Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  55 10435
har tenkt å forsøke meg på å lage en stengun replika når mine sveise egenskaper er forbedret, valgte sten gun ettersom den bare består av 47 deler. fant blant annent disse planene http://www.fmft.net/archives/002710.html
hvor får jeg tak i rødfis jeg bruke i den? trenger også et magasin.
Ski for your life
kosepaa's Avatar
Oppe i skogen ved Huseby leir ligger det tonnevis. Er du heldig finner du kanskje et magasin der også. Ellers vil jeg tro det går an å kjøpe et magasin flere steder.
Sist endret av kosepaa; 15. august 2010 kl. 16:35.
Commanderpope
Trådstarter
hvor er huseby, er det langt fra oslo?
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Sitat av kosepaa Vis innlegg
Oppe i skogen ved Huseby leir ligger det tonnevis. Er du heldig finner du kanskje et magasin der også. Ellers vil jeg tro det går an å kjøpe et magasin flere steder.
Vis hele sitatet...
Er det fritt for alle å gå i skogen rett ved Huseby? Eller er det militært område?


Sitat av AdolfCartman Vis innlegg
hvor er huseby, er det langt fra oslo?
Vis hele sitatet...
15 min fra sentrum
Gå av på Hovseter t-banestasjon på linje 2.
Sist endret av Thoryllo; 15. august 2010 kl. 16:49.
Commanderpope
Trådstarter
hvor lenge med moped, eller buss? takk for raskt svar, dette blir et artig prosjekt, blir nok litt prøv og feil i starten, for jeg kan ikke sveise enda, men jeg lærer det på vgs1.

lurer forsåvidt også på lovligheten av å løperundt i skogen med en stengun ladet med rødfis.
Er kansje litt bortkastet å lete etter rødplast ved Huseby viss du skal benytte det i en Stengun.

Stengun bruker kaliber 9x19 som er tilsvarende den som brukes i P80 og MP5. Gardistene har tidligere benyttet AG3 med kaliber 7.62 og nå gått over til HK416 med kaliber 5.56. Er fullt mulig du finner noen rester med 9x19 ved husebyskogen men oddsen er ikke så alt for god for det. Skulle du finne noen magasiner vil de ivertfall uansett ikke passe i en standard Stengun.

Du får dog kjøpt magasiner billig fra England, bare google litt så finner du massevis av militaria butikker.
Jeg fant 2 hele magasiner stappet med rødfis i Huseby skogen, ved Hovseter. Og på Garden så var det åpen dag, fikk jeg stjålet noe rødfis da også.
Så vidt jeg vet er Sten-gun en "forbedret" versjon av MP40, så stikk til en eller annen millitærmesse eller lignende. Der burde du få kjøpt deg rikelig med magasiner som passer, for hvis du greier å lage en skikkelig Sten-gun så skal magasinene gå om hverandre.
Commanderpope
Trådstarter
vet at stengun bruker den størrelsen, og at magasinene ikke passer, men en stengun kan vel tilpasse i dimensjoner. har aldrig skutt med et våpen før så kall meg gjerne noob: er det rekyl når du skyter rødfis?
Sitat av AdolfCartman Vis innlegg
vet at stengun bruker den størrelsen, og at magasinene ikke passer, men en stengun kan vel tilpasse i dimensjoner. har aldrig skutt med et våpen før så kall meg gjerne noob: er det rekyl når du skyter rødfis?
Vis hele sitatet...
Tror det ja.
Commanderpope
Trådstarter
bare lurte på noe: hvordan er det å komme inn på det aktuelle området? er det gjerder og slikt?
Sitat av AdolfCartman Vis innlegg
vet at stengun bruker den størrelsen, og at magasinene ikke passer, men en stengun kan vel tilpasse i dimensjoner. har aldrig skutt med et våpen før så kall meg gjerne noob: er det rekyl når du skyter rødfis?
Vis hele sitatet...
Du kan endre kaliber på en stengun, det innebærer bare bytte av løp, sluttstykke, sluttstykkebærer og magasin. Anbefaler deg å heller holde deg til ett kaliber i våpenet. Om du ikke får tak i rødplast kan du jo alltids kjøpe blanke skudd fra f.eks. Game-On.

Du får litt rekyl når du skyter med rødplast. Har du for tung sluttstykkebærer vil ikke rekylen være sterk nok til å lade neste patron, så det er derfor du ser at det brukes blå sluttstykkebærere i AG3 når de skyter med rødplast.

Om du kun skal skyte med rødplast/blank ammo i våpenet du lager kan du prøve deg litt frem med vekten på sluttstykkebæreren eller styrken på fjøra.

