Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 3449
Heisann, jeg vil veldig gjerne gå ett år på folkehøyskole med gitar som instrument. Men jeg lurer på hvordan de forholder seg til alkohol og marijuana. Er det noen skoler som er mer liberale enn andre? Jeg ville hvertfall aldri gått et helt år uten øl og hasj. Og hvis ikke det lar seg gjøre på folkehøyskoler så begynner jeg heller rett på studiene.

Så kan noen anbefale noen skoler som er litt mer, ja liberale enn andre?
Lite kontroversiell
ticks's Avatar
Hva er greia? Skal du spørre administrasjonen om du har lov å ta deg en joint? En slik skole tror jeg du skal se langt etter. På den andre siden, jeg tviler på at ingen merker noe om du fyrer i det små en gang i blant. Det er jo ikke slik at de flyr rundt med narkobikkjer og tar pisseprøver av studentene...

Alkohol tror jeg ikke du vil ha noen problemer med. Hvorfor skulle de forby noe slikt? Regner med at du ikke snakker om å drikke i løpet av skoledagen.
Sist endret av ticks; 9. september 2010 kl. 23:57.
II-V-I
Sneipen92's Avatar
Trådstarter
Neinei, men leser at noen skoler er slik at det ikke engang er lov til å komme tilbake til internatet beruset, eller oppbevare alkohol på internatet. Det er jo uaktuelt at jeg går ett år uten å drikke. Mens jeg leser at noen skoler er mer avslappet ifhl til det, tar ikke stikkprøver for å sjekke hasj osv. Noen som veit om noen sånne med musikklinje?
Voss folkehøyskole kastet to stykker på huet og ræva ut etter de ble bustet for å ha tatt en joint. De fleste skoler er nok desverre som dette.

Alkoholdelen varierer veldig fra skole til skole. Noen tillater drikking på skolen, arrangerer fester o.l. mens andre utviser deg for å ha drikke/være beruset på skolen.
Sist endret av Bombasa; 10. september 2010 kl. 00:01.
Sitat av ticks Vis innlegg
Hva er greia? Skal du spørre administrasjonen om du har lov å ta deg en joint? En slik skole tror jeg du skal se langt etter. På den andre siden, jeg tviler på at ingen merker noe om du fyrer i det små en gang i blant. Det er jo ikke slik at de flyr rundt med narkobikkjer og tar pisseprøver av studentene...

Alkohol tror jeg ikke du vil ha noen problemer med. Hvorfor skulle de forby noe slikt? Regner med at du ikke snakker om å drikke i løpet av skoledagen.
Vis hele sitatet...
Aldri si aldri. En kompis av meg (myndig), gikk på folkehøyskole på Karmøy, og der var det faktisk ikke lov å konsumere alkohol. (Det skal sies at han bodde på leilighet i regi av skolen)
Sitat av djxfade Vis innlegg
Aldri si aldri. En kompis av meg (myndig), gikk på folkehøyskole på Karmøy, og der var det faktisk ikke lov å konsumere alkohol. (Det skal sies at han bodde på leilighet i regi av skolen)
Vis hele sitatet...
Samme var det på Voss Folkehøyskole. Vi dro til Bergen vi når vi følte for en fest.

Overlevde fint uten fest hver helg da. Man drar ikke på folkehøyskole for å feste imo.
Sist endret av Bombasa; 10. september 2010 kl. 00:03.
jeg gikk på sunnhordaland fhs, var lov å drikke der, kunne ikke oppbevare alkohol på skolen men er 1 utested der vi fikk ganske billig øl, 35kr halvliteren.

