Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  26 2532
Laget en ny tråd så jeg kan få svar på hva som gjelder nå, og ikke for 2-3 år siden.

- Hva skjer om man krysser av at man har prøvd hasj èn gang på det skjemaet som skal leveres på sesjon?

- Blir man testet for rusmidler på sesjon?

- Vil man teste positivt på rusmidler viss man har bonget, la oss si 15 dager før sesjon? Hva er evnt. staffen?


Jeg håper på relevante svar.
M72
Ambivalent bruker
M72's Avatar
Nei, man blir ikke testet for dette. Legen vil antagelig spørre deg om du har brukt det, og notere det, men du vil ikke få noen etterfølger.
Neutral Good
Mith's Avatar
Hvorfor i all verden vil du frivillig innrømme ett lovbrudd?
M72
Ambivalent bruker
M72's Avatar
Sitat av Mith Vis innlegg
Hvorfor i all verden vil du frivillig innrømme ett lovbrudd?
Vis hele sitatet...
For legen har taushetsplikt? Dessuten vil det være vanskelig for politiet å bevise noe som helst med mindre de tar han der og da. Dessuten er vanlig at leger lar sånne ting gå.
fiNk's Avatar
Trådstarter
Sitat av M72 Vis innlegg
For legen har taushetsplikt? Dessuten vil det være vanskelig for politiet å bevise noe som helst med mindre de tar han der og da. Dessuten er vanlig at leger lar sånne ting gå.
Vis hele sitatet...
Så dette arket som leveres skal til legen?
Neutral Good
Mith's Avatar
Sitat av M72 Vis innlegg
For legen har taushetsplikt? Dessuten vil det være vanskelig for politiet å bevise noe som helst med mindre de tar han der og da. Dessuten er vanlig at leger lar sånne ting gå.
Vis hele sitatet...
Men det er jo absolutt ingenting på vinne på det...
Uansett om det er taushetsbelagt så er det jo idioti å frivillig sende inn denne typen informasjon.
Sist endret av Mith; 31. mai 2010 kl. 14:46.
fiNk's Avatar
Trådstarter
Sitat av Mith Vis innlegg
Men det er jo absolutt ingenting på vinne på det...
Uansett om det er taushetsbelagt så er det jo idioti å frivillig sende inn denne typen informasjon.
Vis hele sitatet...
Hva mener du burde gjøres da?
Du får avslag ifra forsvaret om du har brukt noen former for dop.

Så om du vil inn, kryss av på nei.
Og det vil ikke bli mulig å endre på det du svarer, om du velger å krysse ja, og angrer senere.


På selve sesjonen, så blir det ikke testet for noe som helst.
Sist endret av Blackkoz; 31. mai 2010 kl. 14:54.
Neutral Good
Mith's Avatar
Sitat av fiNk Vis innlegg
Hva mener du burde gjøres da?
Vis hele sitatet...
Er ikke det åpenbart? Ikke fortell staten om lovbruddene du evt. begår.
Det er jo en grunnleggende rettighet her i rettstaten.
Det er politiets oppgave å avdekke og etterforske lovbrudd, så det å sende dem den informasjonen er jo helt bak mål. Det er ikke ulovlig å lyve på slike spørsmål, du plikter ikke å innrømme dine egne lovbrudd og kan ikke bli straffet for det.

Altså, missforstå meg rett, hvis du en gang havner i den situasjonen der det er akutt og nødvendig at helsepersonell får all informasjon om hvilke stoffer du eller andre har tatt, så ikke nøl med å fortell dem det.
MEN å sende inn at du har røyka hasj til militæret er helt tullete.
Sist endret av Mith; 31. mai 2010 kl. 14:56.
fiNk's Avatar
Trådstarter
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Du får avslag ifra forsvaret om du har brukt noen former for dop.

Så om du vil inn, kryss av på nei.
Og det vil ikke bli mulig å endre på det du svarer, om du velger å krysse ja, og angrer senere.


På selve sesjonen, så blir det ikke testet for noe som helst.
Vis hele sitatet...
Jeg ønsker ikke å komme inn, jeg bare lurte på evnt. konsekvenser.
Så hvis jeg krysser "ja", så blir jeg sent hjem som jeg kom?

