Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  25 3982
Halla Freaks!

jeg spiller el-gitar men er ikke så veldig flink :P
jeg liker metal og jeg vil lære noen teknikker så jeg kan lære å spille litt raskere.

dere kan også komme opp med sanger, hvis dere vil
men helst MetalCore
IKKE Thrash-metal, Death-metal osv
Å øve! Rett og slett! Forskjellige skalaer kan også være god trening. Å prøve å spille flere etter hverandre, fortere og fortere og så videre! Lykke til
Sjekk ut Parkway Drive om du vil lære deg å spille heeeeftig metalcore!
øve, øve og øve. Er det eneste som virkelig funker.

Noe som hjelper veldig er å spille forskjellige skalaer, spesielt blues-skalaer. Det hjalp i hvert fall meg en god del

Lykke til!
En teknikk er å ta for seg låter/soloer/etyder man egentlig ikke har teknikk til å klare, for så å øve dem inn i gradvis økende tempo til man klarer dem. Ofte morsommere og mer musikalsk øving enn skalaer etc, men kanskje mindre anvendelig i det store musikalske bildet.

En annen måte er å øve mer rendyrkede tekniske øvelser; skalaer, arpeggios etc. Bare å ta for seg en og en skala/arpeggio og øve den inn i alle tonearter, fra forskjellige posisjoner på halsen, i forskjellige mønstere etc.
▼ ... over en uke senere ... ▼
runking hjalp vist Daron Malakian (SOAD) vedlig når han øvde seg ifølge intervju
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Jeg spiller ikke gitar, men jeg ser for meg at det er en del felles ting mellom det og piano,
når det kommer til å spille fort. På piano øver man det inn sakte med tunge bevegelser,
så fingrene lærer å gå sin sti. Øver man hardere enn det skal spilles, går det fortere inn i muskelminnet.
Man må også ha små fingerbevegelser på piano, for når fingrene løftes mye bruker man tid og krefter.
Lyden er nede på strengene/i tangentene, ikke i lufta over

Noen som er godt teknisk trent og har lært gitarspill fra en høyt kompetent lærer,
som kan si meg om jeg er inne på noe, for det er litt interessant for meg som musiker

PS. Og aldri glem, det handler om å spille vakkert og ikke fort...
Om å røre, ikke imponere. Teknikk er kun et verktøy for å få til å uttrykke vanskelig og komplisert musikk.
Sist endret av Up; 18. april 2011 kl. 23:54.
Sitat av Up Vis innlegg
Jeg spiller ikke gitar, men jeg ser for meg at det er en del felles ting mellom det og piano,
når det kommer til å spille fort. På piano øver man det inn sakte med tunge bevegelser,
så fingrene lærer å gå sin sti. Øver man hardere enn det skal spilles, går det fortere inn i muskelminnet.
Man må også ha små fingerbevegelser på piano, for når fingrene løftes mye bruker man tid og krefter.
Lyden er nede på strengene/i tangentene, ikke i lufta over

Noen som er godt teknisk trent og har lært gitarspill fra en høyt kompetent lærer,
som kan si meg om jeg er inne på noe, for det er litt interessant for meg som musiker

PS. Og aldri glem, det handler om å spille vakkert og ikke fort...
Om å røre, ikke imponere. Teknikk er kun et verktøy for å få til å uttrykke vanskelig og komplisert musikk.
Vis hele sitatet...
Like god på piano som du er til å danse?

OT: Når du fikk din første PC så regner jeg med at du skrev forholdsvis sakte mot den hastigheten du har nå. Hvorfor det? Øvelse.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Sitat av Kalender Vis innlegg
Like god på piano som du er til å danse?
Vis hele sitatet...
Kanskje svaret vil vise seg om du følger med videre

Det med skrive på PC'n, er en god sammenligning,
hvis vi snakker om den beviste tilnærmingen til touch metoden.
Bare på PC har det ikke noe å si hvordan du trykker tastene.
På piano/gitar er dét en veldig vital sak når det kommer til klangen
Sitat av Up Vis innlegg
Det med skrive på PC'n, er en god sammenligning,
hvis vi snakker om den beviste tilnærmingen til touch metoden.
Bare på PC har det ikke noe å si hvordan du trykker tastene.
På piano/gitar er dét en veldig vital sak når det kommer til klangen
Vis hele sitatet...
Er delvis enig her. For å maksimere skrivehastigheten når du skriver på et tastatur så er du nødt til å lære deg hvor langt du skal trykke inn tastene når du skriver. Det gjelder å minimere denne avstanden for at man skal gå fortere over til neste tast.