Det verste som skjer om rekylen ikke er kraftig nok er at du må ta ladegrep for hvert skudd.
Sitat av AdolfCartman Vis innlegg
bare lurte på noe: hvordan er det å komme inn på det aktuelle området? er det gjerder og slikt?
Vis hele sitatet...
Det er en vanelig skog, som Garden folka bruker til å trene. Alle kan gå der såvitt jeg veit. Vi var på tur med klassen oppi der òg.
Sitat av AdolfCartman Vis innlegg
lurer forsåvidt også på lovligheten av å løperundt i skogen med en stengun ladet med rødfis.
Vis hele sitatet...
Ganske ulovlig. Kan den skyte rødfis, så kan den skyte skarp ammo også.
Noe som vil si at våpenet er et fungerende militært våpen, noe du ikke kan lovlig ha med mindre du er samler (og skaffer det på riktig vis).
Sist endret av Grimdoc; 15. august 2010 kl. 17:52. Grunn: La til ordet "lovlig"!
Sitat av AdolfCartman Vis innlegg
bare lurte på noe: hvordan er det å komme inn på det aktuelle området? er det gjerder og slikt?
Vis hele sitatet...
Det er en helt vanlig skog som hvem som helst kan ferdes i. Garden bruker den til trening titt og ofte men stort sett bare på dagtid når de benytter seg av området. Tar du turen ut rundt middagstider bør du ha best sjanse for å finne godsaker.

Jeg var inne som gardist i 2006
Commanderpope
Trådstarter
Sitat av Tjodleif Vis innlegg
Det er en helt vanlig skog som hvem som helst kan ferdes i. Garden bruker den til trening titt og ofte men stort sett bare på dagtid når de benytter seg av området. Tar du turen ut rundt middagstider bør du ha best sjanse for å finne godsaker.

Jeg var inne som gardist i 2006
Vis hele sitatet...
nice! da får jeg dra og sanke litt patroner. er det forresten lov å kjøpe rødfis hvis man er under 18? tror ikke jeg trenger, for på bilder derfra ser det ut som om det er veldig mye der!
Sitat av AdolfCartman Vis innlegg
nice! da får jeg dra og sanke litt patroner. er det forresten lov å kjøpe rødfis hvis man er under 18?
Vis hele sitatet...
Lykke til! Er alltids gode muligheter for å finne andre militære effekter som er mistet under trening.

Er ikke hundre prosent sikker på regelverket, men det jeg kjenner til er det ikke tillatt å selge rødplast til sivilbefolkningen. Det du kan kjøpe er blanke skudd som er en litt dyrere, men mye tryggere variant. Det er samme type ammo som brukes i startpistoler og du trenger bare å være over 18år for å kjøpe denne.
Commanderpope
Trådstarter
men jeg er ikke 18, så får gå på leting i skogen da. hvordan gir jeg kp?
Sitat av Totskalle Vis innlegg
Så vidt jeg vet er Sten-gun en "forbedret" versjon av MP40,
Vis hele sitatet...
Ikke så langt unna. STEN ble laget fordi britene trenge en smg de kunne masseprodusere så billig som mulig. Den var en videreutvikling av Lanchestert smg'en som igjen var basert på MP38. Kaliberet ble valgt fordi det var enkelt å produsere, effektivt og veldig utbredt blandt tyske styrker.
Sitat av Tjodleif Vis innlegg
Ikke så langt unna. STEN ble laget fordi britene trenge en smg de kunne masseprodusere så billig som mulig. Den var en videreutvikling av Lanchestert smg'en som igjen var basert på MP38. Kaliberet ble valgt fordi det var enkelt å produsere, effektivt og veldig utbredt blandt tyske styrker.
Vis hele sitatet...
Ofte servert med lyddemper og, eller det feil? Foresten mener noen at rødfis og lyddemper ikke er en god kombo.
Foresten mener noen at rødfis og lyddemper ikke er en god kombo
Vis hele sitatet...
Hva er vitsen med å lyddempe rødfis da? Du har forøvrig rett i at Sten kunne brukes med lyddemper. (Var forøvrig ikke mye vits, for å få effekt måtte sluttstykket låses for hvert skudd for å unngå mekanisk støy..) En Sten vil selvsagt bare sette av ett skudd med rødfis. På langt nær nok rekyl i rødfis til å drive Sten'ens tunge sluttstykke.
Til trådstarter: Finn deg ett annet prosjekt du kan bruke ferdighetene dine på. Det er overhode ikke lovlig å lage våpen, og blir du tatt med ett sånn har du ingen (nær) fremtid som lovlig våpeneier...
Commanderpope
Trådstarter
skal ikke ha lyd demper, og skal heller ikke ha noe lovlig våpen. og det er vel ikke så big deal.
Sitat av Tjodleif Vis innlegg
Anbefaler deg å heller holde deg til ett kaliber i våpenet. Om du ikke får tak i rødplast kan du jo alltids kjøpe blanke skudd fra f.eks. Game-On.
Vis hele sitatet...
Blank skudda på game-on er ikke like store som ekte 9mm.
Sitat av Tjodleif Vis innlegg
Det verste som skjer om rekylen ikke er kraftig nok er at du må ta ladegrep for hvert skudd.
Vis hele sitatet...
I våpen av type Sten og tilsvarende konstruksjoner stemmer ikke dette, det vil heller være stor sjanse for å avgi full auto ild.

