Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 1828
Heisann! Jeg er nå igang med min drøm om å starte egen nettbutikk og lignende, men siden jeg mangler litt erfaring så trenger jeg hjelp fra dere!

Jeg har nå lyst å starte min egen nettbutikk og bruke Zen Cart som programvare, men hva mer enn dette programmet trenger jeg?

Jeg har ikke FTP server, men hvor får jeg tak i?
Jeg har heller ikkje kjøpt meg domain navn siden jeg venter på organisasjonsnr.

Hva må jeg gjøre og i hvilken rekkefølge?

Noen som har erfaring med Zen Cart? Er denne brukevennlig?
Det du kan begynne med nå, er å lage nettbutikken.
Deretter kjøp domain og web hotell.
Last opp siden til web hotellet med en ftp klient
Sett opp zen cart.

Så det mest ressurs og tidskrevende her er å lage siden. Dette bør du begynne med fort om du ikke er veldig flink i html, css etc. Eller om du får andre til å lage den for deg.

Jeg bruker selv filezilla sin ftp klient og har aldri hatt problemer med den, er gratis og er simpel i bruk.
kan jeg lage nettbutikken før jeg har fått den lastet over på en ftp server? Jeg har Filezilla allerede, men jeg trenger kanskje et webhotell for å logge inn? Jeg tenkte å kjøpe domain og webhotell på one.com.. Ser ut som det er ganske billig her.

Hvordan gjør jeg dette da? Jeg bruker brukernavn og passord fra webhotellet på filezilla?
Dessverre, men du begynner virkelig i feil ende hvis du skal lage nettbutikk på egenhånd - og ikke vet hvordan websider og webhoteller fungerer. Det er så utrolig mange steg på veien for å komme seg dit du ønsker at jeg anbefaler deg å leie noen som kan dette, eller lese deg opp litt på egenhånd først.
Brudern fikser dette, men tenket jeg skulle finne ut litt på egenhånd

Så... jeg venter fremdeles på org. nr. og kjøper derfor ikke noe domain før jeg får den... slik at jeg får .no domain.
Har prøvd og testa ut zen cart tidligere, men aldri satt den opp på en server alene. er det mulig å begynne med butikken før jeg får den over på en server?
Klart du kan... Det er bare å lage til du blir tullete. Eneste forskjellen er at siden din er offline, slik at andre ikke kan se den. Men tror du kjapt vil finne ut at det krever en viss innsats å lage hjemmeside.

Når du kommer så langt at siden er ferdig, kjøper du .no domene med org.nr hos et web hotell, og laster den opp på serveren.
Vi har nylig startet med en web-butikk og har brukt Magento som er som zen cart, men bedre. Vi bruker også filezilla for FTP. Jeg tror det er mye bedre enn zen cart og hvis du ønsker å utvide senere, er Magento bedre
Du kan jo også sjekke ut dette her dersom du ønsker en komplett løsning, har en del venner som har prøvd dem og de var veldig fornøyd.

http://tryggnett.no/index.php?id=47
Sitat av mrFreak Vis innlegg
Klart du kan... Det er bare å lage til du blir tullete. Eneste forskjellen er at siden din er offline, slik at andre ikke kan se den. Men tror du kjapt vil finne ut at det krever en viss innsats å lage hjemmeside.

Når du kommer så langt at siden er ferdig, kjøper du .no domene med org.nr hos et web hotell, og laster den opp på serveren.
Vis hele sitatet...
Beklager at jeg stjeler tråden! Men hvordan bygger man butikken i offline?
Kan noen forklare?
Sist endret av Hydrogen; 5. november 2010 kl. 17:00.
Du lager nettsiden som du ellers ville...
Men bare at mappe strukturen er på maskinen din og ikke på serveren.
Hvis du setter deg litt inn i hvordan en nettside ser ut, med tanke på filene, så skjønner du hva jeg mener.
Det er ikke så vanskelig, det er kodingen som er utfordringen.
Jeg kan ikke kode! Jeg har forstått det sånn at zen cart er ferdig greier og man trenger ikke kode?
Sist endret av Hydrogen; 5. november 2010 kl. 17:50.
Den trenger ikke kode nei.. Men du forstår vel at Zencart ikke er Norsk, og at man må oversette dette selv? Eneste progammet jeg vet om, som er gratis, og har Norsk språk som man kan laste ned, er Opencart.

Men hvis jeg var deg, ville jeg gått for en komplett løsning først.