Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 1563
Hei

Dette er antagelig et gjengangerspørsmål, men hvordan går man frem hvis man vil lære å lage hjemmesider?

Jeg har sett litt rundt på nettet, men det virker som at dette er en jungel av programvarer, programmeringsspråk og teknikker, uten at det legges spesiell vekt på grunnleggende teknikker (dersom det finnes noen).
Nettsider består av filer kalt HTML filer.

For å lage en nettside/hjemmeside så må du lære deg HTML. Da vil jeg anbefale at du låner deg en god bok på nærmeste biblotek ("for dummies" serien er bra for nybegynnere), ellers kan det være en god idé å lese gjennom w3schools om HTML.

Når du kan HTML så må du lære deg CSS. CSS er språket som brukes for å gi nettsider en "style". Med CSS bestemmer du alt hvordan nettsiden skal se ut, alt fra farger og størrelser til skrifttyper.

Om du ønsker å ta det enda lengre kan du lære deg et server-side programmeringspråk (f.eks. php, asp eller ruby). Men det er langt inn i fremtiden og ikke noe du begynner med.

Javascript kan også være praktisk å kunne (i allefall litt basic), men absolutt ikke nødvendig. Begynn i allefall med HTML og CSS, så ser du om noen måneder hvor veien går videre

Sider som er verd å sjekke ut:

W3schools: HTML (XHTML) og CSS.

Nettuts+

Ellers er det bare å ta google fatt :P
og som sagt, en god bok er alltid annbefalt!
Sist endret av d-_-b; 9. januar 2011 kl. 14:38.
LTd
Trådstarter
Sitat av d-_-b Vis innlegg
Nettsider består av filer kalt HTML filer.

For å lage en nettside/hjemmeside så må du lære deg HTML. Da vil jeg anbefale at du låner deg en god bok på nærmeste biblotek ("for dummies" serien er bra for nybegynnere), ellers kan det være en god idé å lese gjennom w3schools om HTML.

Når du kan HTML så må du lære deg CSS. CSS er språket som brukes for å gi nettsider en "style". Med CSS bestemmer du alt hvordan nettsiden skal se ut, alt fra farger og størrelser til skrifttyper.

Om du ønsker å ta det enda lengre kan du lære deg et server-side programmeringspråk (f.eks. php, asp eller ruby). Men det er langt inn i fremtiden og ikke noe du begynner med.

Javascript kan også være praktisk å kunne (i allefall litt basic), men absolutt ikke nødvendig. Begynn i allefall med HTML og CSS, så ser du om noen måneder hvor veien går videre

Sider som er verd å sjekke ut:

W3schools: HTML (XHTML) og CSS.

Nettuts+

Ellers er det bare å ta google fatt :P
og som sagt, en god bok er alltid annbefalt!
Vis hele sitatet...
Kan denne f.eks være bra?

http://www.bookdepository.co.uk/book...ne-For-Dummies
Ser bra ut den ja!
LTd
Trådstarter
Sitat av d-_-b Vis innlegg
Ser bra ut den ja!
Vis hele sitatet...
Okay, da er den vel i posten om ikke lang tid

Hvor lang tid tar det ca før man blir fortrolig med webdesign, hvor er de største utfordringene osv? Veldig individuelt spørsmål, kanskje.
En genial bok for nybegynnere:

http://www.linbai.info/computers-it/...css-xhtml.html

Denne er lagt opp på en oversiktlig og bra måte, med oppgaver og tips. En lærer css, xhtml og html
mhm, den har vi som bok på skolen. Veldig smart av dem å kjøpe flere klasse sett med den boken når vi bare brukte 2 - 3 uker med 8timer. Med den, selv så fikk jeg ikke så veldig stort utbyte av den siden jeg kunne en del fra før etter å selv ha lest meg til det på w3school som jeg personlig liker best. Men nyting oppfrisking var den

