Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  44 3436
I jobben min, så har vi en del kaffepauser.. Og drikker mye kaffe. Jeg selv, drikker bare kaffe for å menge meg inn med arbeidskollegene og være sosial. De sier at uten morgenkaffe så vet de ikke hva de hadde gjort.

Jeg drikker kaffe hver dag på jobb, og det har jeg gjort i 1 år.. Men jeg synes fortsatt det smaker bajs og viktigst av alt, jeg får INGEN whatsoever effekt av kaffen. Jeg blir ikke noe mer våken av det. Det eneste som skjer er at jeg blir mer sulten av å drikke kaffe, og i tillegg må gå med en jævlig ettersmak i kjeften hele dagen.
Er det andre enn meg som ikke får noen effekt av kaffen?

I tillegg til dette, så røyker jeg også med mine arbeidskollegaer, også for å være sosial og menge meg med resten. Jeg begynte å røyke med dem for 1 år siden når jeg begynte i jobben. Jeg hater å røyke.. til tross for at jeg har røyket hver arbeidsdag i 1 år, så er jeg ikke blitt avhengig, normalt? Ser ingen positive ting med å røyke.. lukta setter seg på klærne og man blir luktende som en sur gammel mann, i tillegg er smaken ganske ræva.
En skulle jo tro at jeg var røyksugen og blitt avhengig av røyk siden jeg har røyket så mye og så lenge, men jeg savner ikke røyken i det hele tatt og kunne godt ha sluttet på dagen.. Hvorfor blir jeg ikke avhengig av nikotinen?

Så kommer jeg til enda en ting jeg hater.. Vin og øl.. Ser at folk på fester drikker vin og later som de nyter den, men gjør de egentlig det? Eller sitter de å holder på å brekke seg egentlig, og prøver å holde maska? Jeg drikker lett sprit, og er det eneste jeg drikker blandet med brus, men når jeg skal drikke 1 liiiiten slurk vin, kommer hele tarmsystemet og levra opp halsen for SÅ jævlig smaker det. Så jeg fatter ikke hvordan noen i det hele tatt GREIER å drikke noe sånt uten å spy? HVORDAN? De som drikker det må jo ha hellt syre på tunga si i forkant og ødelagt smaksansene slik at de ikke kjenner den helt jævlige smaken! Samme gjelder egentlig øl. Selv synes jeg det er helt OK.. Jeg KAN drikke det, men synes ikke det er noe godt. Sitter ikke hjemme og drikker pils alene liksom, så godt er det ikke.. Om jeg gjør det, gjør jeg det for å være like "kul" som kompisene mine når vi ser fotballkamp. De sier "åååååhh så godt det var med ei pils!..." egentlig greier jeg ikke tro på dette? Hvem sitter å sier at vann, humle og gjær smaker bedre enn brus liksom?

Er jeg den eneste som har disse meningene, for av og til virker det som jeg er helt alene om å mene dette! Virker som alle synes at kaffe, røyk, vin og øl er KJEMPEGODT.. Brus og godterier er GODT, ikke kaffe og røyk!
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Folk er forskjellige vet du, noen blir lett avhengig, og liker kaffe/røyk, andre ikke.
"Kunne godt ha sluttet på dagen"

Høres avhengig ut for meg. Hvis du ikke liker det, hvorfor slutter du ikke bare?
Sitat av drittunge Vis innlegg
"Kunne godt ha sluttet på dagen"

Høres avhengig ut for meg. Hvis du ikke liker det, hvorfor slutter du ikke bare?
Vis hele sitatet...
Tro meg, er ikke avhengig. Røyker bare når jeg må ut fordi arbeidskollegaene vil ha pause. Har ikke røyket siden jeg tok ferie i Juni..
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Ta egne veier, og ikke gjør som alle andre, vær deg selv.
Sitat av Twistz Vis innlegg
Tro meg, er ikke avhengig. Røyker bare når jeg må ut fordi arbeidskollegaene vil ha pause. Har ikke røyket siden jeg tok ferie i Juni..
Vis hele sitatet...
Høres totalt latterlig ut at du skal røyke/drikke kaffe pga dine arbeidskolleger gjør det. Regner med at du er blitt voksen nok til å gjøre det du selv vil.
Altså... Du drikker kaffe og røyker for å være sosial?
Du liker det ikke, men du gjør det uansett? Hvorfor? Du trenger jo ikke røyke og drikke kaffe for å sosialisere med arbeidskollegaer.. På skolen blir jeg med kompisene mine ut når de skal røyke, men jeg røyker ikke selv.

