Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  124 9154
hvis du mot all formodning blir tatt kan de kreve inn for intill 3 år + 15% gebyr.

man har ingen plikt til og slippe dem inn..

de sjekker ikke opp mot kabeltv abbonemang, så det er ikke noe problem.


det de gjør er og ringe/oppsøke de husstander som blir sjekka opp mot folkeregisteret og ikke betaler lisens!

tror vi hadde besøk av noen for et år siden, var en sen kveld, rundt 20 tia.. sa de dro rundt i området og ville gjøre intervju med unge folk, og om de kunne få komme inn.. sa bare nei, har ikke tid osv.. tror det var lisensjegere som prøver og være sleipe..

de får jo provisjon nå for og ta folk som ikke betaler...
Very Important Fabulist
aybara's Avatar
Opprinnelig postet av dolby
la de få pengene over skatten?? ingen lur ide... da vil de kunne bruke i hytt og pine over budsjett og la oss betale regninga... blir MYE dyrere da...

la de bli REKLAME Finansiert... da vet de hvor mye/lite de har og da får vi se om de har livets rett
Vis hele sitatet...
Altså, har du i det hele tatt tenkt over hvorfor vi har en ordning med en ikke-kommersiell kanal, og en kringkastingsavgift? Det er faktisk ikke for å plage sånne som deg, selv om du åpenbart tror det. Vi har NRK slik at alle grupper i det norske samfunnet skal få et tilbud, på både radio og TV (har skrevet det før, men alle får visst ikke med seg alt..). Hvis NRK skulle vært reklamefinansiert, ville de ikke greid å opprettholde et tilbud til alle grupper i samfunnet, fordi det rett og slett ikke hadde vært lønnsomt. Du ville ikke satt deg foran TVen for å se på en sending på samisk (med mindre du er same da), og jo mindre seertall et program har, jo mindre betaling får kanalen for reklameinnslagene før og etter sendingen. Altså ville alle program som har lavt seertall blitt tatt av programmet, fordi det ikke ville vært lønnsomt å sende de programmene.
litt offtopic, men har hørt du slipper avgift hvis man bare har tv-kort på pcen. ja, jeg vet det er en tuner, men har hørt den ikke gjelder som tv fordi dette kom etter reglene ble skrevet.

noen som kan bekrefte/avkrefte?
Eneste jeg synes er negativt med NRK-Lisensen er at ikke alle i landet får inn NRK2. Jeg synes det er urettferdig at de som ikke får inn NRK2 på vanlig antenne skal betale like mye som de som får inn begge.
Opprinnelig postet av aybara
Altså, har du i det hele tatt tenkt over hvorfor vi har en ordning med en ikke-kommersiell kanal, og en kringkastingsavgift? Det er faktisk ikke for å plage sånne som deg, selv om du åpenbart tror det. Vi har NRK slik at alle grupper i det norske samfunnet skal få et tilbud, på både radio og TV (har skrevet det før, men alle får visst ikke med seg alt..). Hvis NRK skulle vært reklamefinansiert, ville de ikke greid å opprettholde et tilbud til alle grupper i samfunnet, fordi det rett og slett ikke hadde vært lønnsomt. Du ville ikke satt deg foran TVen for å se på en sending på samisk (med mindre du er same da), og jo mindre seertall et program har, jo mindre betaling får kanalen for reklameinnslagene før og etter sendingen. Altså ville alle program som har lavt seertall blitt tatt av programmet, fordi det ikke ville vært lønnsomt å sende de programmene.
Vis hele sitatet...
Tror ikke det er for å plage meg, jeg er bare veldig uenig i den, og vil svært gjerne slippe den.

joda, alle i norge som vil ha den (deg inkludert?) kan mer enn gjerne betale for den. jeg vil svært gjerne betale for å bli kvitt den og lisensen.