Og om du skulle kjøpe den boken så kan du gå til hjemme siden dems:
http://headfirstlabs.com/books/hfhtml/
der vil du finne blant annet bilder og slikt for å kunne lage eksemple i boken slik dem ser ut i boken :P
Sist endret av Shudo; 10. januar 2011 kl. 08:38.
Sitat av LTd Vis innlegg
Okay, da er den vel i posten om ikke lang tid

Hvor lang tid tar det ca før man blir fortrolig med webdesign, hvor er de største utfordringene osv? Veldig individuelt spørsmål, kanskje.
Vis hele sitatet...
Jeg underviste dette på VG en stund, og det er utrulig varierende hvor fort folk "tar" html og css. Noen tar konseptet med koder veldig fort, noen knapt i det hele tatt. Det virka nesten tilfeldig hvem som fikk det til og ikke.

Flere av elevene mine kom opp til "lager gode nok nettsider til å kunne tjene noen hundrelapper fra småbedrifter for nettsidene de laget"-nivået, men ingen høyere enn det iløpet av et år heller (som vi også gjorde masse annet på, men disse var de som satt og knotet med det på fritiden fordi de likte det).

Alt bunner egentlig ut i om du synes det er gøy eller ikke, og hvor selvdreven du er. Det siste opplevde jeg iallefall som største problemet, elevene mine var iallefall mer eller mindre sjokkert når de måtte bruke google selv for å finne ut av ting (særlig når jeg lente meg demonstrativt tilbake og sippa på kaffen min imens jeg svarte).
Verdt å se på CSS-Tricks. Her blir det hele vist sakte på film, mens det hele blir kommentert. Sammen med w3school er dette det beste jeg har vært borte i. Lykke til!
Sitat av fxxked Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Kanskje litt massivt å begynne der? :P
Men absolutt verd å ta turen innom å lese en del.

Og denne her er vel mer relevant:

http://www.w3.org/1999/xhtml/
Sist endret av d-_-b; 10. januar 2011 kl. 15:08.
Jeg tror kanskje det beste er å begynne med en offline browser for å laste ned sider man liker og kompozer, screem, eller Dreamveawer og gjøre de endringene man ønsker. Og lære på den måten.
Sist endret av fxxked; 10. januar 2011 kl. 15:55.
Sitat av fxxked Vis innlegg
Jeg tror kanskje det beste er å begynne med en offline browser for å laste ned sider man liker og kompozer, screem, eller Dreamveawer og gjøre de endringene man ønsker. Og lære på den måten.
Vis hele sitatet...
Jeg må beklage å si at det syns jeg ærlig talt er en meget dårlig idé. På den måten må man gjette seg til hva de forskjellige elementene betyr, hvordan ting henger sammen, og hva som er god kode praksis. I tillegg kan siden være komprimert slik at alle linjeskift og tabs er fjernet. Siden kan inneholde flere hundre linjer, og de er ikke heller skrevet et beste kode praksis. Det er på ingen måte pedagogisk forsvarlig, ei heller en effektiv måte å lære på.

Med en god bok så lærer han hvordan det grunnlegende fungerer. Han lærer god kodepraksis. Han kan få mer avanserte eksempel forklart på et nivå tilpasset han kunnskapsnivå. Og så videre. En god bok vil være lagt opp til å ta deg fra å ikke vite noen ting til å kunne alt du trenger.

Når han har gjort alt dette. Først da kan han heller se litt på kildekoden til enkelte nettsider (f.eks. facebook). Bla litt opp og ned i koden, og konkludere med at det var en meget dårlig idé og at det ikke hjelper ham over hode.

EDIT

Leste over det du sa. Og tolket det på ny.
Og jeg vil bare si; nei og atter nei.
WYSIWYG editorer er ett absolutt nei.
Man lærer ingenting av slikt og det er komplett "waste of time".

Edit (igjen)
Beklager for å skrive så mye om ditt utsagn. Du mente det antagelig ironisk. Jeg burde ha sett såpass.
Sist endret av d-_-b; 10. januar 2011 kl. 21:14.