Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 5009
Heisann!
Har en luger liggende fra andre verdenskrig som jeg lurte på hva er verdt. Denne ble funnet på et loft da vi ryddet hos noen slektninger, og den kan ha se ut som den har vært der siden krigen. Den er altså helt fin og hel, både magasin og pistolhylsen eller vesken.

Dette er et prakteksemplar av en tysk pistol. Min avdøde farfar fortalte at hans familie fikk pistolen slik at de kunne forsvare seg dersom de trengte det av en tysk soldat.
Den er derfor ublombert.

Hvor mye kan man forvente for en slik pistol?

Har ikke orginale bilder av den, men etuiet ser slik ut:
http://oldguns.net/pix/sma2092.jpg
Valgfri brukertittel?
Eplefisk's Avatar
Jeg var i samme posisjon som deg for et par år siden og da lå prisene på rundt 4000 for et pent eksemplar. Det har blitt laget fryktelig mange eksemplarer av denne pistolen og såfremt det ikke er en Luger produsert i Sveits er den ikke spesielt sjelden.
Vist du er heldig så kansje du finner ut om den tilhørte en kjent tysk soldat eller noe, kansje den er litt mer vert da, men som Eplefisk sier, så er den jo ikke spesielt skjelden, har en her hjemme og, men den er sikkert ikke så gammel, litt morro å skyte med, der er den
Det viktige vil være kvaliteten på pistolen/hvor mye den er brukt. Er den tilnærmet ubrukt og original blir det for litt penger.
Hvordan er kvaliteten på disse egentlig? Har hørt at Kongsberg-Coltene fra samme periode er sjeldne, men dårlig kvalitet.

Tror det er mange som kvier seg for å kjøpe den iom. den er ulovlig. Dersom du får den registrert under neste våpenamnesti, vil nok flere være interessert.
behold den! Mye større verdi for dine etterkommere og deg selv enn en uvitende kjøper
Er vel ikke ulovlig å registrere den nå så lenge man ikke visste at man hadde den forrige våpen amnesti? Det er jo bare å høre det. evt få noen andre til å ringe inn å spørre "hvis jeg fant en pistol fra ww2 på loftet vi ikke visste vi hadde forrige våpenamnesti, kan vi registrere den uten straff nå da ?". Problemet blir vel heller hvis du ikke har lov til å eie pistol i første omgang

Jeg ville også kanskje beholdt den.. Enten som samle objekt eller så kan dere jo stikke på skytebanen. Har skutt med luger før, det er ganske nice.. Er absolutt ingen skranglelyder når du rister på pistolen, mens med en .45 colt jeg prøvde var som å riste på en verktøykasse.
Sist endret av flexd; 18. november 2010 kl. 08:07.
Det er ikke ulovlig å finne en luger på loftet, men jeg har fått intrykk av at det er mye lettere å få de registrert under et amnesti. Jeg har ingen erfaring på området, så det kan nok være lurt å spørre noen som har (Politikammeret).
du må være medlem i pistolklubb og ha skutt aktivt i 6 mnd før du i det hele tatt prøver da. Ellers risikerer du at de tar den fra deg. Mest sannsynlig tar de den fra deg...
Nevt denne siden før, www.kammeret.no Her har du våpenfreaker fra hele Norge.
Mange av disse driver også med våpensamling. Her er det garantert folk som kan gi deg en ganske nøyaktig pris

Post til oss nFF'ere om hva den er værd da
▼ ... over en måned senere ... ▼
Sitat av Eplefisk Vis innlegg
Jeg var i samme posisjon som deg for et par år siden og da lå prisene på rundt 4000 for et pent eksemplar. Det har blitt laget fryktelig mange eksemplarer av denne pistolen og såfremt det ikke er en Luger produsert i Sveits er den ikke spesielt sjelden.
Vis hele sitatet...
De har steget nå.

Koster fort en 6-8k om de er strøkne og med originalt hylster.

Da ikke plomberte eksemplarer, de ligger ofte på 2500-4000.