Noe som mest sansynlig vil skje med rødfis samme hva, siden det ikke er nok skyv i patronen til å få låst sluttstykket i bakre posisjon.
Og husk, virkemåten i en Sten og f.eks en AG-3 er totalt forskjellig, og er ikke akkurat sammenlignbare.

Og til trådstarter, ja det er bitte-litt ulovlig å inneha et slikt våpen. I tillegg til å være et uregistrert våpen er det et automat-våpen, noe som utvider strafferammen med noen år. Så jeg ville heller ha valgt et annet prosjekt, dersom jeg var bekymret for å få noe på rullebladet mitt.

Sitat av AdolfCartman Vis innlegg
...og skal heller ikke ha noe lovlig våpen. og det er vel ikke så big deal.
Vis hele sitatet...
Men du satser på et par år i buret eller? ikke så big deal
Commanderpope
Trådstarter
har ikke tenkt å bruke dette i noen som helst offentlig sammenheng, bare lage den fyre av et par magasiner, og deretter legge den oppi haugen med vrakte prosjekter.
Det er ikke bare "bitte litt" ulovlig med et uregistrert helautomatisk våpen. Vær klar over konsekvensene, for blir du tatt med dette kommer det ikke til å se pent ut.

Vær også klar over at Sten (på grunn av sin enkle konstruksjon) er et svært usikkert våpen - i den betydning at du ikke nødvendigvis trenger å trykke på avtrykkeren for å få det til å gå av, et lite hopp eller uforsiktig hensetting av våpenet kan få fatale konsekvenser..
Commanderpope
Trådstarter
er ikke sikkert at jeg får det til engang, er bare noe jeg har tengt å prøve på nå som jeg skal lære meg å sveise.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Du kan prøve deg på noe litt mindre først

Pen gun: http://www.youtube.com/watch?v=U8vsicLROJo

Eller når du skal lage Sten våpen, så lager du løpet slik at den passer .22

Lett å få tak i, kraftige små kuler

Skal selv lage sten gun, må bare gidde å designe en tegning/Blueprint, da de jeg finner på nettet rett og slett suger.
Commanderpope
Trådstarter
http://www.youtube.com/watch?v=Mvl-I...eature=related = lame!
men ja sten er et usikkert våpen, men fant blueprints på en thompson smg en gang, skal prøve å finne de.
http://www.youtube.com/watch?v=XtM2rCLzHSI
Dette er en sten-gun med skarp skyts tror den hadde lagd litt oppstyr i oslo sentrum. Med andre ord er det veldig ulovlig å eie full-auto våpen.
Commanderpope
Trådstarter
bor ikke i sentrum da. men som sagt, er ikke sikkert ad det blir noe av, får se hva det blir til når jeg har fått litt mere kunskap.
Sitat av Grimdoc Vis innlegg
Ganske ulovlig. Kan den skyte rødfis, så kan den skyte skarp ammo også.
Noe som vil si at våpenet er et fungerende militært våpen, noe du ikke kan lovlig ha med mindre du er samler (og skaffer det på riktig vis).
Vis hele sitatet...
du kan skyte rødfis med et papprør og en spiker...
Sitat av AdolfCartman Vis innlegg
men jeg er ikke 18, så får gå på leting i skogen da. hvordan gir jeg kp?
Vis hele sitatet...
Du kan jo få noen andre til å kjøpe da, eller?

Du gir KP ved å trykke på det grønne plusstegnet opp i høyre hjørne av hvert innlegg
Sitat av tutte87 Vis innlegg
du kan skyte rødfis med et papprør og en spiker...
Vis hele sitatet...
Det er jo helt irrelevant?
Jeg kan drepe noen med en skobørste også, men samtidig så er det lov å eie en skobørste.