Til at du syns det smaker dritt; Fordi du presser det i deg. Du VIL egentlig ikke ha det i utgangspunktet tenker jeg. Og at du ikke har blitt avhengig av nikotinen tar jeg som at du "jukserøyker", altså trekker ikke ned, bare tar det i munnen og blåser ut.

Hvis du ikke er avhengig av nikotin og koffein syns jeg du skal slutte å presse det i deg for å sosialisere. Drikk cola i stedet når de andre drikker kaffe. Eller enda bedre, vann. Vann er utrolig godt om morran.

Vin skal jeg være enig i at smaker høgg. Det drikker jeg ikke selv. Øl, det kan man starte kvelden med, slapper gjerne av med en pils alene hjemme om jeg har lyst på til en god film. Hvis jeg ikke vil ha, drikker jeg gjerne brus eller vann i stedet. Tips: Prøv corona med fersk limebit i toppen, fjerner verste ølsmaken, siden du smaker limen mye bedre. Corona er godt uansett forøvrig.

Hvor gammel er du egentlig? Siden du presser deg til å røyke og drikke kaffe for å bli sosialt akseptert på jobb, og drikker øl for å "være like kul som kompisene".

Drikk det du har lyst på, ikke press deg til røyk om du ikke vil ha det, og spar pengene du bruker på røyk til noe du ønsker deg.

Halvveis moralpreken really... oO
Jeg røyket 40 om dagen tidligere, ofte i sosiale sammenhenger på jobb, sluttet over en enukers periode for to år siden uten problem, selv om veldig mange av mine kollegaer enda røyker, og jeg har mye kunder som røyker.

Derimot snuser jeg fortsatt.

Kaffe derimot, er jeg kresen på, random kaffeautomatsak som er på kontorer fordrar jeg ikke, og tar heller turen ned i nærmeste kaffebar for en kaffe lattè.
Tråden skulle ikke omhandle bekymringene deres rundt hvordan jeg sosialiserer meg..
Når du blir eldre så skjønner du nok
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Sitat av Twistz Vis innlegg
Tråden skulle ikke omhandle bekymringene deres rundt hvordan jeg sosialiserer meg..
Vis hele sitatet...
Er jo NETTOPP det som er problemet ditt her, du tilpasser deg andre for å sosialisere med de, ved hjelp av "tvang" og andre ting du ikke liker.
Sitat av Fleff Vis innlegg
Er jo NETTOPP det som er problemet ditt her, du tilpasser deg andre for å sosialisere med de, ved hjelp av "tvang" og andre ting du ikke liker.
Vis hele sitatet...
Er jo ikke det som er problemet. Jeg hater alle disse tingene like mye nå, som jeg gjorde før jeg begynte med det regelmessig. Er jeg virkelig alene om å ikke like disse tingene? Jeg er 20, så er voksen nok.
Kjenner meg veldig godt igjen i situasjonen din. Gøy at det finnes fler av oss.

Har sosial-røyka i 6 år, men er ikke det minste avhengi. Røyker sjeldent når jeg er alene. Ser på dette som en meget god egenskap.

Når det gjelder vin og øl så kommer det med alderen hos de fleste. Jeg likte ingen av delene før, men nå kan det været meget godt. Har også mye å si hvilke type øl/vin du drikker.
Sitat av Twistz Vis innlegg
Er jo ikke det som er problemet. Jeg hater alle disse tingene like mye nå, som jeg gjorde før jeg begynte med det regelmessig. Er jeg virkelig alene om å ikke like disse tingene? Jeg er 20, så er voksen nok.
Vis hele sitatet...
Jeg drikker ikke kaffe, mens jeg er nesten alene om å røyke der jeg arbeider. Vin drikker jeg en gang i skuddåret, og øl har gått ut på dato hos meg. Hvis du ikke liker det, er det ingen grunn til å fortsette med det.
Det GÅR an å være sammen med folk uten å gjøre det samme som det de gjør. Det kalles å være et individ. Hvis du hater kaffe, røyk, vin og øl har jeg et tips til deg: Slutt.

Hilsen en som liker kaffe, røyk og øl. Vin er dritt
ikke røyk, drikk vin eller øl?
høres ut som du er 14 år gammel, og kun gjør det for å ver tøff forran andre folk!
Jeg er enig med deg i det meste:

Jeg liker ikke røyk. I motsetning til deg, så røyker jeg derfor heller ikke.

Jeg liker ikke kaffe. ^

Jeg liker ikke vin. Holder meg til cider/drinker.

