Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  55 6233
Fikk ikke sett hele dokumentaren.

Fikk meg til å tenke på disse 1000-kroners pærene som jeg skifter i et bankenes kjør rundt om på kjøpesentrene her i området. Forkoblingen som trengs for å starte disse pærene er forsegla med ett- eller annet som gjør at det ikke er mulig å bytte enkeltkomponenter. Ikke at jeg vet hva som er på innsiden, men det kan jo tenkes at de er laget for å gå istykker. Begynner å bli mektig lei dette her! :P Kan også legge til at det er Philips som produserer utstyret siden dem er nevnt i dokumentaren
Sist endret av sagn_jdi; 3. desember 2010 kl. 18:14. Grunn: la til litt info
Jeg kjøpte en komfyr rett før jul i fjor, for et par uker siden brant den ene bryteren seg fast så når jeg sulle skru av platen så ble det et smell, en stor gnist og sikringen gikk. Jeg ringte butikken jeg kjøpte den fra og de sa at jeg skulle sende den inn så tok det ca 6-8 uker å reparere...

Jeg gidder ikke å være uten komfyr så lenge så jeg kjøpte ny bryter til 250 kr istedet, men mange ville nok bare kjøpt ny komfyr. En uke etter skjedde det samme med en bryter til, så det var ikke tilfeldigvis en bryter som var dårlig..

Som nevnt i tidligere innlegg så er jo ovner noe som har brukt å vare lenge...

En god oppfinnelse varer livet ut- En genial oppfinnelse må byttes ut hver 6 mnd.
Kan vel legge til at når jeg flyttet inn i hybelen for cirka 2 år siden investerte jeg i noen litt gode sparepærer (kostet vel 60-70 kroner stykk). Har ikke byttet disse siden.
har ikke sett dokumentaren, men er allerede inneforstått med at forbruks-samfunnet ikke kan vare evig.
selv har jeg stort sett veldig få ting jeg bytter ut jevnlig. mobil og datautstyr er nok det eneste.
tv'en min har jeg kjøpt brukt for en slikk og ingenting. klart er den ikke ny og flott og viser ikke hd, men den er mer enn god nok for meg. samme med kjøleskap, kjøpt brukt. komfyr, kjøpt brukt. til og med møbler.. brukt
og selv mobil er ikke noe jeg bytter ut annet hvert år, min nåværende telefon er 4 år, og har ingen planer om å bytte før den dør

det er nok en kombinasjon av at forbrukerene ønsker nye dupeditter og at produsentene lager ting som ikke er ment for å vare.. men det er jo en "kjensgjerning" at ting ikke lengre blir laget for å vare, slik som i game dager

Sitat av etse Vis innlegg
Kan vel legge til at når jeg flyttet inn i hybelen for cirka 2 år siden investerte jeg i noen litt gode sparepærer (kostet vel 60-70 kroner stykk). Har ikke byttet disse siden.
Vis hele sitatet...
tror det må være noe med strømmen her jeg bor, for mine sparepærer går like ofte som de vanlige pærene, og jeg bruker derfor vanlige pærer her.
(det vil si, de går 4-6 ganger i året...) mens på hytta har vi vanlige pærer som alt har vart i mange år ;>
Sist endret av technot; 3. desember 2010 kl. 18:22.
Sitat av technot Vis innlegg
tror det må være noe med strømmen her jeg bor, for mine sparepærer går like ofte som de vanlige pærene, og jeg bruker derfor vanlige pærer her.
(det vil si, de går 4-6 ganger i året...) mens på hytta har vi vanlige pærer som alt har vart i mange år ;>
Vis hele sitatet...
Det kan nok stemme at det er noe feil med strømmen din da. Der jeg bodde før hadde jeg problemer med at utepæra gikk ofte, så jeg satt inn sparepære i stedet, og den holdt i ca 5 år. Vel og merke var ikke det halogenpærer, men kompaktlysrør.
Jeg bytter stadig vekk de pærene som liksom skal vare i ett eller to år. Jeg begynte å lure på hva dette kom av, så jeg leste nøye på pakken. Og fanden tute meg langt inn i kruttønna sto det at pærene varte i ett år ved bruk i to timer hver dag! Javel, hva tenker Philips at jeg skal gjøre resten av dagen? Sitte i mørket? Dette er grovt villedende markedsføring. Når det står at pæra varer i x år forventer jeg at den enten kan lyse kontinuerlig i x år, eller i det minste varer i x år ved normal bruk.
Jeg tror jeg skal begynne å selge evighetspærer som varer i tusen år (og med liten skrift: om du ikke slår den på).

http://img405.imageshack.us/img405/4899/screenshot4rz.png