Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  24 3701
En kompis av meg var nylig i London og kjøpte seg en iPhone 4. Han kjøpte denne i Apple Store der, betalte full pris, fikk kvittering osv. Et helt vanlig lovlig salg, ikke sant?

Når han kom hjem fra London, så la han den ut på Finn, for å selge den (for 2000 i profitt). Fortsatt ikke noe ulovlig her eller hva?

I går fikk han denne mailen:

"This is a message from The Federal Bureau of invetigation Department of Foreign trading affairs in Washington D.C

Your buying of Chinese produced Iphone 4 16gb is highly offensive to the FBI opertion going on in the Chinese trading buisiness.

Avoid spotlight from The FBI by pulling out of any illegal buisniss with chinese factories.

Federal Bureau of investigation
Dep. Foreign Trading Affairs
Agent John Wol****
Hilsen
Federal Bureau of Investigation"

Han sendte denne mailen videre til meg, og det første begge tenkte var SCAM. Men så så vi på mailen som han fikk den fra: washington.field -AT- ic.fbi.gov...

Vi googlet denne mailen, og kom fram til at dette er standard kontakt mailen til FBI (ja, det ekte FBI)....

Et par ting jeg lurer på her nå..

Først: Hvordan har FBI fått vite at han har kjøpt en slik iPhone, og deretter fått tak i mailen hans? Han oppga hverken navn eller mail i butikken i London, og eneste stedet hvor de kunne ha funnet det er i finn-annonsen (ante ikke at FBI oppererte på norske bruktsalgsider :S )

Så: Kompisen min har kjøpt seg en iPhone. Som flere millioner andre har gjort. Tror at jeg hadde fått det med meg hvis alle som kjøpte en iPhone "offenda" FBI sin operasjon i kinesisk handel, og deretter fikk en mail om dette.

Til slutt: Hva burde han gjøre? Han kommer til å drite i det, men hva mener de at han skal gjøre? Ringe til Apple sin fabrikk i Kina og si "Hei, jeg har kjøpt en iPhone som er produsert hos dere. Jeg vil på ingen annen måte ha noen annen business med dere å gjøre..." ??


Helt til slutt: Hvis dette bare er en scam, så ikke le for hardt av meg
Sist endret av Buddapower; 30. september 2010 kl. 23:27.
Tror nok dette er en scam ja. Å kjøpe iPhone i utlandet er vel ikke akkurat ulovlig (ettersom jeg vet)

God kveld/natt

ragedAsian
The bush kangaroo
Sk!ppy's Avatar
Hvorfor skulle FBI bry seg om han kjøpte en iphone og solgte den videre?
Vil nok tro det er en spøk , men man vet jo aldrig
Er nok bare headeren som er endret på.
Det å forfalske en e-post adresse er vel ikke verdens vanskeligste oppgave, så jeg vil fortsatt tippe dette er scam.
Se om du kan få sett e-posten i rå-format, og sjekk IP-adressen mailen orginalt er sendt fra
'chinese factories' liten c.
'invetigation' mangler s.
'buisiness.' business*
'opertion'.

Scam, scam, scam.
Mange skrivefeil i den mailen ihvertfall
Det er et lite Troll som morer seg

Det er lett å fake avsender med f.eks PHP etc...
Det er flere trekk som viser at det er en spøk.

"Buisniss", staves ikke sånn, og FBI agenter skriver ikke en sånn feil.

"Hilsen
Federal Bureau of Investigation"

Hvorfor skulle dem skrive "hilsen"? og hvorfor er det stjerner i navnet hans?
FBI sender da ikke mail angående sånne saker. Politiet sender deg ikke mail og skriver "hei du, politiet her. Du er herved anmeldt for blablabla"

Sånne ting skjer skriftlig over brev og telefon. At folk ikke skjønner det fascinerer meg.
Kan si med en gang at en torrent-side for en del år tilbake hadde noen på feil side av systemet som hentet ut alle e-post adresser etc., og deretter ble det sendt slike e-poster fra FBI etc (fake-eposter), så det er nok bare noen som vil more seg her.
[/quote] og hvorfor er det stjerner i navnet hans?[/quote]

Kanskje fordi han er redd for å avsløre personen som sendte mailen? Han sendte sikkert med fullt navn
Og for å legge et lokk på det hele, hvorfor skulle FBI bry seg om salg som skjer i England, når FBI kun har makt i USA ?
Post de fulle headerene til mailen, så er det lettere å si hvem som EGENTLIG sendte den.
Does not forgive
Buddapower's Avatar
Trådstarter
OKei, har nå funnet ut at kompisen min er en idiot...

Han "glemte" å nevne at det var en Finn-ramme rundt eposten = som vil si at de som sendte den kunne skrive inn avsender-mailen..

Beklager for å ha sløst bort tiden deres :P
Bra han fant det ut da! Så slipper han å være nervøs

God natt/kveld

ragedAsian
FBI jobber kun USA innland uansett - CIA er utland
Federal Bureau of investigation
Dep. Foreign Trading Affairs
Agent John Wol****
Hilsen
Federal Bureau of Investigation"


Likte spesiellt at de bruker "hilsen" oss i fbi
Dette er tidenes dårligste forsøk på en "skremme/lure-mail". Antar du har et par kompiser som verken er kreative eller spesielt gode i engelsk.
Sist endret av s1gh; 1. oktober 2010 kl. 01:42.
Noe sier meg at han snart kommer til å få en mail fra noen personer som "hjelper" han å bli kvitt den ved å gi/selge den dritbillig til dem.
Kasta bort tida mi nei!?!?!

Beste latteren jeg har hatt på morrakvisten jo

Menmen, skal ikke være for slem selvom dere er SKIKKELIG gullible XP

Bare se på alle skrivefeilene som andre har nevnt! så mange av dem i en mail fra FBI? Tror du virkelig det?
Og at "FBI Department of Foreign trading affairs" eksisterer ikke... det kunne dere jo OGSÅ ha googla dere fram til siden dere sjekka mailen...

Jaja, takk for latteren, håper dere har lært, og vær forsiktige med eposter fra Nigeria om at dere har vunnet prinsessa og halve kongeriket a
FBI har da ingen myndighet for Norske statsborgere, de er jo det føderale politiet i USA :S
Sitat av Kramer Vis innlegg
FBI har da ingen myndighet for Norske statsborgere, de er jo det føderale politiet i USA :S
Vis hele sitatet...
Det har vært eksempler på at FBI har kommet til Norge,og anholdt norske statsborgere. Blant annet ei jente som ble hentet på skolen sin etter å ha lagt ut manipulerte drapsbilder av George Bush da han var sjef.
Men dette går selvfølgelig gjennom norsk politi først.
det er jo ikke noe problem for fbi å anholde noen i norge eller et annet land i verden, de bare sender ut en etterlysning til interpol.. men dette er som alle har sagt bull. den amerikanske regjerningen bruker tiden sin på å se på et oppkjøp av en iphone, thats priceless