Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  33 3131
Hei freaks.

Jeg er litt bekymret for en venn av meg.

Han sitter oppe til 3-4 om natten og står opp 07.00 om dagen.
Og han er bare 13 år og skal på skole.
I tillegg er ikke kostholdet hans akkurat så bra.
Han har rast opp i vekt det siste året.

Er bekymret for at det kan skje noe?
Noen som vet HVA som kan skje?

Hva som kan skje er jo ganske åpenbart. En fremtid med overvekt, helseproblemer og merkelig sosial adferd.

Det er ikke noe galt med å spille spill men alt må gjøres med måte. Ettersom han bare er 13 kunne du jo faktisk snakket med foreldrene hans, det er jo ikke helt sunt og foreldrene burde jo ha såpass kontroll på ungen sin.
Gitarist
Erlendman's Avatar
Trådstarter
Sitat av flexd Vis innlegg
Hva som kan skje er jo ganske åpenbart. En fremtid med overvekt, helseproblemer og merkelig sosial adferd.

Det er ikke noe galt med å spille spill men alt må gjøres med måte. Ettersom han bare er 13 kunne du jo faktisk snakket med foreldrene hans, det er jo ikke helt sunt og foreldrene burde jo ha såpass kontroll på ungen sin.
Vis hele sitatet...


Mhm.. Men værst av alt (syns jeg da)

Er at det eneste han gjør er å spille WoW. Det var nattåpent her siden Det nye WoW kom ut. Da var han den første til å kjøpe, og da var han ikke på skola i 3 dager pga gaming.

Tror foreldrene hans vet det, men gidder ikke gjøre noe med det. Derfor jeg er bekymret.
Helt normalt det
Sitat av Srbija Vis innlegg
Helt normalt det
Vis hele sitatet...
Det betyr ikke at det er bra..
Kjenner meg igjen....

Snakk med vedkommende, men han må selv skjønne/ innse at det er bortkasta tid å sitte oppe hele natten..

Hva som kan skje, er at karakterene faller mye, fravær fra skolen øker mer,
og hans sosiale liv irl kan bli bortevekk.

Men! Det er juleferie nå straks? Han får vel spilt fra seg i jula
Sist endret av Penesmurfen; 16. desember 2010 kl. 02:15. Grunn: leif
Akkurat som meg selv på den alderen (og for så vidt nå også )

Vet ikke helt hva jeg skal gi som tips. Jeg lever jo fint i dag 8 år senere, men prøver stadig å snu døgnet og matvanene uten spesielt hell. Klarte å bli kvitt fedmen med moderat aktivitet/strakk meg/røyking/prøve å spise oftere og få i meg noe på morran (et knekkebrød etc for å starte forbrenning). I dag kjører jeg samme livsstil og er vel nesten undervektig..

Med tanke på hva som kan skje med han hvis han opprettholder livsstilen:

Søvnmangel: http://www.forskning.no/artikler/2009/mars/213556

Feilernæring: http://www.klara-klok.no/wips/453389...eId/1602884038
Sist endret av Mathias666; 16. desember 2010 kl. 02:50.
Kul venn du er!
Sitat av 100% Vis innlegg
Kul venn du er!
Vis hele sitatet...
Spilte han like mye før den nye wow expansion kom ut?
typiske wow syndromet. La han spille hardcore til han blir ordentlig lei, nesten eneste som hjelper
Jeg gamer også WoW, og jeg er vel virkelig ikke den eneste som kjente meg igjen i alle punktene uten "større overvekt siste året" ?

- Jeg sitter ikke til 3-4 hver eneste natt, men det varierer.. Alt fra 01:00 til 05:00 selvom jeg står opp 06:20 og skal på jobb :P

Hvis han sitter oppe av samme grunn som meg, så er det fordi da kan han sitte uforstyrret og game.. For det er jo ingen andre våkne på den tida som kan forstyrre han..
Du får tenke sammen en skikkelig moralpreken om hvor helseskadelig det egentlig er, eller rett og slett prøve å overbevise han til å være masse med ut slik at han får gamet mindre..

