Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  78 12464
Sitat av KingJay Vis innlegg
Jeg skjønner ikke hva som er så vanskelig eller filosofisk med dette her? En farge er en farge. I norge heter det blått, mens i USA heter det blue. Vi vil begge to se de samme fargene, men hvis moren din har lært deg at blått er grønt, da sier du feil navn MEN vi ser fortsatt samme tingen.. Har jeg gått glipp av noe?
Vis hele sitatet...
Men ser vi sammen fargen "inne i hodet" er spørsmålet her (hvis ikke jeg har forstått feil da? ) Fra lyset reflekteres/absorberes på en gitt ting, bearbeider kanskje øynene og hjernene våre det som blir reflektert/absorbert forskjellig.
Greia er at hvis man blander to farger med lys, så får man en ny farge, men du kan få en annen farge hvis du blander de samme fargene i maling. Hvis en kompis skulle sagt at fargen var grønn som vi fikk, men at du så rødt istedet ville teorien din vært sann, men hittil har jeg aldri opplevd dette.

Ganske interessant teori, tenkte på det selv en dag og kom fram til svaret over xD
▼ ... over en uke senere ... ▼
Har sjølv vore inne på denne tanken før. For alle er jo ulike, men eg tipper at hjernen og dei kroppslege funksjonane og faktorane er like nok til at vi ser meir eller mindre ganske likt, alle mennesker. Men hadde vi sett heilt forskjellige fargekombinasjonar hadde det vore vanskelig å avslørt, ettersom det eg gjerne ser som er rødt, kunne ha vore den kalde blåfargen i eit anna auge.

Men eg velger ikkje å tru at det er såleis, men det er uansett ein artig tanke

Første innlegg på freakerforumet
HVis vi så forskjelige farger så hadde malingsbutikkene sliti kraftig med salget av maling
Har også tenkt på dette mange ganger, det er jo derfor mange fargeblinde ikke vet at de er fargeblinde! tror jeg
Sitat av Srbija Vis innlegg
HVis vi så forskjelige farger så hadde malingsbutikkene sliti kraftig med salget av maling
Vis hele sitatet...
Ikkje viss alle hadde hatt ulike oppfatning av fargene, for ein hadde jo uansett blitt miljølært fra ein var liten av hvilke fargar som hadde vore den og den fargen.
Greia er: kanskje det du ser som grønt er den samme fargen som er ser som rødt. Ingen ville visst det, "or so it seems".

Sitat av tissemannX Vis innlegg
Har også tenkt på dette mange ganger, det er jo derfor mange fargeblinde ikke vet at de er fargeblinde! tror jeg
Vis hele sitatet...
det blir vel noko anna? Det går vel på kor mange nyanser auge klarer å ta opp (elns), og det kan ein jo teste folk på i ulike fargeblindstester. Dette går vel meir ut på om alle har ulike oppfatninger av fargene
Synlig lys (farger) har en bølgelengde på mellom 380 - 750 nanometer (ca). (Se her for fargene. Men om vi ser NØAYKTIG samme farge ved samme bølgelengde vet jeg ikke. Jeg velger å tro at vi gjør det. Det at man ser en farge som noe annet kan ha noe med vinkelen, lufttettheten, luftfuktighet og w/e som kan spille inn på bølgelengde/frekvensen.
Sitat av IpN Vis innlegg
Jeg lurer på om det finnes en HELT ny farge fjernt fjernt borte i verdensrommet.. Ikke en ny versjon av blå, grønn osv. men en helt ny grunnfarge.. Kanskje ikke mennesket hadde klart å oppfatte det, har hørt at enkelte fisker (tror jeg det var) kan se noen farger mennesker ikke kan.
Vis hele sitatet...
Psykedelia...
Igjen så nevner jeg at synlig lys, som mennesket klarer å registrere har en bølgelengde på mellom 380 - 750 nanometer (ca). Ultraviolett og Infrarødt ligger utenfor det vi kaller for synlig lys. Du har kanskje spilt et spill når du har på deg infrarød kikkert? Infrarødt er noe vi kaller for varmestråling. http://no.wikipedia.org/wiki/Infrarød_stråling

Og når man snakker om andre farger, vel, det kan jo hende at radiobølger har en farge, at mikrobølger har en farge osv, men vi mennesker ser ikke de fargene! Kanskje noen andre dyr har denne evnen, men vi vil jo aldri få vite hvilke farger de ser, siden vi ikke kan se de fargene på samme måte
Sitat av Haagiboy Vis innlegg
Igjen så nevner jeg at synlig lys, som mennesket klarer å registrere har en bølgelengde på mellom 380 - 750 nanometer (ca). Ultraviolett og Infrarødt ligger utenfor det vi kaller for synlig lys. Du har kanskje spilt et spill når du har på deg infrarød kikkert? Infrarødt er noe vi kaller for varmestråling. http://no.wikipedia.org/wiki/Infrarød_stråling