Jeg liker ikke øl. ^
Du er ikke alene.
Jeg er også en av de få som ikke ser poenget med å spise/drikke ting du ikke liker i utgangspunktet fordi alle andre gjør det eller fordi du en gang kanskje kommer til å like det i fremtiden.
Snuser ikke, drikker ikke vin, øl eller kaffe. Røkyer litt av og til, mest i sosiale sammenhenger og er ikke det minste avhengig.
Haha, dru drikker kaffe og røyker sigaretter selv om du ikke vil eller liker det?

Tror du arbeidskollegaene dine ville ekskludert deg om du satt med dem i pauserommet uten å drikke kaffe, eller om du står ute med dem uten å røyke?
herregud. Når jeg leste det der håpa jeg du var et troll, men jeg tror nå faktisk du er seriøs...
Du trenger virkelig litt mere integritet og selvtillit.
Spørsmålet til TS var vel egentlig om folk faktisk liker dette (kaffe, røyk, vin og øl), eller om de barer sier at de liker det for å være "hippe"..
Angående det med effekt/avhengighet når det gjelder ditt forbruk av kaffe/røyk, tror jeg har mye å si at du ikke er innstilt på å bli avhengig eller få noen effekt av dette. Det er så utrolig mange som tror de er avhengig av røyk uten å egentlig være det (fysisk). Og det er mange som føler at de "må" ha kaffen om morgenen for å våkne.
Det er sikkert sånn hos noen, men hos veldig mange (tror jeg) er det rett og slett bare den selvbestemte placebo effekten som trøkker til..
Vil si jeg er ganske lik som deg. (TS).
Valgfri brukertittel
Grimmy's Avatar
Jeg røyker hvis jeg får en røyk (bruker ikke penger på det) av en annen.. på fest eventuelt. (men jeg snuser fast)
Jeg syntes det er godt med en øl, på starten var det ikke smaken, altså når jeg var fjortizz lzm, men nå syntes jeg ærligtalt det er godt med en kald pils på fredagskveldene...
Pulverkaffe er ikke noe spesielt godt, men kan drikkes om ikke annet er tilstede. Trakterkaffe smaker godt.
Jeg drikker ikke rødvin, men hvitvin er noe jeg drikker rent og skjært pga. smaken. Det smaker digg.

Derimot syntes jeg det er LATTERLIG av deg og drikke kaffe og røyke bare fordi det er sosialt? Hvis du absolutt fordrar det, så gjør det deg til et patetisk menneske i mine øyne. Beklager.
ikke alle skal ha alt så søtt som mulig. Ikke alle er vokst opp med cola og snop til daglig. Noen mennesker liker surt og da må jo rødvin være midt i blinken for de. Kaffieffekten er litt myte. den oppkvikkende effekten alle snakker om varer i få minutter med mindre du reagerer unormalt på koffein. Det blir litt som å lukke igjen aua i noen minutter på en middagslur, man føler seg oppkvikket men reellt sett ga den ikke noe nytte hvilemessig sett.
Selv liker jeg kaffi og rødvin. Søte klissedrinker byr meg imot men vi er forskjellige og takk for det.
På meg virker det som smaksløkene dine er litt lite utvilklet

og når det kommer til røyk, gjør som McVik skriver;du kan menge deg med kollegar uten å røyke sammen med dem sånn som meg
Sist endret av Gloss; 19. september 2010 kl. 11:31.
Det er et spørsmål om smak og tilvenning. Når jeg begynt å drikke smakte øl bare bittert og ekkelt, men jeg tvingte det i meg. Nå derimot er det ingenting som smaker bedre enn en øl på en fredagskveld. Drikker så og si aldri brus, fordi jeg rett og slett ikke har lyst på det.

Vin har nok også en tilvenningskurve for de fleste, men det lønner seg å smake litt forskjellig for å finne ut hva man liker. Klart det smaker surere enn Smirnoff Ice, men smaken er så utrolig mye mer sammensatt, så det er verdt det i lengden. Ikke bare gulp det ned for å bli drita (gjelder både vin og øl), men kjenn på smaken, prøv å kategoriser de ulike sammensetningene, vær litt nysgjerrig. En vond smak er ikke bare vond, du trenger ikke spytte det ut med en gang. Prøv også å drikk sammen med mat, fks. fet mat med øl, ost og vin, eller spør på vinmonopolet hva som passer med det du har kjøpt, de er veldig behjelpelige.

Ja, jeg liker også kaffe og røyk, men holder meg unna det siste fordi det er unødvendig, usunt og dyrt.