Det kan jo selvfølgelig gå 2 veier.. Enten så blir han lei av WoW, slik som jeg ble en gang i tiden..
ELLER
Så er han så avhengig at han føler han ikke har fått spilt, så han fortsetter å sitte lenge om natten..
La han spille, til slutt blir han lei og dere kan leke sammen igjen.
det må være p.g.a expansion packen! alle er jo ville fortida!!!
Jeg er i samme situasjon atm, det er lættis jeg vet, men må bare game til jeg blir lei..
Samme greia hver gang det har kommet expansion.. wow ødeleegger for meg !
Sitat av chillfish Vis innlegg
det må være p.g.a expansion packen! alle er jo ville fortida!!!
Jeg er i samme situasjon atm, det er lættis jeg vet, men må bare game til jeg blir lei..
Samme greia hver gang det har kommet expansion.. wow ødeleegger for meg !
Vis hele sitatet...
Det er ingen andre enn deg selv som ødelegger for deg.
Det er akkurat der problemet ligger hos de avhengige.
har selv spilt wow i noen år, men jeg har allitd klar å begrense meg. mens jeg gikk på grunnskolen kunne jeg begynne å spille kl 18:00 på ettermidagen (gjærne tidligere) Så spilte jeg i strekk til ca 23:30 til 24:00

Nå går jeg på vgs og spiller ca samme dose, men hele tiden klarer jeg å begrense meg, med å komme meg i seng til rett tid. All hard gaminga tar jeg i helga, da blir det gjerne alt på natt før jeg er i seng. Å for å ikke snakke å juleferien, har masse gode med minner fra jula, med wow

Så er bare å klar å begrense seg! Tenk litt fremover, jeg har alltid hadd i hode at jeg skal fullføre skolen kjappes mulig.
Å derfor har jeg bare 1dag fravær i år.


Nei jeg er nok ikke den som spiller wow hardest, men er vell siden jeg klarer å begrense meg?
Sitat av chillfish Vis innlegg
det må være p.g.a expansion packen! alle er jo ville fortida!!!
Jeg er i samme situasjon atm, det er lættis jeg vet, men må bare game til jeg blir lei..
Samme greia hver gang det har kommet expansion.. wow ødeleegger for meg !
Vis hele sitatet...
hvem var det som fysisk gikk ned til butikken og kjøpte expansion packen A? :P
Jeg spilte TIBIA fra 4 klasse på barneskolen til 2 klasse på videregående.. Helt til jeg innså at det er andre viktige ting her i livet som man får mye mer igjen for!

Hva er best?: 3 timer fet gaming? eller 3 timer ute med kompisser?

de 3 timene med gaming vil du ikke huske sammen med de andre 100000 timene.

Det å faktisk sosialisere seg med andre mennesker er sundt, og du vil huske dette mye mer. Samtidig som du får noe sammen med andre mennesker!

SKAFF DEG DAME - Hjelper kanskje, da hu ikke er såå keen på å sitte inne hele dagen? (såklart kan du spille litt nå og da, men snakker ikke om 20 timer daglig).
PS: skal du skaffe deg dame, er det kanskje lurt å legge litt innsats i det, og legge spillet litt på hylla. (om du spiller alt for mye)

Pass på kompissene dine, de du får nå, kan du godt ha hele livet.

Ikke spill vekk ungdomstida di! Jeg skjønte det desverre noe seint. Men glad jeg slutta. Du tror det er gøy, men det er vel bare tidsfordriv fordi du ikke "orker", "gidder" gjøre noe annet? Mulig det er gøy, men faen så mye annet gøy du kan gjøre!?
Voldsomt med unger som blir gretne på kompisene sine i disse 'clysm-tider da.

Lurer på om noen av dere har tenkt på at:

a) WoW er mer interessant enn deg?
b) Det er hans problem, ikke ditt?
Sitat av Spesiellgnom Vis innlegg
Voldsomt med unger som blir gretne på kompisene sine i disse 'clysm-tider da.

Lurer på om noen av dere har tenkt på at:

a) WoW er mer interessant enn deg?
b) Det er hans problem, ikke ditt?
Vis hele sitatet...
1) Han bryr seg om kompisen sin?
2) Selv om det er hans problem har han jo lov til å bekymre seg og prøve å hjelpe?
Sist endret av Fusjon; 16. desember 2010 kl. 12:06.
Gitarist
Erlendman's Avatar
Trådstarter
Sitat av ClosetotheEdge Vis innlegg
Spilte han like mye før den nye wow expansion kom ut?
Vis hele sitatet...

Japp. Men da la han seg værtfall litt tideligere. Sånn ca 02.00
Men nå er det 03.00 - 04.00. :/


Han har heller ikke vært på skolen i hele uka.

Skal prøve å få kontakt med foreldrene hans...
Sitat av Erlendman Vis innlegg
Japp. Men da la han seg værtfall litt tideligere. Sånn ca 02.00
Men nå er det 03.00 - 04.00. :/


Han har heller ikke vært på skolen i hele uka.

