Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  28 2828
Jeg og noen kamerater har planer om å sette opp et lan. Mye har godt i orden, men vi er litt redde for at vi har for lite strøm. Er det noen flinke mennesker på nff som vet sånn ca. hvor mye strøm en pc (med skjerm) bruker???
Læreren min sa på skolen idag at et maskin trekker rundt 60watt i timen, men han sa ikke om dte var med eller uten skjerm og jo wildere komponenter du har jo mer strøm trekker maskina.
tror det var ca 1,5/2 amp per pc
En 380 watt strømforsyning på full guffe tar max. 5 amp. En godskjerm tar max 120 watt. Så jeg tror 2-3 amp er ganske riktig.
er jo ikke normalt å bruke 380 watt strømforsyning på full guffe dah
Trådstarter
du har ikke noen forslag du da Elanzer, kom med andre tips, du som tydeligvis kan detta så godt...
eg sier ikke at eg kan dette godt, er ikke elektriker eller no sånt, men det som eg veit er at eg kjenner INGEN som har en strømforsyning på 380watt som bruker den MAX, grett nok den kan godt ta max 5 amp. på max, men er normalt ikke folk som gjør det, min pc tar litt over 250 watt tipper eg, måtte ha ny for en stund siden (hadde 230watt) men vi har en 10 amp sikring (halvgammelt hus) og vi har hatt 16stk maskiner med skjermer på den enne sikringen uten at sikringen gjekk, eneste gangene sikringen gjekk var om morgonen når alle skulle skru på skjermene på likt, da går det en del strøm





5. IKKE skriv SMS språk. Bruk komma og punktum det der hører hjemme. Ingen liker å lese en setning fem ganger for å forstå hva som egentlig står der. Dette klarer alle å gjennomføre. Prøv å holde det grammatiske nivået høyt, les gjerne gjennom posten din før du sender den inn. Vi vet at det er noe som heter dysleksi, og derfor ser vi også at ingen kommer med spydige poster om en skrivefeil.

6. Dialekt havner under forrige punkt
Vis hele sitatet...
Fra forumreglementet,

- admin
Har masse erfaring med å arangere lan og du kan rekne ca en amper pr node. (så lenge ikke alle sitter med jumbo anlegg..)
har lest på web at selv om en maskin trenger 300w psu for å boote, så vil den sjelden bruke mer enn 160-180w maks, men den trenger da overhead
Bruker å sette 8-10 stykker per 16A kurs jeg... I det usannsynlige tilfellet der du har 10A kurs med stikkontakter, så anbefaler jeg maks 5-7.
Ja jeg er fullstendig klar over at ingen kjører 380 watt konstant på maskina si hvis han ikke har 40000200 brennere som brenner samtidig da.
på lan så beregner vi 1,5 amp per pc... 2 i oppstartsfasen
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Oppstartsfasen dreger mye strøm (3-6A per maskin+skjerm) men vanlig drift av en vanlig pc uten "superhomsefjortisslysdioderogmongolydanlegg" drar ca 1-2A pr stk m/skjerm (Eldre skjermer drar mer strøm)
Oppstartsstrømmen er som kjent 5 - 7 ganger større enn driftsstrømmen, men dette er på motorer, ikke pcer. Så har vel ikke så mye og si, men det gir jo en liten pekepinn.
det er omtrent det samme på pcer...
DiSaPPoInTeD HoRsE
Cappy's Avatar
Tror du kan ta det med ro. Personlig har jeg holdt LAN på et gammelt stabbur. Klarte å presse inn 15datamaskiner og en prosjektor fordelt på fire stikkontakter. Riktig nok et moderne strøm anlegg der
OMFGROFL ? Måler du strøm i antall stikkkontakter ?
tnt
Mr Robbie Williams
tnt's Avatar
mitt spørsmål er ca hvor mange kwh en pc bruker i "standby"? dvs, når den står på om natten uten at den blir brukt..
Jeg har ingen spesiell utdannelse i Elekto dog i Elektronikk, derifra husker jeg såvidt at P(Watt)=I(Strøm)*U(Spenning) ergo en idle pc uten skjerm trekker vel 200W ca dog hvordan du regner dette over til KWH (kilowatttimer) aner jeg ikke
Formelen for effekt er P = U * I

Hvor P = Effekt, U = Spenning og I = strøm.

Så hvis du regner med at hver bruker skal ha 250w (som er mer enn nok), så blir det:

I = P / U = 230 / 230 = 1.

Så jeg vil si at 1 amper skal være nok.
Opprinnelig postet av tnt
mitt spørsmål er ca hvor mange kwh en pc bruker i "standby"? dvs, når den står på om natten uten at den blir brukt..
Vis hele sitatet...
Hvis vi er enige om at en stillestående pc bruker 200w blir jo dette 0,2 kwh.

(En KW=kilowatt=1000 watt. 200 watt=0,2kw.)

Tror ikke jeg er helt på jordet her.
Dontomaso : jeg aner ikke om kw og kwTIMER er det samme da
Opprinnelig postet av AtXbYeA
Dontomaso : jeg aner ikke om kw og kwTIMER er det samme da
Vis hele sitatet...
OK. Hvis en ting (en ovn eller et kjøleskap) bruker 1000 watt, betyr det at i løpet av i time bruker den 1kwh (kilowatt pr time.)

Kilowatt-timer er bare en betegnelse på hvor mye en ting bruker pr. time. Og så blir det så mye enklere å regne ut hvor mye det koster å holde en pc i live. Hvis en kwh koster 1 krone (for å gjøre det enkelt), og en pc bruker 200w blir dette: 200w = 0,2kwh = 20 øre i timen. Nå forstår du det kanskje.
Opprinnelig postet av DonTomaso
Hvis vi er enige om at en stillestående pc bruker 200w blir jo dette 0,2 kwh.

(En KW=kilowatt=1000 watt. 200 watt=0,2kw.)

Tror ikke jeg er helt på jordet her.
Vis hele sitatet...
Kwh er kilowattimer. Det er et mål på energi, ikke effekt.

Jeg tror 1 ampere er ganske riktig. 250W / 230 V blir litt over 1 ampere, og den bruker nok ikke konstant 250W heller.

Hvis noen her har et multimeter så kan jo dette rett og slett testes ut.
blir vel litt problematisk å måle strømmen, når den kan kun måles ved å koble multimeteret i serie
Opprinnelig postet av Geddi
blir vel litt problematisk å måle strømmen, når den kan kun måles ved å koble multimeteret i serie
Vis hele sitatet...
Med litt kreativitet så skal vel det være mulig (;
har ikke lest alle postene her nå,men jeg har hatt lan.da har vi vært på rundt en 6 stk.
nede i kjellern her så er det ikke så jævli mange stikkkontakter.men det gikk helt fint det vertfall
OMFGROFL

Hvorfor måler folk strøm i antall stikkkontakter %#"%

Her må NRK sende mer undervisnings programmer
Opprinnelig postet av Geddi
blir vel litt problematisk å måle strømmen, når den kan kun måles ved å koble multimeteret i serie
Vis hele sitatet...
Går fint med tangamperemeter.