Har selv en kamerat som var drøy på tastaturet, og spesielt FPS gaming og skriving. Han begynte å spille gitar, og var på høyde med mange som hadde spilt i 8-10 år når han hadde spilt i 1 år.
Sitat av Kalender Vis innlegg
Er delvis enig her. For å maksimere skrivehastigheten når du skriver på et tastatur så er du nødt til å lære deg hvor langt du skal trykke inn tastene når du skriver. Det gjelder å minimere denne avstanden for at man skal gå fortere over til neste tast.

Har selv en kamerat som var drøy på tastaturet, og spesielt FPS gaming og skriving. Han begynte å spille gitar, og var på høyde med mange som hadde spilt i 8-10 år når han hadde spilt i 1 år.
Vis hele sitatet...
Dette kalles talent. Han ble neppe god på gitar fordi han var så god i CS...
Sitat av MB300Diesel Vis innlegg
Dette kalles talent. Han ble neppe god på gitar fordi han var så god i CS...
Vis hele sitatet...
CoD riktignok. :P
Men serr, jeg mener at han var utrolig koordinert og rask når det kom til skriving på et tastatur at det ble et stort pluss når han begynte med gitar.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Sitat av Kalender Vis innlegg
Er delvis enig her. For å maksimere skrivehastigheten når du skriver på et tastatur så er du nødt til å lære deg hvor langt du skal trykke inn tastene når du skriver. Det gjelder å minimere denne avstanden for at man skal gå fortere over til neste tast.
Vis hele sitatet...
Det jeg mener er at på klaveret så har anslaget mye og si for kvaliteten av tonen,
og det kommer an på hvordan klang du skal ha.
Jeg snakker musikalsk kvalitet. Og ha dette samtidig som det går peise fort,
er utfordringen. På tastaturet er det bare å trykke tasten mye nok inn,
og bokstaven kommer, og du slipper tenke over om bokstaven ikke ble fyldig nok blant de andre bokstavene osv.
Er ganske innviklet
Sist endret av Up; 20. april 2011 kl. 00:35.
Sitat av Up Vis innlegg
Det jeg mener er at på klaveret så har anslaget mye og si for kvaliteten av tonen,
)
Vis hele sitatet...
Altså på samme måte som hvor hardt man blåser i en fløyte?
Repetisjon, repetisjon og repetisjon. Metalcore prøver som vanlig å skille seg ut med tunge breakdowns og speed riffs med en harmonisk melodi. Ønsker du å bli raskere må du øve høyre og venstre hånd teknikk synkronisert. Det mange gjør feil er å kjøre på med høyrehånd (plekter) å bli sykt rask der. Husk: Venstrearmen må ha samarbeid med høyrehånden.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Sitat av Kalender Vis innlegg
Altså på samme måte som hvor hardt man blåser i en fløyte?
Vis hele sitatet...
Da jeg ikke kan fløyteteknikk i dybden så er det vanskelig å si for meg, men jeg tviler.
Det er ikke bare hvor fort du setter ned tangenten.
Det er også om du tar noten opp eller ned, og hvor mye av bevegelsen som er basert på at du bruker vekten av armen.
Hvordan du demper med fingrene, etc. Det er så innviklet det der,
at det er nesten umulig å forklare alt i dybden for folk som ikke er pianister/spiller piano på høyere nivå selv.
Sist endret av Up; 20. april 2011 kl. 01:03.
Sitat av Up Vis innlegg

PS. Og aldri glem, det handler om å spille vakkert og ikke fort...
Om å røre, ikke imponere. Teknikk er kun et verktøy for å få til å uttrykke vanskelig og komplisert musikk.
Vis hele sitatet...
Helt sant det du sier i det fysiske med små bevegelser for å røre strengen mer enn lufta. Er hvertfal helt enig : ) Men når man spiller metal må man ofte spille veldig fort for å få det vakkert

Sweeping er også en fin teknikk du kan få mye fet utav. Ligger masse tutorials på youtube men er det det du starter med tar det litt tid å få til
Hammer on, og pulloff som du somregel leser som "h" og "p" vil hjelpe veldig og er lett å få til. med en gang den teknikken sitter spiller du plutselig dobbelt så fort +
Det å bare slå fort på strengene hvis det er der du føler deg treg vil komme seg etterhvert som du øver, bedre å lese tabs + spille enn å runke.
Ingen dum idè å lære seg å spille fort. Drar damer og de ser fort du er god med fingra om du spiller fort
Rydenlicious
RydEN's Avatar
lamb of god er alltid en god begynnelse. du kan begynne med laid to rest, den er ikke så vanskelig
Det viktigste er å øve litt hver dag. Prøv å spill så rent som mulig hele tiden. Sett heller ned tempo hvis det begynner å høres sloppy ut.
Anbefaler et tabulatur program som heter Guitar-Pro. Utrolig bra for å øve inn sanger og skaler du har lyst å lære.
En ting jeg har opplevd i min amatørkarriere som hybelgitarist er i alle fall at om jeg øver på en sang en hel dag og føler jeg ikke kommer noen vei og at det høres like dårlig ut - så blir det magisk bedre når jeg tar opp gitaren igjen neste dag! Tror det har mye med muskulær hukommelse osv å gjøre. Øve øve øve
-Jeg har spilt i syv år, og har fått litt erfaring:
Ikke tenk; nå skal jeg spille fort. det er rett og slett ikke sånn det virker. Gjør sånn som mange sier og lær deg ting sakte.