i disse teknologiske tider finner jeg det veldig hardt for å tro at det ikke er mulig å filtrere bort NRK 1 og 2 for de som IKKE ønsker å ha den, betaler gjerne 1000 kroner for å få det gjort jeg (som en engangsavgift for tekniker som installerer den)... men det er et valg vi overhodet ikke får.
Very Important Fabulist
aybara's Avatar
Som jeg skrev i en tidligere post, betaler du ikke for at du benytter deg av NRK. Du betaler for å opprettholde en offentlig gode. Å si at du ikke vil betale lisens blir på samme måte som å si at du vil betale mindre skatt, siden du ikke kjører bil (altså ikke vil bruke penger på vei-utbygging), ikke går på kino eller fotballkamp (ikke tilskudd til kulturen) og dyrker all maten din selv (ikke subsidier til landbruket). Skjønner du poenget?
Kan desverre ikke dokumentere det nu. Men kjenner til at 'ungdomsloftet,' en klubb under den lokale kirka, har fjernet tuneren i samtlige TV-apparat. Dette seff. for å slippe unødvendige kostnader. Da de gjorde dette på en el-butikk fikk dem dokumentasjon på at tunerene var fysisk fjerna.

Om du kjenner noen som har en el-butikk kan du kanskje smøre leddene litt og spare et par tusen i året?

offtopic:
Vet du hvorfor de ikke har toalett i NRK? Fordi de sender alt dritten på TV.
Er jo reklame på NRK. "Dette programmet ble sponset av ___"
Very Important Fabulist
aybara's Avatar
Ja, NRK finansierer noe av virksomheten ved hjelp av slike reklameinnslag. Kanalen kan likevel ikke kalles reklamebasert, da reklamen forekommer i såpass liten grad, og kun er en biinntekt.
Dem får ingen lisenspenger av meg, end of story

og å si at det ikke ville blitt nok mangfold på tv uten nrk er helt feil..
kulturministeren/regjeringen kan, og har laget regler for tv kanaler angående innhold, slik som de har gjort med tv2, slik som de har gjort med radio p4 og den nye kanalen radio kanal4..

Er ikke interesert i og sponse noe jævla same, pensjonist, dan børge akerø, eller annet dritt tv..
Opprinnelig postet av aybara
Som jeg skrev i en tidligere post, betaler du ikke for at du benytter deg av NRK. Du betaler for å opprettholde en offentlig gode. Å si at du ikke vil betale lisens blir på samme måte som å si at du vil betale mindre skatt, siden du ikke kjører bil (altså ikke vil bruke penger på vei-utbygging), ikke går på kino eller fotballkamp (ikke tilskudd til kulturen) og dyrker all maten din selv (ikke subsidier til landbruket). Skjønner du poenget?
Vis hele sitatet...

ser du mener NRK er et "offentlig gode", det er jo et definisjons spørsmål, hvor jeg tviler vi kommer til å bli enig.

som tidligere sagt, jeg betaler skatten min med mer eller mindre "glede" for å opprettholde den standarden vi har i "velferds" norge,

forresten..når du tar opp temaet med bil avgifter...veiavgiften er en "luksus skatt", hvor faktisk mindre enn en tredjedel går tilbake til veibygging/vedlikehold... hvor går resten?

men det har dessverre ikke noe med temaet å gjøre.

NRK er pr definisjon ikke en del av "velferdsnorge" NRK er faktisk til irritasjon for svært mange borgere i norge, burde ikke de bli hørt? vet dessverre ikke eksakte tall.

hele poenget er at teknologien er tilstede for at de som ikke ønsker NRK kan slippe den kanalen / avgiften.

Hvorfor kan vi ikke det?

PS... når blir "bi inntekten" større tror du? det startet forsiktig med "sponsing" i et og annet større sports arrangemang... nå er det hvor ofte? 2-3 ganger hver kveld?

er bare et spørsmål om tid for det er en reklamefinansiert kanal med massive penge inntekter via lisenspenge.
Sist endret av dolby; 2. september 2003 kl. 00:49.
Very Important Fabulist
aybara's Avatar
ScoopeX: Joda, for TV2 sender jo mange programmer som vekker interesse hos de som ikke er "mainstream"... hvor stor prosentandel av TV2s sendinger foregår på samisk? 0,000000000000000001? Den ene gangen for mange år siden da de intervjuet en same på nyhetene?