Og når man snakker om andre farger, vel, det kan jo hende at radiobølger har en farge, at mikrobølger har en farge osv, men vi mennesker ser ikke de fargene! Kanskje noen andre dyr har denne evnen, men vi vil jo aldri få vite hvilke farger de ser, siden vi ikke kan se de fargene på samme måte
Vis hele sitatet...
Men husk at alle "fargene" vi ser er en reaksjon på disse bølgelengdene. Etter å ha motatt de forskjellige signalene har hjernen selv "malt" et bilde av omgivelsene. Det hele er en veldig nøyaktig modifisert hallusinasjon. Derfor er det jo trolig at det finnes subjektive oppfattelser av de forskjellige bølgelengdene.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Jeg har tenkt på noe lignende. Forestill deg at det kommer "utenomjordiske" på besøk, hva om de ser fargene vi "skaper" her på en helt annerledes måte? Ta for eksempel malingen på husene, grønn er grønn for oss, men hva er det for andre? Vi kan jo ikke være sikre på at grønn er grønn for alle (om det finnes utenomjordiske skapninger). Tenk om det er noe helt annet sykt for disse "andre".

(Ja, litt kludrete forklart)
Hero of Time
bronze's Avatar
Sitat av ivar669 Vis innlegg
Jeg har tenkt på noe lignende. Forestill deg at det kommer "utenomjordiske" på besøk, hva om de ser fargene vi "skaper" her på en helt annerledes måte? Ta for eksempel malingen på husene, grønn er grønn for oss, men hva er det for andre? Vi kan jo ikke være sikre på at grønn er grønn for alle (om det finnes utenomjordiske skapninger). Tenk om det er noe helt annet sykt for disse "andre".

(Ja, litt kludrete forklart)
Vis hele sitatet...
Ja, dette er fullt mulig, og faktisk sannsynlig. Lys, og dermed farger, er bare elektromagnetisk stråling som vi har mye av på jorden. Hvordan vi ser det i bevisstheten "inni oss" er bare et resultat av hvordan lys stimulerer celler i øyet og hvordan hjernen tolker signalene fra øyet. Dyr har forskjellig syn og fargesyn enn oss. Utenomjordiske vil derfor svært trolig også ha dette. Om de har utviklet syn, slik som oss, kan det også hende de ikke ser vårt lys, men et helt område av bølgelengder av elektromagnetisk stråling.
FL Studio Guru
djxfade's Avatar
Vi kan faktisk aldri finne ut hvordan folk ser farger. Jeg kan se rødt, og i mitt hode er den rød slik jeg tenker rødt er. Men en annen person kan se rødt som noe min hjerne ville trodd var en helt annen farge.
Men siden den personen fortsatt vil forbinde sin tolkning av fargen som rødt, vil vi begge påstå at det er rødt.
Hero of Time
bronze's Avatar
Sitat av djxfade Vis innlegg
Vi kan faktisk aldri finne ut hvordan folk ser farger. Jeg kan se rødt, og i mitt hode er den rød slik jeg tenker rødt er. Men en annen person kan se rødt som noe min hjerne ville trodd var en helt annen farge.
Men siden den personen fortsatt vil forbinde sin tolkning av fargen som rødt, vil vi begge påstå at det er rødt.
Vis hele sitatet...
Aldri si aldri, selv om det ser sånn ut i dag.

La oss tenke oss det utrolige scenariet at man i fremtiden får så god peiling på hjernens oppbygning og funksjoner, at man kan transplantere synssenteret fra en annen person, kanskje i kombinasjon med øyet. Da burde det kanskje gå ann å merke forskjell? Det kan kanskje tenkes at fargeassosiasjonene lagres i synssenteret, og i så fall er man kanskje like langt.

Poenget var uansett at med tempoet forskningen har i dag, så er det ikke helt utenkelig at vi kan få til dette en gang, men veldig utenkelig i dag.
Sist endret av bronze; 15. januar 2011 kl. 01:36.
FL Studio Guru
djxfade's Avatar
Sitat av bronze Vis innlegg
Aldri si aldri, selv om det ser sånn ut i dag.

