Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 9260
God morgen folkens!

Jeg husker alltid før at når jula nærmet seg, så var det så kjempegøy med alle filmene på tv, juledekorasjoner, og jeg var i skikkelig julestemning og koste meg skikkelig!

Men de siste 2-3 årene, så har det vært helt tamt, det føles ut som "vanlige" dager. Dette er noe som irriterer meg, for det var så koselig å sette seg ned med klassiske spill / filmer i juleferien (som ikke har startet enda though), men en spesiell følelse...

Så, hva kan man gjøre for å få skikkelig julestemning?
Julen på generell basis har blitt ødelagt fordi folk fokuserer mer på julegavene enn stemningen. De fleste ser frem til julaften på grunn av de overprisede gavene, enn å faktisk innta de saftige, deilige og ferske måltidene og legge mer vekt på en finere jul.
Sist endret av Neutralizer; 19. desember 2010 kl. 10:44.
Jeg føler med deg TS. Før føltes det som om desember var uendelig lang, og spenningfull, men i de siste par-tre årene har desember vært helt lik andre måneder.

Noe annet er julestemning, som det er mangel på her og.Jeg er ikke sikker på hvorfor, men for å slenge en påstand ut i ville luften: Jeg tror at det blitt så mye mas rundt alt og alle, sånn at ikke jula er like avslappende og koselig som den burde være.
  • Pepperkakebaking med familien
  • Spillkveld med venner + mandariner, julemarsipan og klassisk julemusikk
  • Kongerøkelse fra apoteket
  • Gjøre en god gjerning
  • Kjøpe juletre
  • Pynte juletre
  • Gå ute på kvelden og se på grantrær dekket med lys
  • Dra på skøyter med noen gode vennerute i skogen og pynte opp med lysfakler
  • Lage en hjemmelaget gave (strikket, bakt, annet håndverk)
Da jeg passert 20, har jule vært "meningsløs". Kanskje i sammenheng med at jeg jobba i butikk, og når man begynner å planlegge julesjokolade-innkjøp i juli, så sier det hvor kommersiell jula har blitt. Jeg jobber ikke butikk lenger, men distribusjon/lager til en stor kjede og det tar jo helt av, både i mengde varer ut, og når jeg levrer i butikk er det "panikk-tilstander" på kjøpesentrene.

Det er jo bare styr og tjas. Alle går bananas, shopper for harde livet, dytter i seg alt mulig av "søppel" "man må jo kose seg i jula", men når jula varer fra medio november (om ikke før), så er det for drøyt.

Hva gaver angår, har jeg (som nevnt tidl) gitt opp. Jeg ønsker meg ingen ting, og i vår familie, har vi gaver mellom voksne (jeg er 27 og har 3 eldre søsken), på et minimalt nivå. Vi holder oss til barna (jeg er onkel til 7 stk), men selv der går det for langt. Jeg og en bror pleier å spleise på en stor/fin ting til hver barn, eventuelt slå sammen søsken. Men med mange barn, og mange tanter/onkler/besteforeldre så ser man jo nesten ikke juletreet, og barna får jo kanpt noe oversikt over hvem som gir hva, og tingene drukner i alt de har fra før.

Jule er for komers. Alt skal handle om ha handle mest og bruke mest, spise mest.

Julaften med god mat og hyggelig familie er veldig kos, men man blir på en måte psykisk sliten når julaften kommer.

Så svar på tråden. Jeg klarer ikke å komme i stemning når man blir proppa med mas i en drøy mnd før det "egentlig skal skje"
Grunnen til at jeg mangler julestemning tror jeg er fordi man kan finne julebrus og julemarsipan i butikkhyllene allerede i oktober. Det skulle ikke vært lov med juletilbud og slikt før desember ;P
Jeg får ikke julestemning før jeg reiser hjem til foreldrene mine et par dager før julaften og pynter treet med mamma.
IT-Konsulent
Bruskork1's Avatar
Trådstarter
Husker hvor morsomt det var å sette seg foran TVen med juledekorasjoner o.l rundt seg, når Home Alone, Gremlings og sånt gikk på tv.. Må prøve å få til det i år også! Huff..
Jeg finner julestemingen når jeg er på besøk hos folk som har lagt sin flid i gjøre huset/leiligheten om til ett lite jule utstilling.

Eller så kommer jeg i stemning når jeg og fruen går tur om kvelden, det snør litt og ser rundt om i husene at folk baker, pynter juletre. For så komme hjem og finne meg en kom kakao med krem på toppen.
Får ikke særlig julestemning selv før den 27, da har jeg bursdag, og tanter og onkler fra mors side kommer på kaffe og kake. Ja jeg er 19, men bursdagen min er jul for meg, julaften er bare stress og mas, mens på bursdagen min er alt rolig...
Dette har spesielt gjeldt de siste to årene...

Jonnis
Det som ødelegger for meg er teknologien. Når jeg våkner på julaften så kan man bare sette deg på datan og gjøre det man "ellers gjør". Det er ikke som før der man spretta opp av senga for å sjekke julestrømpa og kose seg forran tven med det man hadde fått. Forøvrig hadde jeg veldig god julestemning i fjor. Jeg hadde vært borte hjemmefra i 3 mnder og hadde hjemlengsel, ja, da var det jævlig bra å komme hjem til jul!
Sist endret av mo3; 19. desember 2010 kl. 15:26.
Det som ødelegger julestemingen min, er når jeg stadig hører folk sutre over at de ikke har julestemning.
Fikk max julestemning av å stå opp til "Julemorgen" som gikk på nrk1 for mange år siden. Ellers, er pynten veldig viktig og julefilmene som går på TV. Tror man kan få litt mer julestemning av å gå i gatene hvor alt er pyntet..
Oh Lordy Lord
Taake's Avatar
Sitat av Neutralizer Vis innlegg
Julen på generell basis har blitt ødelagt fordi folk fokuserer mer på julegavene enn stemningen. De fleste ser frem til julaften på grunn av de overprisede gavene, enn å faktisk innta de saftige, deilige og ferske måltidene og legge mer vekt på en finere jul.
Vis hele sitatet...
Mnja, sånn tenker vi kanskje nå - men julestemningen var i hvertfall svært mye større hos meg som barn når jeg gledet meg til alle de flotte gavene jeg skulle få, framfor nå hvor jeg gleder meg mest til maten. Jeg ville heller vrenge på det å si at julestemningen forsvinner mer og mer jo mindre du gleder deg til det du skal få!

Lytt til litt julemusikk, du. For eksempel Grandma Got Run Over by a Raindeer, og Et Barn er Dødt i Betlehem (unnskyld)!
Når jeg fant ut at julenissen var rent oppspinn, ble det aldri noe jul igjen. :/
Sist endret av eskil2k; 19. desember 2010 kl. 15:56.