Er ikke interesert i og sponse noe jævla same, pensjonist
Vis hele sitatet...
Nei, det er du vel ikke. Hvorfor skal da samer og eldre betale skatt slik at du skal kunne gå på skole?

dolby: Jeg har en vanlig antenne her hjemme. Med den får jeg inn fire kanaler; NRK 1&2, TV2 og lokal-TV. Det samme gjelder naboen min. Tror du virkelig at de ville greid å skille oss to selv om en av oss ikke betalte lisensen? Jeg ville selvfølgelig ikke hatt noe imot å nytt og bedre utstyr, men det kommer ikke til å skje. Så å skille folk sånn er nok ganske umulig pr i dag.
ok, da kan jeg forstå din "kjærlighet" til NRK.

jeg tror ikke det er noen problemer med å "sperre" frekvensene som de kanalene ligger på, ganske enkelt faktisk.

legge på en "boks" i mangel av bedre ord som sperrer de frekvensen som sendes på i din region som blir plombert av tekniker fra F.eks bravida eller lokal TV sjappe.

ønsket du da å få tilbake de kanalene som blir sperret bort så er det bare å få en tekniker til å åpne igjen mot at innbetaling av lisens skjer...

eller 5 år i fengsel / saftig bøter hvis det tukles med for å unngå det.

hvis du da hadde vært som meg å mislikt de kanalene, så hadde du i det minste hatt et VALG!!!

men jeg forstår at du vil beholde kanalen.
De som kun har radio hjemme betaler ikke lisesnes av den grunn at man ikke har noen systemer for hvem som kjøper en radio. De som kjøper en tv i en norsk butikk vil havne i statens systemer slik at de har kontroll over hvem som har TV, og kan da sende ut lisens krav. Om man kjøper en TV i utlandet vil de ikke få denne informasjonen og da vil man som oftest slippe unna lisenskravet.
Jeg har ikke betalt lisens siden jeg fikk et inkasso krav og sendte et brev der jeg forklarte at Antenna på taket var ødelagt, og at huseier ikke ville sette opp ny, i tillegg var jeg student så jeg hadde ikke råd til parabol. Tv'en brukte jeg kun til å se film en sjelden gang da jeg leide meg videofilm samt maskin.

Da fikk jeg svar om at jeg måtte si ifra når jeg ville se NRK igjen for da måtte jeg betale lisens. Angrer for at jeg ikke tok vare på brevet, for de sparker seg sjøl bak ved å si svart på hvitt at lisens er for NRK og ikke for apparatet slik "loven" sier.

Alt det jeg skrev var jo bullshit omtrent, antenna var gåen, og ja jeg var student, men jeg hadde to parabolantenner på taket, video og DVD. Men så enkelt kan det være for mange. En kompis av meg skrev at han nekta å betale for videon han hadde kjøpt. Begrunnelsen var at han hadde ønska seg videoen lenge og plutselig var den på tilbud. Han hadde enda ikke råd til å kjøpe seg tv, så videoen lå fortsatt i esken. Den funka også
hva om man har prosjektor eller en eller annen slags stor monitor uten tuner. + en parapoltuner eller en video.

må man betale lisens da? da har man jo ikke TV.
Og når ntv (digital-tv) kommer så blir det vel slik at man må betale for å i det hele tatt få tilgang til kanalene (smartkort kanskje?)
for og gjør det enkelt, ring inn og si du har kasta TVen. Og si du ikke vil betale lisensen. Og hvis de kommer på døra så har de INGEN rett til og komme inn!

Og hvis de ser TVen så låner du jo den av en kamerat som er på ferie og som har betalt avgiften!

PS NRK er også reklamefinansiert
hvis NRK kontrolløren ser du har en VHS video eller satelitt tuner så har du pr definisjon en kringkastings mottaker, hvilket tilsier Lisens betaling.

men slike ting er jo Vesentlig lettere å skjule enn en stor tung TV...
Hadde ikke NRK2 sendt SMSshow hle føkkings tiden hadde jeg gitt faen!

Men jeg synes det er patetisk at jeg skal betale for en kanal som tjener masse penger på at jeg gjeng idioter vil ha sms'n sin på TV... Det blir for dumt.