La oss tenke oss det utrolige scenariet at man i fremtiden får så god peiling på hjernens oppbygning og funksjoner, at man kan transplantere synssenteret fra en annen person, kanskje i kombinasjon med øyet. Da burde det kanskje gå ann å merke forskjell? Det kan kanskje tenkes at fargeassosiasjonene lagres i synssenteret, og i så fall er man kanskje like langt.

Poenget var uansett at med tempoet forskningen har i dag, så er det ikke helt utenkelig at vi kan få til dette en gang, men veldig utenkelig i dag.
Vis hele sitatet...
Joa, sant. Men pr. i dag, er ikke dette mulig
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Sitat av Mongotryne Vis innlegg
Masi : Fordi fargen bestemmes av hvor mye lys som absorberes/reflekteres.
Vis hele sitatet...
Nettopp. Om noen har et større inntak for lys en dag enn noen andre kan de oppfatte fargen annerledes.
Og om noen får samme mengde lys oppfattet kan jo hjerner reagere annerledes på dette og gi ørsmå forskjeller.
Tviler på ta vi ser så stor forksjell at vi ville merket det om vi "byttet øyner" med noen andre.
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Nei. Fargen på lys bestemmes av bølgelengden eller frekvensen, ikke intensiteten.
▼ ... over et år senere ... ▼
Tar opp denne gamle tråden med en enkel beskrivende video!
http://www.wimp.com/yourred/
Vel, alle har ikke lik persepsjon av farger. Altså, som vi vet, persepsjon går på vår ervervelse, tolkning, utvelgelse og organisering av sanseinformasjon. Farger er mer enn bare bølgelengder og frekvenser. For oss, og da mener jeg at det går på våre individuelle erfaringer, opplevelser og så videre. Ja, ja. Vi kan beskrive lys som elektromagnetisk stråling som treffer netthinnen og omdannes til impulser som hjernen tolker som f.eks. fargen grønn. Men? Hva med selve opplevelsen din av fargen grønn? Det er en quale (Qualia). Dette går på bevissthetsfilosofi, og er en del omdiskutert. Men personlig har jeg stor tro på det.

Hvordan føler du smerte? Hvordan opplever du å lukte på en løvetann? Ikke minst, hvordan er det å være? Thomas Nagel hevder at bevisstheten har en egen vesentlig karakter. Han antyder også at det subjektive aspektet av sinnet kan ikke noensinne kan bli tilstrekkelig regnskapsført etter objektive metoder. "How its it to be a bat?"

Ellers har man andre vitenskapelige forklaringer som fargeblindhet, øyesykdommer, Eller la oss gå på f.eks pupillen, som regulerer hvor mye lys som slipper inn i øyet. Ved sterk lys har man små pupiller som vil tilsi at lite slipper inn. Er de store slippes så mye lys som mulig inn. Det kan gå på synshemninger. Om synet og synssansen: http://www.nav.no/Forsiden/_attachme...ts=10d8d6cb7b8

Fra BBC Horizon: "Another experiment found that women who are made to feel more psychologically powerful and in control were more sensitive to spotting changes in colour illumination.

Overall it seemed that depending on the experience we bring with us, our perceptions of colour can vary from person to person."


Vite mer? http://www.bbc.co.uk/blogs/tv/2011/08/horizon.shtml. BBC Horizon har mye å by på. Last gjerne ned en episode eller et dusin.
Hadde denne diskusjonen med broren min for en tid tilbake. Min grønn kan godt være hans blå, og vi ville aldri ha visst forskjell. Jeg puttet frem som argument at det ikke ville hatt noen praktisk betydning hvilke farger vi oppfattet som hva, siden vi likevel fra fødselen av har lært igjennom miljøet hvilke farger som heter hva, og kan derfor kommunisere med hverandre.

Lys i seg selv er jo bare frekvenser på det elektromagnetiske spekteret. Øyet oppfatter disse frekvensene, og tolker signalet i hjernen som farger, hva nå enn det er for noe. Sånn sett er farger kun subjektivt, og trenger ikke bety at farger nødvendigvis må være like for forskjellige mennesker.

Men broren min puttet frem et ganske interessant motargument. Forskjellige farger vekker forskjellige følelser. Vi beskriver farger som varme og kalde, og enkelte farger kan få oss til å føle oss rolige, mens andre farger har motsatt effekt. Hvilke følelser en farge vekker later til å være noenlunde universalt hos alle mennesker, som da han mente at støtter opp det at alle mennesker oppfatter farger stort sett likt.