Det er det at det er enkelt å skaffe seg noen patroner når man allerede har et fungerende helautomatisk gevær.

Ser du forskjellen?
Sitat av Grimdoc Vis innlegg
det er enkelt å skaffe seg noen patroner når man allerede har et fungerende helautomatisk gevær.
Vis hele sitatet...
Ja, for: 1. lovlige våpen kommer med våpenkort, som man da kan kjøpe ammo på.
2. ulovlige våpen blir i 99% av alle tilfeller solgt med ammo.


Sitat av Grimdoc Vis innlegg
Det er jo helt irrelevant?
Jeg kan drepe noen med en skobørste også, men samtidig så er det lov å eie en skobørste.

Det er det at det er enkelt å skaffe seg noen patroner når man allerede har et fungerende helautomatisk gevær.

Ser du forskjellen?
Vis hele sitatet...
poenget var at du kan skyte rødfis med det meste, og ikke trenger å være et fungerende militært våpen fordet... og et helautomatisk gæver skal normalt ha problemer med å skyte rødfis. altså på helauto, iom at trykket fisen lager ikke har samme kraft (rekyl) som en normal patron. Og motsatt, er våpnet modifisert til å skyte rødfis brukes det et lettere sluttskykke som ikke tåler rekylen av en vanlig patron, det vil sprekke og være ubrukelig etter et skudd..

Og bare for å være masete, jeg snakket ikke om å drepe noen, skal du ta livet av noen med rødfis skal du jobbe hardt! kansje hvis du dytter den ned i halsen på en stakkar og fyrer av der, som gjør at halsen får store sår og du kveles av hevelser...
Sitat av tutte87 Vis innlegg
poenget var at du kan skyte rødfis med det meste, og ikke trenger å være et fungerende militært våpen fordet... og et helautomatisk gæver skal normalt ha problemer med å skyte rødfis. altså på helauto, iom at trykket fisen lager ikke har samme kraft (rekyl) som en normal patron. Og motsatt, er våpnet modifisert til å skyte rødfis brukes det et lettere sluttskykke som ikke tåler rekylen av en vanlig patron, det vil sprekke og være ubrukelig etter et skudd..
Vis hele sitatet...
Sluttstykket pleier ikke å være endret, men løp blir byttet ut med en "dyse" eller "propp" i enden slik at trykket som blir skapt i løpet ikke går ut fremme men bak. Dette vil da skyve patronen som er i kammeret bakover og sluttstykket på en rifle eller sleiden på pistoler vil bli presset bakover og låst på avtrekkeren av patronen som blir avfyrt.
Det rette navnet for dette er rekylforsterker!

Her er noe lignende det som blir brukt på noen av AG3'ene i Norge:
http://t0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQ18H_gy43vNxciGnys3BbkYRv_W40fphFoUrd6tbxP69bHQVs&t=1&usg=__YWZ2lytEkCudn6PoLrYdupsmwoQ=

Annen versjon brukt på ag3:
http://www.hvs-da.no/Miniatyr/Mauserdeler/Rekylforsterker%20AG3.jpg
Commanderpope
Trådstarter
hvor får jeg tak i en slik en?
sveis en krone i enden av løpet.
Bor ti sekunder fra den aktuelle skogen og gikk ofte og samlet/kom over haugevis med rødfis da jeg var mindre og lekte med kamerater der. Tviler på at det blir noe problem å finne, selv om jeg ikke har vært der noe særlig på en god stund.
Sitat av zevz Vis innlegg
sveis en krone i enden av løpet.
Vis hele sitatet...
Ja, lurt!

Har hørt fra tidligere tjenestegjørende at man kan bruke de gamle 10-ørene inne i flammedemperen (altså skru den av, legg i en 10-øring og skru den på igjen) men har ikke testet dette så jeg kan ikke si om det er bra for børsa. Men lade vil den, uten tvil!

Rekylforsterker kan du kjøpe både her og der: http://www.armygear.com/products/H%2...essor-AG3.html
Bytt rett og slett ut flammedemperen. Men hvorfor spør du om dette da AdolfCartman? Du har vel neppe en H&K eller AG?
[quote=Skytteren;1806421]Ja, lurt!