NRK er greit. Reklamefri kanal er flott.
Man må vel betale for dem fleste kanaler. Forskjellen er bare at man blir tvungen til å ha NRK.
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
dem tjener faktisk jælig lite på dem programmene
NRK er jo heller ikke reklamefri da... "dette programmet er sponset av..."
Opprinnelig postet av nso
dem tjener faktisk jælig lite på dem programmene
Vis hele sitatet...
Korrekt. Det er telenor som stikker av med størsteparten av pengene, bombe
▼ ... noen uker senere ... ▼
Jeg synest at man burde sleppe å betale for en kanal man nesten aldrig ser på...Tenk litt over...Hvor ofte ser du virkelig på NRK? Nesten aldrig ja...Kunne tenke meg det...De sender jo nesten bare dritt der...Eneste Svisj og Autofil som faktisk er noe å se på der...Kansje en film i ny og ne?Ellers så sender jo de bare dritt for gamlinger og litt eldre folk...Synest at det burde være valgfritt...Å skal de absolutt ha den jævla lisensen sin så får de begynne å ta seningene over satelitt...Som andre kanaler som Canal + f. eks.
V|per: men så betaler ikke du lisens heller da ;-P
▼ ... noen uker senere ... ▼
Jeg er DRITT LEI å betale NRK lisens!!!! Faen!!!
nso, å si at de tjener "jævlig lite" er vel å ta litt i. Jeg har flere kamerater som jobber i konkurrenten "MessTV", og de forteller at de hver DAG drar inn 80.000 kr på meldinger, avstemninger og konkurranser.

Trekk fra lønninger (2-3000 kr) og Telenor/Statens 46% cut av all SMS-trafikk (inkl mva) - og du sitter allikevel igjen med ca 40.000 kr brutto til andre mindre regninger.

Nå er nok MessTV større enn NRK sin SMS-satsning, men allikevel. Lite er det ikke

edit:
En morsom historie de fortalte var forresten den om han som sendte inn meldinger for 3000 kr for å vinne en CD til 129,- kr!! Til gjengjeld vant han også CDen...

Da var det nok en annen som hadde det hakket verre; nemlig han som sendte inn meldinger for 2500 kr på samme konkurransen, og IKKE vant

Forbanna mye tullinger der ute ass..
Sist endret av Stormen; 13. oktober 2003 kl. 02:58.
▼ ... noen uker senere ... ▼
hvis man får inn NRK jævli dårlig, kan man slippe å betale lisens? de bygde et jævla hotell rett ved huset mitt, og etter det er nrk (bare 1, ikke NRK2, den funker fint) blitt elendig. skurrer og sånnt jævelskap...
Opprinnelig postet av xratio
Er bra med en reklame fri kanal.

Det jeg ikke synes noe om, det er at det og sende politisk reklame ikke er lov, vil nå si at det er tettere enn lisensen.
Vis hele sitatet...
Det er ulovlig egentlig, NRK reklamerer for staten med politisk innhold av og til. Også "programmet ble presentert i samarbeid med" har hendt noen ganger. Dette er statlig korrupsjon og bedrageri ovenfor oss! Vi vet ikke engang hva vi betaler for, men får bare en faktura om lisens, uten vilkår om hva innholdet er e.t.c....

Den andre korrupsjonen de bedriver er at de fyller opp nrk.no med reklamebannere. Dette burde være gratis og. NRK kan ikke gjøre dette i dette.

Saksøk NRK for 500 miliarder !
Sist endret av Sméagol; 29. oktober 2003 kl. 17:11.
very impotent freak
Delusional's Avatar
Opprinnelig postet av Sméagol
Det er ulovlig egentlig, NRK reklamerer for staten med politisk innhold av og til. Også "programmet ble presentert i samarbeid med" har hendt noen ganger. Dette er statlig korrupsjon og bedrageri ovenfor oss! Vi vet ikke engang hva vi betaler for, men får bare en faktura om lisens, uten vilkår om hva innholdet er e.t.c....

Den andre korrupsjonen de bedriver er at de fyller opp nrk.no med reklamebannere. Dette burde være gratis og. NRK kan ikke gjøre dette i dette.