Men etter å ha tenkt litt mer på dette, så ble jeg usikker igjen. Vi har jo utviklet oss i naturen, hvor bestemt planter, vann, himmel, sol og giftsopp har reflektert visse bølgelengder, som representerer egenskaper hos disse objektene, og dermed vil det vel være en evolusjonær fordel av at enkelte bølgelengder kan vekke følelser hos oss, uavhengig av hvilken farge hjernen oppfatter denne bølgelengden som. På den andre siden er veldig mange dyr fargeblinde, så det later ikke til å være så utrolig viktig.

Konklusjonen min ble at det er et interessant spørsmål som jeg aldri tror jeg kommer til å få svar på.
Sist endret av Detectable; 1. mars 2013 kl. 12:23.
Sitat av Lucy In The Sky Vis innlegg
Vel, alle har ikke lik persepsjon av farger. Altså, som vi vet, persepsjon går på vår ervervelse, tolkning, utvelgelse og organisering av sanseinformasjon. Farger er mer enn bare bølgelengder og frekvenser. For oss, og da mener jeg at det går på våre individuelle erfaringer, opplevelser og så videre. Ja, ja. Vi kan beskrive lys som elektromagnetisk stråling som treffer netthinnen og omdannes til impulser som hjernen tolker som f.eks. fargen grønn. Men? Hva med selve opplevelsen din av fargen grønn? Det er en quale (Qualia). Dette går på bevissthetsfilosofi, og er en del omdiskutert. Men personlig har jeg stor tro på det.

Hvordan føler du smerte? Hvordan opplever du å lukte på en løvetann? Ikke minst, hvordan er det å være? Thomas Nagel hevder at bevisstheten har en egen vesentlig karakter. Han antyder også at det subjektive aspektet av sinnet kan ikke noensinne kan bli tilstrekkelig regnskapsført etter objektive metoder. "How its it to be a bat?"

Ellers har man andre vitenskapelige forklaringer som fargeblindhet, øyesykdommer, Eller la oss gå på f.eks pupillen, som regulerer hvor mye lys som slipper inn i øyet. Ved sterk lys har man små pupiller som vil tilsi at lite slipper inn. Er de store slippes så mye lys som mulig inn. Det kan gå på synshemninger. Om synet og synssansen: http://www.nav.no/Forsiden/_attachme...ts=10d8d6cb7b8

Fra BBC Horizon: "Another experiment found that women who are made to feel more psychologically powerful and in control were more sensitive to spotting changes in colour illumination.

Overall it seemed that depending on the experience we bring with us, our perceptions of colour can vary from person to person."


Vite mer? http://www.bbc.co.uk/blogs/tv/2011/08/horizon.shtml. BBC Horizon har mye å by på. Last gjerne ned en episode eller et dusin.
Vis hele sitatet...
Det er to forskjellige ting, hvordan vi ser farger og hvordan vi opplever dem emosjonelt. Farger er kun en del av det elektromagnetiske spekteret, og jeg tror måten de respektive bølgelengdene blir omdannet i hodet vårt er lik for de fleste. Det kan være nyanseforskjeller, men i hovedsak er det nok likt.

Om vi hadde sett farger helt forskjellig, så tror jeg vi ville sett en mer ustrukturert og rotete verden, fargemessig.
Tror denne videoen vil svare på meste spørsmål

http://www.youtube.com/watch?v=evQsOFQju08

Genial fyr
Sitat av GoingCrazy Vis innlegg
Tror denne videoen vil svare på meste spørsmål

http://www.youtube.com/watch?v=evQsOFQju08

Genial fyr
Vis hele sitatet...
Den er jo allerede linket til litt lenger oppe her.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Kanskje denne vil være av interesse: http://topdocumentaryfilms.com/crack...e-colour-code/. [COLOR="DarkSlateBlue"]Cracking [/COLOR][COLOR="DarkOrchid"]the[/COLOR] [COLOR="Purple"]Colour [/COLOR][COLOR="Indigo"]Code[/COLOR]
Sist endret av Lucy In The Sky; 24. mars 2013 kl. 10:22.
Bygdetulling
varg300's Avatar
En litt artig tanke dette her.
De fleste pattedyr er ikke i stand til og se forskjell på rødt og grønt, de oppfatter begge fargene som gult. Mennesker er ett av veldig få patteyr som kan oppfatte både rødt, grønt og blått
Så f.eks hunder og katter ser verdenen sin i "gult-blått" -i tilleg til svart og hvitt selvfølgelig, de kan da følgelig ikke en gang forestille seg hvordan rødt eller grønt ser ut. Så viss man da tenker på farger som ikke vi kan se f.eks ultrafiolett eler infrarødt, hvordan i alle dager ser de fargene ut? hehe.
Fugler kan for eksempel se ultrafiolett, mens en del krypdyr som f.eks slanger kan se infrarødt.
Jeg menser og huske at det kun er ett eneste dyr som kan se alle fargene, altså infrarødt, rødt, grønt, blått og ultrafiolett, hvilket det var husker jeg dog ikke.