Poenget mitt er at ettersom man blir eldre blir smaken din mer raffinert, og at det kan være moro å utforske litt hva ting egentlig smaker (annet en ææsj). Barn liker automatisk alt søtt, mens sure og bitre ting er noe som kommer litt etterhvert. Selvfølgelig, noe vil aldri smake godt, men det er lov å prøve, det er overraskende hvor mye man faktisk kan få seg til å like.

Lykke til!
Jeg drikker kaffe fordi det er godt. Tar meg heller en kopp kaffe istedenfor en kopp kakao eller hvilken som helst annen varm drikke. Vin drikker jeg ikke uansett fordi det smaker helt grevling, muligens fordi jeg er 17 Øl går helt greit, synes ikke det smaker vondt, men synes ikke det smaker dritt heller.
Lag deg en te eller noe sånt da for faen.
Jeg føler egentlig at dette er noe du burde ha klart å tenke deg til selv, tror du virkelig at ingen liker øl, selv om så mange drikker det?

Jeg liker ikke kaffe -> jeg drikker ikke kaffe
Jeg liker ikke røyk -> jeg røyker ikke
Jeg syns øl er kjempe godt -> jeg drikker øl
jeg syns vin er helt greit, -> jeg drikker sjeldent vin

Det høres faktisk ut som du er 15 år mentalt
Sist endret av olli408; 19. september 2010 kl. 14:28.
Virker som du har et utrolig ønske om å være som alle på jobben din..
Alle tingene der er "godt" pga. EFFEKTEN man får, ikke smaken/lukten..Jeg liker alt, untatt vin, som jeg ser meg en smule enig i :P
Sitat av Gloss Vis innlegg
På meg virker det som smaksløkene dine er litt lite utvilklet

og når det kommer til røyk, gjør som McVik skriver;du kan menge deg med kollegar uten å røyke sammen med dem sånn som meg
Vis hele sitatet...
eller at han ennå ikke har drept smaksløkene sine.
Altså hele poenget med denne tråden var at du gjør noe du ikke liker, hva er det du vil? Få andre til å ikke like å røyke, drikke øl, vin etc?

Det er din kropp, du gjør hva du vil, tror du at du mister venner hvis du ikke røyker og drikker øl? Prøv uten og se da, lover deg at de vil respektere deg mere hvis du slutter.
Du bør vel kanskje tenke på å rette opp ryggen, og ta dine valg i livet fordi du ikke avhenger av noen andre enn deg selv. Hvis du er deg selv, er du en mye mer spesiell som person kontra du lever etter alle andres hverdagslige normer, bør du heller finne dine egne.

Stand up for yourself man!
Sist endret av Heisenberg1; 19. september 2010 kl. 19:12.
Magnetisk hamster
Ffojt's Avatar
Man føler seg fort utenfor når man er den eneste som ikke gjøre noe. Har opplevd dette både ved å være den eneste som ikke spiser godteri, og den eneste som ikke drikker. Man føler seg utenfor...

For the record, digger kaffe, men dette er noe jeg lærte meg over et år. Vet ikke hvorfor, hverken er eller var gammel nok til å føle at alle andre gjorde det. Tvert imot, føler meg litt teit når jeg er eneste som drikker kaffe når alle sitter med brus eller kakao... Røyk og snus: FYSJ!!!
Haha, er dette seriøst?
Først og fremst, hvis du ikke liker kaffe, hvor i huleste drikker du det da? Klarer du ikke å snakke med kollegene dine uten kaffe?
Hvorfor føler du at du må røyke sigg for å være sosial? Det høres ut som du har et vridd bilde på en del ting...
Folk har forskjellig smak, det må du bare finne deg i... lykke til videre.
Sist endret av Bluish; 19. september 2010 kl. 19:28.
Tråden din kan besvares med 3 ord:
Alle er forskjellige.
Sist endret av Kimer28; 19. september 2010 kl. 19:41.
Man venner seg til forskjellige ting og tang, ikke mange småbarn liker farris, mens de fleste voksne gjør det.
Øl, vin, kaffe, sigg har samme prinsipp(+ avhengighet), man må venne seg til smaken. Som nevnt tidligere så er nok placebo også en faktor som spiller inn, f.eks hvis du er vant med å ta en sigg i pausa på jobb, assosieres det med pause, altså noe positivt. En dag kommer en pause uten sigg... da vil man kunne merke et 'sug' etter sigg, fordi men er vandt med å ta en sigg i den settingen.