Saksøk NRK for 500 miliarder !
Vis hele sitatet...
De har lov til det. Slutt å syt, det er fint å slippe reklame pauser.
Very Important Fabulist
aybara's Avatar
NRK reklamerer for staten med politisk innhold av og til
Vis hele sitatet...
Kom gjerne med eksempler som underbygger påstandene dine. Hvis du har noen eksempler da...
Opprinnelig postet av manfred
NRK er jo heller ikke reklamefri da... "dette programmet er sponset av..."
Vis hele sitatet...
Hvis dette stemmer,
så er det et godt juridisk poeng.

Jeg hater TV, men jeg ser et godt poeng der, TV er kommunistenes hallusinogen.

[edit]
Selv er jeg av den oppfatningne at jeg burde sent regning for å vurdere en film på kino...
[/edit]
Sist endret av fxxked; 29. oktober 2003 kl. 17:39.
▼ ... flere år senere ... ▼
Gjelder kringkastingsavgiften for hver hustand eller pr tv apperat.

Feks hvis jeg bor hjemme der foreldrene mine betaler kringkastningsavgift og jeg kjøper et nytt Tv. Må jeg da betale kringkastningsavgift eller går det etter 1 kringkastningsavgift pr hustand ?
Sitat av Hellmutt
Gjelder kringkastingsavgiften for hver hustand eller pr tv apperat.

Feks hvis jeg bor hjemme der foreldrene mine betaler kringkastningsavgift og jeg kjøper et nytt Tv. Må jeg da betale kringkastningsavgift eller går det etter 1 kringkastningsavgift pr hustand ?
Vis hele sitatet...
Én per husstand.
Sitat av ScoopeX
ey, hvorfor stresse med og ta ut tuner og greier??
sett tven/vidoen etc. på foreldrene dine, så slipper du og betale lisens.. samme det om du bor hjemme eller borte..
Vis hele sitatet...
Det går ikke lenger å sette tv'en på foreldrene dine og ta den med på hybel.
Lisensen gjelder per husstand, og bor du på f.eks. Kringsjå Studentby og mora di i Karasjok, så sier det seg selv at det dreier seg om to separate husstander.
Hallaisen folkes. Sendte netopp inn mail til ang. fritak fra å betale lisensavgift.
Har selvfølgelig lagt på litt ekstra for overbevishetens skyld :

Hei.

Jeg har planer om å kjøpe hus eller leilighet så snart jeg får fast jobb.
Etter å ha bodd på hjemplassen min i snart tyve år, hvor jeg også skal kjøpe hus, vet jeg at jeg ikke kommer til å få in NRK2 så lenge jeg ikke oppgraderer til satelittmottaker, enten fra Canal+ eller Visasat.

Jeg ser heller lite på fjernsyn da jeg har en aktiv fritid, og er engasjert i lokale idrettslag og foreninger.
Da jeg også helst leser aviser som vinkler min interesse på den partiske måten jeg stiller meg til nyheter på ser jeg skjelden på noen som helst form for tv, utenom film som jeg selv kjøper eller leier.

Etter litt lesing på diverse forum på internett har jeg plukket opp informasjom som tilsier at man kan få tv-leverandør til å ta ut tuneren i fjernsynet og at man da mister muligheten for å søke inn kanaler. Den eneste funksjonen fjernsynet da vil få er å få tilkoblet DVD-spiller via scartutgangen for å se film. Etter dette er gjort vil man få et papir på at dete er gjort av sakkyndig person og man sender inn en kopi av dette og et brev som forklarer hva som er gjort og søknad om fritak fra å betale lisensavgift.

Det jeg lurte på var om dette i det hele tatt var mulig?

Det ville jo vært særdeles gunstig for meg å spare de pengene jeg ville brukt på lisensavgift, siden jeg ikke vil få mulighet til å få inn noen kanaler, kun mulighet for å koble DVD-spiller til tven og se film.

Jeg har også et spørsmål angående "framtidstv", etter jeg så en artikkel i Aftenbladet om at det vil komme en boks man må koble i tven for å få inn de norske kanalene.
Når vil dette bli innført?