http://www.youtube.com/watch?v=F0ylmUzNSPA
-Her er en ting som høres vill ut, men hvis du tar det sakte er det brått ikke så vanskelig. Det som har
hjulpet meg mest er å finne en sang, lære den uten at, og spille det igjen og igjen. Ta det sakte først,
så speeder du opp etterhvert som sakene sitter bedre og bedre i fingrene. Konsentrer deg om å få hver note til å klinge og ikke minst vær nøyaktig på timingen.
Et godt tips er å laste ned guitar pro + store filer med tusenvis av tabs. Her får du all musikk i verden tabbet med god kvalitet.
http://thepiratebay.org/torrent/6130...en(Registered)

-"If something doesen't sound good, then it's not worth playing"
Slash fra Guns N' Roses har aldri øvd på å spille skalaer eller bestemte øvelser som er kjedelig å spille. Istedet har han han spilt tilfeldige ting som høres bra ut i hans hode og spilt det igjen og igjen. Det er slik du finner ut hva slags musikk du faktisk liker, og hvordan du vil at musikk skal være.
-Du må ikke spille hvis du ikke synes det høres bra ut.
-Ikke øv en time hver dag hvis du ikke har lyst.
-Ha alltid gitaren lett tilgjengelig, så du lett kan ta den opp hvis du får lyst til å spille.
-Se og lær av andre gitarister.

Det vanskeligste i starten var for min del å finne låter man vil spille, så her kan jeg hjelpe deg igang:
http://www.youtube.com/watch?v=QjA5faZF1A8 <-- som sagt: TA DET SAKTE!
http://www.youtube.com/watch?v=jXr-t...el_video_title <--- SAKTE
http://www.youtube.com/watch?v=eK0rvReE-4c <--- låter fett og ikke veldig vanskelig.
Nå vet jeg naturligvis ikke hvilket nivå du er på, men håper det er god inspirasjon og hjelp uansett.
Sist endret av surf's up; 25. april 2011 kl. 13:43.
Rage against the machine - Killing in the name of er en fin sang som ikke er så vanskelig
Men nå vet jeg jo heller ikke hvor god du er akkurat nå.

Laid to the rest er også en fin sang å øve seg på
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Sitat av Masclet Vis innlegg
Ingen dum idè å lære seg å spille fort. Drar damer og de ser fort du er god med fingra om du spiller fort
Vis hele sitatet...
Om man spiller for å dra damer, kommer man aldri til å bli en skikkelig kunstner...
En ting er å begynne å spille, så sier dama "wow!", men det har 10 ganger mere effekt om du begynner å spille og dama er musestille i 10 minutter helt til du er ferdig og først da sier "wow!".
Det handler om å røre, ikke imponere. Blir de rørt, blir de imponert uansett.

When you fart from your heart, it is the true definition of art - Up
Sist endret av Up; 25. april 2011 kl. 14:33.
lær deg å synge i tilleg, så er du i mål før du vet det selv... i can prove!
Da jeg oppdaget en gitarist hvis navn er Paul Gilbert ble jeg både inspirert til å spille mer, samt lærte kjapt nye teknikker for å spille fort. Bla; sweeping, arpeggio, alternate picking, streng-skipping, samt det å spille låter i alternative stemmemoduser utenom E. I mine øyne er det han som har de beste ferdighetene og opplæringsvideoene gratis tilgjengelig ta en titt: http://www.youtube.com/results?searc...t+lessons&aq=f
Sikkerhet/Utvikling
CodeBarbarian's Avatar
Jeg vet ikke helt hvilket nivå du er på, men hvis du har spillt en stund og har lyst å øke hastigheten et par trinn så anbefaler jeg deg DENNE Hvis du synes det blir for mye, så tar du og begynner på part basics 1 og jobber deg oppover.
Det er mange fine guider og tips på ultimate-guitar.com. Men hvis du har lyst å bli bedre å spille gitar, så anbefaler jeg deg å få feeling istedenfor fart.

Kansje du synes det er tøffere å spille fort, men etter erfaring så er det mye finere hvis du har skikkelig god feeling! Jo bedre feeling du har når du spiller, jo finere er låtene du spiller. Lær deg teknikk. Og øv, øv og øv. Desto mere du øver jo bedre blir du. Aldri begynne på noe som ikke du klarer å mestre.
Ta alt i ditt tempo, og aldri glem å få feelingen