Du derimot vil tydligvis være like tøff som de store guttene..
Hahahaha. Dere er faen meg en morsom gjeng dere. Hva faen har de sosiale egenskapene mine med noe å gjøre?! Laget jo for guds navn ikke tråden for at dere skulle komme å hetse meg fordi jeg drikker kaffe og røyker for å sosialisere meg. Jeg drikker kaffe og røyker fordi jeg har LYST, men det betyr ikke at jeg liker det, så fuck off. Om jeg vil drikke kaffe og røyke for å være sosial med arbeidskollegene mine, så gjør jeg det! Ikke kom å be meg om å bli rett i ryggen og stå opp for meg selv og velge egne veier i livet. Come on, hva bryr det dere uansett?

Tror de fleste missoppfattet tråden. Men fikk jo en god del trøstende svar, så det er bra. Da vet jeg at jeg ikke er alene.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Så hva er poenget med tråden da?

Virket veldig som du fremhevet at du "Drikker kaffe og røyker for å sosialisere deg"

Om du lurer på hvorfor du ikke blir avhengig, så kan jeg si nokså klart at det står i den første posten: "Folk er forskjellige"
Kan du få oss til å forstå tråden da?

Jeg synes enkelte øl og vinflasker smaker godt. Eller tror du meg ikke siden DU ikke liker det? Hele tråden virker jo egentlig bare helt latterlig. Du forstår vel selv at mennesker kan like andre ting en deg?
Poenget er vel at han ikke har egne preferanser og vaner, og at han derfor imiterer andre. Han liker ikke røyk og kaffe men bruker det fordi at de andre gjør det. Uten at jeg er en mester i psykologi, så virker det for meg som om at han ikke ønsker å skille seg ut.
Sitat av Twistz Vis innlegg
til tross for at jeg har røyket hver arbeidsdag i 1 år, så er jeg ikke blitt avhengig
Vis hele sitatet...
Haha, neida du som røyker hver dag er vertfall ikke avhengig!

Ærlig talt så er dette den dummeste/rareste tråden eg har sett som fortsatt er i live.


Men skal korte den ned for alle som ikke gidder å lese det.

Han spør om;
1. det er andre som har kaffesmak i kjeften dagen ut etter de har tatt seg en kopp.
1.2. Er det andre som ikke får effekt av kaffen?
2. Eg røyker kvar dag, hvorfor blir eg ikke avhengig? (Min favoritt)
3. Hvem sier at vann, humle og gjær er bedre enn BRUS!?

Skal svare på 2 og 3 eg.

2. Ikke røyk på 1 måne, og kom tilbake og si om du er avhengig eller ikke. For eg trur at du er det!
3. De som synes vann er bedre enn brus er mest sannsynlig de som ikke liker brus, eller de som liksom skal være så "sunne" (steike, liten mengde folk som vet hva å være sunn betyr, men uansett)!
De som spiser gjær bør du ikke høre på uansett!..

Btw, eg trur de mener øl? Noen liker faktisk dette vet du

Men hvorfor i huleste nevnte du det med jobben, det er ditt dumme problem.
Og kor kommer brus og godteri fra?

Mitt bestespørsmål hit til, hvorfor røyker, drikker kaffe OSV. du? :P
Folk har større respekt for folk som ikke "faker" slikt. Se på det som viljestyrke.
Sitat av Fyllingz Vis innlegg
Haha, neida du som røyker hver dag er vertfall ikke avhengig!
2. Ikke røyk på 1 måne, og kom tilbake og si om du er avhengig eller ikke. For eg trur at du er det!
Vis hele sitatet...
Jeg har røyka nesten hver dag (hvertfall hver uke) i 8 år og jeg kan med hånda på hjerte si at jeg ikke er det minste avhengi. Det er noen sjeldne eksemplarer her i verden som ikke kan bli avhengi av ting og jeg er en av dem. Kan godt hende trådstarter også er av denne typen.

Hvorfor har jeg røyka i 8 år når jeg ikke er avhengi spør du? Svaret er at jeg liker stemninga rundt det å ta en røyk og jeg syns det er kos. Hadde jeg ikke hatt råd til det fks, så hadde jeg droppa det på dagen og prioritert andre ting.
Sist endret av Source; 24. september 2010 kl. 19:21.
Du driver å klager over at folk liker andre ting en deg selv ?!? Vi har faktisk et ganske så lekkert utrykk her i Norge: Smaken er som baken, delt.

Du kan da virkelig ikke være seriøs når du ikke "tror på" at andre folk kan like vin eller øl? Selvfølgelig er det folk som synes "vann, humle og gjær (+malt forresten)" smaker godt. Personlig, synes jeg øl gjør seg bedre en sukkerholdig drikke i mange tilfeller, for eksempel til mat, når du er sliten, små-kvalm, eller til og med i lunsjpausen (alkoholfritt såklart i det tilfellet)