de har nulltolleranse for dop, det tror jeg alle skoler egentlig har, men jeg kan si at vi fyra en del der, og det er fin sopp på jordene rundt der

konge sted, har musikklinje og med gitar.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Det er nulltoleranse på dop på folkehøyskoler. Men de frilynte folkehøyskolene tillater alkohol om jeg ikke tar feil. Gikk selv på en kristen der alkohol var forbudt. Var også forbud og bruke rusmidler når man var hjemme i ferien. De fleste drakk i helgene på internatet, og det som var er at i helgene var det stipendiatene som hadde vakt(fjorårets elever) og mange var gode venner med de. Dermed ble det ikke noe tysting videre til ledelsen. Vi ble tatt for å drikke på rommet av læreren vår, han er ganske snill og ba oss bare om å ikke drikke noe mere. Som erstatning for hasj, som er garantert utvisning viss du blir tatt, bestilte vi Spice, xXx osv såkalte Legal Buds. Er ikke akkruatt det samme, men funket.
kan kjøpes her: www.nirvanaheadshop.com

(husk å send de mail og be om at prisen på lappen på utsiden av pakka er på under 200 NKR, så slipper du at det blir tatt i tollen)

Vi fant forresten fleinsopp i bedda rett på utsiden av inngangen..
Er tråder om dette!

På folkehøyskolen jeg gikk på var alkohol veldig vanlig ( Hver helg osv) og hasj var ikke uvanlig det heller.
Ingen fikk noe som helst varig straff for noen av delene!
Er faktisk ute etter akkurat det samme som trådstarter, så setter også pris på eksempler på skoler som tolererer alkohol.
Scabby_gabby, hvor var den skolen? Og, når det gjelder gitar linje, hvor mye erfaring kreves det?
Er det ikke bedre å finne en folkehøyskole som har de linjene man helst vil gå på, fremfor å finne den som er mest liberal ift. rusmidler?

Men det sier seg kanskje selv at det er de frilynte folkehøyskolene som er mest liberale der. Dop er nulltolerert uansett hvilken folkehøyskole du søker på (på noen kan de finne på å utvise deg om du har røyket hjemme i helgene, også).
Agder FHS er ganske liberal når det kommer til alkohol, dvs at de tillater alkohol-konsum utenfor skolen. Angående hasj tror jeg at de fleste vil være strenge, i og med at det strider mot norsk lov.
Jeg opplevde at dem tok urinprøver på FHS jeg gikk på, og at enkelte ble kastet ut av skolen etter positiv prøve. Alkohol varierer. Kristne FHS har vel nulltoleranse, mens andre skoler tillater det utenfor skolens område.
[quote=ticks;1820989]Hva er greia? Skal du spørre administrasjonen om du har lov å ta deg en joint? En slik skole tror jeg du skal se langt etter. På den andre siden, jeg tviler på at ingen merker noe om du fyrer i det små en gang i blant. Det er jo ikke slik at de flyr rundt med narkobikkjer og tar pisseprøver av studentene...

Det er helt tydlig at du ikke aner hva du snakker om. Viss ledesen på en folkehøy skole har mistanke om narkotika missbruk på en folkehøyskole blir Onkel blå kaldt inn og hva har han med seg jo nettopp narkotika hunder og som kommer å snuser i internatet. Viss de finner noe kan du føle deg trygg på at det blir pisseprøve på alle mann. Kjenner folk som har blitt tatt og har hørt om flere. Samme hvordan folkehøy skole du velger ingen av de har en libral narkotika politikk. Noen frilynte folke høyskoler er ikke helt nazi på alkohol. Fins sikker noen som er mer slepp hente med regelverke enn andre
men det har jeg ikke oversikt over siden det er år og dag sien jeg gikk på folkehøyskole

Skal du nyte alkohol og canabis mens du går på folkehøyskole bør du holde lav profil.
Sitat av BengtÆrne Vis innlegg
Er faktisk ute etter akkurat det samme som trådstarter, så setter også pris på eksempler på skoler som tolererer alkohol.
Scabby_gabby, hvor var den skolen? Og, når det gjelder gitar linje, hvor mye erfaring kreves det?
Vis hele sitatet...

http://www.folkehogskole.no/

her kan du velge og vrake ^^