Skal prøve å få kontakt med foreldrene hans...
Vis hele sitatet...
Nå må du også passe på at du ikke ødelegger forholdet mellom dere.
Hadde noen ringt min foreldre og sagt at dem burde tatt tak i spillingen min hadde jeg blitt rasende.
Sitat av Fusjon Vis innlegg
Nå må du også passe på at du ikke ødelegger forholdet mellom dere.
Hadde noen ringt min foreldre og sagt at dem burde tatt tak i spillingen min hadde jeg blitt rasende.
Vis hele sitatet...
Enig.

Det du heller bør gjøre er å snakke med kompisen din.
Jeg begynnte med wow da jeg var 12 år gammel. Spiller det fortsatt (16 snart 17), Men jeg har klart å slutte med spillet flerne ganger. Jeg var super 1337 gamer med engang jeg fikk spillet. Spilte til kl 02:00 osv. Det som hjalp meg var å få det spille ut og så ble jeg lei av det. Nå har jeg mer selv kontroll og klarer å spille max 2 timer ver dag. Håper vennen din klarer seg
Hack game accounten hans og slett alt.
Du blir ikke lei av wow da, hva faen!? Nesten alle kompisene mine (unntatt èn tror jeg), som har begynt å spille det her utover "trial-perioden", spiller det ennå. Selv spilte jeg det i 10 dager og ble kjempefascinert, men gadd faen ikke bruke livet mitt eller mer energi på det. At kompisene mine gjør det, er det ingenting jeg kan gjøre noe med føler jeg. De bare gjør det... Ofte. For ofte. :P
Greia er jo at man bare måå gjøre daylis/ farme før raid, så mange timer raid, så fixe på det nye gearet.....

Jeg klarte å slutte rett å slett fordi jeg gikk lei av alt... Hadde det beste gearet, beste guilden osv.. + var dritt lei dc osv

ps: hadde klikka vilt om du hadde sagt til mamma at jeg spilte for mye!
Sykt mange dårlige foreldre i verden. En unge på 13 år trenger grenser.
Siden du sikkert er like gammel selv vil jeg anbefale deg å dele dine bekymringer med foreldrene dine. De har sikkert noen gode tips å komme med. Kanskje de til og med kan ta en prat med foreldrene hans for deg. På den måten blir det vel ikke du som 'sladra' på han heller.
Jeg synes han burde bare holde på. Det er jo ikke ditt liv det går utover, med mindre du er avhengig av å være med han.

Dessuten går det fint for han, så lenge han ikke skjønner hvor "dum" han er, etter det så har han bare seg selv å takke.
Det er godt å se venner som virkelig bryr seg om hverandre Creds!
Ta kontakt med foreldre du.. bra!
Knus WoW-cdene, eventuelt pcen hans også stjel pengene så det ikke blir mer spill eller junk-food.

Men flott at du faktisk bryr deg om kompisen din, credz ja!
Magnetisk hamster
Ffojt's Avatar
Sitat av Erlendman Vis innlegg
Mhm.. Men værst av alt (syns jeg da)

Er at det eneste han gjør er å spille WoW. Det var nattåpent her siden Det nye WoW kom ut. Da var han den første til å kjøpe, og da var han ikke på skola i 3 dager pga gaming.

Tror foreldrene hans vet det, men gidder ikke gjøre noe med det. Derfor jeg er bekymret.
Vis hele sitatet...
Dette er jo en ganske vesentlig opplysning du gjerne skulle ha nevnt i første post... Det er bra at du bekymrer deg. Noen burde bekymre seg!
http://www.hjelpelinjen.no/i/start.aspx
Do something!
Bare si det til han. Ikke vri på det hele mens du prøver å si det på en mild måte. Si han har alvorlige problemer som kommer til å få konsekvenser senere, hvis han skulle fortsette sånn.

Sitat av Liverbird Vis innlegg
Det er godt å se venner som virkelig bryr seg om hverandre Creds!
Vis hele sitatet...
Godt å se LFC fans
Tips(ikke skyld på meg hvis du gjør det)

Bryt deg inn på rommet h*ns når han sover.
Stjel PC'en h*ns.
Ta med deg alt av WoW-plater du finner.
Mens du er igang kan du og se etter gaming-utstyr.
Nest sist men ikke minst, se etter interessange ting.
Sist men ikke minst, Kom deg ut før h*n våkner.


Sitat av shallabaiz Vis innlegg
hvem var det som fysisk gikk ned til butikken og kjøpte expansion packen A? :P
Vis hele sitatet...
Butikken kom til h*n, og truet h*n.