Hvordan vet du forresten at ingen tester blir gjort?
Sist endret av fiNk; 31. mai 2010 kl. 14:58.
Neutral Good
Mith's Avatar
Den enkleste måten å slippe på er bare å si at du ikke vil/ikke motivert for ett år i forsvaret.
Du trenger ikke innrømme noe som helst, de har ikke penger til å ta inn andre enn de som faktisk er innstilt på ett år.
Dette er selvfølgelig ikke en 100% sikker metode, men det er mye mye tryggere enn å innrømme noe som helst.
Krysser du av ja, så er du 99% sikker på å få avslag, og du vil aldri kunne få komme inn i forsvaret igjen.
Da kan du heller krysse av nei, og si at du ikke ønsker å komme inn. Er du heldig så har du en hyggelig kar som er der og han tar hensyn til det. (Behovet for folk er ikke så stort uansett så)


Var på sesjon selv for ikke så alt for mange mnd siden, og da var det ingen tester. Har heller aldri hørt om noen andre som har tatt tester.
Hertugen av Dvask
Screwdriver's Avatar
Sitat av fiNk Vis innlegg
Jeg ønsker ikke å komme inn, jeg bare lurte på evnt. konsekvenser.
Så hvis jeg krysser "ja", så blir jeg sent hjem som jeg kom?

Hvordan vet du forresten at ingen tester blir gjort?
Vis hele sitatet...
Krysset av "ja" selv. Du blir sendt hjem, fri fra førstegangstjenesten. Og ingen tester vil bli gjort, utenom IQ-, syns- og hørselstest.
Neutral Good
Mith's Avatar
Rent bortsett fra at det nå finnes et dokument i arkivene til staten der du innrømmer å ha røyka hasj så slipper du kanskje unna. Personvern er ikke din kampsak skjønner jeg.
M72
Ambivalent bruker
M72's Avatar
Sitat av Mith Vis innlegg
Rent bortsett fra at det nå finnes et dokument i arkivene til staten der du innrømmer å ha røyka hasj så slipper du kanskje unna. Personvern er ikke din kampsak skjønner jeg.
Vis hele sitatet...
Legen har som sagt taushetsplikt. Når du er på besøk hos en lege, uavhengig om det er sesjonslege, så har ikke noen andre rett til å se dine dokumenter bortsett fra lege- og legepersonell.
Det du krysser av, vil det bare bli en annen person som kan se, nemlig legen. Legen kan ikke under noen omstendigheter si det videre til politiet.
Alt av dokumenter vil bli forseglet og ingen andre vil få tilgang til å se på de.
Det eneste som kommer til å stå, er om du er dyktig for førstegangstjenesten eller ikke, samt en poengsum som symboliserer det. (1-9)
Sist endret av Blackkoz; 31. mai 2010 kl. 15:24.
Ski for your life
kosepaa's Avatar
Var flere i mitt kompani som innrømmet bruk av narkotiske stoffer. Var faktisk en i troppen min som måtte pisse hver uke og flere fikk skapene sine gjennomsøkt av narkotikahunder. De ble altså ikke sendt hjem, men måtte pent belage seg på et år i militæret.
Neutral Good
Mith's Avatar
Sitat av M72 Vis innlegg
Legen har som sagt taushetsplikt. Når du er på besøk hos en lege, uavhengig om det er sesjonslege, så har ikke noen andre rett til å se dine dokumenter bortsett fra lege- og legepersonell.
Vis hele sitatet...
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Det du krysser av, vil det bare bli en annen person som kan se, nemlig legen. Legen kan ikke under noen omstendigheter si det videre til politiet.
Alt av dokumenter vil bli forseglet og ingen andre vil få tilgang til å se på de.
Det eneste som kommer til å stå, er om du er dyktig for førstegangstjenesten eller ikke, samt en poengsum som symboliserer det. (1-9)
Vis hele sitatet...
Hvis dere er så sikre på det så får dere bare sende inn hva dere vil for min del.
Når man ser hva slags praksis statlige etater har på personsikkerhet så har dere helt sikker rett i at noe slik aldri kan slå tilbake på dere.
Det er jo ikke slik at de legger ut gradert informasjonnettet, så det er nok helt umulig for etatene å se hverandre i kortene. Spesielt hvis det er snakk om så viktige dokumenter som sesjons-papirer, det er jo tross alt ikke plantegninger til krigshovedkvarteret det er snakk om...
Sist endret av Mith; 31. mai 2010 kl. 16:17.
fiNk's Avatar
Trådstarter
Sitat av Mith Vis innlegg
Hvis dere er så sikre på det så får dere bare sende inn hva dere vil for min del.
Når man ser hva slags praksis statlige etater har på personsikkerhet så har dere helt sikker rett i at noe slik aldri kan slå tilbake på dere.
Det er jo ikke slik at de legger ut gradert informasjonnettet, så det er nok helt umulig for etatene å se hverandre i kortene. Spesielt hvis det er snakk om så viktige dokumenter som sesjons-papirer, det er jo tross alt ikke plantegninger til krigshovedkvarteret det er snakk om...
Vis hele sitatet...
Så hvis man krysser nei, forklarer at man absolutt ikke vil i militæret, blir innkalt anyway, møter opp, og tester positivt på pissings, then what?
Hvor lang tid tar det forresten fra man har vært på sesjon til man skal på innkalling?
Sist endret av fiNk; 31. mai 2010 kl. 23:54.
Min sesjons-erfaring:

Dukker opp på sesjon tidlig på morran.
Leverer papirene mine til fyren i skranken, hvor jeg på egenerklæringa innrømmer bruk av cannabis.
Får litt info om forsvaret i et slags klasserom( tar ca en 45m)
Venter i venterommet en stund, før jeg blir ropt opp. Tar noen tester på syn, hørsel , blodtrykk og scorer perfekt på de testene. Så inn i venterommet igjen, og vente på at sesjonslege skal rope opp mitt navn.
Når det skjer , stikker vi inn på kontoret hans, hvor han går rett på sak" Jaja, *mittnavn*, det var den cannabisen da. Er forsåvidt greit det, men er desverre nulltoleranse for det i militæret så du får fritak." Så prater vi litt om røykevaner og amsterdam, hvro han forteller meg at han var der på 70 tallet engang, og ble litt "sjokka" på en ikke-negativ måte da jeg forteller han at man fortsatt kan kjøpe cannabis der.
Så spør han om andre rusmidler brukt, hvor jeg svarer salvia og trøffler, alt lovlig brukt i Amsterdam. Han viser en unormal interesse for hva jeg forteller om mine opplevelser med de rusmidlene, før han spør meg om jeg har hatt en såkalt "Bædtrip" før. Etter å ha svart på det, blir jeg sent ut, så måtte jeg vente på og prate med sersjanten eller hva det var, hvor jeg får en liten moralpreknen om hva morra mi syntes om bruken og hvordan jeg såret henne da jeg ble tatt og hvordan jeg hadde såret henne hadde hun vist om mitt fortsatt bruk, hvor hun tilslutt ber meg ta noen par pils isteden.
Kl 09:45 får jeg beskjed om at kan ture hjem, mens de andre må sitte der til kl 14:00.

EDIT: Legen sa også klart ifra at han hadde taushetsplikt og at bare han ville vite om hva jeg fortalte han om.
jeg sa/skrev at jeg hadde prøvd det et par ganger, i tillegg til at jeg sa at jeg ikke ville eller var motivert, men de maser meg inn fordet, har fått to inkallelser allerede... men de tester deg ikke!
Sist endret av hammondB3; 1. juni 2010 kl. 00:11. Grunn: skrivefeil
Slapp av. Det gjør ikke noe om du krysser av på at du har gjort det.
Selv gjorde jeg dette og kom videre til del 2.
Sitat av M72 Vis innlegg
Legen har som sagt taushetsplikt. Når du er på besøk hos en lege, uavhengig om det er sesjonslege, så har ikke noen andre rett til å se dine dokumenter bortsett fra lege- og legepersonell.
Vis hele sitatet...
Nei, i tillegg til det som er registrert av legen, vil det også stå i papirene dine hos militæret. De må ha en grunn til å sende deg hjem, og denne grunnen står i papirene.

Som om dette ikke er blitt poengtert nok: IKKE GJØR DET.
Jeg skrev at jeg hadde gjort det og til legen sa jeg at jeg gjorde det sånn ca 2 ganger i uka, det eneste som skjedde var at jeg blei sent inn til en annen person og hun skrev under på at jeg ikke var tjeneste dyktig