Farger er jo som nevnt tidligere bare elektromagnetisk stråling av ulik bølgelengde.
Så egentlig er begrepet "farger" en illusjon som hjernen skaper på grunnlag av dette, så det er ikke sikkert at elle oppfatter farger likt. Det kan muligens ære årsaken til at folk har forskjellig mening om hvilken farge som er "finest".
Å faktisk kunne bevise/motbevise dette blir vel heller vanskelig men.
Så en dokumentar på nrk for noen uker siden, en folkeslag hadde kun 5-6 ord for forskjellige farger. de tok en test hvpr de skulle peke ut figurer med avvikende farge fra resten (alle var grønne utenom en som var mer blå-grønn), men de klarte ikke å skille mellom fargene.
Sitat av Lucy In The Sky Vis innlegg
Kanskje denne vil være av interesse: http://topdocumentaryfilms.com/crack...e-colour-code/. [COLOR="DarkSlateBlue"]Cracking [/COLOR][COLOR="DarkOrchid"]the[/COLOR] [COLOR="Purple"]Colour [/COLOR][COLOR="Indigo"]Code[/COLOR]
Vis hele sitatet...
Ser at videoen har blitt fjernet fra Youtube grunnet rettighetsårsaker. Fant de to første episodene i serien tilgjengelig på Vimeo:

Viewing Colour
The Making of Colour
Slik jeg ser det er fargene unike, objektive opplevelsekvaliteter. De kan ”trigges” litt forskjellig hos forskjellige mennesker, og det kan forekomme individuelle mangler i sanseapparatet osv, men det er noe annet.
Primært trigges fargeopplevelsen av elektromagentisk stråling (som nevnt) men fargene ER ikke strålingen, de ER ikke frekvensene. Strålingen er bare stråling. Men stirr lenge på et knallrødt bilde på dataskjermen og lukk øynene. Som kjent vil du nå se et markant grønt bilde på baksiden av øyenlokkene, uten at noen som helst stråling er involvert.
Fargene er noen rare ting som vi på spebarnstadiet lærer å knytte til forskellige gjenstander og fenomener, og i det hele tatt venne oss til. Derimot en blind som pluteselig får synet vil kun se masse forvirring, og antagelig være ute av stand til å huske en farge hvis han lukker øynene. Rett og slett fordi han ikke forbinder den med noe som helst. Han ser den nok midt oppe i kaoset, registrer den som en fremmed og rar energi, men han er ikke vant til å hanskes med den. Han kan til og med ha hatt fargeopplevelser som blind, hvem vet. Men det betyr ikke at mekanismen for trigging av farge-opplevelsen straks er på plass i ”grensesnittet mellom bevisstheten og det nevrologiske”.
Tenk igjen på den ufattelige lærenemhet hos et lite barn og den enorme prosess barnet går gjennom over tid før det kan bruke sanseapparatet. Alt er lært. (vi tror at vi SER omgivelsene når vi ser oss omkring, men det er ikke riktig, på en måte. 99.999% er simpel gjenkjennelse, altså kun mønstre som faller på plass).

Nåvel, men at fargene må ”læres” til en viss grad, utelukker ikke at de allerede finnes som objektive kvaliteter. Det kan være at blått rett og slett er blått. Et mysterium? Ja.
Sist endret av olafus; 27. mars 2013 kl. 16:14.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av Cybergasm Vis innlegg
Så en dokumentar på nrk for noen uker siden, en folkeslag hadde kun 5-6 ord for forskjellige farger. de tok en test hvpr de skulle peke ut figurer med avvikende farge fra resten (alle var grønne utenom en som var mer blå-grønn), men de klarte ikke å skille mellom fargene.
Vis hele sitatet...
Ja, den så jeg også. Lurer på om det er en av de BBC Horizon videoene det ble linket til over.
Men, jeg fikk ikke med meg om det var språkets "begrensninger" til de innfødte som var årsaken til at de ikke kunne skille mellom de to fargene, eller om de faktisk hadde et genetisk avvik som gjorde at de ikke kunne skille fargene fra hverandre. Jeg tipper det er det siste, for språket kom jo etter sanseinntrykkene!