Vener spent på svar
Sist endret av su|s|der; 13. oktober 2006 kl. 19:15.
Du får neppe fritak før du har fjernet tuneren og gitt ARK beviser for at det er gjort. Det siste spørsmålet du henviser til er nok digital bakkenett, som åpnes enkelte steder våren neste år. Fortsatt vil signalene bli tatt ned via antenne (om du ikke har kabel eller parabol). NRK vil være kryptert, mens TV2 og norsk TV4 vil være gratis (TV2 ut 2009).
men når det digitale bakkenettet kommer vil man fremdeles kunne få inn nrk med antenne?

trodde det var slik at vi ikke vil få inn nrk uten en slags boks jeg...

hvis vi da blånekter å kjøpe denne boksen, og ikke får inn nrk, kan vi da umulig pålegges å betale lisens?
Sitat av su|s|der
men når det digitale bakkenettet kommer vil man fremdeles kunne få inn nrk med antenne?

trodde det var slik at vi ikke vil få inn nrk uten en slags boks jeg...

hvis vi da blånekter å kjøpe denne boksen, og ikke får inn nrk, kan vi da umulig pålegges å betale lisens?
Vis hele sitatet...
Det er det som er så forbanna morsomt. Alle har inntil for noen måneder siden trodd at tvangslisensen ville forsvinne når det digital bakkenettet kom. Da ville alle måtte ha en boks som regulerer hvilke kanaler man har tilgang til, men her la Trond Giske inn en hake.

NRK sine kanaler kan mottas fritt fortsatt, selv uten boks. Slik sikrer AP fortsatte inntekter til ARK, samtidig som de som ikke har råd til boks fortsatt kan se TV. AP ønsker at alle som ser TV skal betale lisens, og det mener jeg og mange med meg er feil.
Tror nyhetssendingene rundt i Norge ville blitt litt amputert hvis NRK skulle blitt en kommersiell kannal.

Som det er i dag, er det et par hundre personer(tror det er snakk om 300-400) som jobber med nyheter osv. for NRK i nord-Norge i motsettning til TV2's 2-3 personer(og kannal 24 1,5 personer). Disse 2-3 personene lager nyheter, sport og av og til andre ting for TV2 i nord-Norge.
hmm. okei, har ikke lest alle postene her, men debatten går lisensgreiene. Mkay, da må jeg bare si at nrk er et "organ" satt inn av staten for å oprettholde demokratiet i norge. NRK skal være en kanal alle kan nå ut til, og skal være en arena for debatt osv. Uten nrk ville Norge fortsatt vært et demokrati, klart det, men et svekket demokrati. For selv om vi er et av verdens ledende avis nasjoner, så mener jeg vi trenger å få litt "objektiv" informasjon gjennom mediumet tv.

Kort fortalt: nrk er en del av demokratiet, og gjør norge til ett flott land å bo i. Faktisk verdens beste land å bo i, sjette året på rad elns. (har ikke kilde for hånden, men leste det for et halvt års tid sia.)
Sitat av bxc
Tror nyhetssendingene rundt i Norge ville blitt litt amputert hvis NRK skulle blitt en kommersiell kannal.

Som det er i dag, er det et par hundre personer(tror det er snakk om 300-400) som jobber med nyheter osv. for NRK i nord-Norge i motsettning til TV2's 2-3 personer(og kannal 24 1,5 personer). Disse 2-3 personene lager nyheter, sport og av og til andre ting for TV2 i nord-Norge.
Vis hele sitatet...
Nå snakker du om NYDI. NYDI har vel over 1000 journalister og inkluderer Nyheter Marienlyst, Tyholt og distriktskontorene. Mange av disse er ikke dedikert nyheter riks, men av de som som leverer til riks er ansatte på lokalplan.

NRKs kommende nyhetskanal legger vekt på bruk av distriktsstoff, mens TV2s kommende nyhetskanal legger vekt på utenriksdekning. Uansett ville TV2 helt sikkert hatt mange flere personer i Nord-Norge om NRK hadde trappet ned.

Etterspørselen etter nyheter fra Nord-Norge ville da blitt større, mens tilbudet hadde sunket. I dag sender TV2 ekstra folk opp når ting skjer, og det samme gjelder NRK. Fortrinnet til NRK er i utgangspunktet at de har folk på mange steder raskt, men de fleste viktige reportasjer fra Nord-Norge produseres i stor grad av folk fra Dagsrevyredaksjonen.