Har hørt fra tidligere tjenestegjørende at man kan bruke de gamle 10-ørene inne i flammedemperen (altså skru den av, legg i en 10-øring og skru den på igjen) men har ikke testet dette så jeg kan ikke si om det er bra for børsa. Men lade vil den, uten tvil![quote]

Sitat av Milforum
En halvkjenning av meg ble refset og grisestrukket på oppstillingsplass foran 1300 gubb og gubbinner fordi han anvendte 10-øring-trickset engang på 90-tallet.
Vis hele sitatet...
Hehe, tviler på at det er så lurt..
Lurt? Det fungerer meget bra! Ulempen er at diameteren på en tiøre er LITT for stor til å passe, så det må files.... Da er det mye bedre å bruke den ene låsesplinten som holder kolben! Passer perfekt! Har svidd av haugevis med rødfis med begge metoder! (Men det er lov å bruke hue også da! Fyre av et magasin eller to på auto inne i en militærleir er ikke mye smart...)

Og til kommentaren over her av tutte87 om at rødfis er ufarlig.... IDIOT!
Rødfis HAR tatt liv, og er langt fra ufarlig. Om du skal leke med dette, så rett ALDRI løpet mot noen!
hei jeg har en softgun hagle det er en springer å jeg lurer på hva som er forskjelld på normal innstilling og hop innstillingen?
@woff, tingen med 10-ører og andre ting i demperen er vel rett og slett at man ikke har noen "overtrykksventil" dersom trykket skulle bli for høyt.
Da kan man få en stygg smell og biter av 10-ører og hva annet man har funnet på å dytte inn i der, som kommer som et eller helst fler prosjektiler. Itte møe smart!
Nå er det ikke mye smart å tukle med dette uansett! Men hvis man på død og liv absolutt skal teste dette, så bruk som sagt hodet.
Løpet SKAL peke i trygg retning ALLTID! Bare trykket alene fra en rødfis kan drepe på kort hold!
Jeg HÅPER at folk som har tilgang på et våpen IKKE har behov for å leke med det da konsekvensene kan bli meget alvorlige. Avtal heller å trene med våpenet på en bane!

Skyting er gøy, så hvorfor ikke melde seg inn i en klubb?
Sitat av mad187 Vis innlegg
hei jeg har en softgun hagle det er en springer å jeg lurer på hva som er forskjelld på normal innstilling og hop innstillingen?
Vis hele sitatet...
Bruke google først, noe du ikke gjorde! Og for det andre postet du innlegget i en tråd som ikke hadde noe med air soft å gjøre!

Så enkelt er det!http://lmgtfy.com/?q=what+is+hop+up+airsoft
Sitat av woff Vis innlegg
Bare trykket alene fra en rødfis kan drepe på kort hold!
Vis hele sitatet...
Helt klart! Vi har skutt av fingertykke bjørkekvister med rødfis, så det er ikke noe man leker seg med. Sikkerhetsavstanden er vel 20m med rødfis (eller var det 50? Lenge siden dette gitt...) så bare det sier jo at man ikke bør leke for mye med dette.
Bare spruten av varmt kruttslam og varme gasser er nok til å gjøre en person blind.

Sitat av woff Vis innlegg
Skyting er gøy, så hvorfor ikke melde seg inn i en klubb?
Vis hele sitatet...
Tja, det er vel bare EN "klubb" i Norge hvor man får skyte med full-auto AG/MP-5 og den "klubben" kvalifiserer vel neppe så mange her inne til å bli medlemmer i?
For det første så må man ha tjenestegjort, og da helst som befal eller offiser.
Videre så må man være egnet for medlemskap, noe mange ikke er.
Og så må man jo betale 400.- i årlig "klubb" kontigent, noe mange her inne sikkert IKKE har lyst til å gjøre.

Åja, så må man selvfølgelig være over 18 år!
Og for å få lov til å skyte auto, så må man være skytter på nivå 3.

Så det å skyte lovlig med full-auto tror jeg nok de aller fleste her inne kan bare drømme om. Men som du skriver, skyting er moro, så det er jo bare å melde seg inn i nærmeste klubb.
Men sjekk hvilket forbund du melder deg inn i, for f.eks NSF har liksom ikke akkurat de"kuleste" programmene og øvelsene
Commanderpope
Trådstarter
ingen klubber man kan skyte med sten gun i, da.
Hva er greia med å skyte på auto? En pistol er halvautomatisk, og det er altså bare en pekefingerbevegelse som avgjør skuddtakten... Poenget er at med enkeltskudd TREFFER du, med auto BOMMER du med de fleste (alle) skuddene... En stengun er ikke engang gøy å skyte med! (Har skutt endel magasiner med en sånn..) Takke meg heller til en .45 pistol! DET er gøy det!
Kom deg til en lokal pistolklubb og prøv litt!