26. Grunn: skrifeleiv
Sitat av tripflag Vis innlegg
Dersom spamminga stopper, så har vi nesten fikset problemet: Jeg håper ikke hun trenger å bruke +tasten selv, for det blir umulig så lenge programmet kjører :P
Vis hele sitatet...
I og med at PC'ene er bærbare, er plus-tasten på samme tast som "spørsmålstegn" tasten.. derfor vil ikke dette være noe bra løsning, "?"-tasten blir somregel brukt en del

er mulig at jeg har missforstått.. Vil programmet gjøre at "+" funksjonen på tasten ikke fungerer, men at "?" funksjonen fungerer fortsatt? - Isåfall vil programmet være en god løsning
- beklager viss jeg missforstod :P
:(){ :|:& };:
tripflag's Avatar
ah pokker, glemte at + og ? er på samme tast i norge... goddamnit. Yeah, programmet kommer til å blocke tasten totalt.

err, om vi er heldige så er spamminga takket være en trojan som sender koden kun for +tegnet og ikke selve tasten (f.eks. numpad-varianten), og da vil det kun filtrere de falske +tegnene og ingenting annet. Lite sannsynlig, men er da lov å håpe
Sist endret av tripflag; 15. mai 2011 kl. 17:33. Grunn: klarering
Trådstarter
Takker for svar! Har en liten update: Når man starter pc'en har den også begynt å pipe noe voldsomt; piper i 10-15 sek før den gir seg og går videre. Dette er under det første bildet man ser, leeenge før Windows startes. Det virker nesten som om det er en tast som holdes nede under oppstart (da vet jeg det gjerne kan begynne å pipe).

Dersom maskinen får pluss-input under oppstart skjønner jeg virkelig ingenting... Skal prøve å kjøre Ubuntu fra CD etterpå, og se om problemet gjelder der også. Hvis problemet er der også har det jo forsåvidt ikke noe med Windows å gjøre, og da er det vel også utelukket at det er virus? Eller kan virus lage trøbbel "utenfor Windows" også?
Foreslår at du bare formatere pc'en, eller tar den med til en pc kyndig person.
Trådstarter
Hjelper jo ikke å formatere hvis PC'en får taste-input også utenfor Windows... Og hva slags "pc kyndig person" skal jeg ta denne til? Jobber selv på IT-avdelingen i fylkeskommunen der jeg bor, og verken jeg eller noen av kollegaene mine har vært borti lignende...

Hadde det enda bare vært en av pc'ene det skjedde på, så hadde det sannsynligvis vært hardware feil... men når den andre pc'en plutselig får akkurat samme problem...
Hvis hun setter kaffekoppen og askebegeret på bordet, istedenfor tastaturet, vil hun merke at det blir mye letter å jobbe med maskinen.

Har du oppdatert drivere?
Om det er en stasjonær pc, kan du jo evt. plugge tastaturet ut og inn? Sett det i en annen inngang.
Prøv også med et annet tastatur.

EDIT: Inlegg #500!
Sist endret av Tempus; 16. mai 2011 kl. 14:03.
Trådstarter
Som nevnt noen ganger tidligere; Det er to pc'er som har samme feil, og begge er bærbare. Så å plugge ut/inn tastatur, eller å bytte tastatur, er ikke så aktuelt.
Det er også utenfor min fatteevne at det å oppdatere drivere skal hjelpe, men det er vel verdt et forsøk. Takk for svar!
Sitat av kjetilbm Vis innlegg
Som nevnt noen ganger tidligere; Det er to pc'er som har samme feil, og begge er bærbare. Så å plugge ut/inn tastatur, eller å bytte tastatur, er ikke så aktuelt.
Det er også utenfor min fatteevne at det å oppdatere drivere skal hjelpe, men det er vel verdt et forsøk. Takk for svar!
Vis hele sitatet...
Om det er en utdatert driver, kan det jo hende at den har lit grums i seg.
Har du sjekket om det er noe kliss e.l under tasten forresten? Om en smule ellerno har kilt seg under, er det som regel ganske vrient å bruke den.
Space tasten min hang seg opp til tider, da jeg sølte drikkevarer på den.
Sitat av Awarize Vis innlegg
Om det er en utdatert driver, kan det jo hende at den har lit grums i seg.
Har du sjekket om det er noe kliss e.l under tasten forresten? Om en smule ellerno har kilt seg under, er det som regel ganske vrient å bruke den.
Space tasten min hang seg opp til tider, da jeg sølte drikkevarer på den.
Vis hele sitatet...
Har du lest posten du siterer? Det ville vel ha vært ganske utrolig hvis begge maskinene hennes har fått en brødsmule kilt fast under samme tast, samtidig.
Lurker since -05/04
Nemizz's Avatar
Isteden for og sitte her og skrive, så kan du få fart på den live cd'n. Så kan vi finne ut av om det er software eller hardware. DA kan vi kanskje komme videre med problemet..
:(){ :|:& };:
tripflag's Avatar
Hvis det piper allerede i oppstartsfasen så vil det jo indikere hardware, men dæven til et sammentreff det måtte være. Nesten så man skulle tro at noen har spilt kjære svigers et puss... Prøv med Live-CD uansett, og se hva som skjer. Eventuelt kan du jo prøve å fjerne tastaturet midlertidig? Løft det opp og fjern zif-kabelen, sett tastaturet til sides og se om det blir noe forandring med eksternt kb.
Trådstarter
Tro det eller ei, men det var den trådløse musa som gjorde det. Koblet den ut og da var problemet løst.

Takker for alle svar!
Potetgullkjenner
FatMan's Avatar
What the fuck, hvordan kan en trådløs mus sende signaler til keyboardet? Med mindre det var en fancy mus med macro-funksjon skjønner jeg ikke hvordan det går an