Kort oppsummert kan ingen konkurrere mot NRK i dagens form, men det betyr ikke at ting kan endre seg hvis markedet endrer seg.
Eneste jeg reagerer på er at tv ikke lenger gjelder som rikskringkasting, hvor de mest essesielle nyheter skal nå frem til alle. La oss si at en krig kommer, og du ikke er en tvtitter selv om du har ett apperat. Hvorfor skal du da betale? Teknologien for å begrense bruk av en kanal har eksistrert i mange år og det har alltid kostet penger for å se på den kanalen. Hva hvis jeg ikke har råd til tv, og krigen bryter ut? Vil ikke da en godkjent varsling av dette være enn menneskerett, som man må betale en avgift for? Da vil de selvfølgelig kreve at jeg får slike nyheter gjennom internet, men nrk.no er det ikke ofte jeg besøker. Er ett kompleks at de kalle det RIKSkringkasting og samtidig krever penger for det. Dette skulle vært lagt ned for lenge siden. Det er ett paradoks, det er galt, og det er en ueffektiv måte å drive skatteinndragning.
Noen som har konkret erfaring med om det går an å bare drite i å betale når du får lisensregninga i posten? Hva blir konsekvensene? Kan de kjøre inkasso? Hvem har bevisbyrden for å bevise om man har tv eller ikke? Holder det å si: "Sorry mac, jeg har kastet tv'en og har ingen kvittering"?
Når de kommer på døra, hva slags fullmakter har de egentlig?

Unngå synsing, jeg vil kun ha svar fra folk med 1. eller 2.håndsopplysninger!!!

Ja, jeg var dum nok til å sette tv'n i mitt navn, har dog enda ikke fått noe regning...

-TJ-
Ministry of Love
sptz's Avatar
aktuelle lover:
http://www.lovdata.no/for/sf/kk/tk-19801023-8777-0.html
http://www.lovdata.no/all/hl-19921204-127.html
http://www.lovdata.no/for/sf/kk/tk-19810615-8629-0.html

så kan du lese selv og sumere det opp for de andre. Jeg eier nemmelig ikke et tv og har ingen planer om å eie det så jeg gidder ikke selv
Hvis alle slutter å betale lisensen vil jo NRK starte med reklamer for å tjene penger. Det holder med alle andre kanaler det er reklame på!

Jeg betaler ikke lisens, men gjør det gjerne hvis jeg må!
Hvis du tenker på TV2 nekter jeg å tro at det finnes kanaler som er mindre nazi enn dem. Jeg vil ikke miste NRK, for all del, men jeg mener at finansieringen burde vært innlangt i skattesystemet. Å kreve, overvåke, behandle, ettersøke, finansiere, sensuere og promotere burde vi alle betale for, gjennom innteks-skatten, dessuten ville det bli mer demokratisk hvis alle kunne stemme for programmer som sendtes. Tror ikke Eia vill gå arbeidsledig ved ett slikt system.
har ikke lest igjennom hele tråden (mange sider) men det du kan gjøre får å unngå lisensbetalinga er og ringe til nrk og si at den tv'en (som sikkert står i ditt navn) egentlig er din mor/far/slekt gennerelt og si at tv'en skal stå på det.
da slipper du og betale, og de betaler bare for den ene tv'en de har.
Hvorfor ikke bare skrive et brev til lisenskontoret og fortelle at tv'n er solgt og at man dermed ikke lenger har plikt til å betale lisensen. Fungerte for meg, har ikke hørt et kvekk fra NRK på 10 år.
Jeg syns det er så komisk å se alle som klager på at de aldri ser på nrk osv når vi ser på seertallene... Titt gjennom her og se om det ikke er NOEN programmer du faktisk liker her: http://www.nrk.no/tv/

Tror egentlig problemet til NRK går mer på image enn tilbud, de har fett tilbud (også for unge ja, prøv å sjekke hvor mange av de suverent morsomste folka vi har i underholdningsbransjen i norge som har starta karrieren i NRK, det er ikke få, og mange er der fremdeles), men de har fått et utrolig kjedelig og traust image, og dermed er det nærmest hipt å si at "jeg ser ALDRI på nrk"