funka for meg, jeg ville jo ikke inn! :P
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Krysser du av ja, så er du 99% sikker på å få avslag, og du vil aldri kunne få komme inn i forsvaret igjen.
Vis hele sitatet...
Bullshit, vet om flere her oppe i militæret som krysset av ja, og de ble tatt i et lite avhør, tatt ut fra de andre på innryksdagen, men det du sier om at det er 99% sikkert er tull, og at du aldri kommer i forsvaret igjen stemmer heller ikke. Sjekk fakta før du uttaler deg
Thanks
1. skjer neppe særlig mye selvom du haker av på at du har prøvd å røyke hasj.
2. de tester deg ikke for rusmidler på sesjon. (testa hvertfall ikke meg, jeg var potte fjern på sesjon. muligens ikke det smarteste valget men, sånn kan det gå!
3. om du tester positivt eller ei på en evt urinprøve 15 dager etter du har "bonget" er umulig for noen av oss å si, det kommer an på kroppen din, hvor fort ting forbrennes og om THC`en er ute av fettvevet ditt (skyt meg om jeg tar feil.)
two cents ;
da jeg skulle inn til sesjon ønsket jeg ikke å tjenestegjøre, derfor var jeg ærlig og skrev at jeg har røyket hasj og marihuana, jeg leverte denne lappen til legen, vi hadde en rask prat rundt når jeg røyket sist, hvor ofte jeg hadde røyket, og over hvor lang periode.
legen jeg hadde sa som så at "de som skal inn i militære skal helst ikke ha prøvd hasj mere enn to ganger, og det spredt over lengre tid."
jeg som da sa at jeg røyker jevnlig, og hadde røket fast de siste 24 mnd ++ fikk dermed et hyggelig smil, en klapp på skuldern og en "lykke til videre i livet" av sesjonssjefen.
de pleier ikke være så harde på om du innrømmer bruk eller ei etter min erfaring men, man kan jo alltids ha uflaks og du kan få noe pes for det. mener å huske at de noterer ned en "grunn" til hvorfor du ikke kom inn, i mitt tilfelle antar jeg at det står på papiret at jeg har røyket hasj, men fikk aldri noe stress ang det i etterkant.
(anbefaler å tenke seg nøye om man vil inn eller ikke, angrer igrunn nokså hardt på at jeg ikke dro inn i militæret, nå syns jeg det virker dritfett, og de fleste jeg kjenner skal i militæret, men nå er det for seint for min del. er vel bedre å angre på noe man fikk gjort, enn å angre på noe man ikke gjorde, ey? )
Hvorvidt du blir fritatt fra førstegangstjeneste pga cannabisbruk blir legens individuelle vurdering. Er du en stoner så er det klart han ikke vil ha deg der. Men på den annen side, så er faktisk legen pliktig til å melde ifra til noen om han får informasjon han tyder til å være en fare for din helse. Og det er det taushetsplikten som tvinger han til å gjøre. Dog dette gjennomføres bare i særdeles alvorlige tilfelle(helst dødlige for din del).

Det finnes også institusjoner i staten som får tilgang til dine sesjonspapirer om de ønsker det, men da går de nok til din fastlege først uansett.

Til syvende og sist, ville jeg ungått å fortelle om cannabisbruk til en statlig person, spesielt i en organisasjon som forsvaret. Du vil ikke ha slik informasjon i en sånn avdeling. Prøv heller å komme deg ut av førstegangstjenesten på en annen måte hvis du ikke ønsker å tjenestegjøre. Det er bedre å ha det moro i et år som 19 åring, enn å svi som 43 åring fordi du krysset av i "ja" boksen på cannabisbruk som 17 åring(satt på spissen).

I min tjeneste så jeg jevnlig at soldater prøvde å komme seg ut av førstegangstjenesten, på alle mulige måter, og bare endte opp med å bli brent selv i stedet.(Se for deg å være inne til tjeneste i 5 mnd, være sykemeldt på falskt grunnlag i 4,5 av månedene, men måtte ligge på sykesenga hele tia, inne på leir, og så få underkjent tjenesten, og måtte tilbake 7 mnd senere for ny tjeneste).

De fleste gråter og sutrer så fort de må vekk fra mammas kjøttkaker og måtte gjøre ting selv. Sjansen er kjempestor for at følgende blir scenario: du møter redd og nervøs på innrykk, blir plassert på rom med ukjente folk du ikke har noe tilfelles med, får masse utstyr du ikke skjønner hvordan du setter sammen, og noen kontrollerer hele livet ditt. Så går det 2 dager og du har plutselig alt tilfelles med de du ble plassert på rommet med. Dere har alle kort hår, dere snakker alle om å backe hverandre på byen(og annet machotull), dere får prøveskyte med hk416(noe som er kult, men ikke like mindblowing som første AG3-skyting), og du føler at du faktisk gjør ting på egenhånd og klarer å håndtere en vinternatt. Viktigst av alt, 15 år senere, slipper du fortelle din sønn om hvordan du som det gode forbildet du var, når det kommer til karakter og mot og det å være rak i ryggen, valgte å feige ut ved å røyke dop i stedet for å følge grunnloven til landet du lever i.

Beklager hvis noen tar denne posten personlig, men folk som burde tjenestegjort, men velger å ikke gjøre det av falske grunnlag gjør meg irritert.
Sist endret av Noorac; 2. juni 2010 kl. 03:58.